Gå til innhold

Irriterende lydbøker for barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lydbøker for barn... Pleier noen ganger å ligge ved siden av yngste, og han er veldig glad i lydbøker - men noen av de trigger meg noe innmari. Det er veldig mye "kroppslyder" som stønning osv for at det skal høres naturlig ut. Feks Nora bøkene eller sov godt, Lucas. 

Irriterer meg også grenseløst av dinosaurgjengen sin forteller. Måten han sier navnene på... Feks "-kom, nå leker vi! Saaaeeeh Trym.., Ropteee eeeTrym, Trym...stakkeee. hodet . ned .i .jordaaaaa igjen". Måten jeg skriver her ser kanskje ut som fortelleren roper, men han leser veldig rolig, dette er bare for å vise at han bruker veldig mye eeee for å lage trykk ulike steder. Og punktum for å skille tydelig mellom ordene. 

Det er helt sikkert en veldig fin og barnevennlig måte å lese på, tydelig og fin, men som voksen, som bøkene faktisk ikke er ment for, kjenner jeg at jeg får mentale issues når jeg hører på det her. 

Noen flere her som ikke helt greier å høre på disse bøkene ? Jeg ser ikke etter løsning på problemet, fordi hodetelefoner er selvsagt et alternativ. Jeg ville bare klage. 

Anonymkode: af5a0...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aaah ja det er mye dårlig innlesere på lydbøker. Kan hørespill være bedre?

Anonymkode: ed543...b2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aaah ja det er mye dårlig innlesere på lydbøker. Kan hørespill være bedre?

Hva er hørespill?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er hørespill?

Typ teater… med ulike skuespillere og sotuasjonslyder. Da slipper man én innleser gjennom hele og de setningene som "sa Mikkel". 

• Liker 1
Skrevet

Jepp, mange irriterende innlesere! De jeg faktisk tåler å høre på er kaptein sabeltann, pulverheksa, kardemommeby og pelle politibil.

Jeg pleier å si til barna at enten så kan jeg ligge/sitte sammen med deg til du sovner ELLER så kan du få høre lydbok. Vet at du ikke ønsker tips, men dette har funket fint her :) 

Anonymkode: 87ee0...a1c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er hørespill?

Oh, en viktig del av kulturarven har tydeligvis gått tapt. Start med Tordivelen flyr i skumringen :) 

Anonymkode: 7d815...281

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oh, en viktig del av kulturarven har tydeligvis gått tapt. Start med Tordivelen flyr i skumringen :) 

Ligger masse gamle hørespill på NRK Radio-appen!

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Åå fikk meg til å minnes mio min mio på nrk radio. Fantastisk hørespill! 

Anonymkode: f0617...7ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Typ teater… med ulike skuespillere og sotuasjonslyder. Da slipper man én innleser gjennom hele og de setningene som "sa Mikkel". 

Åå, høres bra ut 😊

Jepp, mange irriterende innlesere! De jeg faktisk tåler å høre på er kaptein sabeltann, pulverheksa, kardemommeby og pelle politibil.

Jeg pleier å si til barna at enten så kan jeg ligge/sitte sammen med deg til du sovner ELLER så kan du få høre lydbok. Vet at du ikke ønsker tips, men dette har funket fint her :) 

Anonymkode: 87ee0...a1c

Jeg får ikke Pulverheksa til å funke på nextstory det er bare masse ræva musikk på de jeg har trykket på.. 

Takk for tipset :) skal sjekke det ut 

Takk ❤️

Skrevet

Å guri, det gjelder ikke bare lydbøker for barn. Jeg har avsluttet mang en lydbok fordi jeg ikke orker å høre på oppleseren, selv om boken er bra!

Skrevet

Jeg er et tastetrykk unna å bestille hjem en mikrofon og heller lese inn bøkene selv. 

Det er så mye dårlig! Jeg leser masse høyt for fireåringen, men noen ganger hadde det vært digg med lydbok. Feks i bilen. eller når jeg har lest fem bøker etter barnehagen og han fortsatt vil høre på, men jeg bør lage middag/vaske huset/puste. 

Jeg er flinkere til å lese enn den gjengse barnebok-innleser. Gi meg én god grunn til å la være å bestille inn litt halvproft utstyr og lese inn…. 

Jeg har minner fra mormor som leste inn på kassett da jeg var liten. Hun satt i hagen og tok opp (tidlig 90-tall). Det var måkeskrik, humlesurr og sørlandslyder i bakgrunnen mens hun leste favoritthistoriene mine. Gud, jeg ELSKET det, og jeg kunne gjort hva som helst for å få tak i kassetten med stemmen hennes igjen, nå som hun er død. Hun bodde mange timer unna, så jeg så henne ikke ofte. De kassettene var virkelig verdifulle. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...