Gå til innhold

Dere med små barn som bor over andre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi leier en bolig hvor det bor en barnefamilie med 2 små barn oppe og vi nede, dette er en 2 mannsbolig. Eldre utgave. Vi er voksne og ikke har barn som er små lengre, og jeg lurer på hvordan dere løser det. I de siste 3 dagene har det vært enormt mye lyd der oppe i fra, det er hyling, krangling, tramping i gulvet, skriking, og i går og i dag hadde de selskap for barna som fylte år og det har da vært rimelig høyt lydnivå. De hadde 13 barn i går og de er vel sikkert like mange i dag, og det regner så de er da inne hele tiden. Hadde vi bare fått beskjed så hadde vi reist bort denne helgen men det går dessverre ikke nå. 

Hvor mye hensyn tar dere som bor over noen?

Anonymkode: 99634...d50

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi leier en bolig hvor det bor en barnefamilie med 2 små barn oppe og vi nede, dette er en 2 mannsbolig. Eldre utgave. Vi er voksne og ikke har barn som er små lengre, og jeg lurer på hvordan dere løser det. I de siste 3 dagene har det vært enormt mye lyd der oppe i fra, det er hyling, krangling, tramping i gulvet, skriking, og i går og i dag hadde de selskap for barna som fylte år og det har da vært rimelig høyt lydnivå. De hadde 13 barn i går og de er vel sikkert like mange i dag, og det regner så de er da inne hele tiden. Hadde vi bare fått beskjed så hadde vi reist bort denne helgen men det går dessverre ikke nå. 

Hvor mye hensyn tar dere som bor over noen?

Hvis dere har tenkt å bli boende anbefaler jeg dere å lekte ned taket og legge lydbøyler. Det blir ikke lydtett, men det demper lyden betraktelig i sånne bygg. Bor i 4-mannsbolig av eldre årgang, sannsynligvis samme byggemetode som deres. 
Det eneste man kan gjøre er å ta en hyggelig prat med foreldrene a la «så koselig at dere feirer bursdag, vi lurer bare på om dere kan si fra neste gang siden det kan bli litt mye lyd for oss godt voksne når barna koser seg og slår seg løs, så tar vi heller en tur bort akkurat da». Hverdsgslyd må dere bare leve med, dessverre. Men får man en god nabodialog kan man jo ha en prat om de kan prøve å la barna leke i den delen av boligen som er lengst fra soverommet deres hvis det er tidlig morgen i helgene. 
det viktigste er altså å etablere et godt naboskap, sånn at man kan ha dialog. 
Og invester i lydbøyler! Det vil også dra opp hvis dere skal selge en gang, da lydforhold i sånne boliger er noe de fleste vektlegger ved boligkjøp 

Anonymkode: e6d6a...f39

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dere har tenkt å bli boende anbefaler jeg dere å lekte ned taket og legge lydbøyler. Det blir ikke lydtett, men det demper lyden betraktelig i sånne bygg. Bor i 4-mannsbolig av eldre årgang, sannsynligvis samme byggemetode som deres. 
Det eneste man kan gjøre er å ta en hyggelig prat med foreldrene a la «så koselig at dere feirer bursdag, vi lurer bare på om dere kan si fra neste gang siden det kan bli litt mye lyd for oss godt voksne når barna koser seg og slår seg løs, så tar vi heller en tur bort akkurat da». Hverdsgslyd må dere bare leve med, dessverre. Men får man en god nabodialog kan man jo ha en prat om de kan prøve å la barna leke i den delen av boligen som er lengst fra soverommet deres hvis det er tidlig morgen i helgene. 
det viktigste er altså å etablere et godt naboskap, sånn at man kan ha dialog. 
Og invester i lydbøyler! Det vil også dra opp hvis dere skal selge en gang, da lydforhold i sånne boliger er noe de fleste vektlegger ved boligkjøp 

Beklager, så først etterpå at dere leier! Da er dialog eneste utvei

• Liker 1
Skrevet

Når man velger å bosette seg tett så må man ta hensyn og tåle lyd. det ene utelukker ikke det andre. En familie skal får leve normalt selv om dere bor i en bolig som ikke er isolert. Nå bor ikke vi under noen men stille og rolig kan du ikke forvente at det skal være utenom fra 23 til 07. Ellers så er det lyd og leven spesielt om man lever tett innpå barnefamilier. 

Husker jeg som ung bodde over en familie med 2 barn og av og til så skulle man tro de var 25 og ikke 2 for det var så mye lyd men sånn er det bare med mange familier, det blir mye lyd.

Anonymkode: 37044...a51

• Liker 5
Skrevet

Vi er to voksne uten barn. Og ønsket å bo bynært.

Vi løste det ved å kjøpe øverst. 

Anonymkode: a2640...32a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke meg du spør, men jeg har havnet i samme situasjon. Som godt voksen leier jeg 1 etg og har barnefamilie over meg. Jeg har alltid bodd i blokk / leilighet , og da er det jo regler og hensyn begge veier. Er litt sjokkert 😅 her får barn løpe inne og ha på sko og skrike . Jeg tror ikke hensyn finnes. Det er jo umulig som leietaker og sette krav og? Jeg blir ikke boende sånn lenge. 

tja, når barna var små bodde vi i blokk og det var normal gange, tøfler, innestemme , og nabovarsel ved eventuelt støy. Jeg er egentlig glad for av bodde sånn, så hensyn ble en del av oppdragelsen. Desverre opplever jeg at barnebarna som bor i hus med leietakere under, får lov av svigersønn og oppføre seg bananas innendørs, så det går ikke i arv . Jeg tenkte han var klin kokos , men i mellomstasjonen jeg er i nå, er det likt. Så det er nok vanlig. Flytt 🤷‍♀️

Anonymkode: bf1e1...2f8

• Liker 1
Skrevet

Du beskriver jo en litt spesiell situasjon, de har vel neppe 13 barn på besøk hver helg. Du kan jo nevne for dem at de gjerne må henge opp nabovarsel neste gang selv om det er på dagtid. Man gjør jo gjerne det om man skal ha fest på kvelden. 

Her tar vi litt hensyn men ikke ekstremt. En ting vi har forsøkt å passe på er å lære barnet at det ikke er lov å kaste harde leker i gulvet. Men barnet får lov til å løpe og hoppe en del men ikke helt vill oppførsel. Vi har folk både under og over oss.

Har selv bodd i flere blokker og aldri opplevd at det har vært plagsomt mye støy fra naboer. Støy iblant er å forvente i blokk. 

Anonymkode: 47e3c...23f

• Liker 4
Skrevet

Jeg sender ikke nabovarsel før barneselskap dersom det er spørsmålet ditt, nei.

Anonymkode: 808fa...be4

• Liker 6
Skrevet

Jeg bor i blokk, og her står det i ordensreglene at det skal sendes ut nabovarsel hvis man skal ha selskap (spiller ingen rolle om det er for barn eller voksne). Det er heldigvis stille og rolige folk som bor her da, så det har skjedd nøyaktig to ganger på de 14 årene jeg har bodd her.

Anonymkode: 58be8...058

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er to voksne uten barn. Og ønsket å bo bynært.

Vi løste det ved å kjøpe øverst. 

Å bo øverst er ingen garanti. Jeg har en nabo med to små barn under meg. Jeg hører veldig godt når de løper rundt. 

Anonymkode: ac8d0...a86

Skrevet

Når man velger å bosette seg tett så må man ta hensyn og tåle lyd. det ene utelukker ikke det andre. En familie skal får leve normalt selv om dere bor i en bolig som ikke er isolert. Nå bor ikke vi under noen men stille og rolig kan du ikke forvente at det skal være utenom fra 23 til 07. Ellers så er det lyd og leven spesielt om man lever tett innpå barnefamilier. 

Husker jeg som ung bodde over en familie med 2 barn og av og til så skulle man tro de var 25 og ikke 2 for det var så mye lyd men sånn er det bare med mange familier, det blir mye lyd.

Vi leide her først da, det må jeg si. Og jeg har ikke noe problem med at det er barn og at det er litt liv men la meg si det sånn utenom denne helgen og helgen før er det sånn dagene er, og dette er tatt i en periode på 4 uker: 

Våkner klokka 0600 av at barna oppe er våkne, da løpes det, hyles, kastes ting i gulvet, jeg drar ut døra 0800, da har det vært 45 min med konstant bråk og tramping i gulvet. Jeg er hjemme kl 1500, da er det stille frem til 1630, da er det i gang igjen hvor det tydligvis krangles mellom ungene og foreldre er ikke mindre høylytte de. Så er det full fres frem til kl 2200, da er barna i seng, og da starter foreldrene med husarbeide, det dras stoler over gulv like mye da som når ungene er i gang, 

Jeg har selv hatt småbarn og jeg har ikke noe problem med det men jeg lurte på om hva dere gjør som bor som de, jeg har alltid bodd  i ene bolig med små barn. I helgen fikk de første pulje med besøk kl 1000 og det har vært et sant kjør frem til de avsluttet men da kom familien tydligvis men når klokka er sånn 2300 og det enda er mye støy og tramping i gulv og musikk så det synger etter vel da kjenner jeg at jeg skulle ønske at de hadde sagt noe så vi kunne reist vekk. Morgen etter ble jeg vekket kl 0430 da de  nok mente at det var morgen, med da løping, tramping og hyling. 

Vi kan ikke bare flytte heller  da vi pga jobb må bo i kommunen og det er lite boliger her som er passe for oss.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi leide her først da, det må jeg si. Og jeg har ikke noe problem med at det er barn og at det er litt liv men la meg si det sånn utenom denne helgen og helgen før er det sånn dagene er, og dette er tatt i en periode på 4 uker: 

Våkner klokka 0600 av at barna oppe er våkne, da løpes det, hyles, kastes ting i gulvet, jeg drar ut døra 0800, da har det vært 45 min med konstant bråk og tramping i gulvet. Jeg er hjemme kl 1500, da er det stille frem til 1630, da er det i gang igjen hvor det tydligvis krangles mellom ungene og foreldre er ikke mindre høylytte de. Så er det full fres frem til kl 2200, da er barna i seng, og da starter foreldrene med husarbeide, det dras stoler over gulv like mye da som når ungene er i gang, 

Jeg har selv hatt småbarn og jeg har ikke noe problem med det men jeg lurte på om hva dere gjør som bor som de, jeg har alltid bodd  i ene bolig med små barn. I helgen fikk de første pulje med besøk kl 1000 og det har vært et sant kjør frem til de avsluttet men da kom familien tydligvis men når klokka er sånn 2300 og det enda er mye støy og tramping i gulv og musikk så det synger etter vel da kjenner jeg at jeg skulle ønske at de hadde sagt noe så vi kunne reist vekk. Morgen etter ble jeg vekket kl 0430 da de  nok mente at det var morgen, med da løping, tramping og hyling. 

Vi kan ikke bare flytte heller  da vi pga jobb må bo i kommunen og det er lite boliger her som er passe for oss.

Spiller da ingen rolle om dere leide først, hvorfor skulle det være relevant for hvordan denne familien lever. Som sagt når man deler hus med andre så må man forvente lyd og at man hører deres måte å leve på. 

Av og til så havner man ved folk som lever annereledes enn hva en selv gjør, men sånn er det. Spiller jo liten rolle hvordan vi andre lever for det endrer jo ikke hvordan denne familien lever og man skal respektere at alle lever forskjellig. Hvis dette er et voldsomt problem for dere så er det vel mulig å ta en prat med de? Men dere kan jo ikke forvente at de skal ha kontroll på all lyd i fra barna, regner jo ikke med at de ville våkne de heller når klokken var 0430... 

For vår del så har vi valgt å bo i leilighet som er godt isolert så her hos oss så hører vi lite til naboer, heldigvis. Men når man velger å bo i slike tomannsboliger så er det ikke like lydtett og det vet man jo når man velger å plassere seg slik.  Det er og en av grunnene for at vi gikk for blokk i stedet for hus.

Regner jo med familien blir værende med tanke på at de har nettopp flyttet inn så kanskje dere skal gå litt på leit etter leilighet. Høre med kollegaer for å finne noe mer passende et sted der det er mindre sannsynlig at det kommer familier med små barn. En kollega har nettopp flyttet til et slikt over 50 opplegg og de liker seg, der lever jo alle likt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Spiller da ingen rolle om dere leide først, hvorfor skulle det være relevant for hvordan denne familien lever. Som sagt når man deler hus med andre så må man forvente lyd og at man hører deres måte å leve på. 

Av og til så havner man ved folk som lever annereledes enn hva en selv gjør, men sånn er det. Spiller jo liten rolle hvordan vi andre lever for det endrer jo ikke hvordan denne familien lever og man skal respektere at alle lever forskjellig. Hvis dette er et voldsomt problem for dere så er det vel mulig å ta en prat med de? Men dere kan jo ikke forvente at de skal ha kontroll på all lyd i fra barna, regner jo ikke med at de ville våkne de heller når klokken var 0430... 

For vår del så har vi valgt å bo i leilighet som er godt isolert så her hos oss så hører vi lite til naboer, heldigvis. Men når man velger å bo i slike tomannsboliger så er det ikke like lydtett og det vet man jo når man velger å plassere seg slik.  Det er og en av grunnene for at vi gikk for blokk i stedet for hus.

Regner jo med familien blir værende med tanke på at de har nettopp flyttet inn så kanskje dere skal gå litt på leit etter leilighet. Høre med kollegaer for å finne noe mer passende et sted der det er mindre sannsynlig at det kommer familier med små barn. En kollega har nettopp flyttet til et slikt over 50 opplegg og de liker seg, der lever jo alle likt.

For en belærende og fjern post. De må ikke bare akseptere all mulig bullshitstøy fra naboer nei. Folk må lære seg å ta hensyn.  Du er mest opptatt av hva du selv har valgt, ååå så flink…  HI, gå opp til naboene og forlang at de tar mer hensyn til de andre i huset.

Anonymkode: 8221e...a80

• Liker 3
Skrevet

Vi bor i blokk med barn. Her tar heldigvis både vi naboer hensyn.

Regel hos oss: ingen bråkete innelek før kl 10, leking før 10 foregår på stua, siden soverom er over soverom og stue lengst unna. Vi skriker heller ikke inne, hverken voksne eller barn. 

Anonymkode: 51324...710

• Liker 2
Skrevet

Akkurat barnebursdag et par ganger i året mener jeg mp man tåle, det varer jo ikke mer en halvannen-to timer heller. Ellers mener jeg faktisk at man som forelder har et ansvar når man bor så tett på andre om å skille mellom ute og innestemme, og ute og innelek. Det går fint an å lære barna, det krever bare forelder som gidder faktisk. Ville ringt på og tatt en prwt med foreldrene om at de må lære barna å ikke hopp inne, løpe og hyle, at det er moe man gjør ute, og at dersom barna vil det kl 07 lørdag så må en av foreldrene ta dem med ut. Fungerer ikke det så ta kontakt med utleier. Litt lyd må man tåle, men masse barnestøy skal man ikke måtte tåle.

Anonymkode: 40105...fa9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Å bo øverst er ingen garanti. Jeg har en nabo med to små barn under meg. Jeg hører veldig godt når de løper rundt. 

Da er ikke etasjeskillene godkjente for flere boligenheter. Det kan bli dyrt om det skjer noe en gang. Eller i verste fall - fatalt. 

Skrevet

Forstår deg så godt! Hadde en mor med tre barn og en medium stor hund boende over meg. Hørte nesten ikke noe til dem, helt til de fjernet parketten og la LAMINAT! FY F... for en forskjell!! Laminat burde være forbudt i flermannsbolig!! 

Anonymkode: 7bc01...821

• Liker 1
Skrevet

Bodde også under en barnefamilie -  selv om foreldrene der forsøkte å få barna til å være rolige, så hørtes det ut som at de skulle komme ned gjennom taket. 

Barn er barn - man kan ikke kreve at de skal være stille hele tiden.

Flyttet til en loftsleilighet - så fantastisk digg 😍

Anonymkode: 2e701...283

Skrevet

Takk for dere som har svar. 

I natt kjente jeg at jeg fikk nok, eller hva jeg skal si. Klokka 0450 begynte de, og da var det ikke bare litt liv, nei det var mye liv der oppe. Jeg ventet til klokka 1000 før jeg gav beskjed, de beklaget ikke men sa at det var ikke så lett å få ungene til å være stille men jeg sa at det må de finne en løsning på, da får de heller gå ut med de eller ta de med på kjøretur eller noe sånt.

Så kommer det en sms hvor de informerer om at det blir en del feiringer i helgene fremover fordi de er de so har best plass og derfor har de planlagt en del feiringer i huset pga at familie vil feire der.  Leiligheten oppe er ganske stor, har stor ute terrasse. Jeg sa at det er jo ikke direkte okay for oss fordi vi ikke kan ta inn på hotell flere helger på rad, men det var liksom ikke deres problem.

Så det ser ut som om jeg må be huseieren om å ta en prat med de og hvis ikke det går så får vi heller søke om overflytting med jobb. Vi har ikke lyst til å måtte kjøre 3 timer hver vei som er den nærmeste ledige boligene til utleie.

Å kjøpe er ikke aktuelt da vi planlegger å flytte til utlandet om 4 år

Skrevet

Da er ikke etasjeskillene godkjente for flere boligenheter. Det kan bli dyrt om det skjer noe en gang. Eller i verste fall - fatalt. 

Hæ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...