AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Kjenner jeg har et sårt behov for å blåse ut litt 😞 Både jeg og mannen min er i femti årene, og som med så mange andre menn går han aldri til legen. I alle de årene vi har vært sammen har han kun vært en gang til legen sin, og da var det fordi han trengte en lenger sykmelding etter å ha falt ned fra en stige. Jeg maser ikke på ham om det å ta seg en kontrollsjekk hos lege, for jeg vet at det skjer ikke allikevel. Jeg håper bare på at hvis han selv kjenner at noe ikke er som det skal være, at han da velger å oppsøke legen sin. For en måneds tid siden, når han kom hjem fra jobb, fortalte han at han hadde vært hos legen noen dager tidligere for å få lagt inn informasjon i kjernejournalen sin. På kvelden logget han på i helsenorge.no, og tok utskrift av det som var lagt inn der av legen hans siden jeg ba om å få en kopi som jeg kunne ha i bakhånd om noe skulle hende. Veldig kort fortalt om det som fastlegen hadde skrevet inn i kjernejournalen. Hvis mannen min skulle havne akutt på et sykehus ville han motsette seg å ufrivillig å bli lagt i kunstig koma, uansett årsaken eller hva helsepersonellet anbefaler, selv også om det å ikke bli lagt i koma vil kunne forverre helsetilstanden hans. I tillegg motsetter han seg å bli påført urinkateter uten at han selv har akseptert å få dette, og at dette også gjelder hvis han av helsepersonell er påført en tilstand som gjør at han ikke er bevisst eller våken. Så kommer det som jeg opplever som fælest å lese som legen hans har skrevet inn i kjernejournalen, også her kort fortalt. Hvis han ufrivillig blir lagt i koma eller får urinkateter så motsetter han seg at helsepersonellet kan utføre medisinske inngrep og at han motsetter seg å få overføring av blod og blodprodukter. Men det slutter ikke der. Blir han ufrivillig lagt i koma eller får ufrivillig urinkateter så skal sultestreik startes der og da, og kroppen hans skal ikke tilføres hverken næring eller væske. Hvis ikke helsepersonellet etterkommer sultestreiken, vil han selv iverksette dette ved første anledning i bevisst tilstand, og fastholde ved det til døden inntrer. Legen henviser også til forskjellige paragrafer i pasientloven. Mannen min har en kamerat som en gang i tiden havnet i en ulykke som endte med akutt sykehus opphold etc. Jeg kjenner ikke detaljene rundt det, men ut fra mannen min så var denne kameratens opplevelser med akuttmottak og helsevesen så negativt at han fikk fastlegen sin til å legge inn tilsvarende i sin kjernejournal i etterkant av ulykken. Så jeg mistenker at kameraten til mannen min har gitt ham en håndsrekning med dette dessverre. Jeg hadde time hos min egen lege denne uken, og tok med meg utskriften av kjernejournalen til mannen min. Jeg har alltid trodd at dette med å avstå fra blodoverføringer kun var for dem som hadde religiøse motforestillinger til dette, slik som Jehovas Vitner, men slik var det ikke sa legen min. Omtrent hvem som helst kan i forkant påberope seg retten til avstå fra blod. Som legen min understrekte, så vil det som min mann har fått innført i kjernejournalen i utgangspunktet kun få relevans ved en akutt tilstand, i og med at all helsehjelp utover akutt livreddende hjelp er frivillig å oppsøke. I praksis kan man falle på glatten om vinteren og brekke noe, men det er frivillig om man vil ha helsehjelp eller ei for å få tatt hånd om bruddet. Generelt sett, i følge legen min, i en ordinær akutt situasjon hvor mannen min normalt sett ikke ville vært helt i stand til å ta overveide valg, ville han kunne blitt lagt i koma eller fått satt inn urinkateter selv om han sa nei, dette så lenge det hadde blitt ansett som nødvendig for å følge opp og unngå forverring av helsetilstanden hans. Men, som hun legen min sier, problemet er det som mannen min har fått legen sin til å liste opp i kjernejournalen om hva han ikke samtykker til hvis han ufrivillig legges i koma eller får urinkateter. Det kan sette dem på akuttmottaket i et alvorlig dilemma, både etisk og rettslig. Er der andre enn meg som har opplevd dette? Er der noen som helst som arbeider på akuttmottak etc som kan fortelle meg hva som vil hende om mannen min skulle komme ut for noe som sender ham avsted på akutten? Jeg har forsøkt så smått å snakke med mannen min om dette og mine tanker og bekymringer omkring hva som kan hende, men han fastholder på at han ikke kommer til å endre mening Det ble litt lenger dette innlegget enn jeg først trodde, men godt å få blåse ut litt 🙂. Anonymkode: e81b9...a70
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Det er ikke akkurat høyfrekvente ting dere bekymrer dere skal skje. Blir litt som å planlegge sin egen kneoperasjon når knærne er tipp topp Anonymkode: 50f6e...6b1 1 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden Alt det andre har jeg for så vidt hørt om, men jeg forstår ikke den ekstreme motforestillingen mot urinkateter. Anonymkode: e6cee...329 6
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden Det er frivillig å overleve, og han har tatt sitt valg om å la det være. Men har dere aldri snakket om hva som er ønsket dersom noe alvorlig skjer? Du kan jo forsøke å få han til å forklare hvor denne ganske merkelige frykten kommer fra, og hva han er redd skal skje. For de punktene er jo tippet kanten av rasjonell tenking. Behandlingenene er jo heller ikke noe som nødvendigvis er et behov pga av alvorlig skade. Det meste er jo behandling av ganske stort spekter av skader, og de han lett kunne blitt 100% frisk av på kort tid. Ganske spesielt å skulle sulte seg selv til døde, fordi han overlevde 🙈 hvem tenker han han skal straffe med det der? Leser han mye konspirasjonsteorier og har falt ned i et kaninhull på you tube? Han høres ikke akkurat ut som den skarpeste kniven i skuffen. Anonymkode: 37d90...ffb 3 7
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden Tenker jeg ville vinkla det inn mot å høre hva som egentlig skjedde med kameraten først og fremst. Som du selv er inne på, denne voldsomme motstanden må jo komme fra noe. Anonymkode: f01c9...011 4
Gaia Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Dere må jo ha pratet om dette etter at du fikk se hva han ønsker? Hva sier han selv om årsaken til alt dette? 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Jeg kan iallefall love deg at får han urinretensjon så kommer han til å bønnfalle om å bli katetrisert når det blir ille nok. Utover det så tenker jeg at er det akutt nok så jobber som regel helsepersonell med å redde livet til pasienten, før de leser i kjernejournalen. Anonymkode: 26aea...595 7 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kan iallefall love deg at får han urinretensjon så kommer han til å bønnfalle om å bli katetrisert når det blir ille nok. Utover det så tenker jeg at er det akutt nok så jobber som regel helsepersonell med å redde livet til pasienten, før de leser i kjernejournalen. Anonymkode: 26aea...595 Hva om vedkommende har tatovert "HLR Minus" på brystkassen, det fikk vi som etisk utfordring i opplæring i Paramedisin? Anonymkode: e8e2b...38a
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva om vedkommende har tatovert "HLR Minus" på brystkassen, det fikk vi som etisk utfordring i opplæring i Paramedisin? Anonymkode: e8e2b...38a Det er ikke en etisk utfordring, du vet ikke om det er pasienten selv som har bestemt det eller andre som har tatovert det på han. Det kan faktisk ikke sammenlignes med det ts skriver i det hele tatt. Ts dette skal du ikke bekymre deg for. Havner han i en ulykke, er alvorlig og livstruende skadet, og det blir traumemottak, så har han fått både tuben i halsen og kateter før noen har hatt tid til å sjekke kjerneournal. Når han brekker noe og trenger det ene eller andre for å bli kvitt smertene, så skal jeg love deg at det kommer til å gå fint. Som hun over sier, urinretensjon er vanvittig vondt, han kommer til å bønnfalle sykepleierne om å få kateter. Eller når han innlegges med tarmslyng som må opereres, så skal jeg love det at smertene er så sterke at kateter er peanuts for å få gjennomført operasjonen. Sultestreik er lovlig, men de førreste klarer det særlig lenge. Blod kan han nekte, det betyr som regel at han enten er i dårlig form lenge, eller blør tom på operasjon, så det merker han ikke noe til uansett. Hadde ikke bekymret meg for dette i det hele tatt. Anonymkode: bbc9c...2ce 1 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden Han skal altså sultestreike seg til døde, om han i en akuttsituasjon har fått påsatt urinkateter ? Dette kan umulig være en frisk, intelligent og oppegående person, så du bør være bekymret for hans mentale helse. Anonymkode: 9ede1...71b 9 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden Veldig nysgjerrig på hva det var kompisen opplevde. Var det så fælt å ha urinkateter? Har hatt det selv (ifbm fødsel), og jeg merket det knapt. Det var utrolig praktisk når jeg var så dårlig at jeg ikke kunne hverken sitte eller stå. Hvis mannen din ramler på sykkel og mister bevisstheten, så skal han altså ligge der med blæra full helt til han våkner? Og hvis de har satt kateter på ham, så skal de sulte ham ihjel mens de venter på at han våkner? Anonymkode: d6ebb...77f 5
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt det andre har jeg for så vidt hørt om, men jeg forstår ikke den ekstreme motforestillingen mot urinkateter. Anonymkode: e6cee...329 Enig😂 Jeg tror ikke på dette våset. Anonymkode: 5b882...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden Hadde jeg lest at mannen hadde krevd å få dette i kjernejournalen, så hadde jeg tenkt at det må ha rablet for ham. Sett sammen med at han kun én gang på alle disse årene har oppsøkt lege, og så nå oppsøker lege for å få ført dette inn i journalen, det hadde fått meg til å tenke to ting - mannen har trolig nå fått helsesymptomer som skremmer ham og/eller han har et ekstremt tilfelle av helseangst. Den enorme aversjonen mot urinkateter hadde fått meg til å tenke i samme baner, ev. at han er blitt utsatt for overgrep en gang (slikt kan dukke opp igjen i godt voksen alder om det har blitt fortrengt som barn/ung). Jeg hadde nok forsøkt å få mannen med i parterapi og der forsøkt å få ham til å forstå at han trenger terapi. Om han nekter alt, så hadde jeg seriøst lurt på hvem han var blitt, og om jeg hadde noe fremtid i et forhold med en mann som er så steil. Om ikke annet kan du nok "trøste" deg med at i en akuttsituasjon, så er dette så langt at de nok ikke en gang vil ha tid til å lese alt. Og om de gjør det så tyder det mer på alvorlig psykiatri, og dermed vil de nok kunne se bort fra det om det gjelder å redde liv. Spesielt det med at han vil gå til sultestreik tyder på alvorlig psykiatri, etter min mening. Anonymkode: 7b6fa...a88 4
Perine Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden Min mor fortalte at faren min også hadde vært så redd for dette kateteret, noe som visstnok kan være svært vondt. Men så fikk han et akutt problem, helt sprengt og fikk ikke ut en dråpe. Da kom legen og "tok vannet" det betydde vel kateter? og han hadde ikke protestert. 2
AnonymBruker Skrevet 43 minutter siden #15 Skrevet 43 minutter siden Han har nok bare fått seg en skikkelig kjipp og skrekk etter det som hendte med kameraten. Nå er det høyst usannsynlig at noe av dette skjer, så jeg hadde forsøkt å holde roen, og være undrende fremfor fordømmende ovenfor han. Alle har råderett til sitt eget liv, og på mange måter er det forståelig at noen ikke ønsker et liv med ekstreme smerter og helseproblemer avhengige av hjelp 24/7. Forstår samtidig at det er vondt å høre slikt om partneren, men noen må jo holde roen i dette forholdet. Nyt tiden og dagene sammen, og fokuser på å leve i nuet, ikke hva om/hva hvis-mentalitet - for det kan man bli gal av. Anonymkode: 72b4f...6fc
Gaia Skrevet 37 minutter siden #16 Skrevet 37 minutter siden Det med HLR forstår jeg hvis sjansen for å bli grønnsak er til stede, men urinkateter? Hvis han havner i koma, kjenner han det jo ikke en gang!? 1
AnonymBruker Skrevet 21 minutter siden #17 Skrevet 21 minutter siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva om vedkommende har tatovert "HLR Minus" på brystkassen, det fikk vi som etisk utfordring i opplæring i Paramedisin? Anonymkode: e8e2b...38a Den tatoveringen blir sett vekk fra i akuttfasen Anonymkode: ad0cb...b25 1
AnonymBruker Skrevet 5 minutter siden #18 Skrevet 5 minutter siden Jeg har overlevd en hjertestans, og våknet med kateter, trakeostomi, sondeernæring etc etter å ha vært i kunstig koma. Ble også operert og fikk blodtransfusjoner da jeg lå i koma. Kan med hånden på hjertet si at din manns ønsker er noe av det rareste jeg har lest. Hvorfor??? Jeg er i alle fall ekstremt takknemlig for at kyndig helsepersonell gjorde alt de kunne for å hjelpe meg. Har utelukkende gode minner fra intensivoppholdet. Anonymkode: 47146...302
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå