Gå til innhold

Selvbestemt abort til uke 18 og hjemmefødsler??

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Kvinnen skal selv bestemme over egen kropp. Et foster er en del av hennes kropp. Hun bestemmer over det alene frem til 18 uker. Det er et prinsipp flertallet på Stortinget er enige om. 

Når kvinnen har bært fosteret frem til levedyktig alder og har blitt til et barn bestemmer ikke kvinnen helt alene lengre. Barnet har fått egne rettigheter. Det er tryggest for et barn å bli født når det er helsepersonell og relevant utstyr på plass. 

Noen kvinner mener de vet bedre og kan ta avgjørelser for barnet alene. 

Endret av Unike
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å heve grensen for selvbestemt abort kan også føre til færre aborter. Sett at noen oppdager at de er gravide sent, eller rett før uke 12, og føler på stress og et press på å måtte ta et valg før abort er for sent i uke 12, kan med 18-ukers frist få mer tid til å tenke og bestemme seg. Jo lenger et svangerskap går, jo mindre sannsynlig er det at den gravide ønsker abort. 

Hva hjemmefødsel angår tenker jeg at det må være opp til den enkelte. Det er et valg, og selvfølgelig en risk man tar. Jeg hadde heller ikke overlevd hadde det ikke vært for at moren min fødte på sykehus. Jeg bærer også på en visshet om at det ikke var meningen at jeg skulle overleve den fødselen. 

Anonymkode: 64d84...28a

• Liker 2
Skrevet

Jeg er for et offentlig tilbud til hjemmefødsel. Forskning viser at det er trygt å føde hjemme, for friske gravide med friske svangerskap. 

Ja, alt kan skje under en fødsel. Men det er også slik at risikoen for komplikasjoner minker når den fødende føler seg trygg og ivaretatt. Noen føler seg mer trygg og ivaretatt hjemme enn på sykehus, blant annet fordi de er i et kjent og trygt miljø. Føler du deg ikke trygg hjemme skal du heller ikke føde hjemme, da er det farlig. 

Det samme gjelder jordmora; det er ikke alle jordmødre som ønsker å jobbe med hjemmefødsler, fordi de ikke føler seg komfortabel med det. Det må være valgfritt for jordmødrene om de ønsker å jobbe med hjemmefødsler eller ikke. 

Jeg mener dog ikke at “alle” skal få lov, det må fortsatt være strenge retningslinjer for hvem som kan få tilbudet. Det vil jeg tippe de fleste jordmødre er enige i også. 

Skulle definitivt også ønske at det ikke legges ned fødestuer rundt om i landet, for det er en flott “mellomting” mellom sykehus og hjemmefødsel jeg tror svært  mange ville valgt om de hadde muligheten. 

For ordens skyld; jeg kunne ikke tenkt meg hjemmefødsel selv. Jeg føler meg tryggest på sykehus. 

I tillegg vil jeg anbefale å se “Jordmødrene” (sesong 2) på NRK. Et veldig fint program som viser et fint bilde av de som både jobber og føder på fødestuer og hjemme. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samfunnet sparer penger på hjemmefødsler. Å ikke måtte legge inn friske kvinner som skal føde er en stor innsparing økonomisk. Derfor er det noe som det offentlige også ønsker, og Danmark og Nederland har f.eks. gode rutiner for dette. 

Siden man legger ned fødestuer og andre fødetilbud til lavrisiko-fødende, slik at alle må inn på større sykehus, får man denne ressursmangelen som gir fødende generelt sett dårligere tilbud. 

Så hjemmefødsler er helt i tråd med samfunnspolitikken der man vil at eldre skal bo lengst mulig hjemme, at man skal kunne ha e-konsultasjoner med fastlege, videotime med sykehus, og hjemmebesøk av helsesykepleier etter fødsel.

Dette sparer samfunnet for store kostnader, ikke minst så sparer hjemmefødsler fødende for komplikasjoner (mindre komplikasjoner på fødsel hjemme enn på sykehus, også når man ser kun på lavrisikofødende). 

Anonymkode: 706e7...c74

«Det offentlige» ønsker slett ikke flere hjemmefødsler, og hjemmefødsler er ikke i tråd med «samfunnspolitikken». 
Dette er løgn og propaganda. 

Anonymkode: 443a1...f83

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Det vet du ikke, det er mindre risiko for større blødninger ved hjemmefødsel. Så hadde du vært hjemme er det ikke sikkert at du hadde mistet så mye blod.

Du kan ikke sammenligne det slik. 

Anonymkode: 706e7...c74

Pfffft dummeste jeg har hørt! Da hadde jeg mistet enda mer blod på vei til sykehuset! Morkaka satt fast, det blødde helt til jeg ble satt i narkose 

Anonymkode: 97c8d...c8e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En bakterie er liv på mars, men ett forster på 18uker er ikke det. 

Unike skrev (1 time siden):

Kvinnen skal selv bestemme over egen kropp. Et foster er en del av hennes kropp. Hun bestemmer over det alene frem til 18 uker. Det er et prinsipp flertallet på Stortinget er enige om. 

Når kvinnen har bært fosteret frem til levedyktig alder og har blitt til et barn bestemmer ikke kvinnen helt alene lengre. Barnet har fått egne rettigheter. Det er tryggest for et barn å bli født når det er helsepersonell og relevant utstyr på plass. 

Noen kvinner mener de vet bedre og kan ta avgjørelser for barnet alene. 

Herlig at far ikke har NOE medbestemmelse👍

• Liker 1
Skrevet
Sander33 skrev (Akkurat nå):

En bakterie er liv på mars, men ett forster på 18uker er ikke det. 

Herlig at far ikke har NOE medbestemmelse👍

Ja, jeg synes også det er herlig at far ikke kan bestemme hva en kvinne han har sprutet i gjør videre. Helt enig Sander! 

Skrevet

Mange millioner av verdens kvinner har ingenting de skulle sagt når det kommer til fødselsomsorg. De må bare føde hjemme,så vær glad for at vi her kan velge om vi vil føde på et trygt sykehus eller føde hjemme.

Selvbestemt abort i uke 18 er jeg i mot. Da er det ikke mange uker før babyen er levedyktig.

Anonymkode: 99cb2...f17

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er det da ingen grunnlag for å si. Hvorfor tror du kjønnet vil være avgjørende for så mange? For min del skulle grensen ha vært opptil uke 22. Fostret er ikke levedyktig utenfor livmoren etter dette uansett. Kvinner flest tar ikke lett på en slik avgjørelse. En abort blir ikke gjort for moro skyld. 

Veldig mange har ikke tillit til sykehusene og føler seg tryggere hjemme. Mange har også traumer som ligger bak avgjørelsen. Om svangerskapet går problemfritt, tenker de at fødselen skal gå likeså. Det er ikke stedet som bestemmer om fødselen blir komplisert. Det er fødselen i seg selv. 

Anonymkode: 04d90...b22

1. Har du sett et foster i uke 22 egentlig? Hva er poenget, hvorfor skulle man vente så lenge?

2. Det er leit at folk har sine traumer, men de må egentlig bare ta seg sammen og sette dem til side. Dette er en ny situasjon, og det er ikke bare mor og hennes traumer det handler om, det handler om både babyen og mors liv kan stå i fare om de ikke får hjelp. Ja, jordmødre kan komme hjem til dem, men hva om man trenger anestesilege og annen øyeblikkelig hjelp?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fødte for to dager siden og mistet 2 liter blod. Måtte i narkose så det slo alarm på postpartumblødning.  Svangerskapet i seg selv var kjempefint og jeg kunne ha født hjemme hvis jeg ville, men det kan se ut til at det hadde vært en veldig dum avgjørelse  

Anonymkode: 8c62f...755

Samme her. Hadde to kjempefine graviditeter, en super fødsel, men nr 2 var alt annet enn fin. Både jeg og guttungen holdt på å stryke med i styrtfødsel etterfulgt av blødninger som føltes ut fra noen av en film og han pustet ikke. Hadde vi født hjemme, selv om det var ukomplisert graviditetx2 pluss en fantastisk fødsel før, hadde vi begge vært markert nå.

Anonymkode: 6e082...f40

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg er ikke imot abort, men å tillate abort i uke 18 synes jeg er hjerteskjærende å tenke på. Man kan faktisk begynne å kjenne spark i den tiden. 

Hjemmefødsel er jeg også imot, da det er egoistisk ovenfor barnet. På ett sykehuset er det mange personer med ulik kompetanse klar til å rykke ut om det skal være noe. 

Anonymkode: b2f16...4cb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Unike skrev (5 timer siden):

Ja, jeg synes også det er herlig at far ikke kan bestemme hva en kvinne han har sprutet i gjør videre. Helt enig Sander! 

Ja, vi kjører på med selvbestemt abort frem til fødsel👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når det kommer til hjemmefødsler så skjønner jeg ikke hva folk tenker på.. men tror det rett og slett i stor grad handler om uvitenhet! Har selv vært vitne til flere ganger at når det først går galt så er tiden knapp. De som er på sykehus når dette skjer overlever fordi de får den hjelpen de trenger, men om de hadde vært hjemme ville de dødd som fluer.. 

Anonymkode: 655ba...4b1

Min første fødsel gikk knirkefritt, men min andre gikk skikkelig skeis, ble haste keisersnitt og baby ble født uten puls. Han lever men det var i siste liten. Men dette var på sykehus da. Fatter ikke at folk tar sjansen. Vil de ikke at babyen skal ha tilgang på leger? Ingen liker sykehus, men skal du bli forelder får du oppføre deg voksent altså. Synes de burde få oppfølging av barnevernet. Dette er neglekt. Hva annet skurrer i den heimen, tenker jeg.

Anonymkode: 5deb3...e66

• Liker 4
Skrevet

Personlig er jeg glad for at de som skulle vært innom en nemnd for å få godkjent senabort nå slipper dette. Men, jeg syntes allikevel at det skulle vært krav om medisinsk grunn for å få utført en abort etter uke 12. 

Hva angår hjemmefødsler, 2 av 3 hadde ikke vært her lenger av mine barn om de hadde blitt født hjemme. Første måtte akutt ut pga elendige målinger etter rundt 2t pressing, dette skjedde ved hjelp av vakuum. Nr 2 kom lett som en plett, uten noe som helst komplikasjoner.

Nr3 igjen, akutt fare da navlesnoren kom ut før ungen. Måtte I narkose med jordmor som fysisk holdt baby fra å klemme av navlesnoren. Ble forløst med keisersnitt. Det gikk 7(!!) minutter fra jeg ble trillet fra fødestue til babyen var ute. Det hadde aldri gått bra hjemme. Baby trengte starthjelp på nfi. 

Man vet ikke hva som kan skje. Og uansett hvor "god kontakt" man har med egen kropp, kan kjipe ting som navlesnorprolaps skje. 

Jeg vil gå så langt som å si at det er uansvarlig å velge bort en start på sykehuset for barnet sitt, der man kan velge.

Anonymkode: 9e514...b55

• Liker 1
Skrevet

Selvestemt abort i uke 18 er groteskt. Det er 200 gram og 14 cm.

Anonymkode: 5deb3...e66

• Liker 4
Skrevet

Så hvorfor har det de siste årene ikke dødd i hjemmefødsel? Mens det har vært flere tilfeller hvor fødende kvinner dør på sykehus. 

Uassistert fødsel hjemme er jeg enig i at er galskap! Men kravene for å få føde assistert hjemme er veldig strenge!

Anonymkode: e151a...25a

Dette har med antall å gjøre. Når det fødes 57500 på sykehus og 150 hjemme sier det seg selv at sjansen for at tilfellene som går galt vil skje på sykehus.

Det man må se på er hvor mange som ble reddet på sykehus som ville dødd ved hjemmefødsel. Det er antakelig ganske mange.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er ikke imot abort, men å tillate abort i uke 18 synes jeg er hjerteskjærende å tenke på. Man kan faktisk begynne å kjenne spark i den tiden. 

Hjemmefødsel er jeg også imot, da det er egoistisk ovenfor barnet. På ett sykehuset er det mange personer med ulik kompetanse klar til å rykke ut om det skal være noe. 

Anonymkode: b2f16...4cb

Vi tillater abort i uke 18. Så og si alle som søker får det innvilget.

Skrevet

Det er det da ingen grunnlag for å si. Hvorfor tror du kjønnet vil være avgjørende for så mange? For min del skulle grensen ha vært opptil uke 22. Fostret er ikke levedyktig utenfor livmoren etter dette uansett. Kvinner flest tar ikke lett på en slik avgjørelse. En abort blir ikke gjort for moro skyld. 

Veldig mange har ikke tillit til sykehusene og føler seg tryggere hjemme. Mange har også traumer som ligger bak avgjørelsen. Om svangerskapet går problemfritt, tenker de at fødselen skal gå likeså. Det er ikke stedet som bestemmer om fødselen blir komplisert. Det er fødselen i seg selv. 

Anonymkode: 04d90...b22

Feil. Det er født Flere barn i uke 18 som lever i beste velgående. 

Anonymkode: b8d18...738

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil. Det er født Flere barn i uke 18 som lever i beste velgående. 

Anonymkode: b8d18...738

Nei.

Anonymkode: 9e514...b55

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...