Gå til innhold

Å spise med hendene...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har etter å ha sett en del matprogrammer på youtube osv. blitt oppmerksom på hvor utrolig mange kulturer som finnes der man spiser med hendene. Og jeg kan ikke fatte og begripe at de gjør det. Tenker også på hva vi spiser med hendene, både kylling, hamburgere og pizza, spiser vi jo rett etter å ha tatt i bilratt, dørhåndtak, glass og flasker, klær og så videre. Og etter å ha gått på offentlig do også. Hvor smart er dette? Jeg har aldri tenkt over det før, men etter å ha skjønt hvor mye virus og bakterier vi egentlig sprer rundt, så har jeg begynt å tenke på det. Det er jo helvetesild-bakterier, EBV og diverse andre herpesvirus, det er forkjølelses- og influensavirus og allslags. Og måten som ris og fufu spises på, det må jo komme dritt fra neglene ned i maten, da de grafser nedi våte ting. I tillegg klemmer de risen og fufuen inni håndflaten, så det blir jo som å dyppe hele hånda oppi ris i saus. Det blir faktisk nesten som om man skulle øst suppe inn i munnen med hånda.

Eh....flere som syns dette er rart og fryktelig uhygienisk?

Anonymkode: 0be4d...5a7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva du gjør, men jeg vasker alltid  hendene mine før jeg spiser mat. Trodde det var ganske vanlig.

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet

Det går som regel bra! 

Anonymkode: 87957...26f

• Liker 3
Skrevet

Da lar du være å spise med hendene og så får andre gjøre hva de selv ønsker.

Å være hysterisk angående bakterier er usunt.

Anonymkode: e43f0...9fa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
ElectricScum skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du gjør, men jeg vasker alltid  hendene mine før jeg spiser mat. Trodde det var ganske vanlig.

Jeg også, og jeg tror det gjelder de aller fleste. 

• Liker 1
Skrevet
ElectricScum skrev (6 minutter siden):

På offentlig do? TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På offentlig do? TS

Det pleier da å være såpe og vann på offentlige toaletter? Dessuten har vel mange, som meg, en liten flaske desinfiserende i veska, det funker også.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er nok fort at vi føler det sånn siden vi er vant med bestikk. 

Men følelser er jo kun det, følelser. De spiser med hendene i noen av de mest folkerike stedene. De har nok kontroll på hva de driver med... 

Anonymkode: 6cc12...f78

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker å spise med hendene, og får alltid i meg mer mat kontra om jeg spiser med bestikk. Jeg tror det har noe å gjøre med at jeg er veldig var på konsistensen på maten, og når jeg spiser med hendene så er munnen mer forberedt på hva som kommer. Vasker selvsagt hendene både før og etter måltider. Ser ikke helt at det skal være verre å spise med hendene enn å lage mat med hendene. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Antibac og håndvask løser mye gitt. 

• Liker 3
Skrevet

Vasker alltid hendene før jeg/vi spiser. Synes det er merkelig med de som sitter på gulvet og spiser med hendene. 

Anonymkode: 8aa1c...b76

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Du bør jobbe med bakteriefobien din.

I land der de ikke spiser med bestikk spiser de ikke med hendene, kun høyre hånd. Småbarn som ikke har lært teknikken ordentlig ennå, bruker skje. Ofte er det den tynne brødleiven som fungerer som bestikk. 

Det kan virke underlig å sitte på gulvet, men det medfører at de ikke blir så stive og lite smidige når de kommer opp i alder som vi i vesten blir. 

Spiser du knekkebrød med kniv og gaffel også? 

Endret av Hareena
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Hareena skrev (5 minutter siden):

Endret av Hareena
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har etter å ha sett en del matprogrammer på youtube osv. blitt oppmerksom på hvor utrolig mange kulturer som finnes der man spiser med hendene. Og jeg kan ikke fatte og begripe at de gjør det. Tenker også på hva vi spiser med hendene, både kylling, hamburgere og pizza, spiser vi jo rett etter å ha tatt i bilratt, dørhåndtak, glass og flasker, klær og så videre. Og etter å ha gått på offentlig do også. Hvor smart er dette? Jeg har aldri tenkt over det før, men etter å ha skjønt hvor mye virus og bakterier vi egentlig sprer rundt, så har jeg begynt å tenke på det. Det er jo helvetesild-bakterier, EBV og diverse andre herpesvirus, det er forkjølelses- og influensavirus og allslags. Og måten som ris og fufu spises på, det må jo komme dritt fra neglene ned i maten, da de grafser nedi våte ting. I tillegg klemmer de risen og fufuen inni håndflaten, så det blir jo som å dyppe hele hånda oppi ris i saus. Det blir faktisk nesten som om man skulle øst suppe inn i munnen med hånda.

Jeg vasker da alltid hendene mine før jeg spiser, og alltid etter at jeg har vært på do (både offentlig og privat)...

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men følelser er jo kun det, følelser. De spiser med hendene i noen av de mest folkerike stedene. De har nok kontroll på hva de driver med... 

Det er enormt mye sykdom f.ex. i India, og mye av det pga hygieniske problemer med fasiliteter og sånt, så jeg vet ikke det. Det å i alle fall ikke spise med hendene ville være en bra forholdsregel. Jeg har i alle fall aldri sett at de noen gang har vasket hendene eller sagt at de har gjort det på mat-reiseprogrammer.  Og hvor vasker man hendene når man spiser mat tilberedt i åpne "street food" boder? Og man har dritt under neglene, og når man tar saus oppi risen og roter rund og spiser den med hendene så vil man uunngåelig få noe av den dritten i maten.  TS

• Nyttig 2
Skrevet

Glad du ikke er født i India tenker jeg?

Oljen de lager maten i er sugd opp fra kloakken :)

Anonymkode: a50e5...74b

• Nyttig 1
Skrevet

Man vasker seg på hendene før man spiser.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

På offentlig do? TS

Selvfølgelig!!! Hvilken stein bor du under?

Anonymkode: a7bb8...a37

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 15.39):

For ikke å nevne at det er fullstendig vanlig for disse kulturene å vaske hendene både før og etter måltid. I Indoa og Afrikanske land er det enten vask tilgjengelig i restaurantområdet ellers har de tilgjengelig bøtte og de heller rent vann over hendene dine mens du vasker deg.

Aldri opplevd renere hender før og etter mat enn alle kulturene hvor det er vanlig å spise med hendene. 

Og jeg vasker også alltid hendene før jeg spiser... 

Anonymkode: c3802...b94

• Liker 1
Skrevet (endret)

I de kulturene jeg opplevd der de spiser med hendene er det obligatorisk å vaske hendene først.

Ellers er det viktig å ikke ha nøya på virus og bakterier. Når vi blir utsatt for smitte i en rimelig grad er det naturens form for vaksine. Som med mye annet kan det bli både for mye og for lite . . 

Endret av senior
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...