Gå til innhold

Vurderer stemme Generasjonspartiet

Fremhevede innlegg

Skrevet
omno_guest skrev (På 10.8.2025 den 17.10):

Sveits har direkte demokrati og der går det visstnok veldig bra. Kanskje grunn at mange av våre aller rikeste velger å flytte til Sveits?

Årsaken til at det er Sveits mange rike flytter til er nok ikke dette.

Det er mer det at det er lite skatt på aksjegevinst og utbytte. I Norge er det nesten 40% skatt på utbytte, mens det i Sveits er 10%. I tillegg har Sveits ikke skatt på aksjegevinst.

Stoltenbergregjeringen laget en skatteavtale med Sveits i 2010 slik at når man flytter til Sveits kan man ikke beskatte dette i Norge. I forhold til andre skatteparadis har man ingen slik avtale og utflyttede må svare skatt i Norge i fire år etter utflytting. Utbytte kan derfor sendes skattefritt fra et norsk selskap til et sveitsisk selskap. Deretter kan den sveitsiske aksjeeieren ta ut utbytte fra det sveitsiske selskapet enten ved å selge aksjene skattefritt eller betale ti prosent i utbytteskatt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Perfume skrev (23 timer siden):

Syns det er regelrett drit vanskelig, for å si det slik.. Man er enig med noe fra dét partiet, noe fra dét og noe fra dét.. Pr nå fins det vel ingen jeg er 100% enig med.

F. Eks Føler jeg at prisene er begynt å skyte mot himmelen, mens inntekten ikke har steget så mye. ( ja jeg har uføretrygd, minstesats) 

Men jeg mener Norge burde bli mer selvforsynt, så jeg støtter bøndene..

Ja, prisene har steget mye. Hva tenker du matvareprisene ville vært om mer av maten skulle være norsk? Tross alt bor vi i et klima der mer av maten må lages innendørs om selvforsyningsgraden skal økes. Tenker du det blir billigere mat?

Syns dette grønne skiftet er helt feil vei å gå, da mener jeg havvind, elektrifisering, klima kvoter osv.. 

Hva tenker du er alternativet?

Jeg mener renta fint kunne ligget der den er ( den har vært både høyere og lavere), og jeg kan fint betale skatt for de godene jeg får. 

Hvorfor tenker du renta skulle ligge akkurat der? Skal ikke Norge ha egen finanspolitikk?

Mener skole og helse bør prioriteres, psykiatri, skoletilbud osv.. Og jeg mener distriktene må få bestå, men det må komme jobber for flere også der for å kunne beholde folk der.. 

Er det staten som skal skaffe jobbene, eller burde vi hatt rammebetingelser som gjør at folk ønsker å starte private arbeidsplasser?

Verdiskaping er viktig.. Det kan ikke koste mer for nordmenn å drive enn utenlandske.. Heller motsatt.. Vi kan ikke ta inn så mange som vi hsr gjort heller, av utenlandske, uten å klare å integrere dem. Mange immigranter hsr skapt mye flott her, mange jobber hardt, noen gjør ikke det.. 

Så hva stemmer man?! Aner ikke.. 

Men er villig til å stemme Rødt eller noe helt nytt for bytte, stoler ikke på verken AP, Høyre eller Frp... Litt rådvill... 

Så du vil ha private bedrifter, men ønsker å stemme Rødt som vil forby private bedrifter? Den skjønner jeg ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Miljøkrigeren Oddekalv som kjørte rundt i en Toyota Landcruiser diesel til 1.6 mill i 2016, hele familien er dramatisk og føles useriøs.

Phil Collins sa det best:

"do as i say, not as i do"

• Liker 5
Skrevet
Illuminatum skrev (56 minutter siden):

Ja, prisene har steget mye. Hva tenker du matvareprisene ville vært om mer av maten skulle være norsk? Tross alt bor vi i et klima der mer av maten må lages innendørs om selvforsyningsgraden skal økes. Tenker du det blir billigere mat?

Hva tenker du er alternativet?

Hvorfor tenker du renta skulle ligge akkurat der? Skal ikke Norge ha egen finanspolitikk?

Er det staten som skal skaffe jobbene, eller burde vi hatt rammebetingelser som gjør at folk ønsker å starte private arbeidsplasser?

Så du vil ha private bedrifter, men ønsker å stemme Rødt som vil forby private bedrifter? Den skjønner jeg ikke.

Vi har da overlevd med mat fra Norge siden Norge ble til...? Joda, sikkert alltid vært litt import fra nabo land osv, jeg vet jo hvor viktig sjøfart var og er. Men importere så mye vi gjør? Er dét bærekraftig?  Hvis prisene hadde stoppet et sted... Men de gjør ikke det. De går stadig oppover. 

Alt jeg nevnte var fra mitt eget perspektiv. Jeg vet ikke hva du eller alle andre trenger, mener eller føler, og det er ikke mitt ansvar heller. Hver må jo følge sin situasjon og mening. 

At jeg ønsker private bedrifter og stemmer rødt, betyr jeg realistisk vet at ingen(!) parti er alene om å styre. Rødt ville aldri stått alene. Det er ikke ALT jeg er enig med dem i. Men mer enn de andre. Det er nok for meg til å stemme på dem. 

• Nyttig 2
Skrevet
Perfume skrev (24 minutter siden):

Vi har da overlevd med mat fra Norge siden Norge ble til...? Joda, sikkert alltid vært litt import fra nabo land osv, jeg vet jo hvor viktig sjøfart var og er. Men importere så mye vi gjør? Er dét bærekraftig?  Hvis prisene hadde stoppet et sted... Men de gjør ikke det. De går stadig oppover. 

Jada, vi klarer oss sikkert med stort sett rotgrønnsaker om vinteren og ikke salat etc. Men jeg vil ha litt mer valg.

Perfume skrev (24 minutter siden):

Alt jeg nevnte var fra mitt eget perspektiv. Jeg vet ikke hva du eller alle andre trenger, mener eller føler, og det er ikke mitt ansvar heller. Hver må jo følge sin situasjon og mening. 

At jeg ønsker private bedrifter og stemmer rødt, betyr jeg realistisk vet at ingen(!) parti er alene om å styre. Rødt ville aldri stått alene. Det er ikke ALT jeg er enig med dem i. Men mer enn de andre. Det er nok for meg til å stemme på dem. 

Jeg velger heller er parti som jeg i hovedsak er enig med i enn et parti som har en del enkeltsaker som jeg er enig med.

Det å innføre et sosialistisk samfunn hvor vi ikke har privat eierskap og styrene erstattes med ansattmøter er ikke et samfunn jeg ønsker meg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Illuminatum skrev (41 minutter siden):

Jada, vi klarer oss sikkert med stort sett rotgrønnsaker om vinteren og ikke salat etc. Men jeg vil ha litt mer valg.

Jeg velger heller er parti som jeg i hovedsak er enig med i enn et parti som har en del enkeltsaker som jeg er enig med.

Det å innføre et sosialistisk samfunn hvor vi ikke har privat eierskap og styrene erstattes med ansattmøter er ikke et samfunn jeg ønsker meg.

Som sagt er jeg i hovedsak enig med Rødt.. Men jeg liker også SP.. Tilogmed ting fra KrF... Men I hovedsak Rødt.. 

Ingen av partiene er jeg 100% ( eller 90%) enig i.. 

Skrevet
Perfume skrev (1 minutt siden):

Som sagt er jeg i hovedsak enig med Rødt.. Men jeg liker også SP.. Tilogmed ting fra KrF... Men I hovedsak Rødt.. 

Ingen av partiene er jeg 100% ( eller 90%) enig i.. 

Så du er for et parti som ønsker planøkonomi?

Det er vel nesten forsåvidt SP også blitt, dog mener de at bøndene skal ha særfordeler. Dette passer dårlig med ideologien til Rødt, hvor de som jobber på gården skal være de som bestemmer gårdsdriften.

Minner om at bøndene er de eneste som ikke betaler formuesskatt, selv hvor verdifull gården er.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kom til å tenke på et dikt av Jan Erik Vold. Bytt ut han med hun, så passer det egentlig ganske bra på Oddekalv:

SI MEG - HVA
bruker han det døve øret
til?
Det døve øret?
Ja, det døve øret.
Nåh - DET DØVE ØRET, det
bruker han
til å høre med.

• Liker 3
Skrevet
norw skrev (På 11.8.2025 den 9.08):

Det er en skremmende utvikling. Hun Oddekalv-dama må være den verste "politikeren" på år og dag.

Appelerer nok til svært enkle mennesker, og at folket skal bestemme i større grad er det mest bekymringsverdige av alt. Dette "partiet" er ingen trussel på kort sikt, men det er en politisk utvikling som fort kan bli et problem ved neste stortingsvalg.

Hun er ihvertfall fall engasjert i forhold til traustingene vi så på partilederdebatten i går.

De lirer av seg de samme "løftene" gang på gang. De er alltid uenige og anerkjenner aldri at motparten har gjort noe bra. 

Partiene er altfor like og i det store og hele forandrer ingenting seg uansett hvem som styrer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Illuminatum skrev (5 timer siden):

Så du er for et parti som ønsker planøkonomi?

Det er vel nesten forsåvidt SP også blitt, dog mener de at bøndene skal ha særfordeler. Dette passer dårlig med ideologien til Rødt, hvor de som jobber på gården skal være de som bestemmer gårdsdriften.

Minner om at bøndene er de eneste som ikke betaler formuesskatt, selv hvor verdifull gården er.

Spiller det noen rolle for deg dette? Hvorfor lurer du? Er det ikke nok at jeg sier hvem jeg holder mest med? 
Bøndene er for meg super viktig.

Skrevet
GammelKaktus skrev (På 11.8.2025 den 22.32):

Nei altså den dama der og partiet hun leder er ikke for meg. Det må være mennesker som kan oppføre seg skikkelig i ALLE settinger som skal styre landet.

For min del så blir det AP, da er det iallfall trygg styring og folk med peiling. 

Herlighet, han er jo statsminister. Hun fikk sitte der å skrike at hun var folkets stemme, det er da han som er statsminister som er folkets stemme, hans parti er jo faktisk valgt av majoriteten. Dette merkelige partiet har jeg ikke en gang fått med meg før hun begynte å skrike da jeg så henne på dagsnytt. Ikke akkurat et talent innenfor debatt. :P Synes han gjorde et godt inntrykk i den der guttaepisoden, han har roen og det trenger vi i usikre tider ikke skrikende voksne damer fra et filleparti. Hun ga et utrolig dårlig inntrykk og hun er for spesielt interesserte. 

Her er jammen 3 debutanten i løpet av episoden hvor Støre peker seg selv på brystet og nevner at han er statsminister😅

Skrevet
NakenPanda skrev (På 12.8.2025 den 10.18):

Miljøkrigeren Oddekalv som kjørte rundt i en Toyota Landcruiser diesel til 1.6 mill i 2016, hele familien er dramatisk og føles useriøs.

Phil Collins sa det best:

"do as i say, not as i do"

Det er faktisk ingen som kjemper for miljøet som går foran som et godt eksempel.

Tar ikke seriøst de som sier de er miljøbevisste og likevel tar fly. Eller har barn.

Skrevet
Nowayback skrev (13 minutter siden):

Det er faktisk ingen som kjemper for miljøet som går foran som et godt eksempel.

Tar ikke seriøst de som sier de er miljøbevisste og likevel tar fly. Eller har barn.

MDG er seriøse med å slutte med alt for miljøet også inntekter, seriøst gale mener jeg da, satser på at de havner under sperregrensa igjen der de hører hjemme mens de blør akkurat nok fra rødt sånn at de havner samme plass.

Energi er den eneste ekte valuta i et moderne samfunn.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Alizee skrev (På 11.8.2025 den 14.46):

Men politikere som gang på gang blir tatt i løgn og ikke holder det de lover, det klarer du å ta seriøst?

Enig i at hun virker for lite behersket til å være leder, men frustrasjonen i seg selv er med god grunn.

Enig !! Syns faktisk hun er forfriskende og kul ! Et friskt pust som tør å sette fingeren i såret 👏. btw anbefaler jeg folk å høre henne i podcasten til Marianne mørk Danielsen ; ikke lett å bli gammel el noe sånt . Et fantastisk intervju ❤️

Endret av NiceOrNothing
  • Nyttig 2
Skrevet
Kaffeguru skrev (På 11.8.2025 den 9.49):

Her er episoden fra Dagsnytt 18 hvor Gyda Oddekalv går amok i studio. Hun er ikke egnet til å være leder eller politiker. Det er umulig å ta henne seriøst. 

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202508/episode/NNFA56080525

Jeg digger den dama! Tøff og engasjert.

Veldig betatt av henne i tillegg 😍

Men; jeg stemmer nok ikke på Geneasjonspartiet. De vil aldri få reell makt, og da er det en bortkastet stemme.

• Liker 2
Skrevet
Perfume skrev (På 11.8.2025 den 10.26):

Syns det er regelrett drit vanskelig, for å si det slik.. Man er enig med noe fra dét partiet, noe fra dét og noe fra dét.. Pr nå fins det vel ingen jeg er 100% enig med.

F. Eks Føler jeg at prisene er begynt å skyte mot himmelen, mens inntekten ikke har steget så mye. ( ja jeg har uføretrygd, minstesats) 

Men jeg mener Norge burde bli mer selvforsynt, så jeg støtter bøndene..

Syns dette grønne skiftet er helt feil vei å gå, da mener jeg havvind, elektrifisering, klima kvoter osv.. 

Jeg mener renta fint kunne ligget der den er ( den har vært både høyere og lavere), og jeg kan fint betale skatt for de godene jeg får. 

Mener skole og helse bør prioriteres, psykiatri, skoletilbud osv.. Og jeg mener distriktene må få bestå, men det må komme jobber for flere også der for å kunne beholde folk der.. 

Verdiskaping er viktig.. Det kan ikke koste mer for nordmenn å drive enn utenlandske.. Heller motsatt.. Vi kan ikke ta inn så mange som vi hsr gjort heller, av utenlandske, uten å klare å integrere dem. Mange immigranter hsr skapt mye flott her, mange jobber hardt, noen gjør ikke det.. 

Så hva stemmer man?! Aner ikke.. 

Men er villig til å stemme Rødt eller noe helt nytt for bytte, stoler ikke på verken AP, Høyre eller Frp... Litt rådvill... 

Veldig enig med deg! 

Tipper det blir Rødt her også, men stygt redd de kommer til å prioritere palestina-saken i stedet for de svake i Norge.

• Nyttig 1
Skrevet
IDGAF skrev (På 11.8.2025 den 10.11):

Jeg forstår ikke hvordan folkeavstemninger fungerer i praksis 😅 Alle hadde jo stemt ja for mer penger i skole, helse og eldreomsorg. Samtidig hadde det vel blitt enstemmig ja for mindre skatter og avgifter. Hvordan skal dette gå opp? Man trenger noen som tar de upopulære valgene også.

Det kommer jo helt an på hvordan man legger opp disse avstemmingene.

F.eks kan man stemme over om man vil ha tilbud X, men det koster så og så mye, og det vil da føre til en skatteøkning på Y kr per person. Så er det da opp til deg om du syns det er verdt det.
Tilsvarende kan man stemme over å fjerne tilbud, med tilhørende skattelette.

Skrevet
Perfume skrev (På 12.8.2025 den 6.44):

Ingen stemmer er vel bortkastet.. Alle får jo si sin mening.. Og alle som stemmer på alt annet enn de store partiene, sender en statement at folket vil ha noe nytt. Og det er vel ikke bortkastet? 

Det er jo bortkastet om du ønsker at din stemme skal være utslagsivende. Gir du stemmen din til f.eks. generasjonspartiet som 99,99% sikkert ikke får mandat på tinget, så kaster du bort din stemme som kunne vært brukt til for eksempel å få et av de andre partiene over sperregrensen (MDG, Venstre, KrF) som faktisk kan flytte hele flertallet ved valget.

Det er jo bare fint med nye partier, men jeg ville aldri stemt på noen av dem med mindre meningsmålingene viser at de nærmer seg mandat(er) på Stortinget.

Skrevet

Her blir det Generasjonspartiet. Alternativet er å stemme taktisk, men hvis ikke folk tør å stemme på det partiet de faktisk er mest enig med bare fordi de er "for små" til å få reel makt, så blir det aldri noen endring her i landet. Husk at FrP også startet som et bittelite parti, og se hvor de er nå.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
Kaffeguru skrev (På 10.8.2025 den 20.05):

Etter å ha sett lederen i Generasjonspartiet, frk Oddekalv, gå nærmest amok i Dagsnytt 18 for 5 dager siden så mistet jeg nærmest all respekt. Det ligger på NRK. 

Skal man være leder i et parti og på Stortinget bør man kunne argumentere saklig og ikke oppføre seg slik. 

Dessuten har vi masse folk her i landet som ikke setter seg godt nok inn i politikk eller har interesse av det. Å drive og stemme i hytt og pine over alt mulig rart hadde bare blitt kaos. Det hadde blitt for mye sprik i sakene, en del hadde stemt for det som var best for dem selv og ikke helheten og folk er for travle til å sette seg godt nok inn i sakene så mange av stemmene hadde blitt for uinformerte. På grunn av sprik i sakene ville det vært vanskelig å få statsbudsjettet i balanse. 

Hun er dattera til Kurt Oddekalv,da. Var temperament på han og, mildt sagt. Så ikke akkurat overrasket .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...