Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

panter det meste ja, er jo veldig dumt og kaste pant når man får tilbake litt penger 

Anonymkode: a998b...d21

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har et barn som elsker å pille av lappene på alt av flasker, og uten strekkode får jeg ikke pantet dem...

Anonymkode: a9853...2f2

Joda men butikken må gjøre det manuelt

Skrevet

Butikken mim flyttet pantemaskinen inn i butikken. Så nå synes jeg det er flaut å pante spritflasker, så de resirkulerer jeg som plast.

Anonymkode: 87a7b...433

Skrevet

Panter alt fra Norge og Sverige. Av og til Danmark. 

Anonymkode: ff112...1b8

Skrevet

Jeg panter alt. Ser jeg en flaske langs veien eller i søpla, tar jeg den med meg hjem og legger den sammen med panten min. Også flasker jeg kjøper i Sverige tar jeg med tilbake og panter på neste Sverigetur.

I Spania, hvor jeg oppholder meg en del, drikker de nesten utelukkende flaskevann. Resultatet er at plastflasker ligger strødd overalt, og halvparten av restavfallet består av slike flasker. Jeg blir oppriktig forundret over at de ikke innfører et så enkelt tiltak som pant, det hadde virkelig gjort en stor forskjell.

• Liker 3
Skrevet

Alt blir pantet og går inn i fond til ungene.

Anonymkode: dc54e...852

• Liker 1
Skrevet

Panter alt. Jeg har ikke hatt utfordringen med utenlandske flasker og bokser med pant i produktets hjemland hjemme, men vært på tilstelninger hvor det både blir samlet inn og pantet senere, og resirkulert uten pant. 

Jeg prøver å unngå å kaste penger og da er panting noe av det letteste å gjøre for å unngå det. 

Skrevet

Ja, jeg kaster ikke penger.

Skrevet

Panter selvfølgelig alt. 

Det fra Sverige blir med og pantes på neste tur. 

Skrevet

"jeg panter selvsagt alt",sier dere. Vel det er visst ikke selvsagt i og med at så mye flasker havner i søpla. Og langs veiene. Så NOEN panter ikke alt. 

Derfor mitt spørsmål. 

Ts

Anonymkode: 3ebc6...f85

Skrevet

Alt går i søppelsjakta. Hadde jeg bodd i et land som Norge med et enkelt pantesystem samt kildesortering med et reelt formål, så ville jeg gjort ting annerledes. Men de aller færreste andre, store, mindre rike land med en langt høyere populasjon, så havner alt på samme sted uansett. Panting og kildesortering er kun til for at rike folk skal føle at de bidrar, mens i verdenssammenheng har det nærmest null betydning. 

Anonymkode: cd69a...406

• Liker 1
Skrevet

Elsker å pante 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 11.41):

Panter alt kjøpt i Norge, det fra Sverige og Danmark går i søpla.

Anonymkode: cd2cd...975

Du kan pante mye av det i pantemaskinen, du bare får ikke penger for det siden panteordningens pengeløsninger er nasjonale. Men det blir resirkulert.

Anonymkode: f1bba...b3d

• Nyttig 1
Skrevet

Og til svar på tråden; 
Jeg panter alltid alt. Jeg haaater rot i bilen, og samler alltid opp søppel etter bilturer og tar med inn. Kaster aldri søppel i naturen eller langs veien, etterlater alle steder slik vi fant de, eller bedre. Minste vi kan bidra med. Vi plukker heller opp om vi kommer over drit og rask etter andre. Vi pleier å ta med pant hver gang vi handler, som er en til to ganger i uka - blir sjelden mer enn en liten sekk/pose da. 

Anonymkode: f1bba...b3d

Skrevet

Jeg panter alt, ja. Kjøper jeg drikke på farten ute så tar jeg vare på flasken og tar den med hjem og legger den i panten der. Så blir den med til butikken på neste handletur og pantes.

Kan ikke huske sist jeg kastet en pantbar drikkeflaske. Det tror jeg ikke har skjedd.

Det har skjedd når jeg ikke har ryggsekk e.l at jeg setter flasken på toppen (oppå) en søppelkasse i sentrum eller på togstasjonen, slik at flaskesamlere ser den og tar den med seg uten å måtte dykke nedi og rote i søpla. Det er mange mennesker som samler flasker av økonomiske grunner fordi de er fattige, så å gjøre det på den måten (sette igjen en flaske godt synlig) synes jeg må være helt greit. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Panter og sparer.Har nå 9 tusen kr i pant.Det er også pant som er funnet ute..Hadde ikke ungdommen ødelagt flaskene/boksene kunne jeg plukka mye penger på skolen😅Gikk tur i Trondheim en kveld,plukka 200 kr på ei lita runde.Så takk til dere som kaster🤣

Anonymkode: 2a1ca...1c8

Bare lurer... hvordan får du med deg på en spasertur flasker og bokser for 200 kr i pant?? Det er jo temmelig stort volum som skal bæres i så fall, minst fire sekker tipper jeg. Jeg har en handletrille (sånn handlebag på hjul med håndtak) og den rommer litt over 50 kr i pant. Du har altså fire ganger så mye på en tur? Hvordan gikk det til? Gikk du hjem og la fra deg noe og så ut igjen?

Bare nysgjerrig og lurer, ikke noe vondt med eller noe :) 

Skrevet

Alt, også det som ikke er fra Norge.

Skrevet

Venter eller setter ut posten, så den kan komme vanskeligere stilte til nytte. 

Har aldri hørt om at noen kaster pant??

Anonymkode: 178b7...0c3

Skrevet

Panter absolutt alt. Føler det er så innprentet i meg at jeg ikke klarer å kaste en tomflaske i søpla, har nesten en fysisk sperre 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...