AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #1 Skrevet 21. august 2025 Hvem her har dratt på det? Har det noe for seg? Og hva slags bok får de?? Bibel? Anonymkode: 08ada...c26
Gjest jegerrinne Skrevet 21. august 2025 #2 Skrevet 21. august 2025 2 år? Her er det 4 og 6 år. Bøkene er med noen sanger og historier Vi dro på begge. Bibelen fikk de ikke før de skulle konfirmeres.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #3 Skrevet 21. august 2025 jegerrinne skrev (4 minutter siden): 2 år? Her er det 4 og 6 år. Bøkene er med noen sanger og historier Vi dro på begge. Bibelen fikk de ikke før de skulle konfirmeres. Ja, fått invitasjon til det. Anonymkode: 08ada...c26
Gjest jegerrinne Skrevet 21. august 2025 #4 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, fått invitasjon til det. Anonymkode: 08ada...c26 Ok. Er i hvertfall veldig koselig på disse samlingene. Er frivillig. Her var det 4 og 6 år. Var da litt barne sang, prat om kirken på en måtte ungene forstod. Og ble vist rundt samtidig som de fikk boka
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #5 Skrevet 21. august 2025 jegerrinne skrev (3 minutter siden): Ok. Er i hvertfall veldig koselig på disse samlingene. Er frivillig. Her var det 4 og 6 år. Var da litt barne sang, prat om kirken på en måtte ungene forstod. Og ble vist rundt samtidig som de fikk boka Frivillig skjønner jeg at det er. Bare lurte på om folk faktisk dro på det, eller om det bare er de som er troende. Har likom ikke lyst til å ende opp å være de eneste som er der. Anonymkode: 08ada...c26
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #6 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Frivillig skjønner jeg at det er. Bare lurte på om folk faktisk dro på det, eller om det bare er de som er troende. Har likom ikke lyst til å ende opp å være de eneste som er der. Anonymkode: 08ada...c26 Ja, folk drar på det. ❤️ Anonymkode: d96a2...fd6 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #7 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Frivillig skjønner jeg at det er. Bare lurte på om folk faktisk dro på det, eller om det bare er de som er troende. Har likom ikke lyst til å ende opp å være de eneste som er der. Anonymkode: 08ada...c26 Hvis du ikke tror på det der, hvorfor er ungen døpt? Hvis mannen er kristen, så kan vel han ta barnet med i kirka så hen får boken? Om folk møter, vil nok variere en del. Men jeg synes da dere som kjører dåp får se å holde løftet og sørge for at ungen får trosopplæringen. Ellers har det lite for seg. Anonymkode: 7937a...900 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #8 Skrevet 21. august 2025 4 år. Ja. Koselig. Hm Er du sikker på du burde stått i statskirken? Anonymkode: 3c022...325 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #9 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du ikke tror på det der, hvorfor er ungen døpt? Hvis mannen er kristen, så kan vel han ta barnet med i kirka så hen får boken? Om folk møter, vil nok variere en del. Men jeg synes da dere som kjører dåp får se å holde løftet og sørge for at ungen får trosopplæringen. Ellers har det lite for seg. Anonymkode: 7937a...900 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 4 år. Ja. Koselig. Hm Er du sikker på du burde stått i statskirken? Anonymkode: 3c022...325 Herregud. Pust med magen. Det finnes da veldig mange måter å ha en relasjon til kirka på og dere kan ikke bestemme at alle som går der skal tilbe og ære Gud og Jesus. Anonymkode: 83c06...bcf 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #10 Skrevet 21. august 2025 Kunne aldri falt meg inn å dra på noe sånt. Anonymkode: 11ad0...df4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #11 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kunne aldri falt meg inn å dra på noe sånt. Anonymkode: 11ad0...df4 Ok Anonymkode: dd447...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #12 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Herregud. Pust med magen. Det finnes da veldig mange måter å ha en relasjon til kirka på og dere kan ikke bestemme at alle som går der skal tilbe og ære Gud og Jesus. Anonymkode: 83c06...bcf Det er de med døpte barn som får invitasjon til bokutdelinger i kirka. Det er en del av tilbudet i trosopplæringen. Jeg er ikke interessert og meldte meg følgelig ut før barnet mitt ble født. Jeg synes det er hyklerisk å la barnet døpes hvis man ikke har tenkt å følge opp. I det du lar barnet døpes, så har du bestemt deg for å "tilbe og ære Gud og Jesus". Du lover da at barnet skal vokse opp i den kristne tro. Da blir det dumt å skofte trosopplæringen. Selv om det selvfølgelig er frivillig. Anonymkode: 7937a...900
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #13 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis du ikke tror på det der, hvorfor er ungen døpt? Hvis mannen er kristen, så kan vel han ta barnet med i kirka så hen får boken? Om folk møter, vil nok variere en del. Men jeg synes da dere som kjører dåp får se å holde løftet og sørge for at ungen får trosopplæringen. Ellers har det lite for seg. Anonymkode: 7937a...900 Dåp er mer tradisjon. Og er man døpt som barn kan man velge om man vil konfirmeres og gifte seg i kirken senere. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 4 år. Ja. Koselig. Hm Er du sikker på du burde stått i statskirken? Anonymkode: 3c022...325 Sikker på at du burde ha tilgang på Internett? Anonymkode: 08ada...c26 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #14 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er de med døpte barn som får invitasjon til bokutdelinger i kirka. Det er en del av tilbudet i trosopplæringen. Jeg er ikke interessert og meldte meg følgelig ut før barnet mitt ble født. Jeg synes det er hyklerisk å la barnet døpes hvis man ikke har tenkt å følge opp. I det du lar barnet døpes, så har du bestemt deg for å "tilbe og ære Gud og Jesus". Du lover da at barnet skal vokse opp i den kristne tro. Da blir det dumt å skofte trosopplæringen. Selv om det selvfølgelig er frivillig. Anonymkode: 7937a...900 Lol. Javel, tante Magda på 70år. Anonymkode: 08ada...c26 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #15 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er de med døpte barn som får invitasjon til bokutdelinger i kirka. Det er en del av tilbudet i trosopplæringen. Jeg er ikke interessert og meldte meg følgelig ut før barnet mitt ble født. Jeg synes det er hyklerisk å la barnet døpes hvis man ikke har tenkt å følge opp. I det du lar barnet døpes, så har du bestemt deg for å "tilbe og ære Gud og Jesus". Du lover da at barnet skal vokse opp i den kristne tro. Da blir det dumt å skofte trosopplæringen. Selv om det selvfølgelig er frivillig. Anonymkode: 7937a...900 Du kan mene og tenke dette for din egen del, men det er ekstremt idiotisk å mene at dette skal gjelde for alle og at folk ikke har noe der å gjøre uten st de gjør slik du mener de skal. Det er mange som har en relasjon til kirka hvor de følger tradisjonene uten at de ønsker å lære opp barna sine i kristen tro, og det er helt greit. Siden du er kristen burde du vite at kirka er åpen for alle og det er en grunn til det; ved åpenhet og kjærlighet får flere et nærere forhold til kirka, og kanskje også etterhvert Gud og Jesus. Hilsen kristen! Anonymkode: 83c06...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #16 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dåp er mer tradisjon. Og er man døpt som barn kan man velge om man vil konfirmeres og gifte seg i kirken senere. Sikker på at du burde ha tilgang på Internett? Anonymkode: 08ada...c26 Tradisjon for å lyve da eller? Eller late som for å få gaver? Det er et ekstremt dårlig argument, at man døper for sikkerhets skyld, uten å tillegge dåpen mening. Ungdom som ønsker kristen konfirmasjon, døpes på en gudstjeneste. Man kan også gifte seg i kirka hvis partner er medlem, så vidt jeg vet kreves det ikke at begge er medlem. Anonymkode: 7937a...900 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #17 Skrevet 21. august 2025 Som en mann med tett tilknytning til kirken og mangeårig medlem av menighetsråd, kan jeg med stor sikkerhet si at dere er hjertelig velkommen til kirken med barna for å motta kirkebok uansett om dere pleier å gå eller aldri går dit. Og, ja, mange tar i mot tilbudet og kommer, noe som alltid er hyggelig. Kirken har en oppfølging av alle barn som er døpt. Kirken føler et ansvar for alle sine medlemmer, også de aller minste. Les om dette her: https://www.kirken.no/nn-NO/bli-med/barn-og-unge/ Det er litt ulikt når og hvordan det skjer, men det er vanlig at barna inviteres spesielt til kirken når de er 2, 4 og 6 år. Kirkene praktiserer dette litt ulikt, men hos oss har denne utdelingen foregått som en del av en familiegudstjeneste hvor gudstjenesten er tilrettelagt for at barn skal ha utbytte av å være der. Boken de får er tilpasset alderen til barnet. Bøkene kan dere lese om her: https://www.iko.no/forlaget/dap-til-fire-ar/min-kirkebok-2-bm Anonymkode: 0c163...d1c 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #18 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som en mann med tett tilknytning til kirken og mangeårig medlem av menighetsråd, kan jeg med stor sikkerhet si at dere er hjertelig velkommen til kirken med barna for å motta kirkebok uansett om dere pleier å gå eller aldri går dit. Og, ja, mange tar i mot tilbudet og kommer, noe som alltid er hyggelig. Kirken har en oppfølging av alle barn som er døpt. Kirken føler et ansvar for alle sine medlemmer, også de aller minste. Les om dette her: https://www.kirken.no/nn-NO/bli-med/barn-og-unge/ Det er litt ulikt når og hvordan det skjer, men det er vanlig at barna inviteres spesielt til kirken når de er 2, 4 og 6 år. Kirkene praktiserer dette litt ulikt, men hos oss har denne utdelingen foregått som en del av en familiegudstjeneste hvor gudstjenesten er tilrettelagt for at barn skal ha utbytte av å være der. Boken de får er tilpasset alderen til barnet. Bøkene kan dere lese om her: https://www.iko.no/forlaget/dap-til-fire-ar/min-kirkebok-2-bm Anonymkode: 0c163...d1c Dette. Anonymkode: 83c06...bcf
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #19 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lol. Javel, tante Magda på 70år. Anonymkode: 08ada...c26 Er det hun som er så sær at dere må døpe og bruke dåpskjolen osv, ellers vil hun ikke akseptere barnebarnet? Skjønner at det kan være en utfordring i bibelbeltet og sånn, men i det lange løp så tjener dere på å stole på dere selv og ikke la dere overkjøre. Respekterer hun ikke deres mening, så får hun neppe en god relasjon til barnet uansett. Mine foreldre og besteforeldre taklet det veldig bra at det ikke ble dåp. Anonymkode: 7937a...900 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2025 #20 Skrevet 21. august 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan mene og tenke dette for din egen del, men det er ekstremt idiotisk å mene at dette skal gjelde for alle og at folk ikke har noe der å gjøre uten st de gjør slik du mener de skal. Det er mange som har en relasjon til kirka hvor de følger tradisjonene uten at de ønsker å lære opp barna sine i kristen tro, og det er helt greit. Siden du er kristen burde du vite at kirka er åpen for alle og det er en grunn til det; ved åpenhet og kjærlighet får flere et nærere forhold til kirka, og kanskje også etterhvert Gud og Jesus. Hilsen kristen! Anonymkode: 83c06...bcf Nysgjerrig, hvorfor tror du jeg er kristen? Jeg stod i statskirka av samme grunn som mange andre, fordi jeg ikke hadde meldt meg ut før. Det burde heller være sånn at de som vil inn, melder seg inn. Sånn er det med det meste annet her i livet. Det er tullete å love å la barnet vokse opp i kristen tro hvis man ikke mener noe med det. Anonymkode: 7937a...900
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå