Gå til innhold

Arbeiderpartiet vant og jeg er redd vi

Fremhevede innlegg

Skrevet
Victoria95 skrev (På 9.9.2025 den 0.32):

Arbeiderpartiet vant, og jeg frykter at vi må klare oss med stadig trangere kår. Prisene øker hele tiden, og Støre har ikke innfridd løftene sine. Det virker som mange har glemt hvordan Norge faktisk har hatt det de siste fire årene. Jeg synes det er trist at så mange i landet ikke prioriterer sine egne mennesker, men heller vil tro at lille Norge kan redde hele verden – som om vi har ubegrenset med penger. Resultatet er at folk flest presses økonomisk med ekstremt høye utgifter. Bare et eksempel: For fire år siden kostet en makrell 11 kroner, nå koster den 26. Er ikke det et sykt prisnivå hvis det skal fortsette sånn? Folk har ikke råd til å spise sunn mat lenger fordi det er dyrt å spise sunn mat i Norge nå. 

Jeg er bekymret for at innvandringen vil øke, fordi Norge fører en relativt mild innvandringspolitikk. Dersom vi ikke stiller strengere krav til integrering og samfunnsdeltakelse, frykter jeg at vi også kan oppleve økt kriminalitet og voldtekt, slik vi har sett utvikle seg i Sverige. Dette handler ikke om rasisme, jeg har selv utenlandsk bakgrunn, men om forskjellen mellom mennesker som bidrar positivt til samfunnet, og de som ikke gjør det.  Norge trenger en realistisk og ansvarlig innvandringspolitikk som setter trygghet og fellesskap først…. 

Nå flytter vel de 4% rikeste som er på "hatlista" til Sv og rødt ut av landet snart. Og ingen kan anklage de for det..

• Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva hadde høyresiden gjort mot prisene? Jeg synes det går an å kritisere at regjeringen ikke har gjort nok mot dagligvarebransjen, men det er ingen grunn til å tro at en borgerlig regjering ville tatt grep for å bedre prisene på matvarer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er så skremmende naivt at dere tror det blir bedre med venstre siden. Kjempeskremmende. Dere har tydeligvis glemt at AP må samarbeide med kommunister eller et grønt parti som mener naturen går foran folk. Hadde det bare vært AP og SP i flertall så hadde det nå ikke vært så ille, men blir oppriktig skremt over alle kompromissene AP må inngå de neste 4 årene...

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Arbeiderpartiet vant, og jeg frykter at vi må klare oss med stadig trangere kår. Prisene øker hele tiden, og Støre har ikke innfridd løftene sine. Det virker som mange har glemt hvordan Norge faktisk har hatt det de siste fire årene. Jeg synes det er trist at så mange i landet ikke prioriterer sine egne mennesker, men heller vil tro at lille Norge kan redde hele verden – som om vi har ubegrenset med penger. Resultatet er at folk flest presses økonomisk med ekstremt høye utgifter. Bare et eksempel: For fire år siden kostet en makrell 11 kroner, nå koster den 26. Er ikke det et sykt prisnivå hvis det skal fortsette sånn? Folk har ikke råd til å spise sunn mat lenger fordi det er dyrt å spise sunn mat i Norge nå. 

Jeg er bekymret for at innvandringen vil øke, fordi Norge fører en relativt mild innvandringspolitikk. Dersom vi ikke stiller strengere krav til integrering og samfunnsdeltakelse, frykter jeg at vi også kan oppleve økt kriminalitet og voldtekt, slik vi har sett utvikle seg i Sverige. Dette handler ikke om rasisme, jeg har selv utenlandsk bakgrunn, men om forskjellen mellom mennesker som bidrar positivt til samfunnet, og de som ikke gjør det.  Norge trenger en realistisk og ansvarlig innvandringspolitikk som setter trygghet og fellesskap først…. 

Det har vært harde tider med stor inflasjon over hele verden etter korona, på grunn av konsekvensene etter nullrenter, mye mindre produksjon av varer tjenester under korona som førte til store mangler etter da folk ville kjøpe igjen. Dette har ikke noe spesifikt med arbeiderpartiet å gjøre. 

Vi er nå på vei inn i bedre tider og det blir uansett mye bedre enn det det var.

Norge har ærlig talt ganske streng innvandringspolitikk i dag. Jeg er gift med en utlending og vet om hvor mye krav og opplegg det er for å få bare sin partner hit. Kanskje det kunne vært noe strengere med flyktninger , men uansett så vil ikke frp sin modell fungere og er ekstrem. De vil nekte at man får hentet sin partner med barn inn om barnet er over 14 år gammelt. Det står i programmet deres, så de vil at du skal etterlate barnet på 15 år. frp vil heller ikke integrere flyktninger bedre, men bare kutte det ut helt. Så realismen i det partiet finnes ikke på dette temaet.

• Liker 3
Skrevet

Å melde oss inn i ACER og selge vårt store økonomiske fortrinn til Europa, som igjen er utfallet av elendig politisk styring i blandt annet Tyskland, er i høyeste grad politisk aktivert. Hadde ikke fraktselskapene tvangsoppsagt sine ansatte som valgte å ikke vaksinere seg, hadde ikke transporten stått stille i like stor grad. Nedstegninger i månedsvis under pandemien var et drepende dårlig valg som i stor grad førte til kollaps og økt inflasjon. Absolutt alt dette ÉR politiske beslutninger vi rettmessig kan og bør kritisere politikerne for. Og hvorfor ligger Norge fortsatt dobbelt så høyt på rentelisten som både Danmark og Sverige? Er det også internasjonalt påvirket?

Støre har vært en katastrofe for Norge i 4 år. Tror neppe bedriftene og industrien vår tåler 4 nye år, men den som lever får se.

Example skrev (På 13.9.2025 den 17.51):

Hva hadde høyresiden gjort mot prisene? Jeg synes det går an å kritisere at regjeringen ikke har gjort nok mot dagligvarebransjen, men det er ingen grunn til å tro at en borgerlig regjering ville tatt grep for å bedre prisene på matvarer. 

Som høyre/sentrum orientert politisk, er jeg 100% enig med deg i dette. I utfordrene tider trenger Norge at politikerne støtter oppunder de svake. Jern Erna er mer opptatt av å tvinge de svake, uføre og ufrivillig arbeidsløse ut i arbeid enn å se på hva staten kan slanke av sløseri.

Høyre er ikke svaret for Norges redning. Problemet er at jeg ikke har troen på noen av partiene lenger, men noen må styre. Har blitt mer eller mindre likegyldig til hvem som har makten.

stian42 skrev (På 14.9.2025 den 15.42):

Vi er nå på vei inn i bedre tider og det blir uansett mye bedre enn det det var.

Nei, vi er ikke på vei mot bedre tider.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Thanos skrev (4 timer siden):

Støre har vært en katastrofe for Norge i 4 år. Tror neppe bedriftene og industrien vår tåler 4 nye år, men den som lever får se

Til info.
På FNs levekårsindeks, som på en måte er målingen på verdens beste land å bo og leve i, ligger Norge som nummer 2

Bedriftene: Bedriftene i Norge gjør det veldig godt. Tjener man mer, betaler man mer

Strømprisene: Strømprisene har gått igjennom taket. Dette er selvfølgelig også APs feil, men Høyre vil ha flere utenlandskabler ? (Og Høyre vil også selge Statkraft, som sikkert også havner i lommene på det nye NS (norsk/sveitser). Altså kvitte seg med arvesøvet)

Da vi fortsatt ligger som nummer to på levekårsindeksen går det ikke nedover, vi ligger der vi har ligget de siste årene. (Nå har Sveits og Island byttet plass. Sveits ligger nå på 3. plass. Sikkert på grunn av alle skatteflyktningrottene som har kommet fra Norge)

Endret av test1e
Skrevet
Alizee skrev (På 9.9.2025 den 0.55):

Ja, du ser jo hvor bra de har hatt det de siste 4 årene. Virker som du allerede har glemt at det er rødgrønt som satt i regjering fram til valget nå

Det er da virkelig ikke slik at siden du har hatt det kjipt under Støre & co, så ville du fått det bedre med en borgerlig regjering.

Men det skal høyresiden ha. Fantastisk hvordan de har klart lure så mange fra middelklassen og fattige til å tro de vil få det bedre med borgerlig regjering. De har fått fattigfolk til å tro de får det bedre med partier hvis hoved-agenda er mindre skatt til de rike.

Helt totalt latterlig.

• Nyttig 5
Skrevet (endret)
AllahBallah skrev (1 time siden):

Det er da virkelig ikke slik at siden du har hatt det kjipt under Støre & co, så ville du fått det bedre med en borgerlig regjering.

Men det skal høyresiden ha. Fantastisk hvordan de har klart lure så mange fra middelklassen og fattige til å tro de vil få det bedre med borgerlig regjering. De har fått fattigfolk til å tro de får det bedre med partier hvis hoved-agenda er mindre skatt til de rike.

Helt totalt latterlig.

Er det noen fra middelklassene og fattigfolk som har latt seg lure her så er det de som har stemt rødgrønt. Ikke glem AP's slagord om at nå var det "vanlige folks tur", til hylende jubel og trampeklapp.

Den diskusjonen om skatt til de rike har vi vært igjennom så mange ganger på KG nå, og nå begynner det å bli gjentatt til det kjedsommelige.

Endret av Alizee
  • Nyttig 2
Skrevet
kikkana skrev (På 9.9.2025 den 0.39):

Når i historien har høyrestyre ført norge til et bedre sted? 

For mange tiår siden var det ap som bygget opp statlige selskaper og skapte velferdssamfunnet. Skattene var enda høyere og landet gikk som smurt. Har gradvis forsvunnet alt dette, uten at ting har blitt bedre. 

Men det vi glemmer nå er at d er høye priser i ca alle vestlige land og det er inflasjon. De rike blir rikere og fattige fattigere. Dette er ikke bare noe som gjelder norge, det er ustabilitet i verden.

Det er høyresidens markedsreformer som har gjort oss til et godt land å bo i. Hadde vi fortsatt i retningen AP stod for med stadig mer stat, mer byråkrati og reguleringer og stadig høyere skatter ville vi kollapset for lenge siden.

Velferdsstaten som ble bygd i etterkrigstiden har ikke AP æren for alene, det var det bred politisk enighet om, inkludert hos de borgerlige partiene.

Norge skiller seg ut med høyere inflasjon og rentenivå enn våre naboland, og det skyldes AP og de rødgrønnes politikk med stadig voksende offentlig sektor. De fleste land har for lengst stabilisert inflasjonen etter koronapandemien.

• Liker 2
Skrevet (endret)
On 9/9/2025 at 12:51 AM, Majer said:

Vanlige folk får det i hvertfall bedre enn under frp. På tide du også forstår det ts

Endret av jor67
Lest feil...
Skrevet
On 9/9/2025 at 1:08 AM, CAPS LOCK said:

AP får 53 mandater. De andre fire får til sammen 35, så det blir hovedsaklig AP som bestemmer 

Det er ikke slik budsjettsforhandlinger og vedtak fungerer. Regjeringspartiene har ikke flertall alene, som betyr at de må fiske hos andre partier og forhandle hver gang de vil ha igjennom noe 

• Liker 1
Skrevet
On 9/10/2025 at 11:07 PM, Madame Butterfly said:

Vel, skolevalget gir håp….

Pensjonistpartiet og MDG har også vunnet skolevalg 😉 Heldigvis vokser de opp 

Skrevet
On 9/10/2025 at 11:34 PM, Skjold said:

Ahh, det er derfor innvandring (selv om man ekskluderer Ukraina) har mer enn doblet seg siden 2020?

Mye innvandring under COVID ja. Det har sikkert ingenting med saken å gjøre 

Skrevet (endret)
On 9/15/2025 at 12:50 AM, Alizee said:

Er det noen fra middelklassene og fattigfolk som har latt seg lure her så er det de som har stemt rødgrønt. Ikke glem AP's slagord om at nå var det "vanlige folks tur", til hylende jubel og trampeklapp.

Den diskusjonen om skatt til de rike har vi vært igjennom så mange ganger på KG nå, og nå begynner det å bli gjentatt til det kjedsommelige.

Hvordan skal en uføretrygdet få det bedre når Frp kutter i ytelser for å finansiere skattelettelser?
Hvordan får jeg det bedre når Frp vil øke og fjerne deler av egenandelsordningen hos tannlegen?

Sist Frp satt i regjering, fikk alminnelige nordmenn 0,3 % skattelettelse i andre periode (De som satt på de største formuene fikk selvfølgelig større lettelser. Frp må betale tilbake sponsorene/donorene deres). Jeg vet ikke med deg, men jeg vil ikke betale mer for offentlige tjenester bare for å sitte igjen med 1 % ekstra.

Endret av jor67
  • Liker 2
Skrevet
jor67 skrev (30 minutter siden):

Mye innvandring under COVID ja. Det har sikkert ingenting med saken å gjøre 

Pga. covid trengte vi ekstra 40k innvandrere (ekskludert Ukraina) hvert år hvorfor??

Skrevet
jor67 skrev (3 timer siden):

Hvordan skal en uføretrygdet få det bedre når Frp kutter i ytelser for å finansiere skattelettelser?
Hvordan får jeg det bedre når Frp vil øke og fjerne deler av egenandelsordningen hos tannlegen?

Sist Frp satt i regjering, fikk alminnelige nordmenn 0,7 % skattelettelse i andre periode (De som satt på de største formuene fikk selvfølgelig større lettelser. Frp må betale tilbake sponsorene/donorene deres). Jeg vet ikke med deg, men jeg vil ikke betale mer for offentlige tjenester bare for å sitte igjen med 1 % ekstra.

De skattelettelsene vil faktisk koste mindre enn alle milliardene som nå istedenfor blir sløst bort bare på klimatiltak som ikke har noen annen nytte enn at det ser bra ut utad i Europa.

Ikke la deg skremme av tullete påstander. Det er ikke nødvendig å kutte ned i offentlige tjenester og ytelser for å finansiere skattelettelser. Det var derimot snakk om å kutte ned på sløsingen her og der, og det gjelder ikke bare klimatiltak. Ta en titt på dokumentaren "Hvor blir det av penga"?. Hvis du ikke allerede har sett den.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du tror at lommeboka di blir tykkere ved at landets milliardærer og multimillionærer skal få kuttet formueskatten sine, og velferdsgodene skjæres ned, slik Sylvi har tenkt?

Å stemme på FrP for å få bedre økonomi er som å pisse i buksa for å holde seg varm, med mindre du sitter med mange millioner på bok.

Og nei, vi har ikke en mild innvandringspolitikk. Det hjelper heller ikke når Sylvi er så inkompetent at hun sammenblander innvandring med grensekontroll, slik hun presterte å gjøre på Mørch og makta.

Skrevet
jor67 skrev (20 timer siden):

Det er ikke slik budsjettsforhandlinger og vedtak fungerer. Regjeringspartiene har ikke flertall alene, som betyr at de må fiske hos andre partier og forhandle hver gang de vil ha igjennom noe 

Regjeringspartiene? Det er bare ett regjeringsparti, og det er Arbeiderpartiet, som har fått 53 mandater, mens Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Gærne og Rødt til sammen fikk 35, så det blir hovedsaklig AP som bestemmer

Skrevet (endret)
anonym482 skrev (På 10.9.2025 den 22.58):

Vi går mot kollaps. Men det skjer sakte, og folk tenker stort sett på seg og sine, ikke på hvem som skal overta landet om 30 år. Da hadde de ikke stempt på partier som vil slippe inn hele den tredje verden til lille Norge. Alle bør skjønne at dette ikke vil gå bra

Hvilke partier vil det? Ingen jeg kjenner til, i hvert fall. Må være et knøttlite ekstremistparti uten velgere.

Endret av Stonegiant
Skrevet (endret)
Socketlicker skrev (På 15.9.2025 den 20.26):

Det er høyresidens markedsreformer som har gjort oss til et godt land å bo i. Hadde vi fortsatt i retningen AP stod for med stadig mer stat, mer byråkrati og reguleringer og stadig høyere skatter ville vi kollapset for lenge siden.

Velferdsstaten som ble bygd i etterkrigstiden har ikke AP æren for alene, det var det bred politisk enighet om, inkludert hos de borgerlige partiene.

Norge skiller seg ut med høyere inflasjon og rentenivå enn våre naboland, og det skyldes AP og de rødgrønnes politikk med stadig voksende offentlig sektor. De fleste land har for lengst stabilisert inflasjonen etter koronapandemien.

Tror hverken jeg eller du er smart nok til å si konkret og bastant hva som har gjort hva. inflasjon kan skje uavhengig av skattenivå, viser historien. 

Men jeg er enig i at det ikke ville vært like bra uten noen borgelig side heller. Hvis en ser på hisrorie her også, blir land stort sett røvkjørt etter lang tid med styre langt til høyre eller langt til venstre. Egentlignhver bidige gang. Kanskje er den beste politikken ca i midten? Både for stabilitet i befolkningen og ballanse mellom offentlig og privat etc

Endret av kikkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...