Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en flott leilighet der det er installert egen måler. Jeg har selv tegnet en strømavtale og betaler ikke strømmen gjennom husleien. Men huseier har nå informert om at jeg ikke må velge norgespris, fordi den bindes til måleren. Utleier ønsker ikke det. Selv om det ikke er planer om å kaste meg ut, ifølge utleier, og de ser frem til å tegne ny 3-års kontrakt på sommeren, så truer utleieren altså mot at jeg får meg norgespris. 

Utleier viser til at han eier måleren strengt tatt og dermed har rådighet om å nekte en binding som går utøver leieperioden som er avtalt. Utleier presiserer at eventuell økonomisk skade, dvs. når spotprisen er lavere enn norgespris, kan etterfaktureres etter endt leieforhold og ut bindingstiden.

Jeg er skuffet av utleier.

Men hva er mine rettigheter her?

Kan han virkelig nekte norgespris? 

Dette er så tullete. 

Anonymkode: b179e...198

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Selvsagt, det er jo ikke gitt at Norgespris blir billigere en spot. Selv om mye taler for det i Sør-Norge.. 

Anonymkode: bb4f0...90b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg leier en flott leilighet der det er installert egen måler. Jeg har selv tegnet en strømavtale og betaler ikke strømmen gjennom husleien. Men huseier har nå informert om at jeg ikke må velge norgespris, fordi den bindes til måleren. Utleier ønsker ikke det. Selv om det ikke er planer om å kaste meg ut, ifølge utleier, og de ser frem til å tegne ny 3-års kontrakt på sommeren, så truer utleieren altså mot at jeg får meg norgespris. 

Utleier viser til at han eier måleren strengt tatt og dermed har rådighet om å nekte en binding som går utøver leieperioden som er avtalt. Utleier presiserer at eventuell økonomisk skade, dvs. når spotprisen er lavere enn norgespris, kan etterfaktureres etter endt leieforhold og ut bindingstiden.

Jeg er skuffet av utleier.

Men hva er mine rettigheter her?

Dette er så tullete. 

Anonymkode: b179e...198

Så lenge du har egen strømavtale, så kan ikke utleier nekte deg. Det er du som skal betale strømmen. Han eier heller ikke strømmåleren. Det er nettselskapet som eier den.

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
lolitsme skrev (6 minutter siden):

Så lenge du har egen strømavtale, så kan ikke utleier nekte deg. Det er du som skal betale strømmen. Han eier heller ikke strømmåleren. Det er nettselskapet som eier den.

Problemet er at måler blir bundet til Norges pris og om leietaker flytter ut 

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet
lolitsme skrev (7 minutter siden):

Men her er problemet at selv om TS betaler strømmen selv så låser man måleren, så skulle mot formodning TS plutselig finne på å flytte er måleren låst til NorgesPris og neste leietaker kan ikke velge selv.
Norgespris følger måler så det kan bli et problem i for en ev ny leietaker.

Norgespris har bindingstid, så er veldig kjipe om noe hender så TS plutselig flytter.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden):

Problemet er at måler blir bundet til Norges pris og om leietaker flytter ut 

Jepp. Dette her er bare enda et problem de har konstruert for oss. Avtalen blir bundet til eieren ja, og den kan jo ikke sies opp. Herregud, dette hadde jeg ikke tenkt på før nå. Det må jo gjelde utrolig mange. Tullete at staten har gjort det så komplisert for oss. 

Anonymkode: fd992...735

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er tullete (faktisk idiotisk) er at utleier nekter Norgespris i utgangspunktet, i og med at dette med høy sannsynlighet blir det billigste alternativet, dersom dette er på Sør- eller Østlandet.

Anonymkode: 6bd44...135

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet til utleier? Det er jo ikke han som skal betale for strømmen, det er leietaker. Uansett om TS flytter ut, vil ny leietaker overta avtalen. 

Anonymkode: bb9de...73a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
lolitsme skrev (17 minutter siden):

Problemet er hvis ho flytter må neste leietager fortsette med norgespris. 

Samme gjelder hvis en ska selge hus så må kjøper av huset fortsette med norgespris selv om ny eier kansje ikke har lyst.

Var som en sa hvis de bor nord kan en leietager være drittsekk tegne norgespris for å hevne seg på huseier,  som da vil koste mer for neste som ska leie, side i nord er det en så lenge ikke lønnsomt med norgespris

Selv ee vi utrolig usikre. Vi ser bare nå de siste dagene har snittet ligget under norgespris med påslag. Og bor på østlandet 

Anonymkode: dc3b6...ee0

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Men kan useier nekte? Det er det som er spørsmålet her.

Eier kan kanskje si sin mening, men har han noen makt her?

Anonymkode: d2dd3...57f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kan useier nekte? Det er det som er spørsmålet her.

Eier kan kanskje si sin mening, men har han noen makt her?

Men hvis leietaker flytter ut, kan utleier da viderefakturere evt forhøyede kostnader?

Anonymkode: 4aabd...85b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er hvis ho flytter må neste leietager fortsette med norgespris. 

Samme gjelder hvis en ska selge hus så må kjøper av huset fortsette med norgespris selv om ny eier kansje ikke har lyst.

Var som en sa hvis de bor nord kan en leietager være drittsekk tegne norgespris for å hevne seg på huseier,  som da vil koste mer for neste som ska leie, side i nord er det en så lenge ikke lønnsomt med norgespris

Selv ee vi utrolig usikre. Vi ser bare nå de siste dagene har snittet ligget under norgespris med påslag. Og bor på østlandet 

Det stemmer jo ikke annet enn i korte perioder i beste fall ! Nå er den over 80 øre ! Og drit i påslaget ! Det vil gjelde alle strømavtaler. Igjen dette er enkelt for alle som bor sør for Sognefjorden !  Om dere vil prøve noe annet gå for det ! Det er et veddemål dere er dømt til å tape. Vent til i januar dere ! Så skal dere se hva som skjer ! Og ikke syt da !

• Liker 2
Skrevet

Tipper huseier egentlig tenker at hen i fremtiden skal ta seg betalt for strømmen selv, via husleie og dermed kan ikke måleren være låst til norgespris for det tuller med fremtidige planer. 

Jeg ser virkelig ingen annen grunn til at hen skal være så negativt innstilt til det når det er du som betaler for strømmen nå og dette ikke betales via hen. 

Og det er ikke hen som eier måleren, det er det nettselskapet som gjør. Du bare leier den. 

AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (10 minutter siden):

Det stemmer jo ikke annet enn i korte perioder i beste fall ! Nå er den over 80 øre ! Og drit i påslaget ! Det vil gjelde alle strømavtaler. Igjen dette er enkelt for alle som bor sør for Sognefjorden !  Om dere vil prøve noe annet gå for det ! Det er et veddemål dere er dømt til å tape. Vent til i januar dere ! Så skal dere se hva som skjer ! Og ikke syt da !

En må jo få lov til å si en et usikker hva som er lønnsomt? At en er usikker på hva som vil bli mest rett osv. At en vil sette seg mer inn i ting hva som er lurt en å bare kaste seg på fordi det virker som en bra avtale.

Uansett er tilbudet der om en ser eks i nov eller i januar at prisene galopperer kan en tegne det da. En er jo ikke pålagt å tegne avtale nå med en gang

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (13 minutter siden):

Her har snittet vært 38 øre i dag. Høyeste hos oss har ligget på 59øre

Screenshot_20250920_181855_Chrome.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke gitt at Norgespris gir en stor innsparing. Jeg regnet på det, og hadde med forbruket i 2024 spart 300 kr på et helt år. Ikke voldsomt stor inntjening der altså. Bor i Bergen.

Anonymkode: 58645...8ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis leietaker flytter ut, kan utleier da viderefakturere evt forhøyede kostnader?

Nei, det kan jeg aldri tenke meg. Uansett, det er off-topic.

Har huseier noe han skulle ha sagt i denne saken? Har vedkommende noen makt? Det er spørsmålet vi diskuterer.

Jeg ville gjort det jeg personlig tjener mest på, samme hva huseier mener.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det kan jeg aldri tenke meg. Uansett, det er off-topic.

Ikke enig at det er off-topic. I alle andre tilfeller hvor leietaker påfører utleier kostnader, må leietaker dekke dette, enten ved at det trekkes fra depositum eller ved at det faktureres.

Hele opplegget med at leietaker kan inngå avtalen er merkelig, når avtalen ikke føler leietaker. Kjenner ikke til noen andre tilfeller der bindende avtaler kan inngås på vegne av andre, uten at den andre har godkjent og er inneforstått med avtalen.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Så vidt jeg forstår så kan leietaker inngår avtale uten tillatelse fra eier.
Så da er det egentlig bare til å kjøre på.

Selv om jeg må si det er meget spesielt at noen kan inngå en økonomisk bindene avtale på andres vegne.
Lurer på om det er noe i loven så stopper dette hmm.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er problemet til utleier? Det er jo ikke han som skal betale for strømmen, det er leietaker. Uansett om TS flytter ut, vil ny leietaker overta avtalen. 

Anonymkode: bb9de...73a

Problemet er jo dersom leiligheten blir mindre attraktiv når måleren er bundet mot norgespris, slik at utleier ikke får leid ut til andre/må gå ned i leiepris. 

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...