Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg tror at grunnen til at trådstarter ikke har skaffet seg ny jobb er fordi han er deprimert. Om det er feil, så er jeg enig i at han ikke bør oppsøke fastlegen. Om trådstarter  bruker de neste dagene på å ta tak i livet sitt fordi han fikk gode råd på Kvinneguiden, så er jeg enig i at det ikke er noe vits å gå til fastlegen. Men om trådstarter ikke gjør noen grep. Om han ikke søker på nye jobber i nærheten av der han bor, ikke tar kontakt med venner, ikke begynner å tenke over hvilke utdanninger han vil ta. Da tror jeg at det er lurt å kontakte fastlegen. For jeg tror dette handler om depresjon. 

Jeg skrev også at om han ikke får psykolog så bør han bruke fastlegen som psykolog. Fastlegen er lavterskel.  Kommunene har også andre lavterskel-tilbud.  Det er ikke så viktig om det er psykolog eller andre han snakker med. Det som teller er at han har noen som følger han opp slik at det ikke går 3 nye år uten at trådstarter har skaffet seg ny jobb. 

Anonymkode: cc53f...502

Det er forskjell på depresjon og situasjonsbetinget nedstemthet. 

Anonymkode: 9d376...8eb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

studielån som alle andre og bli noe du vil 💪💪

Skrevet

Jeg fullførte videregående i en alder av 27. Da tok jeg ett år med voksenopplæring og gikk opp til eksamene som privatist. Deretter tok jeg bachelor og to videreutdanninger. Nå kan jeg velge og vrake i jobber. Det er aldri for sent å ta en utdanning, og du er bare 21 år. På universitet får du studielån og stipend, og kan jobbe litt ekstravakter utenom for å spe på. Du kan også bo på hybel eller i kollektiv under studiene, det vil lette kostnadene veldig. Eller så kan du jo flytte nærmere jobben din, det vil gjøre hverdagen mye lettere - men det høres ikke ut som du trives så veldig godt med det du gjør nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 7.25):

Siden du ikke har fullført videregående tidligere, har du voksenrett til vieregående. Det betyr at du kan gå både ordinær videregående og ta kveldsundervisning ved et karrieresenter.

Det er faktisk ikke for sent å begynne dette skoleåret, så om du tar kontak med ditt nærmeste karrieresenter/opplæringskontor I DAG, kan det være at de finner en ledig plass til deg som du kan hive deg med på denne uka. 

Er du usikker på hvilket fagbrev du ønsker deg, kan du jo begynne med noen av fellesfagene (matte, naturfag, engelsk, norsk og samfunnskunnskap).

Jeg har møtt mange i din situasjon, og de som har vilje til å ta tak kan snu fullstendig om på livet sitt i løpet av kort tid. Lykke til! 😊

Anonymkode: 4bcef...378

Han har ungdomsrett til 24. Det er bare å hive seg rundt. 

Skrevet

Er du motivert for skole? Ellers finnes det også andre alternativer. 
Noen går rett fra ungdomsskole til læretid, andre tar 1 år på Vgs og deretter læretid. Da er du lærling 3-4 år, før du tar fagbrev. Fagbrev er gull! Og det åpner opp for flere typer arbeid. I industrien har man mer behov for fagbrev enn bachelor/master. 

Jeg har en sønn som var møkklei skole da han startet på Vgs..han fikk store problemer første året, og hoppet av..startet igjen, men fikset det ikke. Startet å jobbe litt (som håndmann), og fikk opp motivasjonen til å fullføre 1 år på Vgs. Etter å ha fullført 1 år, fikk han læreplass som håndmann, og deretter skal han ta fagbrev som maskinfører. Han tjener kjempebra som lærling (ca 24 tusen i mnd - men dette varierer fra bedrift til bedrift), og kommer til å være 23 år med 2 fagbrev (1 som håndmann, og 1 som maskinfører). 

Ikke tenk at du har valgt feil, det finnes mange veier til målet, og nå har du opparbeidet deg jobberfaring - som er gull verdt. Det gjør skole enklere, og deg mer attraktiv på jobb. 

Jeg vil gi kudos for å ønske og ta fatt i situasjonen din TS, veldig bra. 

Anonymkode: 956f9...9f1

Skrevet

Du har da hele livet foran deg!😊For mer energi begynn på keto kosthold.Det vil også hjelpe på psyken din. Om du ikke orker å trene så mye prøv å gå litt tur og få frisk luft.Sol og D-vitamin er viktig. 
Om du skal få deg ny jobb eller ta utdannelse velg noe du er interessert i og tror du vil trives med. Jobb er jo en stor del av livet. 

Anonymkode: 08df4...bd0

Skrevet

Du er forresten ikke verdiløs, men veldig verdifull!! Det er ikke utdannelse og jobb som avgjør din verdi!😊 

Skrevet

Kan elektriker utdanning være noe?🙂 

Skrevet

Reisetiden du må gjøre noe med. Du bruker 90 min å komme deg på jobb? En vei? Det er der du kan gjøre noe. 

Anonymkode: eae76...b1a

Skrevet

Først og fremst; finn deg en annen jobb. Jobben høres helt forferdelig ut, i tillegg bruker du 3 timer på arbeidsveien hver dag!🫣 Kan du ikke finne deg en jobb der du bor? Uten utdanning har du flere andre muligheter også. Fabrikk, matbutikk, butikk, renhold, taxisjåfør/ sjåfør, assistent på skole/barnehage/helsevesen, kinomedarbeider osv, listen er lang. Du har absolutt ikke driti deg ut. Man MÅ ikke ha utdanning, men om du ønsker det kan du få det! Hvilke interesser har du? Hva tror du du kunne tenke deg å jobbe med? Husk at du kan få hjelp hos nav. Om du føler deg veldig nedbrutt, utbrent og sliten, er det lov å snakke med fastlege om evt sykmelding. Det finnes også noe som heter friskmelding til arbeidsformidling. Da kan du være sykmeldt i 3 måneder mener jeg det er, for så å søke jobber i denne tiden. Du kan også få arbeidsutprøving gjennom nav om du trenger bistand til dette. Noen skriker høyt om sykmelding blir foreslått, men en sykmelding for en periode kan forebygge flere helseproblemer. Du høres deprimert og nedstemt ut. Det er forferdelig å ikke trives på jobb! Bare det å få kuttet vekk den lange reiseveien, vil jo gi deg økt livskvalitet. Å trene blir ofte foreslått som nøkkelen til det meste, men er man utmattet og utslitt er ikke det så lett. Jeg tenker at det viktigste for deg nå er å komme deg bort og vekk fra denne jobben. Ønsker deg masse lykke til!

Anonymkode: 95e5a...c80

Skrevet

Hvor vil du være om 3 år, om 5 år eller 10 år? 

Hvordan skal du gå frem for å oppnå det? 

Du får aldri gjort noe med valgene du har tatt før, bare med valgene som ligger forann deg. 

Du er 21 år - det er ingenting. Ingenting er for sent, ingenting er kjørt, ingenting er forutbestemt - du kan endre din situasjon. 

Anonymkode: 3deb9...664

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...