Gå til innhold

Kan gutten ha en diagnose?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan være kombo. Har et barn med dette. 
men ts du burde jo snakke med farlig så får det være opp til foreldrene. Har barnet noe utfordringer på skolen? 

Anonymkode: 5e530...93d

Jeg spurte far litt om hvordan utviklingssamtalene har gått med skolen og han sier det har gått bra, så han fungerer nok godt på skolen. Så jeg tror jeg skrinlegger dette og heller har et våkent blikk angående fungeringen når han blir litt eldre. Takk for svar alle! 

Anonymkode: acd04...ba1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han kan ha løpsk tale. Personer med løpsk tale har ofte gjerne også adhd ☺️ Men kan såklart være autismespekteret også. Men snakk med far spør han litt om hans tanker om at logoped blir avsluttet og spørr om en ikke burde utredet noe mer. Etter tidligere barnet får diagnose etter betre, da kan han få mer tilrettelegging . Vær en våken bonusmamma 🥰

Anonymkode: 4690f...451

Far er enig i at timene hos logopeden ble avsluttet for han var så innmari lei av å »mase». Det var ikke så mye hjelp i logopeden heller visstnok. Ble bare tull der. Far er lei av å være «den kjipe», for mor bidrar dessverre null på dette. Sånn blir det fort med skilsmissebarn - veldig trist:-( Det var flere her som påpekte at fungeringen er avgjørende, og han fungerer tilsynelatende på skolen tror jeg😃

Skrevet
On 9/15/2025 at 2:32 PM, AnonymBruker said:

Det med sensory seeker var interessant. Googlet og leser om det nå. Han er ikke en typisk guttegutt og synes å hoppe fra stupebrett er skummelt, eller så har han fortalt oss at å gå tur nærme en elv er skummelt. Så på det punktet passer det ikke. Men han skal alltid ta på alt. Han plukker opp alt han finner hjemme og fikler og holder på. Veggen langs trappa er skitten og vinduene har konstant fingermerker. Han er ikke glad i å være på stranda og liker ikke sanden i skoene og synes det er ekkelt. Han snakker veldig høyt inne og skjønner ikke konseptet innestemme. 

Jeg har selv ADHD en datter med ADHD og brødre og nevø med det. Dette inkl hovedposten er som å høre om nevøen min og ene broren min (som er voksen å fortsatt kan være sånn 😅) å enkelte fra meg selv og min datter men vi har en mer introvert adhd type. Dette er veldig typiske ADHD symptomer. Hadeland nok bedt far om å ha en samtale med mor om å ha en samtale med skolen om steg videre med PPT og BUP. Dette vil virkelig hjelpe han videre ang alt ikke bare skolen men i hjemme å ikke minst for hans del. For å vokse opp med udiagnostisert ADHD er en virkelig kamp om det meste. Å det er ikke morsomt for noen parter. Masse lykke til videre 

Anonymkode: b3b75...8ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2025 den 8.23):

Maté legger jo all skyld på traumer... det stemmer jo ikke. 

Anonymkode: 829a3...f3e

Alle traumer er ikke like og det du ville opplevd som et traume er ikke nødvendigvis det jeg ville opplevd som et traume. Ingen av oss kommer gjennom barndommen uten et traume eller to, til og med ikke de som vokser opp i fantastiske omstendigheter.

Anonymkode: 34b3d...c82

Skrevet

Dette er vel foreldrene til guttens bord 

Anonymkode: 55b6c...5b9

• Nyttig 1
Skrevet

Du har ikke svart på spørsmålet, TS. Går barnet på forstoppelsesmedisin?

Anonymkode: 22a33...760

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du har ikke svart på spørsmålet, TS. Går barnet på forstoppelsesmedisin?

Anonymkode: 22a33...760

Har du virkelig ikke bedre å bruke tiden din på. Du må ha et tragisk liv 

Skrevet

Forstår ikke helt dette jaget etter diagnoser. Er litt i mot det. Vi er alle mennesker som kommer i ulike varianter. Ingen er perfekte. Vi har alle både positive og negative sider. 

Barn skal igjennom en lang rekke utviklingsfaser. De lærer på veien. 

Vi vet i dag at for mye skjerm ikke er bra, hverken for voksne eller barn. Det gir en lang rekke negativer konsekvenser. 
Barn trenger å røre på seg. Hvorfor tar dere han ikke med ut når dere ser han misstrives? Ønsker du han skal medisinenes for å tilpasses deres sittestillende liv, samlet men foran en skjerm? Barnet mitt var også rastløs etc. Meldte det på organisert sport. Drar på turer i skogen, klatring, svømming, telttur mm. Det hjelper. Det er ikke barn som skal tilpasse seg de voksne. 

Når det gjelder det sosiale har han jo venner. Alle krangler innimellom. Hvis skolen ikke ser på det som et problem er det sannsynligvis ikke det. Som forelder må man også legge til rette for sosialt samvær. Invitere andre barn på besøk/ med på aktiviteter og bli kjent med foreldre til barna i klassen og naboer med barn.

Hva vil du egentlig med å sette stempler på han? Hvem er dette er størst problem for? Deg eller gutten? Hvis hverken skole, Aks, helsestasjon eller Helsesykepleier ved skolen mener det trengs tiltak fra det offentlige, virker det som om gutten klarer seg ganske greit. 

Anonymkode: 0e6ad...19a

Skrevet

Mulig han har feks ad-hd. Men her er det i så fall behov for utredning. ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forstår ikke helt dette jaget etter diagnoser. Er litt i mot det. Vi er alle mennesker som kommer i ulike varianter. Ingen er perfekte. Vi har alle både positive og negative sider. 

Barn skal igjennom en lang rekke utviklingsfaser. De lærer på veien. 

Vi vet i dag at for mye skjerm ikke er bra, hverken for voksne eller barn. Det gir en lang rekke negativer konsekvenser. 
Barn trenger å røre på seg. Hvorfor tar dere han ikke med ut når dere ser han misstrives? Ønsker du han skal medisinenes for å tilpasses deres sittestillende liv, samlet men foran en skjerm? Barnet mitt var også rastløs etc. Meldte det på organisert sport. Drar på turer i skogen, klatring, svømming, telttur mm. Det hjelper. Det er ikke barn som skal tilpasse seg de voksne. 

Når det gjelder det sosiale har han jo venner. Alle krangler innimellom. Hvis skolen ikke ser på det som et problem er det sannsynligvis ikke det. Som forelder må man også legge til rette for sosialt samvær. Invitere andre barn på besøk/ med på aktiviteter og bli kjent med foreldre til barna i klassen og naboer med barn.

Hva vil du egentlig med å sette stempler på han? Hvem er dette er størst problem for? Deg eller gutten? Hvis hverken skole, Aks, helsestasjon eller Helsesykepleier ved skolen mener det trengs tiltak fra det offentlige, virker det som om gutten klarer seg ganske greit. 

Du har tydeligvis ikke lest mine svar i denne tråden, og kanskje du burde gjøre det før du svarer med dine antagelser om hva jeg mener. Alt det du skriver er ikke noe jeg mener eller står for. Og høyere opp skriver jeg at jeg skrinlegger tankene mine etter tilbakemeldinger her. Så ingen som skal diagnostisere her. Jeg anser meg selv som forøvrig et fornuftig menneske og har også jobbet med barn, så dette var kun ment for å lufte om hva andre tenker, da det til tider har vært trekk ved gutten som faktisk har bekymret meg! Og det må da være lov å bry seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke lest mine svar i denne tråden, og kanskje du burde gjøre det før du svarer med dine antagelser om hva jeg mener. Alt det du skriver er ikke noe jeg mener eller står for. Og høyere opp skriver jeg at jeg skrinlegger tankene mine etter tilbakemeldinger her. Så ingen som skal diagnostisere her. Jeg anser meg selv som forøvrig et fornuftig menneske og har også jobbet med barn, så dette var kun ment for å lufte om hva andre tenker, da det til tider har vært trekk ved gutten som faktisk har bekymret meg! Og det må da være lov å bry seg. 

Nei jeg så ikke det. Måten du fremstiller han på virker mer som om du blir plaget av  oppførselen hans, heller enn at du er bekymret for hans ved og vel, og ønsker eventuell hjelp til han for hans beste. 

Jeg forsøkte å få frem hva du eventuelt tenkte en diagnose kunne hjelpe han/ dere med. For det kom ikke frem. Men godt å se at du legger disse tankene fra deg. 

Skrevet

Nei jeg så ikke det. Måten du fremstiller han på virker mer som om du blir plaget av  oppførselen hans, heller enn at du er bekymret for hans ved og vel, og ønsker eventuell hjelp til han for hans beste. 

Jeg forsøkte å få frem hva du eventuelt tenkte en diagnose kunne hjelpe han/ dere med. For det kom ikke frem. Men godt å se at du legger disse tankene fra deg. 

Det handler absolutt i hovedsak om å bry seg altså. Jeg kan godt ta selvkritikk på at det bar litt preg av det, for når tomme popkorn-bøtter skulle samles på og «jeg vet ikke hva», eller at gutten ikke liker «vanlige» aktiviteter som å dra på stranden, så man ta det i å bli liiiiitt oppgitt .men det tror jeg helt ærlig jeg hadde nok blitt som mamma også. Men det var virkelig ikke her fokuset lå fra min side, så beklager om det virket slik. 

Skrevet

Og noe det er sagt så skjønner jeg ikke hvorfor det er så galt å ta det opp på kvinneguiden, det blir galt uansett hva man gjør. Det var for å lufte, ikke at jeg selv skulle dette noen diagnose, men å lufte om det er noe som kan tyde på oppfølging her. Jeg tenker ikke det er så galt å lufte det når det er snakk om et barn for det er ikke bare å sette i gang med utredning når det gjelder barn. Det skal veldig mye til mener jeg før man setter i gang med det. Og på andre siden av skalaen så er er det mange som faktisk ville hatt godt av hjelp, og at det er det beste for barnet. Det er nok noen som går rundt som voksne og som hadde håpet at omsorgspersoner hadde tatt tak i utfordringer og skaffet dem hjelp, men hvor det ikke ble gjort og man føler man ikke har hatt den opplæringen man skulle 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...