AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #1 Skrevet 14. september 2025 Jeg har vært gift med ei som ikke er fra Norge. Hun har en datter som var 4 år da de flyttet hos meg i Norge. Hun har en far men har ikke mye kontakt med han. Han bor i hennes opprinnelige hjemland. Hun er nå 14 år. Jeg har hele tiden vært hennes "Pappa" . Hennes mor og jeg ble separert for 2 år siden. Hun har siden separasjon bodd fast hos sin mor. Men hun har fortsatt sitt soverom hos meg, og i det siste så har hun overnattet hos meg noen ganger. Hele tiden, også etter separasjonen, så har det vært jeg som har fulgt henne opp. Særlig hos bup ettersom hun er klient hos de. Barnevernet har fått noen bekymringsmeldinger knyttet til omsorgssvikt og oppfølging fra hennes mor, men disse har blitt henlagt. Jenta har gitt uttrykk for at hun kanskje heller skulle bo hos meg. Så, her er spørsmålet. Jeg er ikke hennes far og jeg tror neppe hennes mor frivillig godtar at hun bor hos meg. Kan feks Barnevernet gjennomføre noe slikt. Feks at jeg blir fosterhjem for henne fordi det er hennes ønske og det beste for henne? Når kan barnet bestemme noe uten at det må bli omsorgsovertakelse rettslig feks? Anonymkode: 3740c...017 7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #2 Skrevet 14. september 2025 Ja det kan du hvis bv mener det er det beste. Vennine av meg endte som fostermor til sitt stebarn. Hadde hatt daglig omsorg siden barnet var 1 år, siden biologisk mor ikke kunne ha barnet. Når barne var 14 ble ho og barnets far skilt. De hadde avtale 50/50. Men skolen begynte å sende bekymringer de ukene barne var hos far. Så da gikk bv inn å så på forholdene og stemor fikk da at ho ble fostermor for sesongen.. da gutten vle 18 søkte han om adopsjon som da gikk igjenom Anonymkode: 4a05b...008 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #3 Skrevet 14. september 2025 Du kunne jo kanskje begynt å høre med moren om jenta kunne bodd hos deg 50% ? Anonymkode: e73b0...8d3 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #4 Skrevet 14. september 2025 Det er fullt mulig, men krever at vilkårene for omsorgsovertakelse er oppfylt. Disse er svært høye. Hun kan som fjortenåring langt på vei bestemme selv om hun vil oppholde seg mer hos deg, men du vil ha ikke ha rettigheter til å følge opp ifht f.eks taushetsplikt hos skole og andre instanser, hente ut medisiner, følge til lege osv. Det er også ofte lite klokt å la en fjortenåring ha for stor autonomi. Det beste er nok om du og mor blir enige om noe. F.eks delt omsorg og samtykke fra mor til at du kan følge opp en del ting. Anonymkode: 1d8d0...39e 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #5 Skrevet 14. september 2025 Så snill og god du er, ts❤️ Anonymkode: fe695...dff 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #6 Skrevet 14. september 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er fullt mulig, men krever at vilkårene for omsorgsovertakelse er oppfylt. Disse er svært høye. Hun kan som fjortenåring langt på vei bestemme selv om hun vil oppholde seg mer hos deg, men du vil ha ikke ha rettigheter til å følge opp ifht f.eks taushetsplikt hos skole og andre instanser, hente ut medisiner, følge til lege osv. Det er også ofte lite klokt å la en fjortenåring ha for stor autonomi. Det beste er nok om du og mor blir enige om noe. F.eks delt omsorg og samtykke fra mor til at du kan følge opp en del ting. Anonymkode: 1d8d0...39e Det kan mor ordne at han kan få. Vennine av meg var stemor for et barn fra 1 års alder , siden biologisk mor mistet omsorg fikk vennina mi tilgang til det ho trengte. Da de ble skilt ble det 50/50, og så tok ho over omsorgen ved 16 års alder Anonymkode: 4a05b...008
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #7 Skrevet 14. september 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det kan mor ordne at han kan få. Anonymkode: 4a05b...008 Ja, men han skriver jo at mor neppe vil gå ned på det. Om alle involverte er enige, er det helt uproblematisk. Anonymkode: 1d8d0...39e
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #8 Skrevet 14. september 2025 Ts her. Men om jeg overtaler mor med en frivillig ordning, vil man da kunne få kompensasjon fra det offentlige slik man gjør i ordinære fosterhjem? Jeg spør fordi jeg vanskelig kan se for meg at mor vil betale det som er nødvendig og at jeg har egne barn som bor hos meg som jeg må forsørge. Forresten, takk for alle bidrag. Anonymkode: 3740c...017
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #9 Skrevet 14. september 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her. Men om jeg overtaler mor med en frivillig ordning, vil man da kunne få kompensasjon fra det offentlige slik man gjør i ordinære fosterhjem? Jeg spør fordi jeg vanskelig kan se for meg at mor vil betale det som er nødvendig og at jeg har egne barn som bor hos meg som jeg må forsørge. Forresten, takk for alle bidrag. Anonymkode: 3740c...017 Hvis barnevernet anbefaler midlertidig omsorgsovertakelse eller flytting, og mor aksepterer, kan du få fosterhjemsgodtgjørelse. Anonymkode: 7064f...7fa
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #10 Skrevet 14. september 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts her. Men om jeg overtaler mor med en frivillig ordning, vil man da kunne få kompensasjon fra det offentlige slik man gjør i ordinære fosterhjem? Jeg spør fordi jeg vanskelig kan se for meg at mor vil betale det som er nødvendig og at jeg har egne barn som bor hos meg som jeg må forsørge. Forresten, takk for alle bidrag. Anonymkode: 3740c...017 Hvis det blir gjort gjennom barneverntjenesten slik at du blir formelt godkjent som fosterhjem og barnevernet fatter et formelt vedtak om frivillig plassering, så vil du få kompensasjon ja. Da vil du skrive kontrakt med barneverntjenesten om å være fosterhjem og du vil være en oppdragstaker for barneverntjenesten (som da er oppdragsgiver). Anonymkode: d0f5c...87d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #11 Skrevet 14. september 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ts her. Men om jeg overtaler mor med en frivillig ordning, vil man da kunne få kompensasjon fra det offentlige slik man gjør i ordinære fosterhjem? Jeg spør fordi jeg vanskelig kan se for meg at mor vil betale det som er nødvendig og at jeg har egne barn som bor hos meg som jeg må forsørge. Forresten, takk for alle bidrag. Anonymkode: 3740c...017 Nei. Det får du bare om barneverntjenesten mener fosterhjem er nødvendig, ikke om du og mor blir enige om at barnet skal bo hos deg. I et slikt tilfelle vil du ha krav på barnetrygden, og mulighet til å kreve bidrag fra mor (men da spørs det jo hvor enig hun er likevel). Anonymkode: 1d8d0...39e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå