Million Skrevet 10. september 2025 #61 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Venter eller setter ut posten, så den kan komme vanskeligere stilte til nytte. Har aldri hørt om at noen kaster pant?? Anonymkode: 178b7...0c3 Det er jevnlig reklame på tv som sier "Pant alt". Der sto det her om dagen at langt over 300 000 flasker og bokser blir kastet i søpla og ikke pantet (hvert år?) Det er ganske mange som kaster flasker, med andre ord. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #62 Skrevet 10. september 2025 Ser for meg en del typ "rånere" og bilglade unge menn står for mye av det, da bønder stadig finner oppkutta metallbokser i høyet de skal gi kyrne - noe somnpotensielt forårsaker en grusomt lidelsesfull død for dyrene når de får det i seg. Anonymkode: f1bba...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #63 Skrevet 10. september 2025 Million skrev (8 minutter siden): Det er jevnlig reklame på tv som sier "Pant alt". Der sto det her om dagen at langt over 300 000 flasker og bokser blir kastet i søpla og ikke pantet (hvert år?) Det er ganske mange som kaster flasker, med andre ord. Det er en dråpe i havet i verdenssammenheng. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har aldri hørt om at noen kaster pant?? Anonymkode: 178b7...0c3 De aller fleste i verden. Det er svært få land som har panteordninger som Norge. Man kan pante flasker og aluminiumsbokser (med minimal avkastning) på spesielle pantestasjoner som ofte befinner seg langt unna, langt fra nærbutikken din, og det er omtrent alltid de aller fattigste som benytter seg av den ordningen. Nordmenn lever, som alltid, i en ubetydelig boble i verden. Anonymkode: cd69a...406 1
Million Skrevet 10. september 2025 #64 Skrevet 10. september 2025 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er en dråpe i havet i verdenssammenheng. Anonymkode: cd69a...406 Slutt å tenke at ingenting spiller noen rolle, for ute i verden er det verre ting. Vi bor her i Norge, og vi passer oss selv her. Gjør det som er godt for planeten HER. Alle monner drar, er et ordtak som er sannhet i. Gi ditt lille bidrag, slutt å gi faen bare fordi du tror "det hjelper jo ikke i verdenssammenheng"...! Jo flere som IKKE gir faen, jo bedre er det. Endret 10. september 2025 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2025 #65 Skrevet 10. september 2025 Million skrev (3 minutter siden): Slutt å tenke at ingenting spiller noen rolle, for ute i verden er det verre ting. Vi bor her i Norge, og vi passer oss selv her. Gjør det som er godt for planeten HER. Alle monner drar, er et ordtak som er sannhet i. Gi ditt lille bidrag, slutt å gi faen bare fordi du tror "det hjelper jo ikke i verdenssammenheng"...! Jo flere som IKKE gir faen, jo bedre er det. Hehe. Du er herlig naiv. "Norges årlige klimagassutslipp utgjør rundt 0,1 prosent av verdens samlede utslipp". Ditt "bidrag" er kun til for å stryke eget ego, men i den virkelige verden så har det så godt som ingen påvirkning. Hilsen en som har reist og bodd i over et tiår i folkerike såkalte "u-land". Jeg vet hva jeg snakker om, og om du skulle tvile så taler tallene for seg selv. Anonymkode: cd69a...406
Million Skrevet 10. september 2025 #66 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hehe. Du er herlig naiv. "Norges årlige klimagassutslipp utgjør rundt 0,1 prosent av verdens samlede utslipp". Ditt "bidrag" er kun til for å stryke eget ego, men i den virkelige verden så har det så godt som ingen påvirkning. Hilsen en som har reist og bodd i over et tiår i folkerike såkalte "u-land". Jeg vet hva jeg snakker om, og om du skulle tvile så taler tallene for seg selv. Anonymkode: cd69a...406 Så du oppfører deg som et svin bare fordi "det er jo verre andre steder, så jeg kan gi faen"? Ja da er jeg heller "naiv". Jeg har rett og slett ikke samvittighet til å kaste søppel overalt, og særlig ikke når det kan gjenvinnes og fås penger for (som flasker, som er temaet i denne tråden). Du kaster vel søpla di i grøftekantene da? 1 1
Hatsumomo Skrevet 10. september 2025 #67 Skrevet 10. september 2025 AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 11.35): Panter du alt eller går noe i søpla? Anonymkode: 3ebc6...f85 Alt.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2025 #69 Skrevet 11. september 2025 Jeg kaster så og si alt i søpla, og gidder heller ikke å kildesortere. Anonymkode: da0b5...c0e
Gjest Lesehest1 Skrevet 11. september 2025 #70 Skrevet 11. september 2025 AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 11.35): Panter du alt eller går noe i søpla? Anonymkode: 3ebc6...f85 Jeg panter alt, ja.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2025 #71 Skrevet 11. september 2025 AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 12.53): Hehe. Du er herlig naiv. "Norges årlige klimagassutslipp utgjør rundt 0,1 prosent av verdens samlede utslipp". Ditt "bidrag" er kun til for å stryke eget ego, men i den virkelige verden så har det så godt som ingen påvirkning. Hilsen en som har reist og bodd i over et tiår i folkerike såkalte "u-land". Jeg vet hva jeg snakker om, og om du skulle tvile så taler tallene for seg selv. Anonymkode: cd69a...406 Jeg har også bodd i over et tiår i uland. Panter da flaskene mine selvom... Er det fordi jeg trur verden blir reddet av det? Nei, selvsagt ikke. Det er fordi jeg får tilbake penger. Anonymkode: e3148...b57
AnonymBruker Skrevet 11. september 2025 #72 Skrevet 11. september 2025 Panter alt. Også svensk pant, tar det med når jeg reiser over grensen. Tenker de som kaster pant i søpla er mindre intelligente Anonymkode: 349da...d46
AnonymBruker Skrevet 11. september 2025 #73 Skrevet 11. september 2025 Vi panter alt. Har en stor pose vi kaster alt i og som går i pant når den er full. Anonymkode: a9f9b...496
AnonymBruker Skrevet 11. september 2025 #74 Skrevet 11. september 2025 Million skrev (På 10.9.2025 den 4.55): Så du oppfører deg som et svin bare fordi "det er jo verre andre steder, så jeg kan gi faen"? Ja da er jeg heller "naiv". Jeg har rett og slett ikke samvittighet til å kaste søppel overalt, og særlig ikke når det kan gjenvinnes og fås penger for (som flasker, som er temaet i denne tråden). Du kaster vel søpla di i grøftekantene da? Spar meg for moralismen. Du burde realitetsorientere deg. Retur og gjenbruk av flasker er flott, men det aller meste vi forbruker havner på samme sted uansett, og de resirkuleringsprosessene som faktisk brukes forurenser ofte mer. Det fins mange dokumentarer om dette. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har også bodd i over et tiår i uland. Panter da flaskene mine selvom... Er det fordi jeg trur verden blir reddet av det? Nei, selvsagt ikke. Det er fordi jeg får tilbake penger. Anonymkode: e3148...b57 Takk for at du er ærlig. Anonymkode: cd69a...406 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2025 #75 Skrevet 11. september 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har også bodd i over et tiår i uland. Panter da flaskene mine selvom... Er det fordi jeg trur verden blir reddet av det? Nei, selvsagt ikke. Det er fordi jeg får tilbake penger. Anonymkode: e3148...b57 Dersom jeg fremdeles hadde bodd i Norge, ville jeg også selvfølgelig ha pantet flasker pga. hvor fantastisk enkel ordningen er og fordi man får tilbake penger. Poenget mitt var kun at slike gode pantesystemer dessverre ikke eksisterer i de fleste andre land. Her resirkulerer vi de store og mellomstore vannbeholderne. Det koster omtrent 30 kroner for en ny en på 20 liter, mens de fattigste resirkulerer de samme beholderne men da med destillert vann som koster rundt en femmer for 20 liter . Jeg gjorde også det lenge, men det destillerte vannet smaker ofte ikke særlig godt. Videre donerer vi mye til hjelpeorganisasjoner for fattige, barn og syke. Og ofte setter folk gamle møbler og slikt utenfor huset sitt på fortauskanten som de fattige som regel tar med seg før søppelbilen kommer. Anonymkode: cd69a...406
AnonymBruker Skrevet 11. september 2025 #76 Skrevet 11. september 2025 AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 21.37): Jeg har et barn som elsker å pille av lappene på alt av flasker, og uten strekkode får jeg ikke pantet dem... Anonymkode: a9853...2f2 Det er en uvane barnet må stoppe med, og det er din jobb som forelder. Skaff barnet fikleleker i stedet. Har selv hatt en flaskepiller, hun sluttet da vi styrte henne over på noe mindre destruktivt. Anonymkode: 419a2...a16 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2025 #77 Skrevet 11. september 2025 Panter alt, også flasker kjøpt i Sverige som ikke gir noen penger tilbake. Anonymkode: 9cc73...5f5
SPOCA Skrevet 11. september 2025 #78 Skrevet 11. september 2025 Selvfølgelig. Ikke ikke falt meg inn å ikke pante.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #79 Skrevet 12. september 2025 Jepp, alt som har pant blir pantet. Anonymkode: 288e7...097
Million Skrevet 13. september 2025 #80 Skrevet 13. september 2025 AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 1.22): Panter alt, også flasker kjøpt i Sverige som ikke gir noen penger tilbake. Anonymkode: 9cc73...5f5 Men godtar panteautomaten ugyldige flasker altså? Jeg bare tenker på de gangene en flaske har hatt litt trøbbel med en ujevn eller revet flaske-etikett eller noe (men som er en norsk panteflaske) og da piper det og flasken blir dyttet tilbake i retur, og det står en melding på skjermen...? Gjør det ikke det med f.eks svenske eller polske flasker og bokser, som det er en del av i Norge? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå