Gå til innhold

Kjøre barn til skolen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

sender man forresten en førsteklassing med skolebussen? Ser skummelt ut at en på 5.5 år skal ta bussen alene til skolen. 

Anonymkode: 64dfc...97e

Her vi bor så tar de vanlig rutebuss. Men vi er så heldige, at her bor det veldig mange barn, så de har jo flere fra klassen sin, og ta bussen med. Og vi foreldre tar gjerne bussen med barnet noen turer og. Mine barn har alltid tatt mye buss, så de er jo vant til det og. Og det er alltid veldig få andre på bussen, både fordi det er siste del av strekningen, og den kjører fra sentrum.

Anonymkode: ac6c3...a7d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

sender man forresten en førsteklassing med skolebussen? Ser skummelt ut at en på 5.5 år skal ta bussen alene til skolen. 

Anonymkode: 64dfc...97e

Hva er skummelt med det? Min forsiktige jente født i september tok bussen fra første uka i første klasse. 

Anonymkode: b0ec6...d02

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skolebussen er jo ikke en vanlig buss. Det er en buss som kjører kun til og fra skolen, og den er der nettopp for å passe på at det bare er skolebarn på den, og for at sjåføren skal være påpasselig med å se til at alle barna kommer seg av og på. 

Jeg tok skolebuss alene da jeg var 5 år. 

Anonymkode: 72af1...796

Kommer an på hvor du bor. Her tar skolebussen på andre passasjerer også så lenge man betaler for seg. 

Men risikoen for kidnappere og pedoer på skolebussen (hvis det var det en tenker på som skummelt) anser jeg som uhyre liten. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine barn hadde skolebuss til skolen, men stort sett kjørte jeg de 3 km. Da slapp vi stress på morgenen og jeg handlet i samme slengen etter å ha levert de på skolen.

Mitt barnebarn går i 1 klasse og han blir også kjørt. Han er for liten til å gå 3 km uten gangfelt. Han kan få skolebuss, men han må likevel gå ett stykke uten gangfelt for å komme til bussholdeplassen. Han blir nok kjørt i flere år fremover og det er jeg utrolig glad for.

Jeg var nærmeste nabo til barneskolen, så å gå dit var helt greit. Først i 4 klasse fikk jeg lang vei ca 4 km. Hele den veien gikk jeg i all slags vær og hatet hvert minutt. Heldigvis kunne jeg sykle fra snøen gikk og til den kom tilbake.

Jeg synes det er greit at foreldre kjører barna trygt til skolen.

Anonymkode: 81eff...539

Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Usaklig hi. Men det er noe viktig som tas opp. Det renner inn med meldinger fra skolen om trafikkfarlige situasjoner i forbindelse med foreldres levering/henting av barn. 

Grensene for fri skyss til skolen er satt fordi barn som har kortere vei enn terskelverdiene fint klarer å gå. 

Handler nok lite om at de klarer å gå, mer om skolevei. Avstandsmessig er det ikke langt til vår barneskole, men skoleveien er ikke mye å skryte av, selv om skolen liker å skryte av skoleveiene her..Ingen fortau fra her vi bor, og selv med lave fartsgrenser så kjører folk som idioter til tider (og ja, det er meldt fra). Så jeg sender ikke syvåringen alene, men jeg kunne fint gjort det om skoleveien var enklere. I tillegg er gatene her slik at man må gå litt sikksakk, så det må nok øves en god del på og det har vi begynt med allerede. 

Vet det er flere foreldre her som bor lenger "ned" enn oss som har klaget på skolevei i en årrekke, både overganger og trafikkforhold. 

Anonymkode: 7f2cb...ba1

• Liker 2
Skrevet

Usaklig hi. Men det er noe viktig som tas opp. Det renner inn med meldinger fra skolen om trafikkfarlige situasjoner i forbindelse med foreldres levering/henting av barn. 

Grensene for fri skyss til skolen er satt fordi barn som har kortere vei enn terskelverdiene fint klarer å gå. 

Ja, det er et viktig poeng. Vi får til stadighet meldinger fra rektor om at foreldre skal ikke kjøre og levere like utenfor skolen. Der skal være trygt for de som går/kommer med buss. De som kjører, må respektere dette! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Handler nok lite om at de klarer å gå, mer om skolevei. Avstandsmessig er det ikke langt til vår barneskole, men skoleveien er ikke mye å skryte av, selv om skolen liker å skryte av skoleveiene her..Ingen fortau fra her vi bor, og selv med lave fartsgrenser så kjører folk som idioter til tider (og ja, det er meldt fra). Så jeg sender ikke syvåringen alene, men jeg kunne fint gjort det om skoleveien var enklere. I tillegg er gatene her slik at man må gå litt sikksakk, så det må nok øves en god del på og det har vi begynt med allerede. 

Vet det er flere foreldre her som bor lenger "ned" enn oss som har klaget på skolevei i en årrekke, både overganger og trafikkforhold. 

Jeg ser poenget. Men dersom man ser på hvem som drepes i «trafikken» som fotgjengere, skjer det ofte ved rygging i lav fart. Akkurat det skolene er så redde for ved levering/henting.

• Liker 1
Skrevet

3km? Du nekter å la barnet bruke gratis skoleskyss? 

Anonymkode: c3b16...457

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du lar en 6-åring gå 3 km til skolen?!?! Det må være tull!! 

Anonymkode: 5e418...d3c

Naboen vår skryter alltid av dette, men jeg ser alltid datteren deres på 6 komme syklende bortover sletta, etter jeg har levert både eldste på skole og yngste I bhg, og da har skolen allerede startet mens hun umulig kommer til å rekke frem på iallfall en halv time.

De er ikke klar for det enda.

Anonymkode: dc46a...835

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser poenget. Men dersom man ser på hvem som drepes i «trafikken» som fotgjengere, skjer det ofte ved rygging i lav fart. Akkurat det skolene er så redde for ved levering/henting.

Absoulutt. Her blir vi anbefalt å slippe av barna eller parkere ved en fotballbane som ligger like ved skolen, slik at det ikke skal bli så mye biler tett opp til skolen. Men det er jo ikke mulig overalt. 

Skrevet

Ja, jeg synes det er litt fascinerende å se hvor nedlatende og selvmorsigende/hyklersk KG har blitt. 

Tråden ble stengt pga personangrep og hets mot TS.(finner den på side nr2)

Anonymkode: 352fa...5b2

Jeg er ikke hyklersk eller selvmotsigende selv om jeg mener at det å trille en 8 åring i barnevogn til skolen er ugreit og velger å kjøre eget barn. Vi har for lang avstand til at hun kan gå. 

At noen velger å la unge barn gå alene 3 km, det får være opp til dem. Jeg regner med at de tar en risikovurdering ut i fra hvor de bor, skolevei osv. For andre, vil det være ugreit, av samme grunn til at du vurderer det trygt. 

Anonymkode: f1442...395

Skrevet

Her må både barn og voksne sykle til jobb/skole. 

Anonymkode: 33733...ee7

Skrevet

2,5 km til grunnskolen her, uten kryssing av noe annet enn rolige boligfeltveier. Kan bli litt langt for en 6-åring å gå, så det ble å sykle eller kjøre, men fra 8 år var det bare å sykle eller gå året rundt selv, uten protester.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Absolutt ikke missunlig, og synes det er flott om man kjører barn til skolen. Akkurat på lik linje som jeg synes at folk som velger å trille barnet sitt i et BARNEVOGN, uten å komme med krasse og nedlatende tilbakemeldinger om det. :)

Jeg svarte ikke i den andre tråden, men må si at jeg tenkte at begrunnelsen for å bruke barnevogn var bekymringsverdig, nemlig at barnet blir sliten av å gå under en kilometer. 

Vi kjørte barnet til skolen da det gikk i 1-3 klasse, ikke fordi det ikke hadde orket å gå, men fordi deler av veien er uten fortau, det er svingete og uoversiktlig og trafikkert og fordi vi ikke syntes at en 6-8-åring skal ha ansvar for å passe på at alt er slått av og låst, siden vi måtte kjøre tidlig selv. Vi skulle uansett i samme retning.

Anonymkode: f4792...637

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skolebussen er jo ikke en vanlig buss. Det er en buss som kjører kun til og fra skolen, og den er der nettopp for å passe på at det bare er skolebarn på den, og for at sjåføren skal være påpasselig med å se til at alle barna kommer seg av og på. 

I tillegg har skolene med barn som skal på bussen voksne som følger til buss og som tar i mot buss. Jeg har hatt 1.klasse mange ganger, og en del av planen min var å følge opp de eleven som kom med buss på morgen, samt følge de på buss de dagene de ikke skulle på sfo. 

Anonymkode: e51e6...5cd

Skrevet

10 og 5 km er drøyt uansett alder på elev, tviler på noen voksne tenker det er passende avstand å gå for og rekke jobb.

Når det er sagt så er det bra for elevene å gå til skolen (innen for rimelig avstand). De som trenger det får brent av litt energi og alle våkner av frisk luft på morgenen. Det er ofte foreldre som bare må kjøre arvingen til skolen som skaper farlige trafikkstasjonen. 

Anonymkode: 85b84...439

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

10 og 5 km er drøyt uansett alder på elev, tviler på noen voksne tenker det er passende avstand å gå for og rekke jobb.

Når det er sagt så er det bra for elevene å gå til skolen (innen for rimelig avstand). De som trenger det får brent av litt energi og alle våkner av frisk luft på morgenen. Det er ofte foreldre som bare må kjøre arvingen til skolen som skaper farlige trafikkstasjonen. 

Anonymkode: 85b84...439

Det er litt vanskelig å tro på denne tråden ja.

For barn tar 3 km nærmere én time å gå. To timer gåing per dag..? Hvor tidlig må de stå opp for å rekke skolen? 

Anonymkode: 7d821...2f1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mange steder er skolebuss en vanlig buss. Jeg tar "skolebussen" til jobb de gangene jeg tar buss. Det er en rute som er satt opp for å få med de fleste som trenger skolebuss fra min side av byen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 22.22):

Hvorfor gjør foreldre det? Klarer ikke barna deres å gå 1km, 5 eller 10 km til skolen? Kan sammenlignes med det å trille ei barn i vogn til skolen..(ref tråd om det å trille 7åring til skole)

Selv går våres 6 år 3 km til skolen uten at vi trenger å kjøre han til skolen. 

6 åringen går 3 kl alene ? Da tenker jeg å si jeg er veldig glad vi er forskjellige 

Anonymkode: 992cc...0fa

Skrevet

Vi har 4,2 km til skolen, så de tar buss ja. Grensen er 4 km for alle over 1. klasse. Jeg bruker nok 40-45 min elns på den strekningen, unga hadde brukt mye lenger. Og det er nå i fint vær og bare veier, ikke vinter. 
Kunne ikke falt meg inn å la de gå faktisk. Men når de får lov å sykle er det mye sykling fra vår til høst. 

Anonymkode: 7a3bd...d0c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...