Gå til innhold

5 om dagen. Har du råd til det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var nettopp på butikken og kjøpt 2 pærer, 6 epler, 2 paprika og 2 pakker druer. Det ble ca 240 nok. Svindyrt å handle frukt hvordan skal man få råd til å spise 5 om dagen når man blir blakk etter 3? Har noen tips og triks?

Har handlet en del på utenlandske butikker før men merker nå at de også er nesten like dyre som norske noe tom dyrere. 

Anonymkode: b7c6b...926

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp norsk og i sesong. Stort sprik i kilosprisen på epler, må ikke kjøpe pink lady 😉 brokkoli og blomkål koster 15 kr/stk, det er snart sesong for rotgrønnsaker og norske epler. Kiwi har "grønne snacks" kampanje med div bær, mini agurk og mini paprika til 20 kr/pakka.

Det har akkurat vært billig med fersken og mango. 

Ellers; kjøp fryste grønnsaker og bær. Jeg lager ertepure (kilopris under 30 kr) og smoothiemixer er ofte ok i pris.

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange middager er jo gjerne basert på en base av løk og tomat så der har du 2/5. Man får jo inn mye frukt og grønt via helt alminnelige måltider uten særlig kostnad.

Anonymkode: d6ea3...2a6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bonusordningen til Rema hjelper også litt på. Men ellers er det vel å holde seg til det av frukt og grønt som er på tilbud.

Anonymkode: 550a4...0ad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Var nettopp på butikken og kjøpt 2 pærer, 6 epler, 2 paprika og 2 pakker druer. Det ble ca 240 nok. Svindyrt å handle frukt hvordan skal man få råd til å spise 5 om dagen når man blir blakk etter 3? Har noen tips og triks?

Har handlet en del på utenlandske butikker før men merker nå at de også er nesten like dyre som norske noe tom dyrere. 

Du velger jo å kjøpe de dyreste tingene, da....

Velg heller gulrot, kålrot, blomkål, hodekål, brokkoli, løk, rødbeter, grønne erter osv.. Mange gode grønnsaker som koster en brøkdel pr. kilo sammenliknet med epler, paprika og druer.

Anonymkode: 0dbba...583

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg ligger langt over fem om dagen  da jeg har 100 % plantebasert kosthold og selv om jeg er minste ufør har jeg råd til dette.

Anonymkode: 41e64...b3e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nesten halve prisen er druer. Du kunne valgt noe annet. 

Anonymkode: bcb82...873

AnonymBruker
Skrevet

Det er langt billigere å spise mye grønt og lage ting fra bunnen av enn å kjøpe ferdigprodukter og kjøtt, det vet vel alle?🤔 Jeg er langt over 5 om dagen og lever svært billig på matfronten. 5 om dagen er ikke bare dyr frukt som druer: kjøp grønnsaker i sesong.

Anonymkode: 46f69...af7

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Tilbud og sesong. Da får du det veldig rimelig.

Er idioti å dra på butikken med en liste som sier "appelsiner, asparges, druer...", for prisene varierer så enormt. 

Denne uka har vi kjøpt store sekker med poteter og gulrøtter rett fra gård til en grei pris, det holder til over jul. Og plukker med en eske epler snart - og da blir epler prioritert foran importert frukt en god stund fremover. 

Anonymkode: e4f94...836

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

5 om dagen x 4. Nei, det har vi ikke råd til, spesielt siden vi ikke drikker kalorier. 

AnonymBruker
Skrevet

Meny har tilbud på nypoteter nå, 10kr/kiloen. 

jeg har laget 20!!! Porsjoner med hjemmelaget potetmos til den nette sum av 130 kr. 60 for potetene, 50 for smøret og 20 for melken. Krydderne hadde jeg fra før! 

Anonymkode: ee944...7be

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

5 om dagen er selvsagt bare tull. Joda vi trenger å spise grønnsaker, frukt, bær og nøtter.
Alt dette er ekstremt individuelt, derfor er det bare idiotisk å gå rundt å telle.

Bare se på unge mennesker i dag, de er helt hysteriske på å få i seg nok vann gjennom dagen.
Den eldste generasjonen i dag, de over 90, mente vann stort sett var til å vaske seg med!
De drakk minimalt, men er likevel er de som sagt over 90. 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 23.23):

Det er langt billigere å spise mye grønt og lage ting fra bunnen av enn å kjøpe ferdigprodukter og kjøtt, det vet vel alle?🤔 Jeg er langt over 5 om dagen og lever svært billig på matfronten. 5 om dagen er ikke bare dyr frukt som druer: kjøp grønnsaker i sesong.

Anonymkode: 46f69...af7

Dette! Jeg får ofte høre fra andre at de ikke har råd til å spise 100 % plantebasert slik som jeg gjør, men etter at jeg la om kostholdet for en del år siden gikk mitt matbudsjett ned.

Anonymkode: 41e64...b3e

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har hage så kan du plante selv. For å svare på spørsmålet: Nei, jeg har ikke råd til 5 om dagen.

Anonymkode: ed355...16f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nylig handlet omtrent det samme + noe mer frukt på kiwi. Endte ikke på den prisen, mindre 🤔 velg billigere alternativer kanskje 

Anonymkode: 48c3f...20a

Skrevet

Tror de fleste har råd hvis de kutter litt i forbruket av brus, snacks, godteri og alkohol 

Mister litt livsglede, men får bedre helse 😉

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Seriøst. Jeg hadde to pastinakk, tre gulerot, fem rødbeter og bladsalat til middagen i dag. Hadde en frukt hver til kvelds og litt paprika, løk og nepe i lunsjen. Kostet meg nok en drøy hundrelappen og var for fire. Altså25kr hver. Det er overkommelig. 

Endret av -venter-
AnonymBruker
Skrevet

Vi er familie på sju, og klarer fint å handle inn mellom 25 og 40 kg grønt hver uke (500-800g per person og dag). Det bli et fort 1200-1500 kr i uka, 6000 kr i måneden. Det er en "liten" del av de 20-25000 vi bruker til mat i måneden. Noe er "pyntegrønnsaker" som agurk, tomat og paprika til brødskivene, noe salatgrønnsaker, men en stor del er poteter, løk, kål, rotfrukter og frukt som epler.

Anonymkode: 2b43d...c5a

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøver å kjøpe ut i fra hva som er på tilbud, og hamstrer litt når det er priskrig. 

Jeg bruker veldig mye tomater og gulrøtter, så da det var priskrig i påsken så kjøpte jeg ekstra mange pakker, skrellet, skar opp og fylte en skuff i fryseren. 

Prøver å gjøre det samme med paprika. 

Jeg skulle ønske at man droppet de store svingningene.

Paprika koster 34,90,- den éne uken, så 14,90,- den neste.

Gulrøttene kostet 9,90,- i påsken, men 34,- etter. 
Skulle heller sett at gulrøttene kostet 19,90 året rundt 🤪

• Liker 2
Skrevet

Jeg har kjøpt druer til 25kr pakken på Extra de siste par uken, og 35kr på Spar. Jeg har også sett det har vært tilbud på druer i løsvekt. Jeg har også falt for fristelsen og betalt 46kr for Cotton Candy druer 😋 

Jeg pleier likevel ikke å betale nærmere 50kr for druer, da kjøper jeg noe annet. Jeg skulle kjøpe fryste bær/frukt og så at fryst mango plutselig var så «billig», samt jeg hadde kupong, og da ble det fryst mango istedenfor annen dyrere fryste bær/frukt. 

Det å tilpasse seg tror jeg er veldig nødvendig her, som flere er innpå. Jeg spiser haugevis av blomkål fra 10-20kr, men ikke for 30+ for et lite hode. 

Jeg er glad i salat, men mange av salatgrønnsakene er veldig dyre, og da blir det mindre salat og mer av annet. 

Jeg er helt enig med TS i at mye har blitt veldig dyrt, og jeg har stått der selv og reagert på hvor lite jeg til tider får for pengene nå kontra før. 
Jeg forstår godt at det for en familie er ekstra vanskelig, men rotgrønnsaker, løk, og bananer kan en stort sett få til en ok pris. Samme med mye av det fryste. Jeg får jevnlig kuponger på Rema for fryste varer, som drar summen enda lavere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...