Gå til innhold

Kjøre barn til skolen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bor så langt unna at her er det skolebuss til eldste, også kjører vi i bhg de to minste. De hadde begge klart å gå til bhg, det er bare nedoverbakke og bortover ca 2 km unna. Men vi kjører. 

Anonymkode: 64dfc...97e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sender man forresten en førsteklassing med skolebussen? Ser skummelt ut at en på 5.5 år skal ta bussen alene til skolen. 

Skrevet

Fordi strekningen er trafikkfarlig. Svingete, smalt og uoversiktlig og ikke noe gang og sykkelsti eller fortau deler av veien. Det er 3,5 km, og barna får gratis skoleskyss. 

Anonymkode: 4a800...171

• Liker 4
Skrevet

Her er det 5,6 km til skolen, som i følge Google tar nesten 1,5 time for en voksen. Tenker barnet mitt hadde brukt minst 2 timer på den strekningen, og det tar 7 min å kjøre. 

Her kjører vi til skolen for at hen skal få nok søvn, hen tar bussen hjem igjen. Å vekke barnet 2 timer tidligere, altså 05:15 for at hen skal rekke å gå ville være komplett idiotisk. Søvn er like viktig for helsa som bevegelse! Hen blir ikke kjørt til venner eller fritidsaktiviteter i nærområdet da.

Anonymkode: f9633...2c2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine unger går til skolen siden vi bor et steinkast fra. 

Men jeg tok skolebuss alle mine 9 grunnskoleår. 5 km hver vei. 

Anonymkode: 55960...e71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor gjør foreldre det? Klarer ikke barna deres å gå 1km, 5 eller 10 km til skolen? Kan sammenlignes med det å trille ei barn i vogn til skolen..(ref tråd om det å trille 7åring til skole)

Selv går våres 6 år 3 km til skolen uten at vi trenger å kjøre han til skolen. 

Anonymkode: 352fa...5b2

Uansvarlig av dere!

Mange ska selv på jobb, utrygg vei(motorvei ,ikke fortau osv).  Mange liker faktisk å følge barna til 3.klasse. Noen har diagnoser og annet. Hva er problemet? Misunnelig?

Anonymkode: 221da...234

• Liker 3
Skrevet

Først av alt, kjører jeg forbi skolen på vei til jobb uansett. 

For det andre, er jeg lite interessert i at mine barn skal gå på en strekning hvor det ikke er gangvei, og hvor det kjører masse tungtransport/traktor. 

Anonymkode: 99440...ba9

• Liker 2
Skrevet

Altså, mine barn starter på skolen en time seinere enn meg, så jeg kan ikke kjøre/hente de. Vi bor ca fire km unna skolen (rett under), og de har ikke krav på buss etter 2.trinn. De sykler til skolen, tar for lang tid å gå. Har noe buss på vinteren. 

Anonymkode: 002a3...1bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Uansvarlig av dere!

Mange ska selv på jobb, utrygg vei(motorvei ,ikke fortau osv).  Mange liker faktisk å følge barna til 3.klasse. Noen har diagnoser og annet. Hva er problemet? Misunnelig?

Anonymkode: 221da...234

Absolutt ikke missunlig, og synes det er flott om man kjører barn til skolen. Akkurat på lik linje som jeg synes at folk som velger å trille barnet sitt i et BARNEVOGN, uten å komme med krasse og nedlatende tilbakemeldinger om det. :)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Her er grensen 4 km, men tror alle blir kjørt/hentet så lenge de går på SFO. Og barna akkurat her jeg bor får gratis skolebuss pga et parti på ca 400 m som regnes som for trafikkfarlig.

Anonymkode: 1339d...838

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Regnet med at jeg ville få krasse reaksjoner.. men ja, ungen min går faktisk 3km til skolen.

Vi bor på e landlig området med dårlig bussforbindelser. Selvsagt kan vi kjøre om ungen vil, dog foretrekker han å gå.

Han/vi har alltid gått lange strekninger og trappet oppover jo eldre han ble.. så jeg tenker det er grunnen til at han vil heller gå å nyte naturen og føle seg vel når han har kommet seg til skolen.

Synes bare at det er litt hyklersk av folk (ref: innlegget som handlet om moren som trillet sin unge i barnevogn til skolen) som nærmest gjør narr av ungen og TS. 

Redd for at andre barn skal mobbe? Da er det vel foreldrene til disse ungene som er problemet. Tenk om barn skulle ha blitt mobbet pga latskap, fordi foreldrene kjøre dem til skolen. 

Haha, skjønner hva du mener. Jeg har ikke sett tråden du viser til, men i sin tid fikk jeg mye tyn her fordi jeg trillet mitt barn til barnehagen i fireårsalderen. Ungen måtte da kunne gå selv! Tre kilometer var ikke langt, alle andre KG barn gikk minst like langt på søndagstur hver helg fra de var to! 

Pussig nok så jeg ingen andre barn som "gikk selv" samme strekning, men plenty av barn i bil.

Barnet mitt går nå selv til skolen, men det er mye kortere. Likevel, det et en del biler som setter av barn utenfor der også, selv om ingen av dem kan ha mer enn halvannen km vei.

Anonymkode: 97eb2...6dc

• Liker 2
Skrevet

Usaklig hi. Men det er noe viktig som tas opp. Det renner inn med meldinger fra skolen om trafikkfarlige situasjoner i forbindelse med foreldres levering/henting av barn. 

Grensene for fri skyss til skolen er satt fordi barn som har kortere vei enn terskelverdiene fint klarer å gå. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er det vel drøye 500meter til skole.  Men vi kjører barna uansett. 😅 når vi har et autistisk barn med skolevegring siden 1klasse så må vi sørge for at skoleoppholdet blir så lite belastende som mulig. Lillebror ønsker å gå selv iblant. 

Selv gikk jeg til og fra skolen 3-4km hver dag siden 1klasse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så imponerende , en seksåring som går 3 km! Det må jo nesten kvalifisere til en slags barneolympiade i utholdenhet. Kanskje vi burde sette opp medaljeseremoni utenfor skolen, så alle de «svake» barna som blir kjørt kan lære hvordan ekte helter oppfører seg?

Men seriøst: å sammenligne det å kjøre barn til skolen med å trille en sjuåring i vogn er omtrent som å sammenligne en taxitur med en barnevognstur i parken. Ikke helt treff. Folk har ulike liv, ulike barn, og helt forskjellige logistikker. Noen barn har faktisk utfordringer som gjør at «bare å gå» ikke er en mulighet, og noen foreldre har tidskabaler som ikke løses med moralprekener fra naboen.

At barnet ditt går 3 km er flott, men å bruke det som målestokk for alle andre er omtrent som å si: «Mitt barn liker brokkoli, så alle barn bør like brokkoli. De som ikke gjør det, er bare bortskjemte.» Livet fungerer heldigvis ikke sånn.

Anonymkode: 5e816...363

Er det imponerede at en seksåring kan gå 3km? 
Hvor lite orker barna dine egentlig? 
Her går førsteklassingene på tur hver uke, og de går mer en 3 km en vei, for å si det slik. 

Det sagt, så er den kjøringen til skolen en uting. Barn som Har en ok avstand (og trygg skolevei) bør jo gå til skolen. Det finnes ingen ting negativt med å starte dagen med en gåtur, og om de har normal helse så ødelegger det ikke skoledagen om de må gå en, to eller tre km. Faktisk så vil det gjøre at de får en bedre skoledag, og lærer bedre og det er mindre uro.
Har full forståelse for at foreldre kjører barna sine, rett og slett for å få kabalen til å gå opp på morningen, og de kanskje stopper innom skolen på vei til jobb. Men å krangle på at det er det beste om barna går til skolen, blir jo bare dumt. 

Anonymkode: 6910a...43b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Min 7-åring klarer helt fint å gå både 3, 4, og 5 km. Han gikk 7-fjellsturen i Bergen da han gikk siste året i barnehagen .

Det er ikke avstanden som er problemet. Det er trafikken. 

For å komme til skolen, må han krysse en tungt trafikkert hovedvei to steder. Det er gangfelt, men det ene er i en uoversiktlig sving, det andre er i et helt forferdelig ekkelt kryss hvor det er nesten-ulykker omtrent daglig, og hvor selv jeg, som voksen, synes det er skikkelig ekkelt å krysse. 

Og på fortauet suser det sparkesykler i hundreoghelsikke. 

Hadde det ikke vært for trafikken, hadde det vært null problem. 

Jeg går med ungene til skolen, og tar buss videre til jobb. Null problem. Men mannen må kjøre til jobb, og da kjører han uansett rett forbi skolen/bhg. Så når det er han som henter/leverer, kjører han dem altså, for det er ikke noe vits i å gå til skolen, gå hjem igjen for å hente bilen, og så kjøre rett forbi skolen igjen for å komme seg til jobb. 

Og så er det skifteklær. Jeg ser at mange av andreklassingene IKKE klarer å håndtere klær og utstyr.. Det flyter i garderoben, det ligger vått og skittent tøy slengt overalt, og det er helt tydelig at de ungene som går hjem selv, ikke får med seg det de skal. 

Anonymkode: 72af1...796

• Liker 4
Skrevet

sender man forresten en førsteklassing med skolebussen? Ser skummelt ut at en på 5.5 år skal ta bussen alene til skolen. 

Skolebussen er jo ikke en vanlig buss. Det er en buss som kjører kun til og fra skolen, og den er der nettopp for å passe på at det bare er skolebarn på den, og for at sjåføren skal være påpasselig med å se til at alle barna kommer seg av og på. 

Jeg tok skolebuss alene da jeg var 5 år. 

• Liker 2
Skrevet

Haha, skjønner hva du mener. Jeg har ikke sett tråden du viser til, men i sin tid fikk jeg mye tyn her fordi jeg trillet mitt barn til barnehagen i fireårsalderen. Ungen måtte da kunne gå selv! Tre kilometer var ikke langt, alle andre KG barn gikk minst like langt på søndagstur hver helg fra de var to! 

Pussig nok så jeg ingen andre barn som "gikk selv" samme strekning, men plenty av barn i bil.

Barnet mitt går nå selv til skolen, men det er mye kortere. Likevel, det et en del biler som setter av barn utenfor der også, selv om ingen av dem kan ha mer enn halvannen km vei.

Anonymkode: 97eb2...6dc

Ja, jeg synes det er litt fascinerende å se hvor nedlatende og selvmorsigende/hyklersk KG har blitt. 

Tråden ble stengt pga personangrep og hets mot TS.(finner den på side nr2)

• Liker 1
Skrevet
Rosa Sitron skrev (10 timer siden):

5 km er vel nok til å få skoleskyss i de aller fleste fylker.

Her jeg bor er den på 2 km for 1. klassingene, og 4 km for resten.

Anonymkode: ac6c3...a7d

Skrevet

3 km til skolen her , de går ikke 🙈 men de sykler , eller tar buss . 

Anonymkode: e1bfd...cf3

Skrevet

Skolebussen er jo ikke en vanlig buss. Det er en buss som kjører kun til og fra skolen, og den er der nettopp for å passe på at det bare er skolebarn på den, og for at sjåføren skal være påpasselig med å se til at alle barna kommer seg av og på. 

Jeg tok skolebuss alene da jeg var 5 år. 

Ikke alle steder. Hos oss er skolebussen vanlig rutebuss som svinger oppom skolen på visse tidspunkt. 

Norge er veldig forskjellig, både når det kommer til avstand fra hjem til skole, trygghet på skoleveien etc. 

Anonymkode: 552a9...c19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...