Gå til innhold

Leser dere for barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 6 år og vi har lest bok hver eneste kveld siden han var 6 måneder. Men det virker ikke som det er særlig vanlig blandt andre foreldre? Får inntrykk av at noen leser litt innimellom, men de færreste har dette som fast rutine. Hva gjør dere?

Anonymkode: 3e819...f9b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de er 2 og 4. Jeg kan bukkene bruse opp og ned, bak frem og i søvne. De vil gjerne lese disse bøkene om igjen og om igjen. Det er en bok i den serien vi ikke har, som jeg snart skal sove. 

De har stor glede av det da:) 

Anonymkode: 4d383...1bf

• Nyttig 1
Skrevet

Leser hver kveld i perioder når han har lyst, så er det perioder hvor han ikke har lyst.

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde det som fast rutine å lese for barna mine hver kveld fra rundt ett år til de begynte på ungdomsskolen ;)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Lest hver dag og kveld siden barnet kunne holde hodet selv 😅 nå tar hun frem bøker når hun er sliten og ikke vil leke, og vi leser en liten bok eller synger fra sangbok hver kveld på sengekanten 🥰 koseligste i verden å lese for- og sammen med barna

Anonymkode: 33108...f61

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, selvfølgelig leser vi minimum hver kveld for barna! Forskning viser at barn som blir lest for daglig hver dag i fem år får høre 1,4 millioner ord mer enn barn som ikke blir lest for. Begrepsforståelse er et stort problem i skolen, så mange barn som har liten begrepsforståelse vil ikke få fullt utbytte av undervisningen. Som igjen fører til dårligere skoleresultater. Ingen er så travle at de ikke kan bruke en halvtime hver dag på å lese for sine barn. Da burde de i såfall sjekke skjermtiden sin.

Anonymkode: 22ece...cc1

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har en sønn på 6 år og vi har lest bok hver eneste kveld siden han var 6 måneder. Men det virker ikke som det er særlig vanlig blandt andre foreldre? Får inntrykk av at noen leser litt innimellom, men de færreste har dette som fast rutine. Hva gjør dere?

Ja hver kveld siden han var 1 år. Han er 9 år nå. Velger seg alltid en bok i hylla på rommet sitt som vi leser i🥰 Gjorde ikke det med de eldste tette. Der var det mer godnatt sov nå😅 Var travlere med 2 tette... De har ikke tatt skade av det😅 Sang litt for dem husker jeg da.

Anonymkode: fdb6a...2c6

Skrevet

Gjorde det en del da de var helt små. Etter hvert begynte de å «hate» det. De ble rett og slett sinte og syntes det var drit kjedelig å bli lest for. Samme hvordan type bøker, sjanger etc. 

Anonymkode: 086ee...1a5

Skrevet

Ja, her leses det for barna 6 og 3 år hver kveld. Gjort siden de var babyer.

Anonymkode: ebabc...a95

Skrevet

Her leses det fast hver kveld etter ønske fra gutt på 8 år. Han velger bøker selv når vi er på biblioteket.

Har selv vokst opp med å bli lest for. Ble tatt med på biblioteket for å plukke ut bøker da jeg ble stor nok til å ta egne valg. Snakket mye med foreldrene om bøkenes tema, og har inntrykk av at de brukte tematikk fra bøker vi leste sammen, ganske aktivt i barneoppdragelse. 

Husker det som en stor og stolt hendelse da jeg fikk mitt første egne bibliotek-kort og startet bokklubb med faren min. Den har vi holdt ved like og leser jevnlig populære utgivelser og snakker sammen om temaene. Vi er kanskje over snittet interessert i litteratur.

Anonymkode: 7178e...91b

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Må si jeg blir sjokkert når jeg hører om folk som ikke leser for barna sine. Det har nok med at det er noe jeg tar som en selvfølge at man gjør, og er nok farget av min egen barndom der vi hadde enorme mengder bøker, og nå i voksen alder har vi et rom som basically er et bibliotek+bokhylle i stua og barnet vårt som bare er 1 år har sikkert i alle fall 20 bøker 😅 Vi leser hver dag. 

Anonymkode: fc8e7...4ed

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Leser maaaasse, alltid gjort. De er 7 og 9 nå og elsker fortsatt  å bli lest for. Leser som oftest til kveldsmaten og på senga.
Men de spør til frokost (jeg sier nei, jeg må ha kaffe), og de kan spørre ila dagen i helgene. Det er koslig da, mange morsomme bøker, vi koser oss masse med det sammen. 

De leser endel sel vi tillegg, 9-åringen nådde lever 80 på Sommerles, 7-åring ikke fullt så langt, der strekker ikke tålmodigheten like langt enda.  Vi bruker biblioteket masse, men kjøper også endel bøker.

Anonymkode: 4bf60...aca

Skrevet

Leser nesten hver dag til eldste som har elsket bøker fra veldig ung alder.

Yngste leses det vesentlig mindre til da interessen for bøker har vært totalt fraværende.

Anonymkode: e54a7...dc9

Skrevet

leste mye for sønnen min fram til han var 10-11, da begynte han å foretrekke å lese selv.

hyggelig å lese for barnet, og hundre ganger bedre enn sitte-på-gulvet-lek, altså ikke så dørgende kjedelig, selv om jeg gjorde det også, rollelek er selvsagt også viktig for barnet

Skrevet

Jeg leser for de, mest fordi at det roer de ned for kvelden😂

De er nå 7 og 9.. Eldste på 14 vil lese selv.. 

Barna får penger for å lese selv fra de er 10 år😂 Så de leser nok ikke mest fordi at de er så glad i lese.. Likevell så merker jeg jo at selvom eldste kanskje begynner på en bok, med ett utganspunkt i å tjene penger, så merker jeg likevel at han leser ikke hva som helst.. Han finner gjerne en serie å lese, eller så velger han seg bøker for noe han interesserer seg for.. 

Jeg er ganske raus og avslappet på det meste, men det å lese er så viktig på så mange områder… Jeg har på en måte tenkt hvis de leser godt, og har evnene til å lese noe og klarer å forstå hva de leser, så har jeg ‘’gjort mitt’’ på en måte.. (Og jadda, jeg vet selvsagt at det er mer til foreldre rollen, og at lesing ikke er det som er avgjørende for ett godt liv) 
Men dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener.. 

Anonymkode: aa806...bd0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er en selvfølge å lese for barna. Yngste som ikke kan lese selv blir lest for daglig. Eldste på 12 sjeldnere, men leser mye på egenhånd. 

Anonymkode: 24923...1f4

• Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt! Og mye. 

Anonymkode: 5116d...ca1

Skrevet

Er en ganske så ræva forelder, men har alltid lest enormt mye for dem. Har lite tv, mye høytlesing og lydbok. Og begge barna har fått skryt for godt ordforråd for alderen.

Anonymkode: 8a37a...d99

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har tre barn mellom 10 og 4 år. Leser stort sett hver kveld mens de spiser kveldsmat. Sklir ofte litt ut på sommerstid når kveldene blir litt sene. Eldste leser også gjerne 30-45 minutter på egenhånd på senga før hen sovner. Ting vi har lest blir gjerne dratt med inn i lek senere så jeg merker de har stor glede av det.

Med alle de andre formene for medier som dominerer i dag så tenker jeg det er viktig at barna også lærer seg å nyte bøker. Det hjelper både på språkforståelse, konsentrasjon (å kunne følge en tråd i mer enn 5 sekunder) og fantasi. Sikkert mer og.

Anonymkode: f7a27...f67

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg leste hver eneste kveld for sønnen min i mange år. Det var vel fra han var rundt året at det ble fast hver kveld.

Husker senere når han hadde lært å gå. Husker jeg sa når vi var på badet for tannpuss og kveldsstellet var ferdig at "nå går vi og leser nattabok!" og da sprang han mot soverommet, så ivrig og gledet seg. Det gikk i Thomas toget, Thomas og Emma bøkene, mummitrollet og Albert Åberg. 

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...