Gå til innhold

Svigerfar og konfirmasjonen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enig med alle andre. Slutt å unnskyld han og dekk over. La den voksne mannen få drite seg ut alene.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det kan være vel så sårt å ikke ha bestefar i konfirmasjonen, og styret og såre følelser som blir rundt en slik avgjørelse.

Det blir ikke hele minnet hans dersom de lar han gå, og ikke gjør det til en stor greie. At bestefar ikke får komme kan derimot fort bli et minne fra dagen. 

Mange eldre har ulike kognitive svikter, blant annet følelses og atferdsregulering. Ut i fra hva TS er det her ikke snakk om en bestefar som lager et helvette i selskapet, men derimot som surner og går. Det tåler det. 

Konfirmant og foreldre bruker ikke energi på det hvis de ikke bryr seg, så ved å slutte å unnskylde og håpe at det ikke skjer så forsvinner det energisluket. Det kommer til å skje, og da er selskapet over for han. De andre får fortsette.

Ting tar ikke mer energi og ødelegger ikke mer enn hva man lar det.

Anonymkode: f7b08...199

Ja, og han krangler om div temaer. 

Han hører ikke stille på og så snur på lesten. 

Skrevet

Men et problem blir selvfølgelig at det er plent umulig å egentlig bli kvitt sånne mennesker, i alle fall når det er snakk om familie.

Jeg har et søskenbarn som skulle konfirmeres for ett par år siden, og de lot være å invitere en dust og kjærringa hans (som hele tiden enabler oppførselen hans) men de inviterte de voksne barna til denne fjotten. Men foreldrene dukket jo opp likevel, og forventet selvfølgelig å være med på festlighetene. Da måtte jo familien plutselig dekke på i all hast til ett par personer til, og heldigvis hadde de koldtbord med fremdeles mer enn nok å spise til alle sammen. Noen påstår kanskje at "men det er vel bare å låse døren" eller what ever. Men dermed blir de vel stående å banke på døren og rope helt til de blir sluppet inn, og for å hindre at de lager oppstyr så var det visst mye enklere å bare slippe dem inn.  

Anonymkode: 2b5a9...3ea

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår godt at du synes det er pinlig oppførsel. Man forventer mer av voksne.

Min første tanke var at han kanskje ikke greier å regulere seg dersom han blir, og dermed har funnet ut at den beste måten å løse problemet på er å gå i stedet for å klikke blant folk. 

Kanskje sliter han med reguleringsvansker i tillegg til litt manglende sosiale antenner som blir en ond sirkel.

Jeg hadde invitert svigerfar. Men jeg hadde ikke unnskyldt eller løyet for han når han gikk hjem. "Ja han bruker å gå hjem når han blir fornærmet. Ikke noe å bry seg om".

Anonymkode: 0c20d...771

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det jo bare å invitere han. Om han ender opp med å gå hjem i sinne, javel. Gammel og sær. Alle kjenner typen. De er ikke akkurat en sjelden art. 

Anonymkode: b8d9a...4dd

• Liker 3
Skrevet

Slutt å unnskylde han, for han er en godt voksen mann som er ansvarlig for sine egne handlinger. 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ Og prøv å vær litt strategisk med bordplasseringen, plasser han mellom kone, barn og andre kjente, og gjerne i et hjørne der det ikke bare er å løpe ut. 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 7.9.2025 den 13.28):

Kan du «bordplassere ham inne» ? 

Sette ham sammen med egne barn, kone, folk han kjenner? 

Konfirmasjoner åpner kanskje ikke for veldig mye mingling annet enn når man forsyner seg av mat/kaker. 

Da er det kanskje litt begrenset med hvor mange innvandrere han rekker å foreslå deportert?

Innvandrer her....👋☺️

Lo godt av:

'Da er det kanskje litt begrenset med hvor mange innvandrere han rekker å foreslå deportert?'

🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 6f764...84e

• Hjerte 1
Skrevet
MonJean skrev (2 minutter siden):

Slutt å unnskylde han, for han er en godt voksen mann som er ansvarlig for sine egne handlinger. 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ Og prøv å vær litt strategisk med bordplasseringen, plasser han mellom kone, barn og andre kjente, og gjerne i et hjørne der det ikke bare er å løpe ut. 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

El et sted like ved en dør hvor han kan faktisk bare 'løpe ut'. Ikke noe vits i og holde igjen en sur mann som vil ut og vekk.

La han gå!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Så bra at han går når han blir sur, da.. Alternativet hadde vært verre (tro meg!)

Slutt å unnskylde han og bare si det som det er, at han er en gammel særing som blir lett fornærmet og går sin veg. Bare flaut for han selv (og kona, som av en eller annen grunn fremdeles velger å være gift med han), ikke dere.

Anonymkode: 3dbe6...9dd

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke høre hva konfirmanten vil? Det kan jo legge endel demper på humøret hans og gå rundt på «eggeskall» hele dagen og vente på at bestefaren skal bli rasende og styrte ut. Jeg synes jo denne bestefaren har fått ødelegge lenge nok uten at det har blitt noen konsekvenser for han.  Kanskje han skjerper seg litt hvis det blir stilt noen krav til at han må oppføre seg hvis han vil delta i konfirmasjonen til barnebarnet?  Slik at han ikke ødelegger dagen for barnebarnet. Men da går han vel bare hvis han blir konfrontert med hvordan oppførselen hans påvirker andre. 

Min fulle sympati. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Innvandrer her....👋☺️

Lo godt av:

'Da er det kanskje litt begrenset med hvor mange innvandrere han rekker å foreslå deportert?'

🤣🤣🤣🤣

♥️🙂

Skrevet

Han er jo en voksen mann som oppfører seg som en 3-åring. 
Har han vært sånn bestandig, eller er det kanskje demens han har fått? Hva sier han selv om dette? Hvis han ikke er syk må han jo kunne gi en forklaring?

Tror jeg ville forsøkt å late som ingenting overfor gjestene, håper det ikke blir leit for konfirmanten.

Anonymkode: b9ed4...e87

• Liker 1
Skrevet

Det er en ærlig sak at han blir sur. Hadde sagt det som foreslås over. Han ble sur og gikk, men det ordner seg.

• Liker 1
Skrevet
On 9/7/2025 at 12:24 PM, AnonymBruker said:

Skjer dette mens vi har besøk så må vi finne på hvite løgner hvis gjestene etterlyser svigerfar. Vi kan for eksempel si at han ble dårlig i magen og kommer nok ikke tilbake. Gjestene har også lurt på om svigerfar ble sur siden han gikk, noe jeg synes er pinlig å få spørsmål om da det trossalt er snakk om en snart 80 år gammel mann. 

Han kan gjøre dette både når han er på kort besøk, og ved festlige anledninger hvor han tar sin hatt og går når noen er uenige med han eller fornærmer han

Nå nærmer det seg konfirmasjon her og vi skal ha hjemmeselskap senere på dagen med mye familie. Det vil si at det kommer flere som ikke er vant til hans oppførsel og dette med at han stormer ut. Jeg hadde blitt så flau og lei meg både på vegne av gjester, men også med tanke på konfirmanten siden det er hans dag. Vel er han vant med at bestefaren holder på sånn men tror nok ikke han ønsker det på konfirmasjonsdagen.

Hva hadde dere gjort her? Vi har prøvd å prate med svigers i sin helhet men også hver for seg uten at det blir noen bedring.

Anonymkode: 8a760...7a5

Hvorfor føler du at du må beklage på vegne av han og finne på unnskyldinger? 

Javel, er han sur og går, så er han sur og går. Du trenger ikke dikte opp historier eller beklage deg, en 80 år gammel mann som ikke er i slekt med deg engang er ikke ditt ansvar

• Liker 1
Skrevet
On 9/7/2025 at 1:14 PM, AnonymBruker said:

Vi har valgt å holde svigerfar utenfor  konfirmasjonen til det siste barnebarnet. Han klarer ikke å oppføre seg, så da blir han heller ikke invitert. Så enkelt er det. En voksen mann får ikke ødelegge for 20 personer som vil ha det hyggelig. 

Anonymkode: 66ad2...ca1

Hvorfor blir dagen ødelagt? 

Personlig syntes jeg hissige gamlinger kan være artige. Litt underholdning til maten 

• Liker 1
Skrevet
jor67 skrev (55 minutter siden):

Hvorfor blir dagen ødelagt? 

Personlig syntes jeg hissige gamlinger kan være artige. Litt underholdning til maten 

Dersom jeg var en gjest som ikke var direkte i slekt med denne mannen hadde jeg synes det var skikkelig ubehagelig og negativt at han begynte å legge ut om å deportere innvandrere osv., som TS sier han gjør. Jeg hadde blitt skuffet over at TS hadde invitert ham, og ikke synes noe om å måtte utsettes for sånne mennesker. Jeg forventer faktisk mer av min egen omgangskrets.

Anonymkode: c1c0c...169

Skrevet

Han er ikke deg, er ikke noe å bli flau av. Jeg har sånne i familien selv og jeg syns det er mer underholdning enn noe annet. Du får håpe at mannen din ikke er helt likt genetisk disponert og så lar du svigerfar fortsette å gjøre narr av seg selv.

Kjipe holdninger skader ikke all verden, de fleste 70- 80 er litt dinosaur i hodet om både innvandrere og el-bil osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...