Gå til innhold

...med norske flagg....


Nell77

Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som fortsatt bruker remser med norske flagg på juletreet?

Syns liksom ikke det passer å være patriot i jula.

Bare lurte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker flagg.... det er litt sjarmerende, er det ikke? Men noe særlig mer legger jeg ikke i det, da. Synes bare det er fint å se på...

Er det kanskje drøyt å henge norske flagg på treet fordi de er pene? Når jeg ikke mener noe med det? Hmm... dette må jeg tenke på.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vårt juletre av vanlig GRAN skal det være:

- glanspapirlenker

- kuler

- julekurver - både flettede hjerter og andre

- glitterlenker

- pepperkaker - pyntete

- levende lys (juleaften)

- glitterstjerne i toppen, med et bittelite julenek

- litt nisser og annet småtteri som henger og pynter

- og ja - norske flagg

Treet skal pyntes lille juleaften - og ikke tennes før juleaften på kvelden. Da er det jul. Juletreet skal gås rundt mens man synger, og man skal rappe marsipan og nøtter fra kurvene. Gaver skal ligge under treet.

Sånn har det alltid vært, sånn er det hos søsknene mine - sånn var det hos besteforeldre, sånn er det hos mor og far og sånn kommer det alltid til å være.

"Årets mote" i julepynt og sånn, har jeg ikke sansen for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke norske flagg.

Husker vi brukte det hjemme hos mamma og pappa, da jeg var liten, og de bruker det nok fortsatt, men jeg bruker det altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De hører liksom med, sammen med lys og gammel julepynt og "fine" ting vi lagde da vi var små. Men jeg tror ikke jeg har sett det i butikken på noen år. Kanskje jeg ikke har sett så nøye etter? Har ikke hatt flagg så lenge jeg har bodd utenfor barndomshjemmet.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi har flagg på juletreet! Det er liksom noe som mangler visst flaggene ikke er der! Og man får fortsatt kjøpt både flaggremser og enkle flagg med metalltråd hos bokhandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er slett ikke alle bokhandlere som har flagg lenger. Skulle kjøpe for et par år siden, og fikk lang nese. Tror jeg tilslutt fant det på Glasmagasinet i Oslo, der har de egen julepyntavdeling. Jeg snakket med flere som var helt sjokkert over at denslags ikke fantes i bokhandel lenger. Som en selvfølge i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke flagg jeg på juletreet mitt..grunnen er at jeg ikke har funnet det noen sted..men husker at vi hadde flagg da jeg var lita på juletreet.

Men har masse kuler og kurver og glitter og nisser på juletreet da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har overhodet ikke sans for flagg på juletreet og skjønner heller ikke hvem som fant på at det hørte med. Jeg synes det er på grensen til nasjonalisme.

Design julepynt synes jeg er kjempegøy. Å pynte hele treet i en stil er så utrolig stilfullt og elegant.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Hjemme hos oss har vi flagg, men mest for å markere at det bor to nasjoner under samme tak. En fin tradisjon synes jeg, men jeg vet ikke om jeg vil ta den med meg når jeg flytter ut. Egentlig er det ganske tacky, og jeg har flere og bedre måter å vise mitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi ikke flagg på treet.....Det har vi blå kuler og sølv glitter - ikke disse vanlige tykke remsene, men tynne tynne "tråder" som er nesten umulige å få av igjen. Og så har vi 200 mini mini lys da. Det er bare sååå stilig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine
Er det kanskje drøyt å henge norske flagg på treet fordi de er pene? Når jeg ikke mener noe med det? Hmm... dette må jeg tenke på.

Vel, alt annet vi henger på juletreet er jo fordi det er pent?

Jeg er vant med flagg hjemmefra. Ikke da vi var små, da likte ikke jeg og min bror det, og vi "prostesterte" litt da mamma et år ville innføre det. Men vi fant altså en pakke med flagg (SMÅ flagg, ikke store slik mang jeg har sett i nyere tid) langt nede i eska med julepynt. Det viste seg at pappa var vant med flagg hjemmefra, så vi hengte det på for hans skyld. Og etter det har hele familien tatt dette som en del av den julepynten som hører til, og slik har det fortsatt vært.

Enda ikke pyntet mitt eget juletre, utenfor hjemmet, og det blir nok ikke før neste år det skjer heller. Men jeg kommer nok til å lete etter flagg, tipper jeg.

En annen liten ting, hvorfor skal juletreet pyntes "stilfult" med designerjulepynt av året, i en fin stil, og sånn? Juletreet, det er pyntet med pynt man har samlet gjennom et langt liv, noe selvlaget, noe laget av ungene, noe arvet, og noe selvkjøpt. Jeg har fått en del julepynt av mamma og pappa, og det samme har min bror. Det er plukket kuler av typer de har flere like, slik at vi får med "litt hjemmefra" til vårt eget juletre, og det inkluderer også noen av kurvene vi flettet som små. (ja, vi var virkelig små. Første gangen vi lagde slike var jeg 5 og min bror 3 1/2. Mamma og pappa skulle handle. Så de lærte oss hvordan man laget slike, og klippet opp MANGE, og så flettet vi mens de var på butikken. Mine hadde 5 remser, hans hadde tre. De ble faktisk pene også!)

Slik synes jeg juletreet skal pyntes. Litt gammelt, litt nytt, litt mitt, litt hans, litt vårt. Og gjerne med norsk flagg, om jeg finner sånne små, for de store synes jeg er for "prangende". Små er søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hvorfor ikke?

Jeg er veldig antirasistisk, men flagg på juletreet er en tradisjon for mange.

Nei, det er ikke så utrolig pent å se på! Også? :)

Svensker har jo svenske flagg på sitt juletre...

Julen handler først og fremst om tradisjoner og barn.

Hvorfor skal vi ikke henge opp norske flagg når vi går rundt og synger "Du grønne glitrende treet god dag, velkommen du som vi ser så gjerne. Med julelys og med Norske flagg.."

Joda. Be my guest. Pynt treet med glassdråper og diamant glitter for min del. Det er deres problem. Jeg syns iallefall at det mest sjarmerende er et juletre pyntet av barn ;)

Når jeg får barn skal hele huset være pyntet av dorullnisser og glanspapirlenker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flagg på treet er en gammel tradisjon - eldre enn noen her inne i hvert fall. Var på Juletre-utstilling på Bogstad gård for noen år siden, og da var det pyntet trær fra ulike tidsperioder. Husker ikke så mye av det, men husker at perlekjeder var noe man pyntet med, blomster, gaver etc.

Noen husker kanskje årstallet hvor de norske flaggene kom på, bedre enn meg.

Juletreet i seg selv er jo ikke så gammelt det heller...

Og kanskje våre barnebarn ser på de designerjulepyntgreiene med vemod i blikket om 50 år...?

Man vet aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mente ikke om det var pent eller ikke, da. Det blir jo smak og behag.

Kan forstå at de brukte flagg på treet rett etter krigen og sånt, for da var det jo noe å være takknemlig for at vi i det hele tatt hadde et flagg og et land som var norsk. Men nå er alt det en selvfølge.

Synes at mange av dere er utrolig overfladiske, "gaver og tradisjoner er meninga med jul". Er ikke religiøs, men midt oppi all fråtsingen kan man jo godt sende en liten tanke til de som ikke har det så bra. Jeg mener at en av de viktigste meningene med jula er å være snill og gavmild.

For all del, kjøp gaver til de du er glad i og kos dere med god mat (det skal jeg!), men nasjonalismen passer absolutt ikke inn!

God Jul!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå at de brukte flagg på treet rett etter krigen og sånt, for da var det jo noe å være takknemlig for at vi i det hele tatt hadde et flagg og et land som var norsk. Men nå er alt det en selvfølge.  

Så fordi det er noen år siden krigen, så skal vi altså IKKE være glade for at vi lever i et trygt og fritt land som er vårt eget?

Husk at det er stor forskjell på nasjonalisme, og på å være stolt over landet og flagget sitt. La oss huske hva besteforeldrene våre kjempet for, og være stolt over det hver dag. Men la oss legge vekk den selvgode "Norge er best i verden, og vi kan/vet bedre enn alle andre" holdningen vi er så flinke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi skal være glade for at vi lever i et trygt og fritt land. Syns bare ikke at det skal være så viktig i jula.

Det meste av det vi pynter juletreet med symboliserer noe: Hjerter for kjærlighet; lenker for fellesskap; kuler for jorda; juletrelys for lys og varme.

Flaggene passer ikke inn i denne samenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bamsemums

På vårt juletre pleier vi somregel å ha mye røde glasskuler, og andre røde figurer, messing og gull med gullstjerne på toppen. Min mor er oppvokst med levende lys på treet så den tradisjonen holder vi fortsatt, og det er mye mer koselig enn alle disse ledningene etter juletrelysene... Men hver sin smak.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...