AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:59 #1 Skrevet lørdag kl 10:59 Hei. Det er to ting jeg har veldig vanskelig for å forstå, vil gjerne høre hva deres meninger er om dette. Ønsker å høre meningene til både de som er enige og uenige 😊 - Hvordan kan noen ville heve grensen til å ta selvbestemt abort til uke 18?? Man får som regel innvilget abort om man går i nemd før uke 18 uansett. Når vi nå har innført dette, vil jo flere ta abort pga de for eksempel ikke ønsker å få guttebaby/jentebaby? Hjelp meg å forstå. - Hvorfor er det noen som vil at det skal bli tilbudt en jordmor om en vil føde hjemme? Det er ekstremt egoistisk å velge å føde hjemme! Det er mye tryggere for babyen å bli født på et sykehus, hvorfor risikere at det skal gå galt?? Og ikke kom med «ja men det skal være strengt og bare være lov om en har hatt komplikasjonsfrie fødsler før, ukomplisert svangerskap, frisk mor osv, for det kan skje noe galt med baby uansett. Jeg for eksempel hadde helt ukomplisert svangerskap og er helt frisk, datteren min holdt på å dø etter fødsel. Heldigvis var jeg på sykehus og hun fikk hjelp på intensiv, ellers hadde hun dødd bare fordi jeg skulle vært egoistisk å født hjemme. Hvordan kan noen ville det?? Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor noen kan være uenige i dette. Anonymkode: 97c8d...c8e 4 1 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:20 #2 Skrevet lørdag kl 11:20 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): - Hvordan kan noen ville heve grensen til å ta selvbestemt abort til uke 18?? Man får som regel innvilget abort om man går i nemd før uke 18 uansett. Når vi nå har innført dette, vil jo flere ta abort pga de for eksempel ikke ønsker å få guttebaby/jentebaby? Hjelp meg å forstå. Det er det da ingen grunnlag for å si. Hvorfor tror du kjønnet vil være avgjørende for så mange? For min del skulle grensen ha vært opptil uke 22. Fostret er ikke levedyktig utenfor livmoren etter dette uansett. Kvinner flest tar ikke lett på en slik avgjørelse. En abort blir ikke gjort for moro skyld. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): - Hvorfor er det noen som vil at det skal bli tilbudt en jordmor om en vil føde hjemme? Det er ekstremt egoistisk å velge å føde hjemme! Det er mye tryggere for babyen å bli født på et sykehus, hvorfor risikere at det skal gå galt?? Og ikke kom med «ja men det skal være strengt og bare være lov om en har hatt komplikasjonsfrie fødsler før, ukomplisert svangerskap, frisk mor osv, for det kan skje noe galt med baby uansett. Jeg for eksempel hadde helt ukomplisert svangerskap og er helt frisk, datteren min holdt på å dø etter fødsel. Heldigvis var jeg på sykehus og hun fikk hjelp på intensiv, ellers hadde hun dødd bare fordi jeg skulle vært egoistisk å født hjemme. Hvordan kan noen ville det?? Veldig mange har ikke tillit til sykehusene og føler seg tryggere hjemme. Mange har også traumer som ligger bak avgjørelsen. Om svangerskapet går problemfritt, tenker de at fødselen skal gå likeså. Det er ikke stedet som bestemmer om fødselen blir komplisert. Det er fødselen i seg selv. Anonymkode: 04d90...b22 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:29 #3 Skrevet lørdag kl 11:29 Hva er grunnen til at man trenger abort så langt ut i svangerskapet? Er det ikke mindre traumatiserende å gjøre det tidlig i svangerskapet? Anonymkode: 9fca1...f06 8 1
mommyaka Skrevet lørdag kl 11:32 #4 Skrevet lørdag kl 11:32 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er grunnen til at man trenger abort så langt ut i svangerskapet? Er det ikke mindre traumatiserende å gjøre det tidlig i svangerskapet? Anonymkode: 9fca1...f06 Det kan være at man må oppdager at man er gravid før man er så lang på vei . Der kan være ar mor eller barn er syk...tung skjer Det er like ille ta abort uansett 4 2
CAPS LOCK Skrevet lørdag kl 11:36 #5 Skrevet lørdag kl 11:36 mommyaka skrev (4 minutter siden): Det er like ille ta abort uansett Hvorfor det?
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:37 #6 Skrevet lørdag kl 11:37 Når det kommer til hjemmefødsler så skjønner jeg ikke hva folk tenker på.. men tror det rett og slett i stor grad handler om uvitenhet! Har selv vært vitne til flere ganger at når det først går galt så er tiden knapp. De som er på sykehus når dette skjer overlever fordi de får den hjelpen de trenger, men om de hadde vært hjemme ville de dødd som fluer.. Anonymkode: 655ba...4b1 8 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:43 #7 Skrevet lørdag kl 11:43 mommyaka skrev (7 minutter siden): Det kan være at man må oppdager at man er gravid før man er så lang på vei . Der kan være ar mor eller barn er syk...tung skjer Det er like ille ta abort uansett AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er grunnen til at man trenger abort så langt ut i svangerskapet? Er det ikke mindre traumatiserende å gjøre det tidlig i svangerskapet? Anonymkode: 9fca1...f06 Ingen tar abort i uke 18 fordi de ikke fikk ut fingeren før! De som tar abort så sent er de som blir livstruende syk, eller får et foster som ikke er levedyktig/veldig syk. Har du ikke hørt skrekkeksempler som at kvinner har måttet gå en uke med et sykt- ikke levedyktig foster i magen fordi abortnemda har tatt juleferie??? Anonymkode: e151a...25a 5 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:45 #8 Skrevet lørdag kl 11:45 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når det kommer til hjemmefødsler så skjønner jeg ikke hva folk tenker på.. men tror det rett og slett i stor grad handler om uvitenhet! Har selv vært vitne til flere ganger at når det først går galt så er tiden knapp. De som er på sykehus når dette skjer overlever fordi de får den hjelpen de trenger, men om de hadde vært hjemme ville de dødd som fluer.. Anonymkode: 655ba...4b1 Så hvorfor har det de siste årene ikke dødd i hjemmefødsel? Mens det har vært flere tilfeller hvor fødende kvinner dør på sykehus. Uassistert fødsel hjemme er jeg enig i at er galskap! Men kravene for å få føde assistert hjemme er veldig strenge! Anonymkode: e151a...25a 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:37 #9 Skrevet lørdag kl 12:37 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Når det kommer til hjemmefødsler så skjønner jeg ikke hva folk tenker på.. men tror det rett og slett i stor grad handler om uvitenhet! Har selv vært vitne til flere ganger at når det først går galt så er tiden knapp. De som er på sykehus når dette skjer overlever fordi de får den hjelpen de trenger, men om de hadde vært hjemme ville de dødd som fluer.. Anonymkode: 655ba...4b1 Jeg fødte for to dager siden og mistet 2 liter blod. Måtte i narkose så det slo alarm på postpartumblødning. Svangerskapet i seg selv var kjempefint og jeg kunne ha født hjemme hvis jeg ville, men det kan se ut til at det hadde vært en veldig dum avgjørelse Anonymkode: 8c62f...755 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:40 #10 Skrevet lørdag kl 12:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er grunnen til at man trenger abort så langt ut i svangerskapet? Er det ikke mindre traumatiserende å gjøre det tidlig i svangerskapet? Anonymkode: 9fca1...f06 Sykdom som oppdages sent og svangerskap som oppdages sent. Ikke alle vet de er gravide i uke 5. Anonymkode: 04d90...b22 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:58 #11 Skrevet lørdag kl 12:58 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg fødte for to dager siden og mistet 2 liter blod. Måtte i narkose så det slo alarm på postpartumblødning. Svangerskapet i seg selv var kjempefint og jeg kunne ha født hjemme hvis jeg ville, men det kan se ut til at det hadde vært en veldig dum avgjørelse Anonymkode: 8c62f...755 Ts her Samme her! Mistet også 2 liter blod og måtte i narkose, både jeg og baby døde nesten. Hadde vi vært hjemme hadde vi dødd begge to😳 Anonymkode: 97c8d...c8e 1
mommyaka Skrevet lørdag kl 13:18 #12 Skrevet lørdag kl 13:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen tar abort i uke 18 fordi de ikke fikk ut fingeren før! Det er ikke det jeg sier ...men ikke alle vet de er gravid med engang. Har du pcos eller andre sykdommer så er det ikke sånn at man vet at mensen kommer..om den ikke kommer så er man gravid. Altså kan man gå gravid i 5-18 uker uten å vite det AnonymBruker skrev (1 time siden): De som tar abort så sent er de som blir livstruende syk, eller får et foster som ikke er levedyktig/veldig syk. Har du ikke hørt skrekkeksempler som at kvinner har måttet gå en uke med et sykt- ikke levedyktig foster i magen fordi abortnemda har tatt juleferie??? Anonymkode: e151a...25a
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:47 #13 Skrevet lørdag kl 13:47 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er grunnen til at man trenger abort så langt ut i svangerskapet? Er det ikke mindre traumatiserende å gjøre det tidlig i svangerskapet? Anonymkode: 9fca1...f06 Som regel skyldes dette sykdom hos mor/foster, eller ekstremt endringer i livssituasjon. Ingenting av dette blir mindre traumatisk av å vente på en nemd oppå det hele. Det jeg ikke forstår er hvilke kvinner dere mener bør få avslag i nemd og hva det er i disses situasjon dere tenker vil bidra positivt i et barns oppvekst? Anonymkode: f8673...6d5 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:56 #14 Skrevet lørdag kl 13:56 Samfunnet sparer penger på hjemmefødsler. Å ikke måtte legge inn friske kvinner som skal føde er en stor innsparing økonomisk. Derfor er det noe som det offentlige også ønsker, og Danmark og Nederland har f.eks. gode rutiner for dette. Siden man legger ned fødestuer og andre fødetilbud til lavrisiko-fødende, slik at alle må inn på større sykehus, får man denne ressursmangelen som gir fødende generelt sett dårligere tilbud. Så hjemmefødsler er helt i tråd med samfunnspolitikken der man vil at eldre skal bo lengst mulig hjemme, at man skal kunne ha e-konsultasjoner med fastlege, videotime med sykehus, og hjemmebesøk av helsesykepleier etter fødsel. Dette sparer samfunnet for store kostnader, ikke minst så sparer hjemmefødsler fødende for komplikasjoner (mindre komplikasjoner på fødsel hjemme enn på sykehus, også når man ser kun på lavrisikofødende). Anonymkode: 706e7...c74 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:59 #15 Skrevet lørdag kl 13:59 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Som regel skyldes dette sykdom hos mor/foster, eller ekstremt endringer i livssituasjon. Ingenting av dette blir mindre traumatisk av å vente på en nemd oppå det hele. Det jeg ikke forstår er hvilke kvinner dere mener bør få avslag i nemd og hva det er i disses situasjon dere tenker vil bidra positivt i et barns oppvekst? Anonymkode: f8673...6d5 Sykdom hos mor/foster burde ikke ha en tidsfrist, er det en helsefaglig grunn så bør leger kunne henvise til abort. Det er vel heller flere av oss som mener at abort ikke burde utføres i det hele tatt etter f.eks. 12 uker, med mindre det blir oppdaget medisinske tilstander hos mor/barn. Vi mener ikke det bør være nemnd, men at det ikke bør være lov i det hele tatt. Anonymkode: 706e7...c74 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:01 #16 Skrevet lørdag kl 14:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her Samme her! Mistet også 2 liter blod og måtte i narkose, både jeg og baby døde nesten. Hadde vi vært hjemme hadde vi dødd begge to😳 Anonymkode: 97c8d...c8e Det vet du ikke, det er mindre risiko for større blødninger ved hjemmefødsel. Så hadde du vært hjemme er det ikke sikkert at du hadde mistet så mye blod. Du kan ikke sammenligne det slik. Anonymkode: 706e7...c74 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:01 #17 Skrevet lørdag kl 14:01 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samfunnet sparer penger på hjemmefødsler. Å ikke måtte legge inn friske kvinner som skal føde er en stor innsparing økonomisk. Derfor er det noe som det offentlige også ønsker, og Danmark og Nederland har f.eks. gode rutiner for dette. Siden man legger ned fødestuer og andre fødetilbud til lavrisiko-fødende, slik at alle må inn på større sykehus, får man denne ressursmangelen som gir fødende generelt sett dårligere tilbud. Så hjemmefødsler er helt i tråd med samfunnspolitikken der man vil at eldre skal bo lengst mulig hjemme, at man skal kunne ha e-konsultasjoner med fastlege, videotime med sykehus, og hjemmebesøk av helsesykepleier etter fødsel. Dette sparer samfunnet for store kostnader, ikke minst så sparer hjemmefødsler fødende for komplikasjoner (mindre komplikasjoner på fødsel hjemme enn på sykehus, også når man ser kun på lavrisikofødende). Anonymkode: 706e7...c74 Det er ikke en ønsket politikk at flere kvinner skal føde hjemme, altså. Det er ikke engang faglig enighet om at det er trygt. Fødsel kan heller ikke sammenlignes med andre tjenester som flyttes til hjemmet og ut av sykehusene. Anonymkode: 42157...a3d 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:04 #18 Skrevet lørdag kl 14:04 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det vet du ikke, det er mindre risiko for større blødninger ved hjemmefødsel. Så hadde du vært hjemme er det ikke sikkert at du hadde mistet så mye blod. Du kan ikke sammenligne det slik. Anonymkode: 706e7...c74 Det er ikke mindre risiko for større blødninger av å føde hjemme, slutt å spre feilinformasjon. Anonymkode: 42157...a3d 6 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:04 #19 Skrevet lørdag kl 14:04 Uassisterte fødsler hjemme er jeg imot. Men assistert er jo greit. Såvidt jeg vet må du bo en viss avstand til et sykehus. Du kan altså ikke føde hjemme i Ytre Årdal. Det er også veldig strengt sånn ellers. De har gjort dette lenge i Danmark, og det går visst veldig bra. Anonymkode: 73ce3...49c 1
mommyaka Skrevet lørdag kl 14:07 #20 Skrevet lørdag kl 14:07 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sykdom hos mor/foster burde ikke ha en tidsfrist, er det en helsefaglig grunn så bør leger kunne henvise til abort. Det er vel heller flere av oss som mener at abort ikke burde utføres i det hele tatt etter f.eks. 12 uker, med mindre det blir oppdaget medisinske tilstander hos mor/barn. Vi mener ikke det bør være nemnd, men at det ikke bør være lov i det hele tatt. Anonymkode: 706e7...c74 Det derfor vi er uenig...om det er 12 eller 18 så er det opp til mor og bestemme og man skal ta abort eller ikke. Ikke mennesker på kg 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå