Gå til innhold

Å spise med hendene...

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er enormt mye sykdom f.ex. i India, og mye av det pga hygieniske problemer med fasiliteter og sånt, så jeg vet ikke det. Det å i alle fall ikke spise med hendene ville være en bra forholdsregel. Jeg har i alle fall aldri sett at de noen gang har vasket hendene eller sagt at de har gjort det på mat-reiseprogrammer.  Og hvor vasker man hendene når man spiser mat tilberedt i åpne "street food" boder? Og man har dritt under neglene, og når man tar saus oppi risen og roter rund og spiser den med hendene så vil man uunngåelig få noe av den dritten i maten.  TS

Anonymkode: 0be4d...5a7

De fasilitetene som mangler er gjerne tilgang på rent vann - hvordan tenker du at å bruke bestikk man heller ikke får vasket (og som gjerne brukes av flere) vil være bedre og mer hygienisk?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 15.25):

Jeg har etter å ha sett en del matprogrammer på youtube osv. blitt oppmerksom på hvor utrolig mange kulturer som finnes der man spiser med hendene. Og jeg kan ikke fatte og begripe at de gjør det. Tenker også på hva vi spiser med hendene, både kylling, hamburgere og pizza, spiser vi jo rett etter å ha tatt i bilratt, dørhåndtak, glass og flasker, klær og så videre. Og etter å ha gått på offentlig do også. Hvor smart er dette? Jeg har aldri tenkt over det før, men etter å ha skjønt hvor mye virus og bakterier vi egentlig sprer rundt, så har jeg begynt å tenke på det. Det er jo helvetesild-bakterier, EBV og diverse andre herpesvirus, det er forkjølelses- og influensavirus og allslags. Og måten som ris og fufu spises på, det må jo komme dritt fra neglene ned i maten, da de grafser nedi våte ting. I tillegg klemmer de risen og fufuen inni håndflaten, så det blir jo som å dyppe hele hånda oppi ris i saus. Det blir faktisk nesten som om man skulle øst suppe inn i munnen med hånda.

Eh....flere som syns dette er rart og fryktelig uhygienisk?

Altså... såpe, vann og negleskrubb er da ikke noen nye, ukjente oppfinnelser, vet jeg?

Anonymkode: 5140a...aca

Skrevet
senior skrev (16 minutter siden):

I de kulturene jeg opplevd der de spiser med hendene er det obligatorisk å vaske hendene først.

Ellers er det viktig å ikke ha nøya på virus og bakterier. Når vi blir utsatt for smitte i en rimelig grad er det naturens form for vaksine. Som med mye annet kan det bli både for mye og for lite . . 

Nei det er ikke det, man får ikke bedre immunforsvar av å bli utsatt for smitte. Da kan man jo like godt gå inn på et offentlig toalett og slikke på ringen. Eller er det bare noen virus og bakterier man "bør" ha? Hvor mange og hvor ofte? Ble folk bedre av covid? Nei, mange ble faktisk kronisk syke. Og det hender at folk blir kronisk syke etter influensa også, fordi influensaen slår ut immunforsvaret deres. Teorien gir ikke mening.

Det er noe som heter ekte flokkimmunitet, og det er noe helt annet. Det som skjer er at et virus går rundt i en befolkning, og når mange nok har hatt viuset, så blir resten av befolkningen ikke syke, og man blir ikke syk av samme viruset igjen. Men dette er en forsvarsmekanisme mot et invaderende virus i en befolkning, det er ikke noe som gjør immunforsvaret ens sterkere. Det gjør forøvrig heller ikke vaksiner.
TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei det er ikke det, man får ikke bedre immunforsvar av å bli utsatt for smitte. Da kan man jo like godt gå inn på et offentlig toalett og slikke på ringen. Eller er det bare noen virus og bakterier man "bør" ha? Hvor mange og hvor ofte? Ble folk bedre av covid? Nei, mange ble faktisk kronisk syke. Og det hender at folk blir kronisk syke etter influensa også, fordi influensaen slår ut immunforsvaret deres. Teorien gir ikke mening.

Det er noe som heter ekte flokkimmunitet, og det er noe helt annet. Det som skjer er at et virus går rundt i en befolkning, og når mange nok har hatt viuset, så blir resten av befolkningen ikke syke, og man blir ikke syk av samme viruset igjen. Men dette er en forsvarsmekanisme mot et invaderende virus i en befolkning, det er ikke noe som gjør immunforsvaret ens sterkere. Det gjør forøvrig heller ikke vaksiner.
TS

Nå har vel ikke jeg hevdet at man får bedre eller sterkere immunforsvar ved å bli smittet. Men man trener immunforsvaret til å kjenne igjen spesifikke bakterier og virus. Det er jo nettop også slik de fleste vaksiner virker. 

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er fryktelig rart og uhygienisk. I kulturer der man spiser med hendene har man vanligvis veldig strenge regler for hva man gjør med høyre og venstre hånd, i tillegg til at man selvsagt vasker hendene før man spiser. Og man spiser pent med hånda, man griser ikke. Det er like mye regler for hva som er ordentlig spising med hånda som hva vi regner som ordentlig spising med bestikk. 

Anonymkode: cd6aa...31b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
senior skrev (13 timer siden):

Nå har vel ikke jeg hevdet at man får bedre eller sterkere immunforsvar ved å bli smittet. Men man trener immunforsvaret til å kjenne igjen spesifikke bakterier og virus. Det er jo nettop også slik de fleste vaksiner virker. 

Og de muterer hele tiden, så det å hele tiden få nye virus som kroppen må venne seg til er ikke en god strategi. TS

Skrevet

Du høres passelig hysterisk ut.

Anonymkode: a2cd6...67d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og de muterer hele tiden, så det å hele tiden få nye virus som kroppen må venne seg til er ikke en god strategi. TS

Jeg har heller ikke hevdet at det å hele tiden få nye virus som kroppen må venne seg til er en god strategi, selv om manger kanskje vil være litt uenige der.

Mitt utgangspunkt var at man ikke bør ha noia på virus og bakterier. 

Endret av senior
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du høres passelig hysterisk ut.

Anonymkode: a2cd6...67d

Fordi jeg ikke graver nedi maten med neglene og putter halve hånda i munnen? TS

• Liker 2
Skrevet

Når jeg jobbet som bussjåfør så måtte jeg flykte kantina når enkelte av innvandrerne begynte med maten sin. Glefser i seg det som ligner roastbeef neddynket i fett med fingrene sine. Og alle lyder det medfører. Motbydelige greier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor uttaler du deg som du har en tung, faglig bakgrunn i immunologi, molekylærbiologi, virologi og farmakologi? Det største viruset vi bekjemper nå om dagen er legfolk som setter egne tanker og idéer over fagfolks. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Eh..

Spiser du brødskiva med kniv og gaffel? 

Og hva med eplet fra fruktskåla på jobb? 

Anonymkode: 787b4...02f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

En vasker da hendene før en spiser,  er nå vanlig ting en lærer som barn.

Ser og at onkelen min . Der er det små skåler med såpevann og en liten klutt slik at de kan vaske fingrene mens de spiser også.

Anonymkode: 5383a...398

• Liker 1
Skrevet

Jeg spier aller helst med hendene. Det føles mest naturlig liksom. Samtidig er det enkelt og jeg slipper litt oppvask.

Vasker selvsagt hender både før og etter.

Anonymkode: e9db2...563

Skrevet
ElectricScum skrev (45 minutter siden):

Hvorfor uttaler du deg som du har en tung, faglig bakgrunn i immunologi, molekylærbiologi, virologi og farmakologi? Det største viruset vi bekjemper nå om dagen er legfolk som setter egne tanker og idéer over fagfolks. 

Ja det er helt klart bedre å utsette seg for en masse virus, som man ikke vet hva er før man får det, sånn som covid. Fornøyd nå, stemmer det bedre med fagfolk's meninger nå? TS

Skrevet

Jeg "spiser" med hendene siden jeg holder kniv og gaffel med hendene... ;)

Bruker hendene til å holde bestikk er det riktige å skrive, men hvis man ikke kan bruke hendene så kan man heller ikke bruke bestikk. Munnen rett ned på tallerken eller bruke føttene. ho ho :) 

Anonymkode: bba35...672

Skrevet
senior skrev (På 13.9.2025 den 15.56):

I de kulturene jeg opplevd der de spiser med hendene er det obligatorisk å vaske hendene først.

Ellers er det viktig å ikke ha nøya på virus og bakterier. Når vi blir utsatt for smitte i en rimelig grad er det naturens form for vaksine. Som med mye annet kan det bli både for mye og for lite . . 

@senior har rett i dette:

https://www.forskning.no/hygiene/derfor-er-skitt-og-stov-sunt-for-barn/654545

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 17.41):

Det er enormt mye sykdom f.ex. i India, og mye av det pga hygieniske problemer med fasiliteter og sånt, så jeg vet ikke det. Det å i alle fall ikke spise med hendene ville være en bra forholdsregel. Jeg har i alle fall aldri sett at de noen gang har vasket hendene eller sagt at de har gjort det på mat-reiseprogrammer.  Og hvor vasker man hendene når man spiser mat tilberedt i åpne "street food" boder? Og man har dritt under neglene, og når man tar saus oppi risen og roter rund og spiser den med hendene så vil man uunngåelig få noe av den dritten i maten.  TS

Hvor ofte ser du i disse programmene at de går på toalettet? Tror du antall toalett-besøk de viser er representativt for hvor ofte de går på do? 

De klipper slike programmer, og klipper bort det som ikke er god tv... Håndvask, toalett-besøk, tannpuss og slikt er ikke det som trekker seere. 

Se masterchef, tror du oppvasken bare blir borte? Eller tror du at de bare klipper vekk at noen tar oppvasken? 

Joda, det er en del sykdom i f.eks India. Men det handler svært sjeldent om manglende håndvask, men heller mangel på rent vann og ren luft, smitte fordi mange bor svært tett i skur, sover på jordgulv, avfallshåndtering, feil-ernæring... Har du ikke tilgang på rent vann, så er det ikke så mye hjelp i håndvask... 

Anonymkode: 52086...244

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...