Gå til innhold

Henter skittent barn ofte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min har og gått fra liten småbarnsavdeling til storebarn med 22 barn og 4 voksne.. 

Min har ikke vært noe snørrete men har ikke opplevd henne som mer møkkete enn på småbarn heldigvis. Sand/grå fra topp til tå såklart men det var hun de forrige to årene også. Men har feks ikke vært noe matrester og slikt. Innser at vi henger litt etter med å lære barnet å vaske seg ordentlig i ansiktet selv så får gjøre det fremover.

Det er uannsett en overgang ja og det gjør vondt i hjertet å se hvor mye de nå må klare selv fordi det ikke er i nærheten av nok voksne på jobb. Det selv om de i teorien er 2 barn "for lite" enn det som loven sier de kan være... Og hva de ikke får hjelp til lenger som de fikk før. Ser jo allerede at påkledning og sånn ikke følges like godt opp. Ikke noe vondt om de flinke voksne i barnehagen vår men de er jo for få, det er systemet som feiler. Gruer meg til høst/vinter med mer klær og litt viktigere hvordan barna er kledd.. Også andre ting som barnet forteller om, tiss i buksa fordi hun ikke fant en voksen hun turte spørre om hjelp på do selv om hun var tørr før sommeren, og bare at man leverer om morningen til 1-2 ansatte og det som føles som 100 barn som løper rundt der 2 fremdeles gråter etter levering :( Ingen til å ta imot mitt barn som også er usikker på ny avdeling og er redd for de store barna. 

Hårreisende at lavere foreldrebetaling er det politikerene snakker om. 

Anonymkode: 7431a...9e1

• Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til dere andre småbarnsforeldre, jeg trenger å høre litt hvordan det er rundtomkring. 

Har et barn på 3 år som har byttet fra småbarn til storbarnsavdeling nå etter sommeren. På denne avdelingen er det naturligvis større barn og mange flere enn på småbarnsavdelingen. De er nå en avdeling totalt 22 barn fordelt på 4 ansatte. 

Nesten daglig henter jeg mitt barn ekstremt møkkete. Ja, jeg er veldig klar over at unger blir skitne etter mye lek (spesielt nå utendørs), men synes det er litt fælt å se hvor skitten barnet mitt er i ansiktet. For noen bevitner det sikkert om en dag med mye gøy i sandkassen, men jeg synes det nesten er på grensen til uhygienisk når jeg kommer. Det er MYE snørr både stivnet og slim over alt i hele ansiktet gnidd i sand og møkk. Virker ikke som om det i det hele tatt er blitt vasket. Det er lag på lag med stivnet snørr (rart ungen får puste) og grønt slimete snørr over der igjen.. 

I tillegg registrerer jeg at (barnet holder på med pottetrening nå, men har bleier i bhg) alltid har ekstremt fulle bleier når jeg kommer og lukter sterkt tiss. 

Jeg blir litt sjokkert over denne overgangen fra småbarn til storbarnsavdeling. Spesielt ettersom barna på den andre avdelingen alltid ble så fulgt opp. 

Vi har ikke hatt noe oppstartssamtale enda, men skal etterspørre dette.. men, har flere det slik i andre barnehager også? 

Har full forståelse for at barn blir skitne og at de ansatte ikke kan følge opp hvert enkelt barn særskilt, men det må vel gå an å vaske av ansiktet ÉN gang ila dagen? Og sørge for at bleien blir byttet slik at det ikke nærmest blir fuktig og går igjennom? 

Er jeg urimelig å forlange dette? 

Anonymkode: 920f1...d62

Dette hadde jeg tatt opp

Anonymkode: a080b...c00

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det jo minst et tiår siden barnehagepersonell begynte å ringe i alarmbjella for å prøve å få fokus på at det ER IKKE NOK FOLK PÅ JOBB!!!! 

22 BARN PÅ 4 ANSATTE? 

Det er jo i beste fall 5,5 barn per voksen, men ikke på begynnelsen av dagen, på slutten av dagen, under pauser, møter, dokumentering, måltidsservering, bleieskift, sykdom osv osv osv. 

Og selv 5,5 barn per voksen er galskap. 

Du kan ikke forvente noe mer TS, hele systemet er i knestående, og de som enda jobber der holder nok ikke særlig lenge. Det er ikke nok hender til å tørke snørr og skifte den ekstra bleien. 

Vi hadde muligheten til å ha ungene i en bitte liten privat naturbarnehage, du får se deg rundt om det finnes noe sånt. Evt får du lese boka "Vi skulle hatt mer tid", og finne ut hvordan dere kan redusere arbeidstid, gå ned i levestandard, og ha ungen hjemme istedet. Det ville jeg gjort. 

Anonymkode: bcf60...fda

Jeg har svart i en annen tråd, om å levere i garderoben eller på avd, noe av det samme du skriver. Vi på småbarn er tolv, tretten barn pga utvidet. Da er grunnbemanningen på fire voksne, hvis det er tolv. Er vi tretten, skal vi egentlig være fem, men.. 

Så er det da to ped pr avd. De har 6 t 45 min dag, (lovpålagt ubunden tid på 45 min) og to ass/ fagarb. Ped begynner 45 min senere ved seinvakt, dvs de kommer 0945, og går 45 min før ved tidligvakt, dvs 1415. Evnt har vi utvidet åpningstid, beg vi 07, og ped går 1345, evnt åpent til 17, da kommer ped 1015.

Trekk så fra møter, pauser, samarbeidstider, osv, så ser en fort hvor lenge det kun er to ansatte, med 12 barn på 1-2 år. Ved bleieskift, som det ofte er mye av på ettermiddagen, er en gjerne alene igjen med elleve, inne på avd, mens den andre skifter bleiene.

To ped, er da to som går på ped.møter, og to med kortere arb.tid.

Ledelse, og ped skal ha denne løsningen, vi vet andre har andre løsninger for ubunden tid. 

Anonymkode: 6fa33...955

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde tatt en langhelg og fått bort den bleia nå. Burde ikke ha bleie på storebarnsavdeling. 
Og selvstendighetstrening, min 2 åring klarer å vaske ansiktet, bare å trene. 

Anonymkode: 8fe25...0ce

• Liker 5
Skrevet

Oppriktig nysgjerrig til dere som sier at 3-åringen burde begynne å vaske ansiktet selv hvis det er skittent/etter å ha spist/snørr. Med hva da? Skal man sende med klut da? Eller lære barnet til å rive av tørkepapir fra beholderen, dyppe i vann og vaske av?? 

Kan noen fortelle meg hvordan dette løses uten hjelp fra voksen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal selv øve mer selvstendighetstrening med min 3-åring.

Men en ting som er vanskelig å få øvd på er hjelp med relasjoner til andre barn. Jeg overhører jo at barna kan være ganske kjipe mot hverandre, en del krass språkbruk for eksempel, og det blir jo sjeldent korrigert fordi det ikke er voksne i nærheten. Min hadde vennskap på småbarn som har fortsatt på storebarn men hun forteller nå etter sommeren om en del konflikter og utestenging som jeg opplever at de voksne hjalp barna å løse på småbarn eller delte opp barna i par og grupper spesifikt for å jobbe med. Nå er det ikke nok voksne til stede og ingen mulighet for små grupper lenger. Barnet blir veldig lei seg av disse konfliktene og hun er bare såvidt 3 og kan jo ikke løse det på noe god måte ennå... Det fører jo også til mer vold mellom barna fordi de ikke vet hvordan de skal reagere og ingen griper inn, jeg ser jo og hører om at de da dytter og slår når de blir frustrerte på hverandre. 

Mulig de voksne som jobber i barnehagene er uenig i dette altså men det oppleves sånn som forelder. Jeg henter og leverer ofte til tider med full barnehage og vi leverer ikke i garderoben, så jeg ser litt, men det er jo korte glimt av dagen såklart. Men det støtter ofte det barnet har fortalt. 

Anonymkode: 7431a...9e1

• Hjerte 2
Skrevet

Høres ut som du sender en forkjøla unge i barnehagen, ja. 

Større barns tisser jo større mengder og urinen lukter mer enn på babyer. Bare å slutte med bleie så slipper du problemet. Bukser med strikk i livet anbefales!

Anonymkode: 0fb2d...336

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er det jo minst et tiår siden barnehagepersonell begynte å ringe i alarmbjella for å prøve å få fokus på at det ER IKKE NOK FOLK PÅ JOBB!!!! 

22 BARN PÅ 4 ANSATTE? 

Det er jo i beste fall 5,5 barn per voksen, men ikke på begynnelsen av dagen, på slutten av dagen, under pauser, møter, dokumentering, måltidsservering, bleieskift, sykdom osv osv osv. 

Og selv 5,5 barn per voksen er galskap. 

Du kan ikke forvente noe mer TS, hele systemet er i knestående, og de som enda jobber der holder nok ikke særlig lenge. Det er ikke nok hender til å tørke snørr og skifte den ekstra bleien. 

Vi hadde muligheten til å ha ungene i en bitte liten privat naturbarnehage, du får se deg rundt om det finnes noe sånt. Evt får du lese boka "Vi skulle hatt mer tid", og finne ut hvordan dere kan redusere arbeidstid, gå ned i levestandard, og ha ungen hjemme istedet. Det ville jeg gjort. 

Anonymkode: bcf60...fda

Ojj....Det har tydeligvis økt på 10 år da ja  desverre. Da jeg jobbet i barnehage for 10 år siden,  var det max 15 og i en overgangsfase 18 ( som egentlig var for mange) barn på 4 ansatte på min avdeling. Stor avdeling. Og nå, 22.

Skrevet

Barnehageyrket kneler snart. Vi skal være 3 voksne på 18 storbarn. Har ennå ikke hatt en full uke der begge mine medarbeidere har vært på jobb hver dag. Vi er ofte bare to voksne. Og jeg skulle gjerne tørket den snørra. Men jeg kan ikke gå en meter bort fra Per, da Pert slår og lugger de andre barna når han ikke får det som han vil. Og så må jeg ha Kari og Lise i hver sin arm, for de synes overgangen til storbarn var litt tøff og de gråter litt. Og så har Kine bæsja i trusa. Og så faller Tore og slår seg. Han blør. Jeg må hjelpe han. Og da slår Per til, og lugger Turid og Ida.Nå gråter de. Den snørra og den tunge tissebleia må vente litt. 

Anonymkode: a08a4...bd4

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Til dere andre småbarnsforeldre, jeg trenger å høre litt hvordan det er rundtomkring. 

Har et barn på 3 år som har byttet fra småbarn til storbarnsavdeling nå etter sommeren. På denne avdelingen er det naturligvis større barn og mange flere enn på småbarnsavdelingen. De er nå en avdeling totalt 22 barn fordelt på 4 ansatte. 

Nesten daglig henter jeg mitt barn ekstremt møkkete. Ja, jeg er veldig klar over at unger blir skitne etter mye lek (spesielt nå utendørs), men synes det er litt fælt å se hvor skitten barnet mitt er i ansiktet. For noen bevitner det sikkert om en dag med mye gøy i sandkassen, men jeg synes det nesten er på grensen til uhygienisk når jeg kommer. Det er MYE snørr både stivnet og slim over alt i hele ansiktet gnidd i sand og møkk. Virker ikke som om det i det hele tatt er blitt vasket. Det er lag på lag med stivnet snørr (rart ungen får puste) og grønt slimete snørr over der igjen.. 

I tillegg registrerer jeg at (barnet holder på med pottetrening nå, men har bleier i bhg) alltid har ekstremt fulle bleier når jeg kommer og lukter sterkt tiss. 

Jeg blir litt sjokkert over denne overgangen fra småbarn til storbarnsavdeling. Spesielt ettersom barna på den andre avdelingen alltid ble så fulgt opp. 

Vi har ikke hatt noe oppstartssamtale enda, men skal etterspørre dette.. men, har flere det slik i andre barnehager også? 

Har full forståelse for at barn blir skitne og at de ansatte ikke kan følge opp hvert enkelt barn særskilt, men det må vel gå an å vaske av ansiktet ÉN gang ila dagen? Og sørge for at bleien blir byttet slik at det ikke nærmest blir fuktig og går igjennom? 

Når det gjelder bleie er det mangel på rutine i barnehagen. småbarnavdeling har faste tider iløpet av en dag som det byttes, er ikke helt sånn på stor avdeling. Liten avdeling er veldig rutinebasert med leggetider, skifting osv, mens stor avdeling er mer fritt vilt og uorganisert hvis jg kan si det på den måten.

Hvis jeg var deg ville jeg adressert situasjonen til ped leder, er hun som har ansvaret for hele avdelingen😌

Anonymkode: 4bde0...22d

• Liker 1
Skrevet

Har nå nummer 3 i barnehage og ikke møtt slikt. Hørtes ikke normalt ut 

Anonymkode: 37626...a11

Skrevet

Kjenner ikke en oppegående barnehagelærer som har fortsatt i jobben eller er på søk etter ny jobb.  ( snart må det være tomt vel ) 
Bleie bør barna få. 
Men ikke send en så syk unge i barnehagen da, det er jo slemt mot både barnet og de andre i barnehagen. 
Og den maksprisen er et hån mot hele sektoren . Tror vi går mot tidenes verste barnehageår :( stakkar små. Håper aller holder syke barn hjemme og sender i barnehagen når behovet er der :)  Evt kjernetid for lek og læring 

Anonymkode: 17d2d...27d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er dere imot maksprisen? Barnehagen får vel økt støtte fra staten for å subsidiere. Prisen er jo bare bra for oss foreldre. Jeg forstår ikke helt hvorfor nedgang i pris er noe som er så negativt? Barnehagen får jo sine penger uansett.  

Anonymkode: 75eb1...7f0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er en hån mot de ansatte ! Bruk pengene på flere ansatte og bedre lønn heller ! Nå mister jo de ansatte motet helt. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har svart i en annen tråd, om å levere i garderoben eller på avd, noe av det samme du skriver. Vi på småbarn er tolv, tretten barn pga utvidet. Da er grunnbemanningen på fire voksne, hvis det er tolv. Er vi tretten, skal vi egentlig være fem, men.. 

Så er det da to ped pr avd. De har 6 t 45 min dag, (lovpålagt ubunden tid på 45 min) og to ass/ fagarb. Ped begynner 45 min senere ved seinvakt, dvs de kommer 0945, og går 45 min før ved tidligvakt, dvs 1415. Evnt har vi utvidet åpningstid, beg vi 07, og ped går 1345, evnt åpent til 17, da kommer ped 1015.

Trekk så fra møter, pauser, samarbeidstider, osv, så ser en fort hvor lenge det kun er to ansatte, med 12 barn på 1-2 år. Ved bleieskift, som det ofte er mye av på ettermiddagen, er en gjerne alene igjen med elleve, inne på avd, mens den andre skifter bleiene.

To ped, er da to som går på ped.møter, og to med kortere arb.tid.

Ledelse, og ped skal ha denne løsningen, vi vet andre har andre løsninger for ubunden tid. 

Anonymkode: 6fa33...955

Den lovpålagte tiden er 4 timer per uke ikke 45 per dag, så dette kan fint løses på en annen måte. I vår barnehage er det også lokalt bestemt at bua og assistent skal ha en times plantid i tillegg så da flyr det enda flere timer bort.

Anonymkode: 7d233...355

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kjenner ikke en oppegående barnehagelærer som har fortsatt i jobben eller er på søk etter ny jobb.  ( snart må det være tomt vel ) 
Bleie bør barna få. 
Men ikke send en så syk unge i barnehagen da, det er jo slemt mot både barnet og de andre i barnehagen. 
Og den maksprisen er et hån mot hele sektoren . Tror vi går mot tidenes verste barnehageår :( stakkar små. Håper aller holder syke barn hjemme og sender i barnehagen når behovet er der :)  Evt kjernetid for lek og læring 

Man kan jo alltids slå til med argumentet at "vi betaler for barnehagen så der må de ansatte bare skjerpe seg"

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor er dere imot maksprisen? Barnehagen får vel økt støtte fra staten for å subsidiere. Prisen er jo bare bra for oss foreldre. Jeg forstår ikke helt hvorfor nedgang i pris er noe som er så negativt? Barnehagen får jo sine penger uansett.  

I flere kommuner er det store nedskjæringer der budsjettet må ned ganske mye per barnehage. Så barnehagen får ikke sine penger uansett nei :)

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I flere kommuner er det store nedskjæringer der budsjettet må ned ganske mye per barnehage. Så barnehagen får ikke sine penger uansett nei :)

Nå er det staten som subsidierer barnehageprisen. Så hvorvidt kommunen setter ned støtten har jo ingenting med prisen vi betaler å gjøre. 

• Nyttig 1
Skrevet

Har ett barn som så ut som han hadde drevet krigføring med snørr i Sahara. Så alltid skitten ut når vi hentet og ermene fulle av snørr. Bhg hadde måttet gått konstant og vasket han. Så har jeg et barn som fletten forysatt var fin, lekte pent og rolig, alltid spist uten smekke og har alltid hatt god kroppskontroll.  Hun hadde ikke samme «behov» for gris og om snørrete så kunne hun jo blåse ut snørret.  Hun likte ikke å bli skitten, broren har gitt faen

Bleier ba datteren selv om bytte før hun  lærte seg å prate som 3-åring. 

Anonymkode: 39846...278

Skrevet

Alle de pengene som nå brukes til spons av barnehageplasser kunne vært brukt til bedre bemanning. Derfor er vi i mot. 

Det er nesten ikke søkere til barnehagelærerutdanningen.

Gjennomsnittsalder for når en barnehagelærer slutter i yrket er ca 50 år. 

Mange tusen jobber andre steder. Som skole, voksenopplæring. Ingen vil jobbe i bhg lenger sånn det har blitt. 

Anonymkode: 94ec8...9db

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...