Gå til innhold

Selvbestemt abort til uke 18 og hjemmefødsler??

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei. Det er to ting jeg har veldig vanskelig for å forstå, vil gjerne høre hva deres meninger er om dette. Ønsker å høre meningene til både de som er enige og uenige 😊

- Hvordan kan noen ville heve grensen til å ta selvbestemt abort til uke 18?? Man får som regel innvilget abort om man går i nemd før uke 18 uansett. Når vi nå har innført dette, vil jo flere ta abort pga de for eksempel ikke ønsker å få guttebaby/jentebaby? Hjelp meg å forstå.

- Hvorfor er det noen som vil at det skal bli tilbudt en jordmor om en vil føde hjemme? Det er ekstremt egoistisk å velge å føde hjemme! Det er mye tryggere for babyen å bli født på et sykehus, hvorfor risikere at det skal gå galt?? Og ikke kom med «ja men det skal være strengt og bare være lov om en har hatt komplikasjonsfrie fødsler før, ukomplisert svangerskap, frisk mor osv, for det kan skje noe galt med baby uansett. Jeg for eksempel hadde helt ukomplisert svangerskap og er helt frisk, datteren min holdt på å dø etter fødsel. Heldigvis var jeg på sykehus og hun fikk hjelp på intensiv, ellers hadde hun dødd bare fordi jeg skulle vært egoistisk å født hjemme. Hvordan kan noen ville det??

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor noen kan være uenige i dette. 

Anonymkode: 97c8d...c8e

Her er det forskning og undersøkelser som kan gi deg gode svar på begge dine spørsmål faktisk! 

1) Vil det å øke aboetgrensen føre til flere aborter? 

Nei, det er mer komplekst og handler nok mer om kultur 

https://www.faktisk.no/artikkel/forer-utvidet-abortgrense-til-flere-og-senere-aborter/122526

2) Hvorfor er det noen som vil at det skal bli tilbudt en jordmor om en vil føde hjemme? 

Forskning viser at assisterte hjemmefødsler fører til færre komplikadjoner!

https://www.faktisk.no/artikkel/hva-sier-forskning-om-assistert-hjemmefodsel/124954

https://sykepleien.no/2015/02/vi-takler-kompliserte-fodsler

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofring av barn er ikke noe nytt. Djevelen har bare nye måter å lure oss på. 

Anonymkode: a3fa1...5de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Feil. Det er født Flere barn i uke 18 som lever i beste velgående. 

Anonymkode: b8d18...738

Det finnes svært få overlevende fra fødsler i uke 18, da den generelle grensen for overlevelse settes rundt uke 22-24, eller ved en fødselsvekt på omtrent 500 gram.

• Nyttig 3
Skrevet
Sander33 skrev (12 timer siden):

En bakterie er liv på mars, men ett forster på 18uker er ikke det. 

Herlig at far ikke har NOE medbestemmelse👍

Tøm og røm. Kan ikke bli bedre. Perfekt. 

Anonymkode: b77ee...976

Skrevet
CAPS LOCK skrev (17 timer siden):

Hvorfor det?

Antageligvis fordi man sitter der og bestemmer over liv og død? Et barn, skal det få lov å leve... eller skal det ikke?

Abort er for mange kvinner traumatiserende. Det er lettere for noen, forferdelig vanskelig for andre. Uansett er det ikke noe man glemmer i sitt liv.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er det da ingen grunnlag for å si. Hvorfor tror du kjønnet vil være avgjørende for så mange? For min del skulle grensen ha vært opptil uke 22. Fostret er ikke levedyktig utenfor livmoren etter dette uansett. Kvinner flest tar ikke lett på en slik avgjørelse. En abort blir ikke gjort for moro skyld. 

Veldig mange har ikke tillit til sykehusene og føler seg tryggere hjemme. Mange har også traumer som ligger bak avgjørelsen. Om svangerskapet går problemfritt, tenker de at fødselen skal gå likeså. Det er ikke stedet som bestemmer om fødselen blir komplisert. Det er fødselen i seg selv. 

Anonymkode: 04d90...b22

22 uker? Selv om barnet ikke er levedyktig utenfor livmoren uten hjelp (det er satt en grense for hvor tidlig man skal forsøke å redde dem, men noen babyer på 22 uker kunne nok ha overlevd), så er det jo helt i grenseland. De er nesten fullt utviklet, føler helt sikkert både smerte og redsel. Jeg mener det blir litt feil når man setter alt inn på å redde livet til et for tidlig født barn, og det på samme sykehus kanskje ligger en annen baby, som kanskje bare er noen få dager yngre, på et skyllerom for å dø.

Kvinner flest tar ikke lett på en slik avgjørelse. Og selvsagt er ikke abort for moro skyld. Men det finnes faktisk dem som tar ganske lett på det, og jeg synes det blir feil å skulle abortere et foster på 22 uker uten å trenge noen medisinsk grunn.

Om abort blir tillatt til uke 22 uten begrensninger, gir det også større spillerom for at barnefar kan presse gjennom en abort. Da er det ikke "for sent", liksom.

Og det er da slett ikke noen automatikk i at fødselen går greit om svangerskapet gjør det. Jeg hadde et veldig greit svangerskap uten noen plager eller komplikasjoner. Endte likevel med keisersnitt 51 timer etter vannavgang.

Endret av Thyra
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så hvorfor har det de siste årene ikke dødd i hjemmefødsel? Mens det har vært flere tilfeller hvor fødende kvinner dør på sykehus. 

Uassistert fødsel hjemme er jeg enig i at er galskap! Men kravene for å få føde assistert hjemme er veldig strenge!

Anonymkode: e151a...25a

Fordi det er veldig mange flere som dør på sykehus? Fordi de som er i risikosvangerskap føder på sykehus?

Eller tror du de som før under fødsel på sykehus ville ha overlevd ved hjemmefødsel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min første fødsel gikk knirkefritt, men min andre gikk skikkelig skeis, ble haste keisersnitt og baby ble født uten puls. Han lever men det var i siste liten. Men dette var på sykehus da. Fatter ikke at folk tar sjansen. Vil de ikke at babyen skal ha tilgang på leger? Ingen liker sykehus, men skal du bli forelder får du oppføre deg voksent altså. Synes de burde få oppfølging av barnevernet. Dette er neglekt. Hva annet skurrer i den heimen, tenker jeg.

Anonymkode: 5deb3...e66

Jeg mener også det er tryggest å føde på sykehus, man vet aldri hva som kan oppstå, og tiden kan være knapp.

Men dersom hjemmefødsel skulle være en sak for barnevernet, så hadde vel ikke hjemmefødsler vært tillatt i utgangspunktet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke i Norge, vel. De forsøker jo ikke å redde så unge foster engang på norske sykehus. Og det er jo ikke sjangs at de overleverer uten hjelp.

Venninnen min fødte i uke 21, barnet levde i over en time, men de gjorde ingenting for å redde det på sykehuset.😢

Anonymkode: 60455...719

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke imot abort, men å tillate abort i uke 18 synes jeg er hjerteskjærende å tenke på. Man kan faktisk begynne å kjenne spark i den tiden. 

Hjemmefødsel er jeg også imot, da det er egoistisk ovenfor barnet. På ett sykehuset er det mange personer med ulik kompetanse klar til å rykke ut om det skal være noe. 

Anonymkode: b2f16...4cb

Greia med abort i uke 18 er at det har jo vært tillatt før også, bare at du måtte gjennom påkjenningen det er å stå foran en nemnd. Alle helsefaglige råd tilsier at barnet er for sykt til å være levedyktig, men likevel må man vente til det har blitt vurdert av en siste jury om du får lov. Og det er ventetid. Den påkjenningen må være grusom.

Skrevet

Det er bare trist at så mange tar lett på å ta livet av et barn i magen. 

Anonymkode: 6e0ce...d9b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du at så mange tar lett på det? Hvilken statistikk eller fortelling baserer du det på? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er du spinnvill?

Det finnes ingen som er født i uke 18 og overlevde!

Anonymkode: cb35e...8fb

• Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (12 timer siden):

Dette har med antall å gjøre. Når det fødes 57500 på sykehus og 150 hjemme sier det seg selv at sjansen for at tilfellene som går galt vil skje på sykehus.

Det man må se på er hvor mange som ble reddet på sykehus som ville dødd ved hjemmefødsel. Det er antakelig ganske mange.

Og de som hadde hjemmefødsel og måtte kjøres i hui og hast til sykehus for å bli reddet.

Anonymkode: 6e082...f40

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så hvorfor har det de siste årene ikke dødd i hjemmefødsel? Mens det har vært flere tilfeller hvor fødende kvinner dør på sykehus. 

Uassistert fødsel hjemme er jeg enig i at er galskap! Men kravene for å få føde assistert hjemme er veldig strenge!

Anonymkode: e151a...25a

Er dette tull?

Ingen dør i hjemmefødsel fordi det er strengt regulert. 

Folk dør på sykehus fordi sykehusene tar seg av de mest alvorlige tilfellene og de som har større sjanse for komplikasjoner. 

Anonymkode: 48d78...272

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Herregud...nei. Det har aldri skjedd. Lungene virker ikke. Mennesker trenger de for å kunne leve. Det yngste som har overlevd ute av magen er 21 og det er verdensrekord. 

Anonymkode: 6e082...f40

Skrevet
blvck skrev (11 timer siden):

Her er det forskning og undersøkelser som kan gi deg gode svar på begge dine spørsmål faktisk! 

1) Vil det å øke aboetgrensen føre til flere aborter? 

Nei, det er mer komplekst og handler nok mer om kultur 

https://www.faktisk.no/artikkel/forer-utvidet-abortgrense-til-flere-og-senere-aborter/122526

2) Hvorfor er det noen som vil at det skal bli tilbudt en jordmor om en vil føde hjemme? 

Forskning viser at assisterte hjemmefødsler fører til færre komplikadjoner!

https://www.faktisk.no/artikkel/hva-sier-forskning-om-assistert-hjemmefodsel/124954

https://sykepleien.no/2015/02/vi-takler-kompliserte-fodsler

Forskning viser at assistert hjemmefødsel fører til færre komplikasjoner, dersom fødselen går som den skal... Det er tross alt de som allerede har minst sjanse for å få komplikasjoner som føder hjemme. 

Det er så farlig når vanlige mennesker skal bruke 'forskning', spesielt når forskningen er såjævlig dårlig utført at den aldri burde sett dagens lys. Denne forskningen tar altfor lite hensyn..

Og nei, vi burde ikke ta flere jordmødre vekk fra sykehusene. De er trengt der de kan ta vare på flere fødende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det vet du ikke, det er mindre risiko for større blødninger ved hjemmefødsel. Så hadde du vært hjemme er det ikke sikkert at du hadde mistet så mye blod.

Du kan ikke sammenligne det slik. 

Anonymkode: 706e7...c74

Dette er bare tull, ig det vet du. Morkaka mi hadde sitti mye fast hadde jeg vært hjemme. Forskjellen er at hadde jeg vært hjemme hadde jeg dødd, det gjorde jeg ikke siden jeg var på sykehus. 

Jo. Man kan absolutt sammenligne slikt. Å si noe annet viser hvor jævlig godt vi har det i Norge når vi kan spille russisk rulett med både sin egen og barnets helse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig. Det er et menneskeliv selv om det ikke er levedyktig utenfor mors livmor. Et spedbarn hadde heller ikke vært levedyktig alene uten at noen hadde ofret sin kropp, sin tid og tatt vare på barnet. Jeg skulle ønske vi levde i en verden der vi alltid feiret livet 🙏🏼 

Anonymkode: a3fa1...5de

Skrevet
Million skrev (På 7.9.2025 den 6.42):

Antageligvis fordi man sitter der og bestemmer over liv og død? Et barn, skal det få lov å leve... eller skal det ikke?

Abort er for mange kvinner traumatiserende. Det er lettere for noen, forferdelig vanskelig for andre. Uansett er det ikke noe man glemmer i sitt liv.

Men påstanden jeg etterlyste begrunnelse for var at det spiller ingen rolle hvor langt man er kommet i svangerskapet. "Det er like ille uansett", var påstanden 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...