Gå til innhold

Hvordan serverer dere egg og bacon?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 7.53):

Egg og bacon er jo egentlig én rett som består av stekt egg og bacon. Så da er det vel ikke vits å spørre om hvilken type egg…🤔

Anonymkode: 0d1d3...b32

For meg er egg og bacon like gjerne eggerøre og bacon som speilegg og bacon. 

Anonymkode: d7d64...645

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 6.37):

Hvis jeg serverer noe med egg og bacon til gjester, så lager jeg heller en tykk omelett.

Steker bacon i biter og tar ut av panna. Steker omelett av 6 egg, med gressløk og paprikabiter f.eks. når eggene stivner litt, legger jeg over bacon og ost. Legger på lokk, og steker ferdig. 

Da blir det bare en panne å sette på bordet 🙂. Kan selvfølgelig lages i langpanne i stekovn også.

Anonymkode: 7c413...f41

Får ingen eggerøre eller speilegg? Her spør jeg som regel, fordi noen vil bare ha et enkelt speilegg for så å spise en brødskive med noe annet. Ikke alle vil ha full omelett, eller paprika eller bacon 🤪

Jeg koker noen egg som holder seg varm i pannen, lager eggerøre og setter i skål på bordet og steker egg til mine to sønner som kun vil ha det av egg. Alt er heldigvis raskt å lage. 

Anonymkode: f7af5...da9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 20.42):

Joda, steker 4-5 egg om gangen. Serverer, og steker neste runde. Hvis de første eggene er ferdig når man setter seg til bords, går det fort. 

Anonymkode: ab85e...c58

Dette er korrekt.

Skrevet

En god, gammeldags tallerken funker for meg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 22.33):

Om dere skal sette frem på et frokost bord? 
Jeg synes det blir så sinnsykt rotete og udelikat når man bare slenger det på et fat. Har noen tips? 

Anonymkode: 1b5cf...d45

Det handler jo litt om hvordan du slenger det på fatet, da. Om du bare hiver det ut av panna så fettspruten står og fettet ligger forbi både kanten på fatet og utover bordet så er det nok udelikat, ja. De gangene vi lager egg og bacon så sprøsteker vi baconet og legger de pent i en oppvarmet ildfast skål med lokk. Så legger jeg et lite fat med en klype ved siden. Eggene stekes til hver person og legges rett på skiva slik at alle får egget slik de vil. Generelt synes jeg egg og bacon er så grisete og styrete, i tillegg til at det er mektig, så det er sjelden på frokostbordet her. Heller som middag den ene gangen i året jeg har lyst på det… Men orker ikke rengjøringen, masse fett overalt.. 

Anonymkode: d4cea...56c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men orker ikke rengjøringen, masse fett overalt.. 

Tips: kjøp bedre bacon. Kvalitetsbacon spruter ikke fett overalt. Og grunnen til at billigbaconet du kjøper gjør det er at de tilsetter vann.

Anonymkode: 54abc...e16

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 22.38):

Bacon på et fat. Eggerøre eller omelett på et annet. Speilegg rett på tallerkenen til de som vil ha. Forøvrig legger jeg det på fatet, slenger ikke. Størrelsen på fatene avhenger av antall personer.

Anonymkode: ab85e...c58

😄

Anonymkode: 6badd...dfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 6.38):

Tips: kjøp bedre bacon. Kvalitetsbacon spruter ikke fett overalt. Og grunnen til at billigbaconet du kjøper gjør det er at de tilsetter vann.

Anonymkode: 54abc...e16

Har en mann som jobber i kjøttbransjen, så vi kjøper alltid kjøtt av beste kvalitet 😉

Hvor mye det spruter kommer helt an på kjøttet. Alt kjøtt inneholder vann, både naturlig og ofte tilsatt. Det kan endre seg hvor mye det spruter fra gang til gang. Og når man steker 80% fett i panna så blir det gris, sånn er det. Men jeg gidder ofte ikke rengjøringen, fordi det ikke er så fristende i utgangspunktet. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Ok, for å være litt mer seriøs en sist, jeg bruker tørrsaltet bacon, og steker egg. Jeg bruker ikke masse annet dilldall. Det er egg og bacon på brød, verken mer eller mindre. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...