Gå til innhold

Mannen skrev sykt barn istedenfor egenmelding

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen og ene barnet vårt var begge syke samtidig 5 dager i januar. Jeg tok det som en selvfølge at han skrev sykt barn de dagene. Det gjorde han altså ikke, så jeg fikk litt sjokk i dag da han ikke kunne være hjemme med sykt barn siden han har brukt opp dagene. Jeg har fire dager igjen, men med feberfri dag må jeg sikkert være hjemme resten av uka. Da har vi en dag igjen for resten av året. Med to barnehagebarn kommer det aldri til å gå 😂

Vi går alltid tom for sykt-barn dager på slutten av året, så skjønner ikke hva mannen har tenkt med… Men det går jo ikke utover han når vi går tom, vi løser det med at jeg tar hjemmekontor. Da er det en dag full av stress for meg- etterfulgt med at jeg må sitte kvelden (og noen ganger litt av natten) for å få alle timene mine. Mens mannen kommer hjem fra en vanlig dag på jobb, og kan tilbringe kvelden i sofaen med TV-en for seg selv 😅

Noen som har tips til hva vi kan gjøre i høst? Kan man si i etterkant at man skrev feil, og få sykt-barn dagene tilbake? Er det moralsk greit å lyve om egen sykdom på disse fem dagene? 😅😅 Det er like kjipt for meg om mannen skriver ulønnet perm, da vi har felles økonomi. Men føles veldig kjipt at jeg må stresse med hjemmekontor flere dager enn nødvendig.

Anonymkode: 53f11...e17

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mannen og ene barnet vårt var begge syke samtidig 5 dager i januar. Jeg tok det som en selvfølge at han skrev sykt barn de dagene. Det gjorde han altså ikke, så jeg fikk litt sjokk i dag da han ikke kunne være hjemme med sykt barn siden han har brukt opp dagene. Jeg har fire dager igjen, men med feberfri dag må jeg sikkert være hjemme resten av uka. Da har vi en dag igjen for resten av året. Med to barnehagebarn kommer det aldri til å gå 😂

Vi går alltid tom for sykt-barn dager på slutten av året, så skjønner ikke hva mannen har tenkt med… Men det går jo ikke utover han når vi går tom, vi løser det med at jeg tar hjemmekontor. Da er det en dag full av stress for meg- etterfulgt med at jeg må sitte kvelden (og noen ganger litt av natten) for å få alle timene mine. Mens mannen kommer hjem fra en vanlig dag på jobb, og kan tilbringe kvelden i sofaen med TV-en for seg selv 😅

Noen som har tips til hva vi kan gjøre i høst? Kan man si i etterkant at man skrev feil, og få sykt-barn dagene tilbake? Er det moralsk greit å lyve om egen sykdom på disse fem dagene? 😅😅 Det er like kjipt for meg om mannen skriver ulønnet perm, da vi har felles økonomi. Men føles veldig kjipt at jeg må stresse med hjemmekontor flere dager enn nødvendig.

En skrivefeil: «Jeg tok det som en selvfølge at han skrev egenmelding de dagene.» 

Skrevet

Vi sparer opp feriedager og avspasseringsdager så vi har i bakhånd.

Alternativet er å be om ulønnet permisjon. De fleste arbeidsgivere er greie der så lenge kabalen går opp og de ikke får uforholdsmessig del av kostnadene.

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her håper jeg du har lært at du aldri må anta, du må minne mannen tydelig på å bruke egenmelding dersom dette skulle skje igjen. &nbsp

Når det gjelder dagene så ville vi, på min arbeidsplass, aldri korrigert dette så langt tilbake i tid. 

Anonymkode: a962a...5c6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men da må jo han ta hele ettermiddagen og kvelden på egenhånd, slik at du slipper å sitte utover natta. Mellom 16 og 20, får du unna fire timer. Kan mannen din flexe litt på tidspunkter blir det enda bedre. Han reiser inn og er på jobben senest 7, gjerne tidligere og kommer også derfor hjem tidligere. 

Anonymkode: 9dddb...f6d

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (9 minutter siden):

Vi sparer opp feriedager og avspasseringsdager så vi har i bakhånd.

Arbeidsplassen stenger ned påske og jul både hos meg og mannen, så vi er tvungen til å ta ut feriedager da. Resten av feriedagene brukes opp på tre uker om sommeren og planleggingsdager. Ingen av oss har mulighet til avspasering dessverre. Det beste jeg får er muligheten til hjemmekontor (hvor det forventes at arbeidsoppgavene er gjort ila dagen).

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da må jo han ta hele ettermiddagen og kvelden på egenhånd, slik at du slipper å sitte utover natta. Mellom 16 og 20, får du unna fire timer. Kan mannen din flexe litt på tidspunkter blir det enda bedre. Han reiser inn og er på jobben senest 7, gjerne tidligere og kommer også derfor hjem tidligere. 

Anonymkode: 9dddb...f6d

Mannen har ikke mulighet til å flekse, dessverre. Noen ganger løser vi det slik, men ikke alltid det fungerer så bra. Er barnet veldig sykt vil det bare sitte i fanget/bæres, da må den andre forelderen ta seg av det andre barnet. Eller om barnet f.eks har omgangssyke eller noe vi ikke ønsker det skal smitte søskenet med, deler vi oss i to. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som arbeidsgiver tenker ikke så mye over det. Du får lønn lell av å være hjemme med sykt barn for min del. Er dette en gjentakelse og hvert år så hadde jeg kanskje slått ned på det. Men om man går over går fint for meg. Regnskapsføreren min da. Er du snill med dem så er dem snill tilbake. Jeg gir dem alltid fri når det er lege og tannlege timer og slike ting også med lønn.  Så har jeg ansatte som ofrer litt for meg å. 

Anonymkode: 45cc2...e27

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette løses greit med egenmelding nå. Det blir ikke feil totalt sett. 
Men måtte han ikke ha sykemelding ved fem dagers fravær?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidsplassen stenger ned påske og jul både hos meg og mannen, så vi er tvungen til å ta ut feriedager da. Resten av feriedagene brukes opp på tre uker om sommeren og planleggingsdager. Ingen av oss har mulighet til avspasering dessverre. Det beste jeg får er muligheten til hjemmekontor (hvor det forventes at arbeidsoppgavene er gjort ila dagen).

Mannen har ikke mulighet til å flekse, dessverre. Noen ganger løser vi det slik, men ikke alltid det fungerer så bra. Er barnet veldig sykt vil det bare sitte i fanget/bæres, da må den andre forelderen ta seg av det andre barnet. Eller om barnet f.eks har omgangssyke eller noe vi ikke ønsker det skal smitte søskenet med, deler vi oss i to. 

Da må dere nesten korte ned på ferien på sommeren. Evnt fordelen den slik at barna har 3 uker sammenhengene men dere foreldre bare har 2, og kun den i midten som felles.

Dersom du nå svarer med at dere og er pålagt å ta ut tre sammenhengende uker på sommeren begge to uten fleksibilitet fra arbeidsgiver så er det egentlig kun to alternativer igjen; ulønnet permisjon eller bytte jobb for minst en av dere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker han kan bruke egenmelding for seg selv en gang barnet/barna blir syke i høst siden han brukte omsorgsdager da han selv var syk i vinter. Ville ikke gjort det til en vane akkurat men et par dager brukt om hverandre på omsorgsdager/egenmelding når det uannsett ikke er løgn (han var jo syk og barnet er syk) ser jeg ikke på som umoralsk. 

Anonymkode: 5e34f...f4b

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dersom han fortsatt ikke har lært får han ta ulønnet som en lærepenge. På sikt kan de tapte kronene være verdt det.

Dersom han er normalt oppegående så får dere løse det etter beste evne ut året og trøste dere med at det ikke skjer igjen.

Anonymkode: f6ace...f19

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så tar du egenmelding. Hjelpes skjønner ikke at dette skal bli ett så stort problem. 

Anonymkode: 6e2fd...e28

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (9 minutter siden):

Da må dere nesten korte ned på ferien på sommeren. Evnt fordelen den slik at barna har 3 uker sammenhengene men dere foreldre bare har 2, og kun den i midten som felles.

Dersom du nå svarer med at dere og er pålagt å ta ut tre sammenhengende uker på sommeren begge to uten fleksibilitet fra arbeidsgiver så er det egentlig kun to alternativer igjen; ulønnet permisjon eller bytte jobb for minst en av dere.

Barnehagen er stengt fire uker. Jeg og mannen tar en uke hver alene i endene, og to uker sammen. Ofte går den ene uka med på ting som må gjøres, i år malte mannen hus mens jeg hadde barna. Da har vi én uke sammen som familie, det synes jeg er en viktig prioritering. 

Det er ikke bare å bytte for alle. Skal mannen ha mer fleksibilitet må han omskoleres og skifte beite helt. Litt dumt når han trives i og er dyktig i yrket sitt. Jeg trives veldig godt på min arbeidsplass, selv om det er lite fleksibelt mtp ferie og avspasering, har jeg mange andre goder der som kommer familielivet til gode. Dette har heller ikke vært en utfordring før nå, så synes det er litt drastisk at jeg må si opp en jobb jeg liker fordi mannen ikke var så smart da han førte timer 😅

Ulønnet perm er en mulighet ja, men siden vi har felles økonomi går det like mye utover meg og familien som mannen. Så litt kjedelig bare når vi kunne hatt fem ekstra dager. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så tar du egenmelding. Hjelpes skjønner ikke at dette skal bli ett så stort problem. 

Det er jo misbruk av velferdsgoder og virkelig ikke lov! Du vet at hvis du blir tatt kan du miste rettigheten til å ta ut egenmeldinger? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er rot mannen din må ordne opp i, tenker jeg. Enten ved å ta egenmeldingsdager nå, forsøke opppklare misforståelsen med arbeidsgiver eller ta ulønnet de første fem sykedagene etter dere er gått tom. Jeg skjønner at ulønnet permisjon går ut over deg også, men jeg tror likevel det på lang sikt kan være verdt det for at mannen lærer seg å rapportere riktig.

Jeg mistenker at han ikke skjønner hvor ugunstig det er for deg å ha hjemmekontor med sykt barn, og tenker at dere i praksis har "ubegrenset" med omsorgsdager. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får han ta ulønnet perm. For en idiot forresten

Anonymkode: 5d585...51a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ta fri uten lønn. Det føles vel feil at andre skal betale for dette.

Anonymkode: e0a17...559

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Her håper jeg du har lært at du aldri må anta, du må minne mannen tydelig på å bruke egenmelding dersom dette skulle skje igjen. &nbsp

Anonymkode: a962a...5c6

Enda en ting det er kvinners ansvar å huske på og følge med på at blir riktig- mannens timeføring på jobb 🤪

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så ts sin arbeidsgiver skal betale for noe mannens arbeidsgiver skulle betalt? Hvis mannen er hjemme og bruker egenmelding kan det være greit hvis han også forteller at han skrev feil forrige gang. Det er vanskelig å endre i systemet vi bruker så som arbeidsgiver hadde jeg akseptert at han gjorde det.

Anonymkode: 19863...472

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (41 minutter siden):

Dette løses greit med egenmelding nå. Det blir ikke feil totalt sett. 
Men måtte han ikke ha sykemelding ved fem dagers fravær?

De fleste IA-bedrifter godtar vel 8 dager sammenhengende fravær uten sykemelding, mener jeg å huske.

• Liker 2
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...