AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #1 Skrevet 9. september 2025 Fint om de som faktisk vet svaret kommenterer her. Når man har hatt foreldreansvar alene siden fødsel og i 8 år, hva er sannsynligheten for at far plutselig får foreldreansvar? Gir retten alle som vil ha foreldreansvar i dag? Det er høy konflikt, psykisk vold mot mor (ikke dokumentert, utenom hos lege) og far bor en litt over en time bort fra barnet. Anonymkode: e01d7...072 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #2 Skrevet 9. september 2025 Det er umulig å svare på. Det skal mye til å ikke få foreldreansvar om han ønsket det, spesielt om han har hatt samvær med barnet. Anonymkode: 312d5...43b 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #3 Skrevet 9. september 2025 Når du ikke har dokumentert noe vold eller slikt så tviler jeg på at du vil beholde foreldreansvar alene hvis han skulle finne på å kreve det. I dag så får man jo foreldreansvar automatisk, det begynte vel i 2020 så jeg ser for meg at lista ligger høyt for at han ikke får det. Selv disse jævlene som har drept moren til sitt barn blir jo sittende med foreldreansvar. Anonymkode: 212be...d64
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #4 Skrevet 9. september 2025 Om far tar det til retten, skal det veldig mye til for at han ikke får det. Spesielt om han har samvær. Det er da ikke 'plutselig'. Han må ta det til retten. For å ta det til retten, må han ha en meklingsattest, altså han må ha kalt inn til familievernkontor eller tilsvarende for å få det. Så må han sende inn søksmål, som igjen du skal får to uker å svare på. Deretter skal dere ha saksforberedende møte med dommeren (sammen med deres advokater). Også skal det mest sannsynlig oppnevnes en sakkyndig som gjøre en utredning. Denne tar jo fort noen måneder. Så kommer rapporten og til slutt en hovedforhandling for så å få en dom med mindre dere kommer fram til et forlik. Alt dette kan jo ta alt fra 6 mnd til 2 år. Du sier ikke noe om der er samvær, du nevner kun psykisk vold. Hvorfor er der ikke noe dokumentasjon? Foregår alt muntlig? Ikke noe som er skriftlig? Anonymkode: 085e2...928
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #5 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Om far tar det til retten, skal det veldig mye til for at han ikke får det. Spesielt om han har samvær. Det er da ikke 'plutselig'. Han må ta det til retten. For å ta det til retten, må han ha en meklingsattest, altså han må ha kalt inn til familievernkontor eller tilsvarende for å få det. Så må han sende inn søksmål, som igjen du skal får to uker å svare på. Deretter skal dere ha saksforberedende møte med dommeren (sammen med deres advokater). Også skal det mest sannsynlig oppnevnes en sakkyndig som gjøre en utredning. Denne tar jo fort noen måneder. Så kommer rapporten og til slutt en hovedforhandling for så å få en dom med mindre dere kommer fram til et forlik. Alt dette kan jo ta alt fra 6 mnd til 2 år. Du sier ikke noe om der er samvær, du nevner kun psykisk vold. Hvorfor er der ikke noe dokumentasjon? Foregår alt muntlig? Ikke noe som er skriftlig? Anonymkode: 085e2...928 Det finnes skriftlig dokumentasjon på psykisk vold hos lege, da far gir mor angst, stress og traumer. Teller ikke slikt? Far har aldri hatt foreldreansvar eller bodd med barnet. Han har hatt samvær etter egne ønsker, så varierende grad. Anonymkode: e01d7...072
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #6 Skrevet 9. september 2025 Det er ikke bare å få foreldreansvar dersom man "ønsker" det spesielt om man har fraskrevet seg det tidligere. Spesielt om det foreligger mer bak som f eks traumer hos mor pga far. Dersom det er dokumentert hos fastlegen tilbake i tid (ikke bare nå nylig) er dette god grunnlag for Anonymkode: be6bb...c7d
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #7 Skrevet 9. september 2025 Det kommer virkelig helt an på. Jeg mener ikke at du skal legge ut mye informasjon om deg og din familie på nett, det anbefaler jeg absolutt ikke. Men uten mer informasjon er det nesten umulig å vurdere. Anonymkode: 7a921...1fd
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #8 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke bare å få foreldreansvar dersom man "ønsker" det spesielt om man har fraskrevet seg det tidligere. Spesielt om det foreligger mer bak som f eks traumer hos mor pga far. Dersom det er dokumentert hos fastlegen tilbake i tid (ikke bare nå nylig) er dette god grunnlag for Anonymkode: be6bb...c7d Slik er det ikke nei (dessverre). Det skal mye til at han ikke får det. Jeg har feks en venninne der far har utøvd både fysisk og psykisk vold mot mor og både mor og barnet går til psykolog. Far har både foreldreansvar og samvær, selv om dette har vært i retten. Anonymkode: 312d5...43b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #9 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slik er det ikke nei (dessverre). Det skal mye til at han ikke får det. Jeg har feks en venninne der far har utøvd både fysisk og psykisk vold mot mor og både mor og barnet går til psykolog. Far har både foreldreansvar og samvær, selv om dette har vært i retten. Anonymkode: 312d5...43b Men her har far aldri hatt foreldreansvar. Mor og far var ikke sammen da barnet ble født. Mor og far har aldri bodd sammen. Så alle som vil får det automatisk? Selv om det ikke er til barnets beste, siden mors omsorgsevne vil bli svekket grunnet stress? Mor og barn har svært god tilknytning. Anonymkode: e01d7...072
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #10 Skrevet 9. september 2025 Hva er din begrunnelse for at han ikke skal få det? Anonymkode: 036f0...f2b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #11 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fint om de som faktisk vet svaret kommenterer her. Når man har hatt foreldreansvar alene siden fødsel og i 8 år, hva er sannsynligheten for at far plutselig får foreldreansvar? Gir retten alle som vil ha foreldreansvar i dag? Det er høy konflikt, psykisk vold mot mor (ikke dokumentert, utenom hos lege) og far bor en litt over en time bort fra barnet. Anonymkode: e01d7...072 Det er vanskelig å svare på for det er svært varierende og individuelt. Særlig da han ikke har hatt dette fra før. Med tanke på boavstand, hvor lite og usammenhengende samværet har vært vil spille inn. Psykisk vold mot mor vil være en faktor, men ikke avgjørende for hvordan fars evne til å ta seg av barnet er. For å få dette må far ta saken til retten, med en god mulighet for å ikke oppnå det han vil, og kostnader for saken. Mulig det er noe han bare truer med for å komme under huden på deg? Det er ganske "vanlig" i slike saker at en foreldrepart truer med rettsak for å få viljen sin, plage den andre parten etc, men når det kommer til stykket ikke gjennomfører. Men belastningen for den andre parten som lever med en slik trussel er jo like stor uansett. Jeg tenker jeg hadde sagt bring it on. Det som er dokumentert hos lege er bra og vil bli nyttig dersom det faktisk blir en sak. Men som sagt. Om han vil få det eller ikke kan ingen svare deg på da det ikke er et fasit svar på dette. Anonymkode: 9ffe4...23a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #12 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men her har far aldri hatt foreldreansvar. Mor og far var ikke sammen da barnet ble født. Mor og far har aldri bodd sammen. Så alle som vil får det automatisk? Selv om det ikke er til barnets beste, siden mors omsorgsevne vil bli svekket grunnet stress? Mor og barn har svært god tilknytning. Anonymkode: e01d7...072 Det skjer ikke automatisk, men han vil mest sannsynlig få det om han tar det til retten. Du må lese litt om hva foreldreansvar innebærer først og fremst. Anonymkode: 312d5...43b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #13 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det skjer ikke automatisk, men han vil mest sannsynlig få det om han tar det til retten. Du må lese litt om hva foreldreansvar innebærer først og fremst. Anonymkode: 312d5...43b Hva baserer du det på? Hvorfor er det mest sannsynlig? Jeg vet hva foreldreansvar innebærer og hva som står i loven. Anonymkode: e01d7...072
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #14 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes skriftlig dokumentasjon på psykisk vold hos lege, da far gir mor angst, stress og traumer. Teller ikke slikt? Far har aldri hatt foreldreansvar eller bodd med barnet. Han har hatt samvær etter egne ønsker, så varierende grad. Anonymkode: e01d7...072 Men dette er mot deg, det er ikke mot barnet direkte. Det er faktisk sånn argumentasjonen vil gå. Så nei, det vil nok ikke telle. Det er det samme om det hadde vært fysisk vold. Mot deg og ikke barnet er to forskjellige ting. Din argumentasjon vil jo være at samarbeidet er vanskelig allerede, og at delt foreldreansvar vil gjøre det enda vanskeligere. Med delt foreldreansvar må han signere for pass. Der er alltids veier rundt dette, men det er jo selvsagt tidkrevende. Anonymkode: 085e2...928
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #15 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hva baserer du det på? Hvorfor er det mest sannsynlig? Jeg vet hva foreldreansvar innebærer og hva som står i loven. Anonymkode: e01d7...072 Rettspraksis. Du kan forhøre deg litt med en advokat, det vil være mer nyttig enn å spørre her inne. Anonymkode: 312d5...43b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #16 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rettspraksis. Du kan forhøre deg litt med en advokat, det vil være mer nyttig enn å spørre her inne. Anonymkode: 312d5...43b Jeg gjorde det. Vedkommende sa det var lite sannsynlig når samarbeidet var konfliktfylt og far aldri hadde hatt det tidligere, men jeg får evt. høre med flere. Har du dommer eller eksempler å vise til? Hva om det finnes vitner og fagpersoner som mener det ikke er til barnets beste? Anonymkode: e01d7...072
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #17 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg gjorde det. Vedkommende sa det var lite sannsynlig når samarbeidet var konfliktfylt og far aldri hadde hatt det tidligere, men jeg får evt. høre med flere. Har du dommer eller eksempler å vise til? Hva om det finnes vitner og fagpersoner som mener det ikke er til barnets beste? Anonymkode: e01d7...072 Du kan Google foreldreansvar og rettspraksis, så finner du flere advokatkontor som uttaler seg om dette. Konfliktfylt samarbeid alene er ikke nok, det kommer også an på hva konfliktene dreier seg om f.eks og om det gjelder viktige avgjørelser rundt barnet. Det er mange som har et høyt konfliktnivå. Hva frykter du dersom far får delt foreldreansvar sammen med deg? Dreier det seg om flytting, valg av barnehage/skole, medisinske spørsmål? Innsyn og informasjon rundt barnet? Om du kan vise samarbeidsvansker som påvirker barnet eller avgjørelser rundt barnet hvor far har motsatt seg så er det slike ting man må trekke frem som argumenter for at du bør fortsette å ha foreldreansvar alene. Og så kommer det jo an på hvorfor far ønsker foreldreansvar nå, har han uttrykt det? Anonymkode: 312d5...43b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #18 Skrevet 9. september 2025 Det lønner seg å snakke med en dyktig advokat på området. Dokumenter mest mulig fremover og før en slags dagbok oversikt. Det er alt for lite info her til å gi deg riktig svar. Søk opp og les lignende saker som har blitt ført i retten og se hva sakkyndig og dommer har lagt vekt på. Anonymkode: a4faf...698 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #19 Skrevet 9. september 2025 Du kan jo tråle deg gjennom rettsavgjørelser her: https://lovdata.no/register/avgjørelser Anonymkode: 085e2...928
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå