Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over generasjonspartiet og vurderer sterkt å stemme det. Jeg er lei av de store partiene og vi trenger et helt nytt system. 

Les litt på nettsiden hva de står for, at folket skal bestemme selv. Som sånn det er nå, kommer dagens regjeringspolitikere ut med løgner på løgner. De legger ut viktige høringer rundt skoleavslutning i juni eller andre ugunstige tidspunkter hvor folk flest er mye opptatt med annet. Dette er høringer som går ut på å endre grunnloven annet som ikke gagner folket, som mer vanskelig for småbarnsfamilier, m.m.

Sveits har direkte demokrati og der går det visstnok veldig bra. Kanskje grunn at mange av våre aller rikeste velger å flytte til Sveits?

GP har ikke kun dette som sak, men det er noe av det. 

Flere?

https://www.generasjonspartiet.no/

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikkje meg!

Eg vil heller stemme på eit parti som har vore i politikken ei stund, rett og slett fordi eg då kan vurdere korleis partiet har innfridd valflesket sitt over tid.

Og det gjeld spesielt i ei uroleg tid som no. Eg kunne kanskje stemt på eit flunkande nytt parti dersom det var rolege tider i verda, men dette valet går eg for politisk erfarenhet. Etter mitt syn treng vi ein roleg, reflektert statsminister som kan styre skuta best mogleg gjennom global finanskrise, krig og kriser*.

Nye parti er jo kjente for å komme med enkle valkamp-slogan, om korleis nettopp dei skal redde landet og verda. Endeleg kjem det eine partiet som skal "drain the swamp" på ein eller annan måte. 

Angåande direktedemokrati/folkeavstemming så er jo dette ein vakker tanke. Utfordringa er likevel at dersom ein får for mange folkeavstemmingar i løpet av kort tid, så går valdeltakinga drastisk ned. Dette kan då bli ei utfordring for demokratiet, sidan ein berre gidd å stemme dersom det er noko som angår seg sjølv. 

Nei, eg for min del vil heller la dei norske stortingspolitikarane drive med heiltids-politikken, så kan eg lene meg tilbake og følge med på dei og heller foreta mi vurdering kvart fjerde år. 

* For the record; har verkeleg ikkje landa på kva parti eg stemmer på i år. Får håpe at valkampen snart er i gang!

• Liker 2
  • Nyttig 16
Skrevet

Vi burde kunne velge både politikere og byråkrater til hver enkelt departement, og velge direkte til regjering/overordnet styring. 

Dette med app framstår som gimmick. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså,jeg er for at folket skal få sin stemme hørt og alt det der,men hadde ikke stolt på at den Norske befolkningen i flere viktige saker hadde stemt noe som helst fornuftig. Her i Norge er vi opptatt av oss selv først og fremst. Det hadde blitt en masse med tulle lover,og veldig mye hadde endt helt katastrofe. Skal jeg liksom la meg stole på at en snørrete 18 åring som har Andrew Tate som forbilde,og som bruker fritiden sin på krypto og snus tar gode beslutninger? Så lenge han er "Kjekk" så ville alle venner og deres tante også stemt samme som han. 

Nei GP har gjerne en god del på partiprogrammet jeg er enig i,men det der la folket avgjøre blir katastrofe.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Etter å ha sett lederen i Generasjonspartiet, frk Oddekalv, gå nærmest amok i Dagsnytt 18 for 5 dager siden så mistet jeg nærmest all respekt. Det ligger på NRK. 

Skal man være leder i et parti og på Stortinget bør man kunne argumentere saklig og ikke oppføre seg slik. 

Dessuten har vi masse folk her i landet som ikke setter seg godt nok inn i politikk eller har interesse av det. Å drive og stemme i hytt og pine over alt mulig rart hadde bare blitt kaos. Det hadde blitt for mye sprik i sakene, en del hadde stemt for det som var best for dem selv og ikke helheten og folk er for travle til å sette seg godt nok inn i sakene så mange av stemmene hadde blitt for uinformerte. På grunn av sprik i sakene ville det vært vanskelig å få statsbudsjettet i balanse. 

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Fant80 skrev (4 timer siden):

Altså,jeg er for at folket skal få sin stemme hørt og alt det der,men hadde ikke stolt på at den Norske befolkningen i flere viktige saker hadde stemt noe som helst fornuftig. Her i Norge er vi opptatt av oss selv først og fremst. Det hadde blitt en masse med tulle lover,og veldig mye hadde endt helt katastrofe. Skal jeg liksom la meg stole på at en snørrete 18 åring som har Andrew Tate som forbilde,og som bruker fritiden sin på krypto og snus tar gode beslutninger? Så lenge han er "Kjekk" så ville alle venner og deres tante også stemt samme som han. 

Nei GP har gjerne en god del på partiprogrammet jeg er enig i,men det der la folket avgjøre blir katastrofe.

Les mer om folkets avstemning på nettsiden. Det er også kvalitetskontroll og det går gjennom prosesser og sånt

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kaffeguru skrev (4 timer siden):

Etter å ha sett lederen i Generasjonspartiet, frk Oddekalv, gå nærmest amok i Dagsnytt 18 for 5 dager siden så mistet jeg nærmest all respekt. Det ligger på NRK. 

Skal man være leder i et parti og på Stortinget bør man kunne argumentere saklig og ikke oppføre seg slik. 

Dessuten har vi masse folk her i landet som ikke setter seg godt nok inn i politikk eller har interesse av det. Å drive og stemme i hytt og pine over alt mulig rart hadde bare blitt kaos. Det hadde blitt for mye sprik i sakene, en del hadde stemt for det som var best for dem selv og ikke helheten og folk er for travle til å sette seg godt nok inn i sakene så mange av stemmene hadde blitt for uinformerte. På grunn av sprik i sakene ville det vært vanskelig å få statsbudsjettet i balanse. 

Så er riktig da at dagens regjering har høringer og sier bare de stemmer over, som gjør verre for resten av befolkningen?

Iløpet av høyre og ap sin tid for eksempel, har antall psykiatri plasser blitt kuttet ned på, strømprisene og matprisene økt kraftig ..mange har blitt fattigere og småbarnsfamilier har fått en trangere og vanskeligere hverdag. Etter fødsel må en tilbake i jobb 6.mnd etter. 

Politikere bygde vindmøller på fosen selv om de fikk nei. De overkjører folket og kjører kun på hva som er best for dem.

Er ikke bare høyre som er i regjering, men frp var å mange der og AP.

Endret av omno_guest
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er en skremmende utvikling. Hun Oddekalv-dama må være den verste "politikeren" på år og dag.

Appelerer nok til svært enkle mennesker, og at folket skal bestemme i større grad er det mest bekymringsverdige av alt. Dette "partiet" er ingen trussel på kort sikt, men det er en politisk utvikling som fort kan bli et problem ved neste stortingsvalg.

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
norw skrev (Akkurat nå):

Det er en skremmende utvikling. Hun Oddekalv-dama må være den verste "politikeren" på år og dag.

Appelerer nok til svært enkle mennesker, og at folket skal bestemme i større grad er det mest bekymringsverdige av alt. Dette "partiet" er ingen trussel på kort sikt, men det er en politisk utvikling som fort kan bli et problem ved neste stortingsvalg.

Hvordan kan du vite det før politikken er forsøkt ut? Et svært dømmende innlegg. Jeg tror det heller appelerer til mange som har sett at det ikke blir bedre med de store nå veletablerte partiene på Stortinget. Det har vært sånn i flere år.

AP lovte for eksempel at skulle bli bedre, men for norske folk har det blitt verre. Høyre og Frp lover stadig eksempel bedre psykisk helsetilbud og sykehus, men det har blitt verre og mange psykiatri tilbud er blitt nedlagt.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
omno_guest skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan du vite det før politikken er forsøkt ut? Et svært dømmende innlegg. Jeg tror det heller appelerer til mange som har sett at det ikke blir bedre med de store nå veletablerte partiene på Stortinget. Det har vært sånn i flere år.

AP lovte for eksempel at skulle bli bedre, men for norske folk har det blitt verre. Høyre og Frp lover stadig eksempel bedre psykisk helsetilbud og sykehus, men det har blitt verre og mange psykiatri tilbud er blitt nedlagt.

Folk flest er ikke glupe nok til å ta fornuftige avgjørelser, eller det er i hvert fall en høy andel som ikke er det. Vi må ha kompetente politikere valgt fram av partiene selv, som tar langt bedre avgjørelser, i blant avgjørelser som er upopulære, men som må til.

Så får det være opp til velgerne å stemme på ulike partier avhengig av hvordan forrige periode gikk, eller hva man har tro på i et lengre perspektiv.

Det er dessverre altfor mange som ikke skjønner at Norge påvirkes av globale forhold og så skal liksom norske partier straffes i vanskelige tider.

• Liker 8
  • Nyttig 9
Skrevet
norw skrev (8 minutter siden):

Folk flest er ikke glupe nok til å ta fornuftige avgjørelser, eller det er i hvert fall en høy andel som ikke er det. Vi må ha kompetente politikere valgt fram av partiene selv, som tar langt bedre avgjørelser, i blant avgjørelser som er upopulære, men som må til.

Så får det være opp til velgerne å stemme på ulike partier avhengig av hvordan forrige periode gikk, eller hva man har tro på i et lengre perspektiv.

Det er dessverre altfor mange som ikke skjønner at Norge påvirkes av globale forhold og så skal liksom norske partier straffes i vanskelige tider.

Utifra hva jeg har sett så er dagens regjerings politikere ikke glupe nok til ta avgjørelser. Folket er nok mer glupe enn du tror. Som sånn det er nå, kan en politiker som ikke har noe gjøre med noe, bestemme om et tilbud skal bli lagt ned, som for eksempel et psykiatrisk tilbud eller annet tilbud som hjelper noen i hverdagen.

En helsefagarbeider eller andre som jobber i et lavtlønnsyrke har mye mer innsikt i hva som er best i jobben deres, enn en politiker som så å si aldri har jobbet i et sånt yrke og muligens aldri jobbet i noe annet yrke, enn politiker. De sliter med få nok folk jobbe i barnehager som et eksempel, da er det noe som ikle er helt som det burde. Systemet er på hodet som er tatt med valg av hodeløse regjeringspolitikere som til nå har vært på Stortinget. De har mælet sin egen ræv og sin egen lommebok, for å få egne fordeler. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
omno_guest skrev (3 minutter siden):

Utifra hva jeg har sett så er dagens regjerings politikere ikke glupe nok til ta avgjørelser. Folket er nok mer glupe enn du tror. Som sånn det er nå, kan en politiker som ikke har noe gjøre med noe, bestemme om et tilbud skal bli lagt ned, som for eksempel et psykiatrisk tilbud eller annet tilbud som hjelper noen i hverdagen.

En helsefagarbeider eller andre som jobber i et lavtlønnsyrke har mye mer innsikt i hva som er best i jobben deres, enn en politiker som så å si aldri har jobbet i et sånt yrke og muligens aldri jobbet i noe annet yrke, enn politiker. De sliter med få nok folk jobbe i barnehager som et eksempel, da er det noe som ikle er helt som det burde. Systemet er på hodet som er tatt med valg av hodeløse regjeringspolitikere som til nå har vært på Stortinget. De har mælet sin egen ræv og sin egen lommebok, for å få egne fordeler. 

Skremmende hvis du tror at en tilfeldig baker eller elektriker har bedre innsikt i dette, og er bedre egnet til å ta avgjørelser 😑

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
norw skrev (6 minutter siden):

Skremmende hvis du tror at en tilfeldig baker eller elektriker har bedre innsikt i dette, og er bedre egnet til å ta avgjørelser 😑

Er mer skremmende at du tror en politiker som aldri har jobbet i et annet yrke annet enn kanskje en liten sommerjobb og som heller ikke har utdanning innenfor noe.

Gyda har jobbet i helsevesenet i 10 år så hun har erfaring, men på grunn av sånn det er nå med dårlig lønn og mye kutt sluttet hun for å heller i håp få til endring og gjøre bedre for de som mer å jobber i vanlige, men også viktige jobber.

Uten elektrikeren eller bakeren, ville det ikke vært mye av Norge. Da måtte vi være strømløse og brødet ditt måtte du bake selv

Endret av omno_guest
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
omno_guest skrev (9 timer siden):

Så er riktig da at dagens regjering har høringer og sier bare de stemmer over, som gjør verre for resten av befolkningen?

Iløpet av høyre og ap sin tid for eksempel, har antall psykiatri plasser blitt kuttet ned på, strømprisene og matprisene økt kraftig ..mange har blitt fattigere og småbarnsfamilier har fått en trangere og vanskeligere hverdag. Etter fødsel må en tilbake i jobb 6.mnd etter. 

Politikere bygde vindmøller på fosen selv om de fikk nei. De overkjører folket og kjører kun på hva som er best for dem.

Er ikke bare høyre som er i regjering, men frp var å mange der og AP.

Politikk er samfunnsøkonomi hvor det gjelder å få statsbudsjettet i balanse. Hør heller denne podcasten om økonomi enn å se på propaganda fra Oddekalv på TikTok. Ta et mer informert valg når du går til urnene. Ut fra det du skriver her er det åpenbart at du trenger mer informasjon om sammenhenger. 

https://civita.no/podcast/hvordan-gar-det-i-norsk-okonomi/

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
omno_guest skrev (13 minutter siden):

Er mer skremmende at du tror en politiker som aldri har jobbet i et annet yrke annet enn kanskje en liten sommerjobb og som heller ikke har utdanning innenfor noe.

Gyda har jobbet i helsevesenet i 10 år så hun har erfaring, men på grunn av sånn det er nå med dårlig lønn og mye kutt sluttet hun for å heller i håp få til endring og gjøre bedre for de som mer å jobber i vanlige, men også viktige jobber.

Uten elektrikeren eller bakeren, ville det ikke vært mye av Norge. Da måtte vi være strømløse og brødet ditt måtte du bake selv

Trenger ikke arbeidserfaring eller erfaring med å benytte helsetjenester som sykehus, rus, psykiatri osv, man må være personlig egnet til å fatte gode beslutninger uavhengig av dette. 

Man må gjerne være enig i politikken deres, men jeg tenker at det viktigste per nå er å sende et krystallklart signal om at slik oppførsel godtas bare ikke.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Kaffeguru skrev (9 minutter siden):

Her er episoden fra Dagsnytt 18 hvor Gyda Oddekalv går amok i studio. Hun er ikke egnet til å være leder eller politiker. Det er umulig å ta henne seriøst. 

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202508/episode/NNFA56080525

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/debatt-sjokk-ga-loft-for-miniparti/17984694/

Den episoden ga et løft for GP på menighetsmålinger. Å vurdere utifra en episode at hun ikke er egnet, er veldig hardt å ta i. 

Jonas gahr støre sitter i en annen debatt sier "jeg er statsminister" og fremsto veldig overlegen i det han sa det, akkurat som han hevet seg over henne.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
norw skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke arbeidserfaring eller erfaring med å benytte helsetjenester som sykehus, rus, psykiatri osv, man må være personlig egnet til å fatte gode beslutninger uavhengig av dette. 

Man må gjerne være enig i politikken deres, men jeg tenker at det viktigste per nå er å sende et krystallklart signal om at slik oppførsel godtas bare ikke.

Har aldri skrevet at må ha arbeidserfaring for bruke tjenester i det så hvor du har det fra vet jeg ikke, men her handlet det om de som eks JOBBER i sykehus eller andre lavtlønnsyrker.

Det får være din mening. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan folkeavstemninger fungerer i praksis 😅 Alle hadde jo stemt ja for mer penger i skole, helse og eldreomsorg. Samtidig hadde det vel blitt enstemmig ja for mindre skatter og avgifter. Hvordan skal dette gå opp? Man trenger noen som tar de upopulære valgene også.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tenker når du skal stemme i år som alle andre år. Norge er ikke en øy, ingen mennesker er like. Det økonomiske treffer oss ulikt. Vi er på ulike steder i livet og bor ulike steder. Geopolitikk og EØS avtalen påvirker oss og vi må følge med utenfor porten. 

Hvilket parti har dine verdier og interesser, nye som gamle partier. Ikke la deg lede av andre sine meninger. Stol på deg selv og tørr å ta egne valg om det ikke er likt slekt, kollegaer eller venner. Tals personer er ikke hele partiet, les hva de står for. 

I stedet for valgomat på VG. Hva med å bruke ChatGPT med hva du står for å utfordre den til å finne ut hvilket parti som kommer nærmest dine verdier. 

For å si det sånn, fra valgomat til ChatGPT og min egen preferanse av parti. Så kom jeg ut veldig forskjellig. Men artig å sjekke opp og lære om andre partier også. At vi trenger et skifte er det ikke tvil om . Men blått for meg er ikke ett alternativ en gang. Så enig med deg om å snuse godt på de nye partiene som kommer fram. Og kanskje det er en politiker spire i deg som kan representere i kommunesektor. Vi trenger nye stemmer inn i politikken. 

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...