Gå til innhold

Trøblete bleieslutt

Fremhevede innlegg

Skrevet

det blir uansett foreldrene som burde gjøre dette arbeidet med barnet deres. 

barnehagen har selvfølgelig mer enn nok å holde på med, og har en hel haug med småbarn å holde på med - I motsetning til tråd-starter her som bare har et barn med dette problemet..     

Anonymkode: cff31...43b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

barnehagen har selvfølgelig mer enn nok å holde på med, og har en hel haug med småbarn å holde på med - I motsetning til tråd-starter her som bare har et barn med dette problemet..     

Men det er da vel ikke slik at alle bleieslutterne i barnegruppen sliter med uhell? Mange blir jo faktisk helt tørre i sommerferien (eller på en helg til og med) og skaper ikke noe bry for barnehagen, så det behøver ikke å være helt umulig å gi ekstra hjelp til de barna som sliter litt mer.

Anonymkode: 9421e...383

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 19.45):

Jeg mente at du svarte andre så surt, det ga meg mindre lyst til å bruke tid på å svare deg. Takk for at du svarer litt mer ålreit her.

I vår barnehage er de i alle fall tydelige på at mesteparten av jobben må gjøres hjemme. Det er helt uholdbart for dem at barna har typ ett uhell om dagen, fordi det er 21 barn på avdelingen og gjerne flere som driver med pottetrening samtidig.

Som sagt ble våre tørre på en helg, men jeg mener ikke at man skal avlyse ferieplaner. Mange bruker jo sommerferien til dette, og det kan fint gjøres hvis man uansett skulle vært på hytta eller noe.

Anonymkode: 74cc0...c3a

Det jeg startet tråden for var for å få råd om hvordan gjøre dobesøkene litt enklere for oss, så når folk unnlater å gi oss råd og heller kritiserer oss for at han ikke er tørr før barnehagen (når barnehagen selv har sagt at de er vant til å håndtere bleieslutt) så er det kanskje kanskje ikke så rart jeg svare noen litt surt 😉

Hvis barnehagen er tydelig på at jobben må gjøres hjemme er det selvsagt en helt annen situasjon. Hadde vi fått den beskjeden da han startet i barnehagen, den dagen vi kom i barnehagen etter bleieslutt (eller på et senere tidspunkt) så hadde vi jo tatt det til etterretning, men når barnehagen ikke tar det opp med oss, men heller tar på ham bleie blir det vanskelig for sønnen vår, oss og dem, om de egentlig mener noe annet enn det de sier. På småbarnsavdelingen var de i hvert fall på tilbudssiden med de som sluttet i fjor så det er ikke en generell regel i barnehagen.

På vår avdeling er de 17 (tror jeg) og fire av dem har sluttet med bleier. Jeg klarer virkelig ikke å se at det å ta dem med på toalettet sammen to-tre ganger i løpet av dagen skal ta så lang tid. De må uansett følge de minste når de må på do så enten følger de hvert av disse fire barna (og kanskje noen av de andre) på do et par ganger på ulike tidspunkt eller så samler de det til faste tider. Og det er uansett snakk om en overgangsperiode, ikke hele høsten.

Skulle ikke dette fungere får vi vente til neste sommer og øve mer da, bare kjedelig å ha brukt så mye tid nå til ingen nytte i så fall. Har også hørt at det ikke er uvanlig at barn har mange uhell i barnehagen selv om de er tørre hjemme, så man er jo ikke garantert uansett. 

Anonymkode: cb7af...749

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 19.51):

Men så igjen er det helt motsatt i vår barnehage, de ser ikke mørkt på å hjelpe til med bleieslutt og sier at det er helt vanlig med uhell i starten og at det gjør ingenting. Så det kommer nok an på hvilken barnehage man har. 

Anonymkode: 9f4e5...523

Ja, dette har du helt rett i.

Det er enormt stor forskjell på barnehager når det kommer til veldig mange ting, alt fra mat, til informasjon, aktiviteter og lignende. På vår avdeling kommer de ikke og sier hei når barna kommer, det vet jeg er vanlig i andre barnehager og på andre avdelinger. Synes det er ganske dårlig å ikke gjøre det da det krever veldig lite (sett bort i fra om man er alene på jobb og står midt i en situasjon), men betyr ganske mye.

Angående bleieslutt tenker også at om man organiserer det riktig og tar en prat med foreldrene det gjelder så kan man fint tilrettelegge for bleieslutt på flere barn samtidig uten at det krever alt for mye for de ansatte. Kanskje man kan avtale faste dotidspunkt både hjemme og i barnehagen, snakke om hvilke tegn de ulike barna gir for å gå på do, oppfordre foreldrene til å hente tidlig om det lar seg gjøre. Barnehagen har sikkert gode tips til hva man kan gjøre hjemme også da de har betraktelig mer erfaring enn foreldre når det kommer til bleieslutt. Og om de opplever at et barn ikke er klart for bleieslutt er jo det også noe som bør komme tydelig frem. Tenker kommunikasjon er nøkkelen her. Det virker som en ganske ustrukturert avdeling og da blir jo det meste litt kaotisk så det hjelper nok ikke på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er da vel ikke slik at alle bleieslutterne i barnegruppen sliter med uhell? Mange blir jo faktisk helt tørre i sommerferien (eller på en helg til og med) og skaper ikke noe bry for barnehagen, så det behøver ikke å være helt umulig å gi ekstra hjelp til de barna som sliter litt mer.

Anonymkode: 9421e...383

Det stemmer, noen uhell blir det jo, men ikke på alle. Vi kjenner de andre foreldrene da det er de samme som gikk på småbarnsavdelingen og to av dem har sjelden uhell. De må uansett ta dem med på do så hvorfor ikke ta med alle samtidig? 🤷‍♀️ De er vant til å gå på badet samtidig for å skifte bleie fra småbarn så ser ikke helt forskjellen annet enn at det er flere barn på storebarn, men her klarer jo flesteparten å gå på do selv i motsetning til på småbarn. 

Skrevet

Det er nok veldig lurt med en samtale rundt det, så barnehagen kan gjøre det klart hva de kan gjøre og både dere og de kan få avklart forventninger. 

Jeg jobber med småbarn, og det er nok en del lettere hos oss nettopp fordi vi har færre barn pr. ansatt og også færre som slutter med bleie. Vi kan følge opp med hyppigere dobesøk over en periode, men om det varer over flere uker, blir det ganske tungvint der også. Vi ønsker at barna blir i stand til å si i fra selv, men det er veldig vanlig at det blir noen uhell i barnehagen den første tiden selv når barnet sier i fra og har få uhell hjemme. Det er et annet miljø, flere distraksjoner, vanskeligere å komme seg til do ofte, og det er helt forståelig og noe vi bare må regne med. 

Av erfaring fra både egne barn og de som slutter med bleie hos oss, så kan uhell sees på som et skritt på veien som man ofte må gjennom. Hvis vi bruker tid og energi på å ta med et barn på do hyppig, risikerer vi også et barn som aldri får kjent ordentlig på tissetrang og trent på å si i fra når blæra er full og å holde seg frem til det kommer til do. Og da har vi det jo gående. Så jeg pleier å tenke at uhell er ikke så dumt. Men hvis de nå varer og varer og det går utover aktiviteter og turer for både barnet det gjelder og resten av gruppen, så er vårt råd at barnet bruker bleie i barnehagen og øver hjemme. 

En periode med uhell må barnehagen altså kunne regne med og ta høyde for, tenker jeg. Daglige uhell i en uke hadde vi tenkt på som innafor i min avdeling, daglige eller nesten daglige uhell i en måned, hadde vi hatt problemer med fordi det hadde skapt problemer i hverdagslogistikken over tid. Man kan være smidig og ha flere sett regntøy i tursekken eller miste tråden i samlingstunden og få lunsjen utsatt fordi den som stod på kjøkkenet må hjelpe et barn å dusje og skifte tøy en periode. Å følge på do veldig hyppig mener jeg altså kan virke mot sin hensikt for noen. I tillegg er det ikke nødvendigvis sånn at det hjelper. Det har hendt ganske mange ganger at jeg har fulgt barn på do som ikke har tisset - før fem minutter etter at de kom ut fra do, mens de satt i sofaen (eller på fanget til en ansatt). 

Dialog og forventningsavklaring er altså uansett viktig. Det høres ikke ut som dere har fått vite tydelig fra barnehagen hva de kan bidra med, og det burde dere få :) 

Anonymkode: b6350...75c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...