Gå til innhold

Hvordan serverer dere egg og bacon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om dere skal sette frem på et frokost bord? 
Jeg synes det blir så sinnsykt rotete og udelikat når man bare slenger det på et fat. Har noen tips? 

Anonymkode: 1b5cf...d45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bacon på et fat. Eggerøre eller omelett på et annet. Speilegg rett på tallerkenen til de som vil ha. Forøvrig legger jeg det på fatet, slenger ikke. Størrelsen på fatene avhenger av antall personer.

Anonymkode: ab85e...c58

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg spør alle hvor mye de vil ha av hver og legger opp på tallerkener. 

• Liker 3
Skrevet

Bacon i en skål og panna med speilegg på bordet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg synes det blir så sinnsykt rotete og udelikat når man bare slenger det på et fat. Har noen tips? 

Bacon på et fat, egg serverer jeg rett i panna 😊

Anonymkode: 9ad99...895

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste med bacon er at den er lagt på en absorberende tørkerull slik at den blir sprø før den serveres.  Dandér gjerne baconet rett på tallerknene eller på et felles fat. Egget skal stekes på svak varme i baconfettet og serveres varmt i panna eller rett på tallerkenen til den som skal spise det når det skal spises.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden bør flyttes til riktig kategori? Eller spør du hvordan man serverer det enklest mulig til barn?

Men for å svare: 

Kokte egg spises hel fra eggeglass eller delt i eggedeler i skiver. Serveres da på tallerken, og fordeler skivene litt pent utover. Hele egg uten skall kan serveres i en skål også har man eggedeler på siden. 

Eggerøre serveres i skål 

Speilegg legges på fat. Gjerne et litt stort et slik at man ikke må overlappe speileggene. Da kan plommen raskt gå hull på om de er vanskelig å lirke av fatet. 

Bacon på fat eller i skål. Speilegg og bacon kan jeg legge opp på samme dag også. Eller jeg legger et stekt bacon over speilegget siste par minuttene speilegget stekes. Men det gjøres kun om jeg vet alle spiser begge deler. 

Anonymkode: 3746f...73b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg serverer noe med egg og bacon til gjester, så lager jeg heller en tykk omelett.

Steker bacon i biter og tar ut av panna. Steker omelett av 6 egg, med gressløk og paprikabiter f.eks. når eggene stivner litt, legger jeg over bacon og ost. Legger på lokk, og steker ferdig. 

Da blir det bare en panne å sette på bordet 🙂. Kan selvfølgelig lages i langpanne i stekovn også.

Anonymkode: 7c413...f41

AnonymBruker
Skrevet

Når vi er flere til bords så lager jeg nesten alltid eggerøre. Den legges i en skål. 

Bacon i stekeovn, får trekke litt på kjøkkenhandkle, og legger det lagvis på en liten skifer-sten. Men er egentlig sjeldent jeg steker bacon som del av et stort frokostbord... Har heller en rekke ulike skinker og fisk. 

Er vi bare 2-4 spør jeg om noen vil ha kokt eller stekt egg. Da får de det rett på tallerken, eller i eggeskål. 

Koker jeg hele egg som pålegg så hardkoker jeg, skreller selv, deler, og legger på en liten serveringsfjøl. 

Anonymkode: dbb20...d5a

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvilken type egg... Kokt egg i en skål, Eggerøre i skål, Omelett på fat, Speilegg rett fra panna. 

Bacon på fat.

Anonymkode: 3e9ac...517

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ett fat til bacon, ett fat til speilegg, ett til eggerøre.. Ikke noe udelikat med d..

Anonymkode: 13d3b...982

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har egg med bacon ved siden av. 

Anonymkode: 2c8e1...4f2

AnonymBruker
Skrevet

Syns dette er mat som blir fort kald,derfor liker jeg å servere rett fra panna. Setter fram fat med brød og litt grønt,også kommer en og en fram og får egg og bacon. Tørker av litt fett på baconet,og evt i panna, før jeg har det tilbake så det holder seg varmt. 

Anonymkode: 41061...aa6

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (19 timer siden):

Bacon i en skål og panna med speilegg på bordet

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bacon på et fat, egg serverer jeg rett i panna 😊

Anonymkode: 9ad99...895

Går ikke med 8-10 speilegg.

Anonymkode: affc9...6b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har egg med bacon ved siden av. 

Anonymkode: 2c8e1...4f2

Jaha.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo. To med stekepanner 😉 vi er 6 stk I familien så det stekes 8 speilegg når vi har det 🙌

Endret av Summeer
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, steker 4-5 egg om gangen. Serverer, og steker neste runde. Hvis de første eggene er ferdig når man setter seg til bords, går det fort. 

Anonymkode: ab85e...c58

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kan jeg steke på en gang. Setter bare stor grillpanne på platetoppen, og slår sammen sonene. Den tar 12 egg. 

Anonymkode: dbb20...d5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kommer an på hvilken type egg... Kokt egg i en skål, Eggerøre i skål, Omelett på fat, Speilegg rett fra panna. 

Bacon på fat.

Anonymkode: 3e9ac...517

Egg og bacon er jo egentlig én rett som består av stekt egg og bacon. Så da er det vel ikke vits å spørre om hvilken type egg…🤔

Anonymkode: 0d1d3...b32

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe udelikat med å servere bacon i en skål og egg på et fat eller panne. :klo:

Men vil du gjøre noe litt mer fancy, så kan du jo steke i ildfast form i ovnen og server slik f.eks

sheet-pan-bacon-eggs-2a-700x900.jpg'

Eller steke i muffinsformer slik:

bacon-egg-cups-2-2022.jpg

Eller slik:

bacon_and_egg_bites_26820_16x9.jpg

Men jeg personlig liker ikke det. Jeg liker å velge selv hvor mye egg og hvor mye bacon. Men du kan jo gjøre litt slik og noen rene egg og en skål med bacon ved siden av?

Anonymkode: 54abc...e16

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...