AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #1 Skrevet 3. september 2025 Sønnen vår på 3 år sluttet med bleie for 1,5 måned siden. Det var han selv som konstaterte at han ville ha på truse en dag så det skjedde veldig spontant. Det har vært mange uhell. I starten virket det ikke som om han skjønte når han måtte tisse/bæsje, nå har han en viss forståelse, men han vegrer seg ofte for å gå på do/potte. Vi bruker mye tid og energi på dogåing. Han vil ikke gå på do og vi prøver å gjøre det så lystbetont som mulig uten hell. Dobøker, klistremerker, eget sete og potte med klistremerker, ingenting funker. Han har begynt å bli forstoppet og tisser seg ofte ut i løpet av natta (med bleie). Tror han bare holder seg så kommer alt på natten. Han er ganske viljesterk og bestemt så det gjør ikke situasjonen lettere. I motsetning til feks påkledning hvor vi i verste fall må kle på med makt kan vi ikke gjøre det samme med dogåing så vi blir litt rådville. Det som gjør situasjonen ekstra vanskelig er at de ikæ barnehagen ofte tar på bleie. Virker ikke som om de har tid til å følge opp. Skjønner at det er utfordrende, mange av treåringene som har sluttet nå, men det er litt frustrerende for oss at han av og til bruker bleie i barnehagen. Han blir forvirret selv. Det virker ikke som om de har noe fast rutine på dogåing i barnehagen så derfor blir det mange uhell I løpet av dagen når han ikke har på bleie. Trodde liksom barnehagen skulle spille på lag med oss i forbindelse med bleieslutt. Føler nesten de er irritert når han har uhell og det siste jeg vil er at han skal føle skam knyttet til det. Vi vil gjerne komme over kneika før vinteren. Har ikke råd til å kjøpe inn fire-fem vinterdresser pga alle uhell og føles ikke riktig å tvinge på ham bleie frem til våren heller 🤷♀️ Tror rett og slett ikke han er mentalt klar for det, i hvert fall ikke når barnehagen jobber litt "i mot" oss. Noen som har vært i lignende situasjoner og har noen tips til hvordan få dobesøkene til å løsne? Og før de klassiske trollene kommer og beskylder oss for å være for sent ute. Vi prøvde oss på bleielsutt i fjor sommer rett før han fylte to og det fungerte overhodet ikke. Totalt uinteressert i truse, potte, toalett. Vi prøvde alle triks i boka og etter samtale med hs bestemte vi oss for å vente. Anonymkode: cb7af...749 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #2 Skrevet 3. september 2025 De kan ikke følge ham på do hver halvtime. Og så må han kunne si ifra at han må på do, hallo? Anonymkode: b244a...425
smurfebuss Skrevet 3. september 2025 #3 Skrevet 3. september 2025 Så han har uhell hjemme og dere får det slett ikke til? Dere er to stykker som kan følge opp bleieslutten til ett barn hjemme. Og det går ikke. Hvordan forventer dere at de skal få det til i barnehagen hvor de (på papiret) er 6 barn per voksen? For å følge opp bleieslutt i barnehagen må det ha vært en viss progresjon hjemme. Enten at barnet er i stand til å holde seg slik at det tisser på faste tidspunkt det blir fulgt på do, eller det må kunne si fra/gå på do selv. Dere kan øve med truse hjemme i helgene/på ettermiddagen, men det høres ikke ut som barnet er modent for full bleieslutt. Hvis dere ikke vil vente til sommeren med en lengre periode med øving, så gjør det i jula. To uker intensiv øving kan gjøre underverker. Jeg tror ikke dere er seint ute. Tvert imot tror jeg dere er litt for tidlig ute. Jeg har toåringer som har slutta med bleie i sommer, og de er alle i stand til å si fra at de må tisse eller kjenne etter når de blir spurt. Jeg har også toåringer som er helt uinteressert, og toåringer som går på do og gjør både stort og smått innimellom. Jeg har også hatt treåringer der foreldrene har vært klare før barnet, og da er det uhell på uhell på uhell - samme hvor gode rutiner vi har på å følge på do. Fordi barn er vant til til å kunne tisse når som helst. Når de begynner å ha tørre bleier i lang tid er det en pekepinn på at de holder seg og begynner å bli klare for å slutte med bleie. 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #4 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): De kan ikke følge ham på do hver halvtime. Og så må han kunne si ifra at han må på do, hallo? Anonymkode: b244a...425 Hvor har jeg skrevet at de må følge ham på do hver halvtime? Er så frustrerende å få "råd" fra folk som ikke gidder å lese det man har skrevet. Det virker som om de går på do to ganger i løpet av dagen, det synes jeg er litt for lite, selv går jeg på do annenhver time. smurfebuss skrev (1 time siden): Så han har uhell hjemme og dere får det slett ikke til? Dere er to stykker som kan følge opp bleieslutten til ett barn hjemme. Og det går ikke. Hvordan forventer dere at de skal få det til i barnehagen hvor de (på papiret) er 6 barn per voksen? For å følge opp bleieslutt i barnehagen må det ha vært en viss progresjon hjemme. Enten at barnet er i stand til å holde seg slik at det tisser på faste tidspunkt det blir fulgt på do, eller det må kunne si fra/gå på do selv. Dere kan øve med truse hjemme i helgene/på ettermiddagen, men det høres ikke ut som barnet er modent for full bleieslutt. Hvis dere ikke vil vente til sommeren med en lengre periode med øving, så gjør det i jula. To uker intensiv øving kan gjøre underverker. Jeg tror ikke dere er seint ute. Tvert imot tror jeg dere er litt for tidlig ute. Jeg har toåringer som har slutta med bleie i sommer, og de er alle i stand til å si fra at de må tisse eller kjenne etter når de blir spurt. Jeg har også toåringer som er helt uinteressert, og toåringer som går på do og gjør både stort og smått innimellom. Jeg har også hatt treåringer der foreldrene har vært klare før barnet, og da er det uhell på uhell på uhell - samme hvor gode rutiner vi har på å følge på do. Fordi barn er vant til til å kunne tisse når som helst. Når de begynner å ha tørre bleier i lang tid er det en pekepinn på at de holder seg og begynner å bli klare for å slutte med bleie. I starten hadde han uhell både hjemme og i barnehagen, men betraktelig flere i barnehagen (kanskje 1-2 uhell hjemme i helgene og rundt 3 på 6-7 timer i barnehagen). Nå er det sjeldnere hjemme, problemet er at vi bruker mye tid på å gå på do. Når vi er med andre og deres barn skal på do er det lettere for ham å gå på do så jeg skulle tro at det var enklere om de hadde faste dotider for alle de nye bleiefrie barna. Det er ofte enklere for barn å innordne seg regler/rutiner i barnehagen enn hjemme. Vi har aldri fått ham til å sove i vogn uten vugging, det fikk de til på to dager på småbarnsavdelingen. Hvis de ikke har kapasitet til å følge opp med 3-4 doturer i løpet av dagen så bør de heller fortelle oss det enn å la oss slite oss ut med bleieslutt som ikke fungerer. Han blir veldig usikker når han noen ganger har på bleie og noen ganger ikke. Og skifte bleie må de gjøre uansett så de slipper ikke unna alt arbeidet. Om de sliter med å få ham til å gå på do må de jo si det til oss, vi har selv sagt at det har vært utfordrende hjemme uten at de har sagt at det har vært vanskelig der. Tvert i mot fikk vi høre i starten at "vi er vant med bleieslutt, ingen fare". Er enig med deg at han nok ikke er helt klar enda, men det var han som ville slutte, ikke vi som har pushet på. Etter at det ikke funket før sommeren i fjor la vi det hele på is og slo oss til ro med at han er klar når han er klar. Problemet er jo at han ikke ønsker å gå med bleie (ei heller gå på do) så det føles feil uansett hva vi gjør, han er kjempestolt hver gang han har gått på do og viser stolt frem trusene sine. Vi har en 6 måneder gammel baby å ta oss av i tillegg så det enkleste for oss hadde DEFINITIVT vært bleie, for det er mye mer stress å farte rundt med en som når som helst kan tisse/bæsje på seg, mens vi også går rundt og bærer på en baby. Her på KG er det i hvert fall mange som bedyrer at alle barn i resten av verden slutter lenge før 2 år og det kun er i Norden barn bruker bleier så lenge. Og om vi venter til neste sommer, som ser ut til at vi må, så er det jo rene barnemishandlingen å la en fireåring bruke bleie 🫠 Anonymkode: cb7af...749 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #5 Skrevet 3. september 2025 Selvfølgelig har de ikke kapasitet til å følge alle på do 3-4 ganger. De har kapasitet til å oppmuntre barna til å gå på do 3-4 ganger og hva skal de liksom gjøre hvis barna ikke er med på den leken. Det er 3 voksne på 18 barn (minimum 18 barn og macimum 3 voksne) det er ingen som har tid til å følgr lille Per på do annenhver time hvis han ikke gir tegn til å måtte gå på do, sånn er det bare. Harsh reality, dette er DIN jobb Anonymkode: b244a...425 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #6 Skrevet 3. september 2025 Vanskelig situasjon. Har ingen råd til deg, bare litt medfølelse! Har selv en 3-åring som sannsynligvis bikker 4 før han blir bleiefri. Vi tar det med ro, men besteforeldrene syns visst det er så skammelig atte... Anonymkode: 76987...766 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #7 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selvfølgelig har de ikke kapasitet til å følge alle på do 3-4 ganger. De har kapasitet til å oppmuntre barna til å gå på do 3-4 ganger og hva skal de liksom gjøre hvis barna ikke er med på den leken. Det er 3 voksne på 18 barn (minimum 18 barn og macimum 3 voksne) det er ingen som har tid til å følgr lille Per på do annenhver time hvis han ikke gir tegn til å måtte gå på do, sånn er det bare. Harsh reality, dette er DIN jobb Anonymkode: b244a...425 Men nå mener jeg ikke de skal følge hvert barn på do hver for seg 3-4 ganger, men å kunne ta med de 4-5 barna som nettopp har sluttet med bleie på do til noen faste tider (før eller etter de er ute på formiddagen, etter mat og én gang i utetiden på ettermiddagen). Da slipper de sannsynligvis uhell. De må jo uansett følge de minste når de skal på do, har de bleie må de skifte 2-3 ganger så selve jobben må gjøres uansett. Det er heller ikke snakk om å gjøre dette for evig, men i en overgangsperiode. Det er jo en tilvenning når de begynner på store barn. På småbarn skifter de fast bleie to ganger + ved bæsj. Sånn jeg ser det har vi en måned på oss før vi må gi opp pga bekledning, men så lenge han har bleie i barnehagen føler jeg vi står på stedet hvil. I helgene er det få uhell nå, men det hjelper lite når det ikke fungerer i barnehagen. Om pedleder mener han ikke er klar for bleieslutt bør han snakke med oss om det Kan legge til at de tre dager i uka har en lærling, så da er de fire voksne på 17 barn. Hva mener du med MIN jobb? Skal jeg ha ham hjemme til han er tørr? Det sier seg selv at det ikke går, da må vi heller tvinge på ham bleie og vente til sommeren og håpe han er klar da. Det jeg spør om er råd til hvordan gjøre dobesøk litt enklere hjemme, det har du ingen råd til? Anonymkode: cb7af...749 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #8 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vanskelig situasjon. Har ingen råd til deg, bare litt medfølelse! Har selv en 3-åring som sannsynligvis bikker 4 før han blir bleiefri. Vi tar det med ro, men besteforeldrene syns visst det er så skammelig atte... Anonymkode: 76987...766 Takk! Ja, altså in utgangspunktet tenkte jeg før sommeren at vi kom til å avvente med å prøve før til neste år, men når han selv var så gira på å slutte måtte vi bare kaste oss på. Hører jo fra alle at det er vanlig med mange uhell i starten, men den største utfordringen for oss er at vi bruker så mye tid på å få ham til å gå på do. Neste år begynner han i ny barnehage så er redd det vil gjøre bleieslutt vanskeligere (har hørt de ofte får litt tilbakefall på ting de kan når de flytter/bytter barnehage). Haha, ja besteforeldre er stressa for sånn 😅 De har nok glemt hvor mye jobb det kan være Anonymkode: cb7af...749
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #9 Skrevet 4. september 2025 Han er tydelig ikke klar, så på med bleia en stund til. Eventuelt bleie i barnehagen, men øve på å gå på do hjemme. Anonymkode: 3a4c1...ec6
Sokk1 Skrevet 4. september 2025 #10 Skrevet 4. september 2025 De aller fleste 3-åringer er fysisk klare for å slutte med bleie, men de må lære seg å kjenne signalene for når de må på do. Dette tar lengre tid for noen enn for andre, og er lettere å lære seg uten bleie på. Jeg synes generelt at barnehager bør være på tilbudssiden i bleiesluttfasen, men det er begrenset hvor lenge de kan tilrettelegge veldig mye. Du skriver ingenting om hvor lenge han har holdt på? Det beste er å ta en dialog med barnehagen rundt dette, og høre hvorfor de setter på han bleie (er det feks når de er ute?), og hva de tenker om å ha faste doturer. det høres litt ut som at dere bare sendte han i bhg uten å øve noe særlig hjemme, og det blir gjerne bare destruktivt. Det er mye mer som skjer i barnehagen, og vanskeligere for barna å rive seg løs og legge fra seg leker (feks) enn hjemme. I tillegg har ikke barnehagen tid til å lokke og lirke dersom barnet ikke vil. Var jeg dere ville jeg tatt noen dager fri fra bhg slik at dere feks har en hel langhelg (4 dager) der dere dedikert kan øve. Ville også googlet "bleiefri på tre dager" og lest meg opp på den "metoden". lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #11 Skrevet 4. september 2025 Sokk1 skrev (18 minutter siden): De aller fleste 3-åringer er fysisk klare for å slutte med bleie, men de må lære seg å kjenne signalene for når de må på do. Dette tar lengre tid for noen enn for andre, og er lettere å lære seg uten bleie på. Jeg synes generelt at barnehager bør være på tilbudssiden i bleiesluttfasen, men det er begrenset hvor lenge de kan tilrettelegge veldig mye. Du skriver ingenting om hvor lenge han har holdt på? Det beste er å ta en dialog med barnehagen rundt dette, og høre hvorfor de setter på han bleie (er det feks når de er ute?), og hva de tenker om å ha faste doturer. det høres litt ut som at dere bare sendte han i bhg uten å øve noe særlig hjemme, og det blir gjerne bare destruktivt. Det er mye mer som skjer i barnehagen, og vanskeligere for barna å rive seg løs og legge fra seg leker (feks) enn hjemme. I tillegg har ikke barnehagen tid til å lokke og lirke dersom barnet ikke vil. Var jeg dere ville jeg tatt noen dager fri fra bhg slik at dere feks har en hel langhelg (4 dager) der dere dedikert kan øve. Ville også googlet "bleiefri på tre dager" og lest meg opp på den "metoden". lykke til! Takk for konkrete råd. Ja, han er nok en som ikke er så god på å kjenne etter signalene. Han sluttet for 1,5 måned siden. Det ble en brå overgang , han fant en truse i skuffa og proklamerte at han ville ha på den og ikke bleie, det skjedde på slutten av ferien. vi har snakket mye om å tisse på do/potte, lest "Eine slutter med bleie" og jobbet så godt vi kan med det. Som nevnt var barnehagen veldig klar på at de var vant til bleieslutt da jeg litt forsiktig forklarte at han nok ikke enda helt skjønte dette med å kjenne etter. Jeg leste faktisk boken for ett år siden da vi prøvde på bleieslutt, men fungerte ikke da. Virker som om han låser seg mer når det er for mye fokus på det, mens de dagene vi bare naturlig glir over fra en ting til en annen med et lite dobesøk i mellom går det lettere, det er derfor jeg tror det hadde fungert bedre i barnehagen om han visste at "her går vi på do før vi går ut og etter måltider". Vi hadde faktisk en prat med pedleder rett etter sommeren for å forklare litt hvordan det er enklest å håndtere ham (siden han er så viljesterk/sta) og at rutiner og at noen ting "ikke kan diskuteres" er det som fungerer aller best her hjemme. I stedet for "må du på do?" bør de si "nå går vi på do". Det er jo ting som burde fungere bra i en barnehage hvor det er rutiner hele veien. Måten vi har "lært" ham ting på tidligere er at vi bare har gjort det om han ikke vil når det kommer til obligatoriske ting i hverdagen (kle på, pusse tenner, vaske seg, dusje, ta på hjelm, ta på bilbelte) og da har det gått ganske raskt fra protest til at han godtar det. Problemet med dobesøk er jo at vi ikke fysisk kan tvinge ham og at han tross alt skal lære seg å kjenne etter selv. Jeg skjønner 100% at det er vanskelig om de faktisk ikke får ham til å gå på do, men da bør de si det til oss. Jeg nevnte selv at vi slet litt med det hjemme, men da hørtes det ikke ut som om det var et problem der. Han har stort sett vært ganske mye lettere å få med på ting på småbarnsavdelingen enn hjemme i hvert fall, så skulle tro at noen faste dobesøk med de andre treåringene ville fungert med ham. Vi skal be om et møte med pedleder (er liksom ikke så mye tid til ordentlig samtaler ved levering/henting) for å høre om han har noen tanker om veien videre. Jeg er absolutt åpen for å droppe bleieslutt og prøve igjen til sommeren, men kjedelig å ha brukt så mye tid og energi på det nå for så å gi opp. Har lagt opp alle helger etter det i august/september og droppet avtaler for å tilpasse det. Og kjedelig å tvinge på gutten vår bleie når han egentlig vil ha truse, men ikke er klar for det. Anonymkode: cb7af...749
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #12 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for konkrete råd. Ja, han er nok en som ikke er så god på å kjenne etter signalene. Han sluttet for 1,5 måned siden. Det ble en brå overgang , han fant en truse i skuffa og proklamerte at han ville ha på den og ikke bleie, det skjedde på slutten av ferien. vi har snakket mye om å tisse på do/potte, lest "Eine slutter med bleie" og jobbet så godt vi kan med det. Som nevnt var barnehagen veldig klar på at de var vant til bleieslutt da jeg litt forsiktig forklarte at han nok ikke enda helt skjønte dette med å kjenne etter. Jeg leste faktisk boken for ett år siden da vi prøvde på bleieslutt, men fungerte ikke da. Virker som om han låser seg mer når det er for mye fokus på det, mens de dagene vi bare naturlig glir over fra en ting til en annen med et lite dobesøk i mellom går det lettere, det er derfor jeg tror det hadde fungert bedre i barnehagen om han visste at "her går vi på do før vi går ut og etter måltider". Vi hadde faktisk en prat med pedleder rett etter sommeren for å forklare litt hvordan det er enklest å håndtere ham (siden han er så viljesterk/sta) og at rutiner og at noen ting "ikke kan diskuteres" er det som fungerer aller best her hjemme. I stedet for "må du på do?" bør de si "nå går vi på do". Det er jo ting som burde fungere bra i en barnehage hvor det er rutiner hele veien. Måten vi har "lært" ham ting på tidligere er at vi bare har gjort det om han ikke vil når det kommer til obligatoriske ting i hverdagen (kle på, pusse tenner, vaske seg, dusje, ta på hjelm, ta på bilbelte) og da har det gått ganske raskt fra protest til at han godtar det. Problemet med dobesøk er jo at vi ikke fysisk kan tvinge ham og at han tross alt skal lære seg å kjenne etter selv. Jeg skjønner 100% at det er vanskelig om de faktisk ikke får ham til å gå på do, men da bør de si det til oss. Jeg nevnte selv at vi slet litt med det hjemme, men da hørtes det ikke ut som om det var et problem der. Han har stort sett vært ganske mye lettere å få med på ting på småbarnsavdelingen enn hjemme i hvert fall, så skulle tro at noen faste dobesøk med de andre treåringene ville fungert med ham. Vi skal be om et møte med pedleder (er liksom ikke så mye tid til ordentlig samtaler ved levering/henting) for å høre om han har noen tanker om veien videre. Jeg er absolutt åpen for å droppe bleieslutt og prøve igjen til sommeren, men kjedelig å ha brukt så mye tid og energi på det nå for så å gi opp. Har lagt opp alle helger etter det i august/september og droppet avtaler for å tilpasse det. Og kjedelig å tvinge på gutten vår bleie når han egentlig vil ha truse, men ikke er klar for det. Anonymkode: cb7af...749 Jeg tenker at det kanskje kan ha vært litt mye fokus på det hjemme utover hva deres barn er komfortabel med. For vårt barn så sa han at han ikke ville ha bleie mer, men at han syntes det var vanskelig å stoppe lek osv for å gå på toalettet. Så da ordnet vi et minitoalett(potte formet som et toalett) tilgjengelig for ham, først i stua, så i gangen før det havnet inne på badet. Bare for å gi ham visuelle assiosiasjoner, de må lære å kjenne igjen signaler kroppen gir. Noen gjør det kjapt mens andre trenger mer tid selv om viljen er der. Han tok det veldig kjapt, og ble også tryggere på at han kunne gå tilbake til leken etter toalettbesøket. Vedr. barnehage: hør om de har faste dorutiner(før/etter måltid, før forflytning mellom rom / utetid). Mange bruker bleier den første tiden ute i barnehagen uansett, rett og slett for å redusere skamfølelse siden mange merker de må på toalettet men ofte ikke rekker fram tidsnok. Etterhvert merker de kjappere når de må tisse / holder seg litt lenger, og da kuttes bleia ut også utendørs☺️ Ungen vår sluttet med bleie da han var 3, men brukte bleie i bil, utetiden i bhg og på lenger skogturer (senhøst/vinter). Var kanskje bare 2-3 ganger han faktisk tisset i bleien, fordi han ikke rakk fram til et toalett tidsnok. Men da var han også på det stadiet at vi kunne forklare hvorfor, og han skjønte det. Så ville også vurdert hva han har skjønt / ikke skjønt. Hvis han opplever forvirring, så trengs det kanskje flere runder med forklaring (normalt!) + ev. avvente litt med noe hvis han ikke greier å forstå alle konseptene. Anonymkode: 1fd6c...f19
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #13 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sønnen vår på 3 år sluttet med bleie for 1,5 måned siden. Det var han selv som konstaterte at han ville ha på truse en dag så det skjedde veldig spontant. Det har vært mange uhell. I starten virket det ikke som om han skjønte når han måtte tisse/bæsje, nå har han en viss forståelse, men han vegrer seg ofte for å gå på do/potte. Vi bruker mye tid og energi på dogåing. Han vil ikke gå på do og vi prøver å gjøre det så lystbetont som mulig uten hell. Dobøker, klistremerker, eget sete og potte med klistremerker, ingenting funker. Han har begynt å bli forstoppet og tisser seg ofte ut i løpet av natta (med bleie). Tror han bare holder seg så kommer alt på natten. Han er ganske viljesterk og bestemt så det gjør ikke situasjonen lettere. I motsetning til feks påkledning hvor vi i verste fall må kle på med makt kan vi ikke gjøre det samme med dogåing så vi blir litt rådville. Det som gjør situasjonen ekstra vanskelig er at de ikæ barnehagen ofte tar på bleie. Virker ikke som om de har tid til å følge opp. Skjønner at det er utfordrende, mange av treåringene som har sluttet nå, men det er litt frustrerende for oss at han av og til bruker bleie i barnehagen. Han blir forvirret selv. Det virker ikke som om de har noe fast rutine på dogåing i barnehagen så derfor blir det mange uhell I løpet av dagen når han ikke har på bleie. Trodde liksom barnehagen skulle spille på lag med oss i forbindelse med bleieslutt. Føler nesten de er irritert når han har uhell og det siste jeg vil er at han skal føle skam knyttet til det. Vi vil gjerne komme over kneika før vinteren. Har ikke råd til å kjøpe inn fire-fem vinterdresser pga alle uhell og føles ikke riktig å tvinge på ham bleie frem til våren heller 🤷♀️ Tror rett og slett ikke han er mentalt klar for det, i hvert fall ikke når barnehagen jobber litt "i mot" oss. Noen som har vært i lignende situasjoner og har noen tips til hvordan få dobesøkene til å løsne? Og før de klassiske trollene kommer og beskylder oss for å være for sent ute. Vi prøvde oss på bleielsutt i fjor sommer rett før han fylte to og det fungerte overhodet ikke. Totalt uinteressert i truse, potte, toalett. Vi prøvde alle triks i boka og etter samtale med hs bestemte vi oss for å vente. Anonymkode: cb7af...749 Kanskje han har aktiv blære? Det er faktisk noen som må gå med bleie til de er 13 år...ihvertfall på natt.... Anonymkode: de609...7e7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #14 Skrevet 4. september 2025 Du svarer veldig surt, men jeg gidder likevel skrive et par setninger: Ja, det er deres jobb som foreldre å avvenne ham fra å bruke bleie. Mange setter av en helg eller en høstferie/sommerferie til dette, litt avhengig av hvor lang tid det tar. Barnet bør være omtrent helt tørt før det er tilbake i barnehagen. Med begge våre satte vi av en hel helg og brukte hele helgen (fra kl. 15 fredag) på dette. Innen mandag morgen var de tørre og har ikke hatt uhell i barnehagen etter det. Anonymkode: 74cc0...c3a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #15 Skrevet 4. september 2025 Kanskje dette kan funke, jeg gjorde dette med sønnen min når han var 2,5 og ikke ville bæsje på do. Kjøp en gave med noe han ønsker seg, sett den synlig. Jeg satt den på høyskapet på badet, slik at han så den hver dag. Gaven fikk han når han bæsjet i do:) kanskje det kan funke som en motivasjon/påminnelse? Avlys helgen, vær hjemme i rolige omgivelser, motiver med en gave og minn han på det hyppig. Mye kan skje på en helg Anonymkode: ffa04...73c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #16 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kanskje han har aktiv blære? Det er faktisk noen som må gå med bleie til de er 13 år...ihvertfall på natt.... Anonymkode: de609...7e7 Oj, håper ikke det! 😅 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du svarer veldig surt, men jeg gidder likevel skrive et par setninger: Ja, det er deres jobb som foreldre å avvenne ham fra å bruke bleie. Mange setter av en helg eller en høstferie/sommerferie til dette, litt avhengig av hvor lang tid det tar. Barnet bør være omtrent helt tørt før det er tilbake i barnehagen. Med begge våre satte vi av en hel helg og brukte hele helgen (fra kl. 15 fredag) på dette. Innen mandag morgen var de tørre og har ikke hatt uhell i barnehagen etter det. Anonymkode: 74cc0...c3a Kan ikke se at du har skrevet til meg tidligere i tråden? Vi visste ikke at han plutselig kom til å ville slutte, det skjedde veldig spontant. Mulig vi bare skulle sagt nei da han sa han ville ha på seg truse, men vi trodde det betydde at han var klar for det. Vi prøvde oss i fjor sommer og det gikk helt skeis så det er ikke alltid det hjelper med intens trening. Selvsagt er det vår jobb å avvenne, men om vi ikke har barnehagen med på laget blir det vanskelig for barna som ikke tar det lett. Hvis det bare tar en helg er det greit, men det har tatt betraktelig lengre tid hos oss, kan ikke ha ham hjemme de neste ukene for å terpe når det virker som om det uansett går galt i barnehagen og om man må avlyse ferieplaner for bleieslutt tenker jeg nesten ikke det er verdt det, da får han heller bruke bleier til han faktisk er moden nok. Er det en "regel" at barn skal være tørre før de er tilbake i barnehagen? Dette er jo egentlig informasjon som bør gis et sted, vi fikk inntrykket av at barnehagen var vant til bleieslutt og at det skulle gå helt fint, hadde pedleder sagt at vi helst burde øver mer hjemme hadde vi selvsagt gjort det eller droppet hele greia. Tror nok løsningen er å tvinge på ham bleie igjen og vente til han er mer klar til neste sommer. Anonymkode: cb7af...749 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #17 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker at det kanskje kan ha vært litt mye fokus på det hjemme utover hva deres barn er komfortabel med. For vårt barn så sa han at han ikke ville ha bleie mer, men at han syntes det var vanskelig å stoppe lek osv for å gå på toalettet. Så da ordnet vi et minitoalett(potte formet som et toalett) tilgjengelig for ham, først i stua, så i gangen før det havnet inne på badet. Bare for å gi ham visuelle assiosiasjoner, de må lære å kjenne igjen signaler kroppen gir. Noen gjør det kjapt mens andre trenger mer tid selv om viljen er der. Han tok det veldig kjapt, og ble også tryggere på at han kunne gå tilbake til leken etter toalettbesøket. Vedr. barnehage: hør om de har faste dorutiner(før/etter måltid, før forflytning mellom rom / utetid). Mange bruker bleier den første tiden ute i barnehagen uansett, rett og slett for å redusere skamfølelse siden mange merker de må på toalettet men ofte ikke rekker fram tidsnok. Etterhvert merker de kjappere når de må tisse / holder seg litt lenger, og da kuttes bleia ut også utendørs☺️ Ungen vår sluttet med bleie da han var 3, men brukte bleie i bil, utetiden i bhg og på lenger skogturer (senhøst/vinter). Var kanskje bare 2-3 ganger han faktisk tisset i bleien, fordi han ikke rakk fram til et toalett tidsnok. Men da var han også på det stadiet at vi kunne forklare hvorfor, og han skjønte det. Så ville også vurdert hva han har skjønt / ikke skjønt. Hvis han opplever forvirring, så trengs det kanskje flere runder med forklaring (normalt!) + ev. avvente litt med noe hvis han ikke greier å forstå alle konseptene. Anonymkode: 1fd6c...f19 Ja, helt sikkert. Han merker nok at vi "stresser" med dogåingen selv om vi prøver så godt som mulig å være avslappet til det. Vi har prøvd oss på å sette leken "på pause" med en klokke, det funker noen ganger men ofte ikke. Vi har en potte som vi kunne satt frem i stua. Det var et godt tips! Tror ikke de tar dem med på do, men bare spør om de må på do og da sier han selvsagt nei. Litt av utfordringen er at han ikke vil ha på bleie heller, så det er ikke lett 😅Tipper de bruker mer tid på å presse på ham bleie enn å få ham til å gå på do (i hvert fall om de hadde hatt faste toalettrutiner for alle nye barn, han fungerer som regel bedre når han er en del av en gruppe. Da godtar han det meste). Vi skal ta oss en prat med pedleder for å legge en videre plan. Kanskje det kan fungere med en hybridløsning for oss også, selv om han foreløpig virker mer forvirret over å bytte mellom truse og bleie. Han har nok ikke skjønt greia helt nei 😅 Tusen takk for mange gode råd og erfaringer, det er gull! Anonymkode: cb7af...749
AnonymBruker Skrevet 4. september 2025 #18 Skrevet 4. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kanskje dette kan funke, jeg gjorde dette med sønnen min når han var 2,5 og ikke ville bæsje på do. Kjøp en gave med noe han ønsker seg, sett den synlig. Jeg satt den på høyskapet på badet, slik at han så den hver dag. Gaven fikk han når han bæsjet i do:) kanskje det kan funke som en motivasjon/påminnelse? Avlys helgen, vær hjemme i rolige omgivelser, motiver med en gave og minn han på det hyppig. Mye kan skje på en helg Anonymkode: ffa04...73c Been there done that 😅 Kjøpte et hefte med bæsjeklistremerker og sa at han skulle få en Paw patrol-leke når han hadde bæsjet like mange ganger som han hadde klistremerker. Han bæsjet masse den helga, tømte ikke akkurat tarmen hver gang, men vi lot ham få den fordi det viktigste var å gjøre ham komfortabel med å bæsje på do. Tror han synes det er litt vanskelig og mest kjedelig å gå på do så dermed holder han seg. Nå har vi prøvd å bestikke med rosiner, men det fungerte bare i tre dager. Haha. Anonymkode: cb7af...749
AnonymBruker Skrevet 5. september 2025 #19 Skrevet 5. september 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Oj, håper ikke det! 😅 Kan ikke se at du har skrevet til meg tidligere i tråden? Vi visste ikke at han plutselig kom til å ville slutte, det skjedde veldig spontant. Mulig vi bare skulle sagt nei da han sa han ville ha på seg truse, men vi trodde det betydde at han var klar for det. Vi prøvde oss i fjor sommer og det gikk helt skeis så det er ikke alltid det hjelper med intens trening. Selvsagt er det vår jobb å avvenne, men om vi ikke har barnehagen med på laget blir det vanskelig for barna som ikke tar det lett. Hvis det bare tar en helg er det greit, men det har tatt betraktelig lengre tid hos oss, kan ikke ha ham hjemme de neste ukene for å terpe når det virker som om det uansett går galt i barnehagen og om man må avlyse ferieplaner for bleieslutt tenker jeg nesten ikke det er verdt det, da får han heller bruke bleier til han faktisk er moden nok. Er det en "regel" at barn skal være tørre før de er tilbake i barnehagen? Dette er jo egentlig informasjon som bør gis et sted, vi fikk inntrykket av at barnehagen var vant til bleieslutt og at det skulle gå helt fint, hadde pedleder sagt at vi helst burde øver mer hjemme hadde vi selvsagt gjort det eller droppet hele greia. Tror nok løsningen er å tvinge på ham bleie igjen og vente til han er mer klar til neste sommer. Anonymkode: cb7af...749 Jeg mente at du svarte andre så surt, det ga meg mindre lyst til å bruke tid på å svare deg. Takk for at du svarer litt mer ålreit her. I vår barnehage er de i alle fall tydelige på at mesteparten av jobben må gjøres hjemme. Det er helt uholdbart for dem at barna har typ ett uhell om dagen, fordi det er 21 barn på avdelingen og gjerne flere som driver med pottetrening samtidig. Som sagt ble våre tørre på en helg, men jeg mener ikke at man skal avlyse ferieplaner. Mange bruker jo sommerferien til dette, og det kan fint gjøres hvis man uansett skulle vært på hytta eller noe. Anonymkode: 74cc0...c3a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2025 #20 Skrevet 5. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg mente at du svarte andre så surt, det ga meg mindre lyst til å bruke tid på å svare deg. Takk for at du svarer litt mer ålreit her. I vår barnehage er de i alle fall tydelige på at mesteparten av jobben må gjøres hjemme. Det er helt uholdbart for dem at barna har typ ett uhell om dagen, fordi det er 21 barn på avdelingen og gjerne flere som driver med pottetrening samtidig. Som sagt ble våre tørre på en helg, men jeg mener ikke at man skal avlyse ferieplaner. Mange bruker jo sommerferien til dette, og det kan fint gjøres hvis man uansett skulle vært på hytta eller noe. Anonymkode: 74cc0...c3a Men så igjen er det helt motsatt i vår barnehage, de ser ikke mørkt på å hjelpe til med bleieslutt og sier at det er helt vanlig med uhell i starten og at det gjør ingenting. Så det kommer nok an på hvilken barnehage man har. Anonymkode: 9f4e5...523
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå