AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #21 Skrevet 18. september 2025 Mine kunne ikke noe av det der uten påminnelser. Altså, de kunne det, men gjorde det ikke (unntatt tannpuss på kvelden, men vi måtte/må sende dem inn på badet). Finne fram klær selv kunne de, men alt tok uendelig med tid, og mye påminnelser. Stå opp selv begynte de med på ungdomsskolen. Litt mat som frokostblanding ordnet de seg med etter skolen når de var alene hjemme, da sto ofte melka ute når vi kom hjem, å putte egne ting i oppvaskmaskinen ble/blir sett på som en stor innsats. Anonymkode: 1f89d...109 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #22 Skrevet 18. september 2025 Som andre sier, det må læres og innarbeides, og det har jo tydeligvis ikke vært tilfelle her. Men vil likevel nevne at det er mange som er litt vimsete i den alderen og kan trenge påminnelser. Min tiåring klarer veldig mye selv, men jeg må hjelpe til å minne på enkelte ting likevel. I stedet for å irritere deg over et barn, så ta en prat med far. Gi gutten litt mer ansvar, start et sted. Feks med å kunne ordne litt mat og drikke selv. Anonymkode: a4d29...d39
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #23 Skrevet 18. september 2025 Helt vanlig at de ikke er selvgående ja. Selv om de fysisk greier mye selv, så må de har veiledning og mange beskjeder. Det må i alle min 10 årring og han som var 10 åring for noen år siden. Men dette er jo en fin mulighet for dere som familie å få ham litt mer selvstendig, f.eks. at han begynner å smøre seg noen skiver selv og skjenker et glass melk. Men å komme seg opp om morgenen og dusje på eget initiativ tar nok noen år til før han gjør. La nå barn være barn, han fortjener også pappas oppmerksomhet selv om det er kommet en baby. Anonymkode: fad6c...acf 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #24 Skrevet 18. september 2025 Veldig uvanlig hvis han ikke KAN disse tingene ja. Ikke så veldig uvanlig at 10-åringene er surrete, glemske og trenger litt mas og påminnelser for å få ting gjort. Hormonfabrikken skal i gang hos de fleste i denne alderen, og de kan merkes på at de rett og slett blir distre og mindre flinke til oppgaver de tidligere fint mestret og gjorde uten å tenke seg om. Dét er ikke unormalt. Men å ikke inneha evnene tyder på dårlig oppdragelse spør du meg. Mi på 7,5 år kan alt du nevner, selvsagt. Samt dusje selv, dra til/fra trening selv osv. Men må ha hjelp med tiden fortsatt da. 9,5 åringen kan klokka, forholde seg til tid og klare seg selv om hun må. Men hun LIKER fortsatt at vi er der med henne, og det tenker jeg også er normalt, de er fortsatt barn ❤️ Så her finner vi balansegangen, vi kan fint være hjemme om morgenen, men at de gjør alt selv. Anonymkode: 3662c...086 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #25 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, de gjør det hver morgen. De vet at når vi står opp så tar vi på klær. De vil ha mat før vi reiser noe sted så finner de frem pålegg, kniv og tallerken. Har lagt plasttallerken i en skuff så de klarer å hente selv. Har et gammelt kjøkken, så hvis kjøkkenmaskin er for stram så fyller de vann fra vaskerommet rett ved siden av. Hender jeg spør om de har husket tannpussen om morgenen, den går som regel av seg selv når de er på do. Eller at vi alle pusser tennene sammen. Hos far har 7 åringen begynt å gå hjem fra skolen 2 ganger i uken. Jeg syns det var viktig å kunne disse tingene selv før det ble en realitet. Anonymkode: b972e...24b Imponerende at en femåring ordner alt selv, det må jeg si. Å gå hjem fra skolen har like gjort siden første klasse, og det gjør de fleste her vi bor. Men å klare alt selv, stå opp selv, finne frem klær etter vær, ordne seg selv, lage frokost og matpakke, må jeg absolutt si er veldig imponerende. Nå har det aldri vært noe mål for meg å få de til å fikse alt selv fra de er små, men allikevel har jeg ungdommer som jeg hverken må finne frem klær til eller passe på at har pusset tennene før de går ut om morningen. Er jo helt urolig egentlig .. Anonymkode: f5181...f89 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #26 Skrevet 18. september 2025 Høres ut som det er sunt for denne 5.-klassingen å få småsøsken slik at det blir stilt rimelige krav til ham. Ja, et så stort barn bør være ganske selvgående på morgenrutiner, med støtte fra voksne. Det er også rimelig at han klarer å ta buss til/fra skolen. Anonymkode: 2e6f1...f72 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #27 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! jeg er samme med en fyr som har et barn fra tidligere forholds. Vi har nylig fått en baby sammen. Jeg har begynt å legge merke til hvor utrolig lite denne gutten kan selv. han gjør absolutt ingenting selv. ikka klarer han å finne klær selv, ikke finner han drikke og litt mat selv. Han blir kjørt og hentet til skolen hver eneste dag. (Det er et stykke til skolen, ca 2 km) men de går buss. ikke klarer han å stå opp med vekker klokke selv, eller å huske at han må pusse tenner selv. er dette vanlig for unger i 10-11 år alder? Eller har jeg for høye forventninger. det begynner å irritere meg. For alt dette gjør at jeg får mer arbeid med baby, da far må gjøre alt for 10 åringene hele tiden Anonymkode: 4af1a...190 Huske å pusse tenner og kle seg selv(finne fornuftige klær i skapet), klarer min 4. klassing gutt uten problem. Han finner også selv mat når han kommer hjem fra skolen og rydder etter seg. Står opp når vekkerklokken ringer, ja det gjør han. Han klarer også å rydde matboks ut av sekken, henge sekken på knagg, henge jakken opp, rydde tallerken etter middagsmat osv osv. Anonymkode: ac232...296
AprilLudgate Skrevet 18. september 2025 #28 Skrevet 18. september 2025 Helt vanlig for mange barn i den alderen. Babyen deres kan og sikkert mindre enn noen andres baby uten at det er noe galt med noen av dem. Hyggelig bonusmor 🫠 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #29 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, det vil jeg si. De må jo lære alt de skal gjøre, så om det ikke har blitt lært han- så kan man ikke forvente at han gjøre slikt alene. Her på KG kan det jo virke som majoriteten av barn står opp selv, ordner seg mat, matpakke, kan ordne alt selv, går eller tar buss på egenhånd - helt fra første klasse. I virkeligheten er det ikke sånn. Det er helt vanlig å vekke og å stå opp med 10.åringen, smøre frokost, hjelpe de med å finne frem klær (dette kan man ta sammen når de legger seg, slik at de blir vant til å gjøre det selv), minne de på at de må pusse tenna før de drar på skolen. Skal han ta buss, så må dere jo øve med han. Ikke bare forvente at han gjør det på egenhånd. Anonymkode: f5181...f89 Er det virkelig å vekke og stå opp med en tiåring? Og smøre frokost for dem? Anonymkode: 92bb5...96a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #30 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det virkelig å vekke og stå opp med en tiåring? Og smøre frokost for dem? Anonymkode: 92bb5...96a Absolutt helt vanlig ja. Anonymkode: f5181...f89 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #31 Skrevet 18. september 2025 Søtt å få barn med en som tydelig ikke bryr seg så mye om oppdragelsen til barna han allerede har, da 😅 Anonymkode: 11fdc...b54 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #32 Skrevet 18. september 2025 Jeg har en 4. og en 6.klassing. Begge finner klær selv, kler på seg og pusser tenner om morgenen. Eldste står også opp selv, og lager frokost til seg selv. Det gjorde hun også i hele fjor. Minste må vekkes i ukedagene, opptil flere ganger. Også han kan lage seg mat og finne drikke selv, men er ikke særlig selvgående om morgenen i ukedagene. De tar buss til skolen selv, det har de gjort i flere år. De sykler også til treninger og venner som bor i nærheten. Ingen av dem er særlig flink til å huske på tannpussen om kvelden, og det hadde gått langt (flere uker tipper jeg) mellom hver dusj hvis de ikke fikk beskjed. Matpakken lager de ikke, men de hadde jo klart det hvis vi hadde bedt dem om det. Anonymkode: ea22b...b94 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #33 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei! jeg er samme med en fyr som har et barn fra tidligere forholds. Vi har nylig fått en baby sammen. Jeg har begynt å legge merke til hvor utrolig lite denne gutten kan selv. han gjør absolutt ingenting selv. ikka klarer han å finne klær selv, ikke finner han drikke og litt mat selv. Han blir kjørt og hentet til skolen hver eneste dag. (Det er et stykke til skolen, ca 2 km) men de går buss. ikke klarer han å stå opp med vekker klokke selv, eller å huske at han må pusse tenner selv. er dette vanlig for unger i 10-11 år alder? Eller har jeg for høye forventninger. det begynner å irritere meg. For alt dette gjør at jeg får mer arbeid med baby, da far må gjøre alt for 10 åringene hele tiden Anonymkode: 4af1a...190 Min 5klassing, riktignok en 10 åring med adhd, må vekkes og minnes på å pusse tenner, ja 😅 Han har ikke så veldig mye interesse for å finne frem klær selv foreløpig. Jeg tenker at dèt kommer vel litt mer med alderen; men per nå, om han skal finne frem klær selv så ser han jo helt Funky ut. Så det gjør jeg kvelden før 😅 Men han har som sagt ikke begynt å bry seg om sånne ting enda. Mat og drikke klarer han å hente selv da; setter gjerne tomme melkekartonger tilbake i kjøleskapet også. Tror ikke at noe av dette er så veldig uvanlig med gutter, eller barn generelt i den alderen egentlig 😅 Anonymkode: 16820...477
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #34 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er det virkelig å vekke og stå opp med en tiåring? Og smøre frokost for dem? Anonymkode: 92bb5...96a Herregud ja?? Tror du at foteldre ikke ønsker å tilbringe tid med barna sine..? Eller at de er miniatyr voksne? Jeg tenker stemor med baby er verdensmester nå. Hadde vært interessant å høres om 9 år 😉 Svigermor lagde middager fra hun var 6, vasket og stelte for lillebroren sin. Moren hennes hadde "nerveproblemer". Hun fikk ingen barndom Anonymkode: 5017d...e01 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #35 Skrevet 18. september 2025 Min 10 åring finner seg klær selv, lager seg frokost selv og pakker inn og ut av sekken, samme gjør 8 åringen. De pakker gym og svømmebag selv også. De sykler selv til og fra skolen og går vinderstid. Jeg hadde dog aldri satt de på buss alene, nettop fordi vi ikke har øvd på dette, og de garantert hadde gått av på feil plass. 10 åringen hjelper også til med enkel handling om vi har glemt noe, begge har faste dager de dekker på og de rydder opp etter seg. Jeg smører matpakker for å sikre annet enn nutella hver dag. Tannpuss må de minnes på. Men alt dette har vi trent mye på, nettop for at de skal bli selvgående. 8 åringen kunne jeg nok også satt tii klesvask, men tør ikke. Hun er veldig glad i å hjelpe til hjemme med alt mulig, alt fra middagslaging til husvasken. Du som bonusmor kan jo trene med han etter skolen på dette med å lage seg skiver og hente vann. Det får han til, det er jeg helt sikker på. Anonymkode: 73507...dea
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #36 Skrevet 18. september 2025 Skyld ikke på gutten! Her er det jo foreldrene som har feilet. Stakkars gutt. Anonymkode: 906f0...443
minister-mio Skrevet 18. september 2025 #37 Skrevet 18. september 2025 Man må jo gradvis fjerne støtte etter barnets modenhet. Har dere servet ham hele livet og finner ut at det passer dårlig å trene på ting med ham når dere jsr nyfødt?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #38 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! jeg er samme med en fyr som har et barn fra tidligere forholds. Vi har nylig fått en baby sammen. Jeg har begynt å legge merke til hvor utrolig lite denne gutten kan selv. han gjør absolutt ingenting selv. ikka klarer han å finne klær selv, ikke finner han drikke og litt mat selv. Han blir kjørt og hentet til skolen hver eneste dag. (Det er et stykke til skolen, ca 2 km) men de går buss. ikke klarer han å stå opp med vekker klokke selv, eller å huske at han må pusse tenner selv. er dette vanlig for unger i 10-11 år alder? Eller har jeg for høye forventninger. det begynner å irritere meg. For alt dette gjør at jeg får mer arbeid med baby, da far må gjøre alt for 10 åringene hele tiden Anonymkode: 4af1a...190 Jeg tenker at dette må man kunne forvente. min 6-åring(1. klasse) finner ofte (fornuftige) klær selv, smører niste, kan finne frokost selv(men hender jeg fikser sammen med lillesøster sin mat). Kan finne drikke, men pga kjøkkenutformingen må han stå på kjøkkenbenken, så finner ofte for han. Går 1km til skolen, men følges foreløpig i følge med andre barn. Skal gå selv når de er klare for det. vekkerklokke er ikke aktuelt, men vet når han kan stå opp, følger med på klokka når han må gå ut døra hjemme. Hos oss har det gått litt i rykk og napp, og har nok hjulpet med enkelte ting litt for lenge, men når vi er med familier med jamngamle barn eller har sett andre i bhg har vi fått et dytt i retning å gjøre han mer selvstendig. Anonymkode: 9615b...cb0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #39 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! jeg er samme med en fyr som har et barn fra tidligere forholds. Vi har nylig fått en baby sammen. Jeg har begynt å legge merke til hvor utrolig lite denne gutten kan selv. han gjør absolutt ingenting selv. ikka klarer han å finne klær selv, ikke finner han drikke og litt mat selv. Han blir kjørt og hentet til skolen hver eneste dag. (Det er et stykke til skolen, ca 2 km) men de går buss. ikke klarer han å stå opp med vekker klokke selv, eller å huske at han må pusse tenner selv. er dette vanlig for unger i 10-11 år alder? Eller har jeg for høye forventninger. det begynner å irritere meg. For alt dette gjør at jeg får mer arbeid med baby, da far må gjøre alt for 10 åringene hele tiden Anonymkode: 4af1a...190 Jeg tror det er like vanlig som ikke. Her er de ett par år yngre men finne klær har de gjort mer eller mindre selv siden siste året i barnehagen. Nå styrer de helt selv, 8 og 9. Kommer seg fram og tilbake på skolen selv. De kan finne seg veldig enkel mat selv. Men de er ganske bortskjemte der, vi serverer det meste. Vekkerklokke har de heller ikke. Men det er vel ikke så mye å lære seg? Forskjellen blir at den ringer eller som nå så sier vi at de må stå opp? Hvis du vil ha mer selvstendige barn i den alderen er det jo helt opp til deg. Tenker det er ganske lett å få til. Anonymkode: 1284a...492
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #40 Skrevet 18. september 2025 AprilLudgate skrev (6 timer siden): Helt vanlig for mange barn i den alderen. Babyen deres kan og sikkert mindre enn noen andres baby uten at det er noe galt med noen av dem. Hyggelig bonusmor 🫠 Uff...ja, det er ikke så bra med den tonen TS har. Her blir stesønn dem udugelige dumme gutten.. Kan du fortelle oss hva han kan? Er det en grei gutt? Eller er det bare negativt liksom...kanskje far verner om sønnen og liker å kjøre han på skolen? Bruke litt tid med han? Lage skolemat? Jeg har tre unger og lagde skolemat til de var 19 år. Dvs Stefar gjorde det....fordi de var så dårlig å ta med seg mat. De er voksne flinke folk ... Anonymkode: d3db9...3bb 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå