Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sikkert dritkjip, men må bare få dette ut.

Har en kollega som jobber 80% stilling, jeg jobber 100%. Hun har slitt med sykdom i mange år, derfor hun jobber redusert. Men jeg syns altså at hele situasjonen er så urettferdig. Hun har mere fri enn meg, og større mulighet til å jobbe inn avspassering. Hun har flere titallstimer i pluss, mens jeg har det samme i minus.

Jeg må jobbe 100% for å ha råd til det livet jeg ønsker. Så det er ikke et alternativ for meg å gå ned i stilling. Men jeg kjenner jeg blir så irritert hver gang hun snakker om hvor mye overtid hun har jobbet en uke og hvor mye hun har i pluss. Jeg har jo ikke sjans til å bygge meg opp en sånn plusskonto. 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh…. Du skjønner at hun får 80% lønn også eller?

Anonymkode: 0726f...957

• Liker 34
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke redusere utgifter, gå ned i standard og leve enklere? Så kan du også gå ned i stilling?

Jeg jobber bare 60% + ekstra skift. Går greit det

Anonymkode: d3ca2...485

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Eh…. Du skjønner at hun får 80% lønn også eller?

Anonymkode: 0726f...957

Ja, det skjønner jeg. Del av grunnen til sjalusien, føler hun har «alt». Råd og mulighet til å kobbe 80%, og ekstra fri og større mulighet til å jobbe ekstra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PurpleRain skrev (4 minutter siden):

Ja, det skjønner jeg. Del av grunnen til sjalusien, føler hun har «alt». Råd og mulighet til å kobbe 80%, og ekstra fri og større mulighet til å jobbe ekstra.

Det har faktisk du også.

Anonymkode: 62640...620

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
PurpleRain skrev (4 minutter siden):

Da får du endre vanene/utgiftene dine. 

Da klarer hun seg med mindre enn deg og lever et billigere liv. 

Anonymkode: 4338a...1d3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
PurpleRain skrev (59 minutter siden):

Har en kollega som jobber 80% stilling, jeg jobber 100%. Hun har slitt med sykdom i mange år, derfor hun jobber redusert. Men jeg syns altså at hele situasjonen er så urettferdig. Hun har mere fri enn meg, og større mulighet til å jobbe inn avspassering. Hun har flere titallstimer i pluss, mens jeg har det samme i minus.

Jeg må jobbe 100% for å ha råd til det livet jeg ønsker. Så det er ikke et alternativ for meg å gå ned i stilling. Men jeg kjenner jeg blir så irritert hver gang hun snakker om hvor mye overtid hun har jobbet en uke og hvor mye hun har i pluss. Jeg har jo ikke sjans til å bygge meg opp en sånn plusskonto. 

Du skriver at kollegaen din har slitt med sykdom i mange år, og at det er derfor hun jobber redusert. Er det noe å være sjalu på da? Er du sikker på at kollegaen din ikke heller ville vært frisk som deg og hatt helse til å jobbe 100%?

Du synes det er urettferdig at hun jobber mindre. Kanskje hun synes det er urettferdig at hun måtte bli syk? Var nok ikke noe hun valgte selv, akkurat.

Anonymkode: 75577...e06

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en kollega som jobber 80%. Det er hennes valg og hun lønnes jo deretter. Mitt eneste problem med det, er at hun jobber man- tors. Dvs at alle typiske inneklemte fredager har hun uansett fri. Det gir meg null fleksibilitet, jeg kan aldri ha fri disse dagene fordi én alltid må være på jobb. Sjefen gjør ikke noe for at dette skal bli mer fleksibelt for min del.

Anonymkode: 90840...282

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
PurpleRain skrev (15 minutter siden):

Du føler hun har alt, siden hun har slitt så mye med sykdom at hun har måtte redusere stillingen sin? er du misunnelig på helsen hennes? 

Anonymkode: b68b6...530

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For en bisarr ting å være sjalu på. Du skjønner ikke at det er en ekstrakostnad her i tillegg til redusert lønn - at hun har redusert helse også? Det er ikke sikkert hun har like mye overskudd som deg etter endt arbeidsuke en gang tross at hun jobber redusert. Du ser hva du ville brukt ekstra fritid til, men det er da ikke nødvendigvis slik at hun klarer å bruke den så mye som du ville gjort.

Anonymkode: 8988b...b4c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Husk pensjonsopptjening , der har du mye å hente:) er ikke pensjon på overtid så da har hun ikke noe igjen for det senere 

Anonymkode: 7b852...d97

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
PurpleRain skrev (1 time siden):

Jeg må jobbe så mye for å ha DET LIVET JEG ØNSKER MEG..

Jah, og hun fikk ikke det livet hun ønsket seg!

Det er så sykt privilegert og tonedøvt å faktisk innbille seg at man misunner sjuke folk. 

Ingen vil være for dårlig til å leve det livet de vil.

Anonymkode: 28741...c3c

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du står fritt til å si opp 20% av stillingen din sånn at du bare er ansatt i 80. Så kan du jobbe deg opp plusstid, om du har lyst til det. Ingen som hindrer deg.

Anonymkode: 75577...e06

• Liker 10
Skrevet

Vi tjener nok det samme, hun har ufør i tilleg til lønn fra jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PurpleRain skrev (15 minutter siden):

Og hun har sikkert flere utgifter på helsa si enn det du har. Du når vel neppe egenandelgrensa på 3200 i året, så det må hun bruke deler av lønna og uførepensjonen sin på. Kanskje går hun på supplerende medisiner som hun ikke har på blåresept også, de må hun betale selv. Det er ikke sånn at alle former for utgifter relatert til sykdom dekkes av folkehelsetrygden. I tillegg kan det være bivirkninger av både behandlinger og medisiner og komplikasjoner av ulike sykdommer i seg selv som forringer livskvaliteten. Det er helt sprøtt å sammenligne deg med henne all den tid du er frisk.

Anonymkode: 8988b...b4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun får lavere pensjon enn deg som 67 åring. Men ja, forstår frustrasjonen. 

Anonymkode: b843f...0c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PurpleRain skrev (6 timer siden):

Da skjønner jeg litt at du er misunnelig, for da har jo hun en del høyere grunnlønn enn deg. Uførepensjonen hun kan få via pensjonsforetaket på 20% er småpenger i forhold til hva man får hvis man hadde jobbet de 20%, og man har jo ikke rett på ei krone fra nav engang. 

Hvis hun blir minst 50% ufør, og får rett til uføretrygd fra nav, så blir det beregnet fra lønnen hun har nå, ikke medregnet utbetaling fra pensjonsforetaket. 

Anonymkode: b68b6...530

• Liker 4
Skrevet
PurpleRain skrev (9 timer siden):

. Men jeg kjenner jeg blir så irritert hver gang hun snakker om hvor mye overtid hun har jobbet en uke og hvor mye hun har i pluss. Jeg har jo ikke sjans til å bygge meg opp en sånn plusskonto. 

Hun får ikke overtid for å jobbe fridagene sine, dvs fredager.

Hun får overtid hvis hun blir pålagt å jobbe ekstra lange dager, men det får du også.

Hun får avspasering hvis hun jobber fridagene sine, men det er vel bare rettferdig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
PurpleRain skrev (8 timer siden):

Du kan jo ikke være sjalu på henne for dette?? Gjør da for pokker noe med din egen situasjon!! Og hvis hun har plusstimer, så er hinder bare fordi hun jobber nesten like mye som deg…. 

Anonymkode: c4248...f5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
PurpleRain skrev (7 timer siden):

Da er hun i uførefella. Hvis hun skulle bli sykere og må redusere stillingen enda mer, vil hun få penger beregnet fra 80% stilling - og 66% av 80% medfører en ganske kraftig reduksjon av lønn. 

Tror du ville vært tjent med å ikke fokusere så mye på henne. 

Anonymkode: 19fde...747

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...