Gå til innhold

Fire og et halvt, trenger fortsatt dupp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

Sønnen min er fire og et halvt og han sluttet med dupp i barnehagen tidligere i år. Han er eneste på storbarnsavdeling som har hatt dupp. Vi prøvde å avvenne en periode, og i fjor også, men han blir helt umulig på ettermiddagen, så vi lot han selvfølgelig sove på dagen igjen. 

Men nå er vi der at han er så trøtt om ettermiddagene at det er vanskelig å holde ham våken. Klarer jeg det, så sovner han tvert kl 19 og sover til 0730 rundt. 

I dag sovnet han rett før middag i et kvartrt og han har ikke sovnet enda. Det gjør jo at han blir veldig trøtt i morgen og da har vi det gående. 

Er det noe jeg kan gjøre for at det skal bli litt lettere for han ? Han vil ikke sove i barnehagen fordi han vil leke naturligvis، og han er jo såpass stor at han skjønner at han er den eneste som sover. Men sover han rundt lunsjtider så blir det jo bedre ettermiddager for han så blir det kanskje ikke såå sent. 

Anonymkode: 1511a...134

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han legge seg før? Legg ham 18 en stund?

Anonymkode: b1975...546

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan han legge seg før? Legg ham 18 en stund?

Anonymkode: b1975...546

Ja det kan jo kanskje hjelpe litt

Skrevet

Sjekk om han har noen mangler, som jern og D-vitaminer f.eks

Anonymkode: 262c0...58f

• Liker 1
Skrevet

Er han så sliten etter noen timer i barnehagen at han egentlig fremdeles burde hatt en dupp? Har dere sjekket blodprosenten hans? Jern? D-vitamin?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjekk om han har noen mangler, som jern og D-vitaminer f.eks

Anonymkode: 262c0...58f

Ja vi har sjekket alt, og alt er fint.

Gaia skrev (2 minutter siden):

Er han så sliten etter noen timer i barnehagen at han egentlig fremdeles burde hatt en dupp? Har dere sjekket blodprosenten hans? Jern? D-vitamin?

Vi har sjekket alt og alt er fint. Det er jo et annet aktivitetsnivå der, så skjønner jo at han blir sliten. Han blir trøtt hver gang vi har innholdsrike dager på fritiden også.  Han er en trøttfis altså, har siden han skjønte at senga er til å sove i gått og langt seg sjøl nesten. To år og bare "natta!!!" kl 1830. 

• Hjerte 1
Skrevet

Legg han heller litt tidligere på kvelden. Nattesøvnen er viktigst og han er jo såpass stor at jeg ikke hadde gått tilbake til dupp på dagen 

Anonymkode: c5e24...d4e

• Liker 9
Skrevet

Visst han kan sovne tidligere på kvelden så tror jeg at jeg hadde gått for det, så går det seg forhåpentligvis gradvis til :)

Skrevet

Legg han kl 18. Dette er en no brainer. 

Anonymkode: 5c606...cac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager må han være våken til 19? Som flere skriver så kan han jo legge seg 18🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 10322...86a

• Liker 4
Skrevet

Hadde glatt lagt tidligere. Til og med før 18.00 tiden hvis det også er løsningen. Dette med forbehold om at barnet ellers er friskt og ikke har mangler. 

Anonymkode: 847c0...511

Skrevet

Viss det funker å legge han tidligere så er det sikkert lurt.

Evt: har de hvilestund i bhg? Det har de her. Altså de slapper av med musikk, lydbok e.l midt på dagen. De skal egentlig bare hvile men noen av de trøtteste får seg en minidupp. Kanskje det er nok til å holde han gående?

Min er noen få mnd yngre og har nettopp sluttet med dupp. Her hjalp det ikke å legge tidligere, for da stod han bare opp tidligere. Han sov heller ikke lenger på morgenen så han trengte den duppen. Vi har ventet på at han skulle bli klar og testet litt med jevne mellomrom, og nå plutselig gikk det fint. Han blir fremdeles trøtt på ettermiddagen noen dager men sover da littegrann lengre på morgenen, så det går seg til.

Anonymkode: fff1b...4ce

• Liker 1
Skrevet

Mine har sovet dupp helt til skolestart. Riktignok bare 30-40 min, men likevel. Her har de hvilestund på 30 min på storbarnsavdeling. De som sovner, sovner. For oss var det bedre at de sov litt i bhg, slik at vi faktisk fikk kvalitetstid hjemme med dem. La de heller 20:30 i stedet for 17:30 (når de ikke duppet). Mine ble hentet 1645. Hadde vi hatt mulighet til å hente før 15, hadde de nok ikke trengt dupp.

Anonymkode: f2af0...8de

Skrevet

Noen blir veldig slitne av barnehagen, jeg var slik selv og sønnen min er også slik. Man trenger ikke ha noen mangler av den grunn, barn er ulike akkurat som voksne.

Han har begynt i storbarnsavdelingen og selv om de ansatte skal la ham sove virker de litt som de vil vende ham av med det, bl a ved å la ham bestemme selv. Nå har han noen dager ikke sovet, og ettermiddagen er et mareritt. Han er vanligvis verdens greieste gutt, men er helt krakilsk disse dagene. Han spiser ikke, gjør ingenting annet enn å skrike.

Jeg støtter en tidligere leggetid, men det er jo uansett ikke noe hyggelig hvis dagen etter barnehagen bare er styr. Da synes jeg i det minste de kan ha en hvilestund midt på dagen.

Anonymkode: 10cd4...53e

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei. 

Sønnen min er fire og et halvt og han sluttet med dupp i barnehagen tidligere i år. Han er eneste på storbarnsavdeling som har hatt dupp. Vi prøvde å avvenne en periode, og i fjor også, men han blir helt umulig på ettermiddagen, så vi lot han selvfølgelig sove på dagen igjen. 

Men nå er vi der at han er så trøtt om ettermiddagene at det er vanskelig å holde ham våken. Klarer jeg det, så sovner han tvert kl 19 og sover til 0730 rundt. 

I dag sovnet han rett før middag i et kvartrt og han har ikke sovnet enda. Det gjør jo at han blir veldig trøtt i morgen og da har vi det gående. 

Er det noe jeg kan gjøre for at det skal bli litt lettere for han ? Han vil ikke sove i barnehagen fordi han vil leke naturligvis، og han er jo såpass stor at han skjønner at han er den eneste som sover. Men sover han rundt lunsjtider så blir det jo bedre ettermiddager for han så blir det kanskje ikke såå sent. 

Har ei på litt over 5 som enda sover dupper innimellom. Grunnet overstimuli så har jeg en avtale med henne, og barnehagen at hun skal få hvile seg om hu trenger det, eller så tilrettelegger de og gjør noen roligere aktiviteter med henne 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...