Illuminatum Skrevet 31. august 2025 #21 Skrevet 31. august 2025 Majer skrev (2 timer siden): Det er sant at hovedproblemet er manglende eiendomsskatt. Og derfor klarer jeg ikke tro på de rike som forteller hvor feil det er med formueskatt. For hadde de faktisk brydd seg om verdiskaping hadde de selv sagt at den bør erstattes med eiendomsskatt Det er da eiendomsskatt i Oslo 3 2
Majer Skrevet 31. august 2025 #22 Skrevet 31. august 2025 Whistler skrev (44 minutter siden): Hvor skal de som ikke vil bli i byen bo da, siden regelen skal gjelde andre byer og steder? Bo å hjemplassen eller der de ikke presser ut andre
Majer Skrevet 31. august 2025 #23 Skrevet 31. august 2025 Alivamale skrev (29 minutter siden): Hva hvis de er født i Oslo og vokst opp deler av barndommen der, men blitt tvangsflyttet av foreldrene til et annet sted. Er det lov å vende tilbake da? Hvis de ikke har tilhørighet til det andre stedet må de nesten få det. Palestinere som har bodd på Vestbredden må få komme tilbake de og
Whistler Skrevet 31. august 2025 #24 Skrevet 31. august 2025 Majer skrev (1 minutt siden): .........Palestinere som har bodd på Vestbredden må få komme tilbake de og Hva har palestinere på Vestbredden med boligprisene i Oslo å gjøre? 3 1
Brunello Skrevet 31. august 2025 #25 Skrevet 31. august 2025 Majer skrev (22 timer siden): Ja, i dag er det stort sett folk som arver som bor i husene bak Ullevål sykehus. Det burde heller vært sykepleiere, sosionomer og hjelpepleiere. Folk som har hjemmekontor to dager i uka kan heller pendle.... Folk som er fra Oslo blir presset ut. Vi er flinke til å fordømme israelske bosettere, men glemmer å gjøre det samme med bergensere i Oslo som presser på å prisene. Når prisene øker fører det til at lønnen man tjener blir stadig mindre verdt. Det er som om folk skulle fått en halv million i tilleggsskatt per år. Så mye tilsvarer hvert år på leiemarkedet i Oslo Litt søkt sammenligning kanskje? Bergenserne kjøper husene. De tvinger seg ikke til å bygge på tomten til de som bor der fra før. 3
TheLegendBellaGoth Skrevet 31. august 2025 Forfatter #26 Skrevet 31. august 2025 Synes det er så rart at dem ikke er for fortetting i spesielt Oslo. Det å bygge høyt må da være mer miljøvennlige enn å alltid bygge utover som dem gjør, og i oftest maks 5 etasjer
Whistler Skrevet 31. august 2025 #27 Skrevet 31. august 2025 Majer skrev (39 minutter siden): Bo å hjemplassen eller der de ikke presser ut andre Så hvordan vet man om man ikke presser ut andre? Synkende boligpriser? 2
Majer Skrevet 31. august 2025 #28 Skrevet 31. august 2025 (endret) Brunello skrev (47 minutter siden): Litt søkt sammenligning kanskje? Bergenserne kjøper husene. De tvinger seg ikke til å bygge på tomten til de som bor der fra før. Unge må jo nå en viss alder før de kan kjøpe. Og når de skal kjøpe blir de presset ut av mer pengesterke tilflyttere. Brukes riktignok penger og ikke våpen, men man presses uansett bort Endret 31. august 2025 av Majer Oppklaring
Brunello Skrevet 31. august 2025 #29 Skrevet 31. august 2025 Majer skrev (1 minutt siden): Unge må jo nå en viss alder før de kan kjøpe. Og når de skal kjøpe blir de presset ut av mer pengesterke tilflyttere. Brukes riktignok penger og ikke våpen, men man presses uansett bort Da har du ikke forstått mye om hva bosetterne driver med. 1 1
Mezzosoprena Skrevet 31. august 2025 #30 Skrevet 31. august 2025 Whistler skrev (54 minutter siden): Hva har palestinere på Vestbredden med boligprisene i Oslo å gjøre? Selvfølgelig ingenting 😂 2 1
Grüner Skrevet 31. august 2025 #31 Skrevet 31. august 2025 Majer skrev (23 timer siden): Ja, i dag er det stort sett folk som arver som bor i husene bak Ullevål sykehus. Det burde heller vært sykepleiere, sosionomer og hjelpepleiere. Folk som har hjemmekontor to dager i uka kan heller pendle.... Folk som er fra Oslo blir presset ut. Vi er flinke til å fordømme israelske bosettere, men glemmer å gjøre det samme med bergensere i Oslo som presser på å prisene. Når prisene øker fører det til at lønnen man tjener blir stadig mindre verdt. Det er som om folk skulle fått en halv million i tilleggsskatt per år. Så mye tilsvarer hvert år på leiemarkedet i Oslo Hæ? 2
Aryin Skrevet 31. august 2025 #32 Skrevet 31. august 2025 Om flere hadde skjønt at det går an å bo utenfor Oslo, hadde jo prisene automatisk sunket 😜 Jeg forstår faktisk ikke hvorfor så mange vil bo seg ihjel i Oslo - eller andre like dyre byer- heller enn å ha det mye mer økonomisk fritt et annet sted! 1 1
Gratis Skrevet 31. august 2025 #33 Skrevet 31. august 2025 (endret) TheLegendBellaGoth skrev (På 30.8.2025 den 19.22): Når jeg flyttet til Norge var ikke prisene på bolig helt ekstreme. Spesielt i hovedstaden er dette blitt et problem føler jeg. Vanlige folk som sykepleiere og butikkansatte har bare ikke råd til å bosette seg i Oslo lengre, leiemarkedet er også dyrt for et lite bøttekott. Jeg tenker at det å ikke få muligheten til å eie bolig vil skape et veldig stort klasseskille med tiden. De som har råd til en bolig eller fem vil tjene på det, mens dem som aldri vil få muligheten får ikke noe som helst igjen for pengene som dem som eier bolig. Hvis folk på Stortinget er så opptatt av klasseskille, hvorfor gjør dem ikke noe med det? Norge er det landet i verden som kunne løst dette med økonomien landet har. Jeg tenker hvis det fortsetter som nå vil det blir helt umulig om 10-15 år i de fleste byene der folk helst vil bo og har en jobb å gå til. Hva tenker dere? Det er fordi pengene våre mister verdi mye raskere enn de 2-3 prosentene de påstår. Virkeligheten ligger nærmere 10%, da hjelper det ikke med 4-5% lønnsøkning. Som du sier, det er mest tydelig ved å se på hus prisen og hva du faktisk får for en årslønn. Fortsetter dette vil et normalt hus som i dag koster 3-5 millioner, koste det 3 dobbelte om 15-20 år, jeg skal love deg at en sykepleier ikke har 3 doblet lønnen sin på samme tid. Alt tyder på at vi får en verdensomspennende økonomisk knekk som starter en gang neste år, spesielt 2027 ser dårlig ut. Jeg anbefaler alle som har cash på siden å investere når dette markedet treffer bunnen. Gull, sølv, bitcoin, aksjer, fond etc. De som tør å kjøpe seg inn på bunn kan gjøre det stort. Problemet er at ingen helt vet når bunnen er og når det snur.😮 Det er eneste virkelige vei ut av fiat pengene sitt ras mot null. Kanskje 😎 Endret 31. august 2025 av Gratis 1
Miominoen Skrevet 31. august 2025 #34 Skrevet 31. august 2025 Majer skrev (2 timer siden): Selvfølgelig presser dere folk ut av Oslo. Ved å kjøpe eller leie i Oslo er dere med på å øke prisene. Tror du ikke det er verre at oslofolk må flytte Nord-Norge enn at dere som er derfra gjør det? Nei vet du, jeg tror virkelig ikke det er "verre for oslofolk å måtte flytte til Nord-Norge". Hvorfor skulle det være det? I min hjemby Tromsø er det ogsa et presset boligmarked. Vet du hvorfor? Fordi foruten alle turistene som er årsaken til oppblomstringen av Airbnb, som legger beslag på det som tidligere var boliger på leiemarkedet, er det mange innflyttere til Tromsø. Studenter er en gruppe men også "oslofolk" som flytter nordover for jobb. Så hvordan tenker du å løse dette "problemet" ditt? En form for diktatur kanskje som forbyr folk å krysse kommunegrensene? Eller skal vi være så dristig å si fylkesgrensene? Det kan jo fort bli innavl i små kommuner. 5 1
Hololo Skrevet 31. august 2025 #35 Skrevet 31. august 2025 Aryin skrev (38 minutter siden): Om flere hadde skjønt at det går an å bo utenfor Oslo, hadde jo prisene automatisk sunket 😜 Jeg forstår faktisk ikke hvorfor så mange vil bo seg ihjel i Oslo - eller andre like dyre byer- heller enn å ha det mye mer økonomisk fritt et annet sted! Finnes vel ikke andre like dyre plasser som Oslo. Skulle alle eller mange flyttet ut så hadde det jo vært et annet problem, nemlig jobb muligheter, blir ikke mye økonomisk frihet da.
SuiGeneris Skrevet 31. august 2025 #36 Skrevet 31. august 2025 Da er det vel bare å stemme rødt og sv? I Stavanger kjenner jeg flere som eier flere boliger, bare for å leie de ut. Ved å regulere utleiemarkedet bedre, så tror jeg dette vil påvirke boligmarkedet. Lavere leiepris vil gjøre det lettere for folk å bygge opp EK. Synes dette er så viktig. Har aldri stemt så langt til venstre før, men dette er kjernesaken min dette valget. 1 1
Majer Skrevet 31. august 2025 #37 Skrevet 31. august 2025 Aryin skrev (3 timer siden): Om flere hadde skjønt at det går an å bo utenfor Oslo, hadde jo prisene automatisk sunket 😜 Jeg forstår faktisk ikke hvorfor så mange vil bo seg ihjel i Oslo - eller andre like dyre byer- heller enn å ha det mye mer økonomisk fritt et annet sted! Nettopp. Men for folk som er fra Oslo er det naturlig at de vil bo med venner og familie. De kjenner tross alt ikke til annet enn Oslo, og har ikke familie i bygdenorge Miomino skrev (3 timer siden): Nei vet du, jeg tror virkelig ikke det er "verre for oslofolk å måtte flytte til Nord-Norge". Hvorfor skulle det være det? I min hjemby Tromsø er det ogsa et presset boligmarked. Vet du hvorfor? Fordi foruten alle turistene som er årsaken til oppblomstringen av Airbnb, som legger beslag på det som tidligere var boliger på leiemarkedet, er det mange innflyttere til Tromsø. Studenter er en gruppe men også "oslofolk" som flytter nordover for jobb. Så hvordan tenker du å løse dette "problemet" ditt? En form for diktatur kanskje som forbyr folk å krysse kommunegrensene? Eller skal vi være så dristig å si fylkesgrensene? Det kan jo fort bli innavl i små kommuner. Det er en form for diktatur med dagens pyramidespill hvor penger avgjør. Selvfølgelig er det vere for noen som aldri har vært i Nord-Norge å flytte dit enn for folk som er derfra og har et nettverk der
Sciurus Skrevet 1. september 2025 #38 Skrevet 1. september 2025 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Sciurus, mod
Mr X Skrevet 1. september 2025 #39 Skrevet 1. september 2025 Vet du hvor mange eier egen bolig i Stockholm, København, Berlin, Amsterdam, Brussel og London sammenlignet med Oslo? • Oslo: ca. 74% • Stockholm: ca. 65–70% • København: ca. 51–58% • London: ca. 50–55% • Brussel: ca. 45–50% • Amsterdam: ca. 20% • Berlin: ca. 15–18% 3
Whistler Skrevet 1. september 2025 #40 Skrevet 1. september 2025 Majer skrev (17 timer siden): Nettopp. Men for folk som er fra Oslo er det naturlig at de vil bo med venner og familie. De kjenner tross alt ikke til annet enn Oslo, og har ikke familie i bygdenorge ................ Så det er bønda du egentlig vil til livs? En slags forestilling om at alt som hemmer din evne til å kjøpe bolig kommer utenfra Oslo? Når kommer argumentasjonen om innvandrere? Når kommer argumentasjonen om at det er de samme som tar damene og muligheten til å få barn, og de samme som tar alle jobbene? 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå