Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tenker litt på å dra til tunisia i sommer. Har et år tidligere bestilt tur hit, men forandret reisemål fordi vi leste så mye negative erfaringer derfra. Nå vil jeg se litt statistikker over erfaringene for å se hvor ille det egentlig er :)

Jeg har aldri direkte mistrivdes noe sted før... og jeg har reist mye.

Endret av Arielle
Videoannonse
Annonse
Gjest Hippopotamus
Skrevet

Jeg prøvde å krysse av på øverste alternativ, men ser jo at jeg ble registrert på nummer to... Jaja.

Jeg har vært i Tunisia tre ganger, og har tenkt meg tilbake. Jeg synes det er et fantastisk spennende land som har utrolig mye forskjellig natur og kultur innen veldig korte avstander. Det er billig å reise dit, billig å leve der og både billig og lettvint med leiebil, og man kan møte veldig mange hyggelige mennesker!

Dersom du kun er ute etter plettfri strand, luksushoteller og høy feriepromille så er nok Tunisia feil sted (selv om du kan finne dette også).

Men dersom du er ute etter kultur, natur, opplevelser og å bli kjent med lokale mennesker kan altså Tunisia anbefales på det varmeste! Bare husk å beveg deg noen kilometer unna de verste turistområdene i Hammamet og Sousse noe av tiden. De er billige og greie som baser - men det blir for mye nordmenn, svensker og salgsorientert lokalbefolkning i lengden. Leiebil er tingen, men du kan også komme deg greit fram med buss og tog.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror det negative som har vært skrevet om Tunisia her har vært skrevet av Canarifansen - noen passer best på Gran Canaria, mens andre passer best andre steder.

Har du reist mye vil jeg tro du er åpen for andre kulturer og andre mennesker. Jeg har kun gode minner fra Tunisia. :)

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Tror det negative som har vært skrevet om Tunisia her har vært skrevet av Canarifansen - noen passer best på Gran Canaria, mens andre passer best andre steder.

Så enkelt kan det altså sies :ler:

Skrevet (endret)

Jeg har reist mere en de fleste....

alt fra caribien og thailand til latvia og polen...

Har aldrig vert i noe som er spansk :)

Tunisia har jeg vert to ganger, første gangen bare jeg og mannen min.

Andre gangen dro vi dit forde vi hadde en stor venne gjeng som skulle dra.

Tunisia er helt greit, ikke noe mer...

Maten er ok

Menneskene er ok

Shopping ikke noe serlig, med unntak av messing og keramikk.

Havet er fult av bitte små brennmaneter som lager brannsår og svir i en uke..

Sier nokk ikke nei om jeg blir spandert på, men bestiller neppe en reise selv..

Har vert i flere muslimske land, og av dem er egypt helt klart favoritten.

Endret av monikabrx
Skrevet

Er langt i fra noe Canarifans, men tunisia er pyton. Så tolkningen din er feil. ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Er langt i fra noe Canarifans, men tunisia er pyton. Så tolkningen din er feil.  ;)

Tror kanskje ikke jeg skal kommentere den mer, med unntak av at begrepet canarifans kanskje mer er en personlighet enn en feriemodus. ;)

Gjest gjesta
Skrevet

Var på en rundreise sør i Tunisia - det var veldig fint. Mye å se på og mye å oppleve. Kameltur i Sahara ved soloppgang var fantastisk, og rideturen var altfor kort. Anbefales. Var også noen dager i en av disse feriebyene... uff, husker ikke hva den het engang, Sousse tror jeg. Det var helt ok der, men ikke så mye mer heller. Ble litt matforgiftet, så vil anbefale å passe litt på hva du spiser hvis du drar dit ;) Så min konklusjon blir: Hvis dere drar til Tunisa, ta dere en tur i sør-Tunisia, der er det mye å se og oppleve!

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Havet er fult av bitte små brennmaneter som lager brannsår og svir i en uke..

Jøss... De har jeg aldri verken møtt eller hørt om.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Er langt i fra noe Canarifans, men tunisia er pyton. Så tolkningen din er feil.  ;)

Blir litt nysgjerrig på hva som er så pyton, jeg :sjenert:

Skrevet
Jøss... De har jeg aldri verken møtt eller hørt om.

De er bittesmå, ser ut som edderkopp spinn....

Vi ble brendt begge gangene vi var der. :tristbla:

Gjest Aloha
Skrevet

Stortrivdes i Tunisia. Nydelige strender, billig, ørkensafari anbefales.

Skrevet

Så rart at det er så forskjellig hvilken opplevelse folk har hatt der altså... Kanskje det har noe med hvor i Tunisia en har vært...

Gjest Gjest
Skrevet
Så rart at det er så forskjellig hvilken opplevelse folk har hatt der altså... Kanskje det har noe med hvor i Tunisia en har vært...

Hovedgrunnen er nok at folk er forskjellige. Noen reiser på ferie for å oppleve andre kulturer og få innsikt i et levesett som er annerledes enn det man har hjemme - andre vil slappe av i omgivelser som er tilnærmet lik de man har hjemme blant et folkeslag man hører hjemme sammen med.

Det har rett og slett med hvor åpne og tolerante folk er, men det vil selvfølgelig canarifansen blånekte for. :ler:

Skrevet

Ok, dere som ikke er sånn veldig interessert i sydenturer, hva syntes dere om Tunisia? (altså dere som bevisst unngår alle typiske turiststeder som feks Kreta, Koz, Mallorca, Canariøynene osv) Er veldig glad i å oppleve andre kulturer selv og er ikke spesielt fan av sydenturer. Det ble det i år pga at det er så lettvint og vi har lyst til å kunne slappe av og bade litt også. men vi vil IKKE til Gran canaria og sånne steder. Søker litt mer "spennende" steder. Vurderer tunisia, men har også tenkt på Egypt nå da. Kanskje mer Egypt...

Gjest Gjest
Skrevet
Ok, dere som ikke er sånn veldig interessert i sydenturer, hva syntes dere om Tunisia?
Da anbefaler jeg deg både Tunisia og Egypt. Interessante land begge to. :)

I begge landene gjelder det samme:

Hold dere unna charterstedene.

I Egypt er det : Sharm og Hurgadha (eller hvordan det skrives).

I Tunisia er det: Hammamet, Sousse og Monastir (eller hvordan det nå skrives).

Skrevet
Da anbefaler jeg deg både Tunisia og Egypt.  Interessante land begge to. :)

I begge landene gjelder det samme:

Hold dere unna charterstedene.

I Egypt er det : Sharm og Hurgadha (eller hvordan det skrives).

I Tunisia er det: Hammamet, Sousse og Monastir (eller hvordan det nå skrives).

Hmm.. er ikke det litt vanskelig når vi skal på pakketur?

Gjest Gjest
Skrevet

Er vel bare å bestille flysete det, og fikse hotell selv. :)

Eller bestille uspesifisert og reise rundt, og kun bruke hotellet som oppbevaring for bagasje.

Eller dere kan bo på charterdestinasjonene, men vær da klar over at de stedene overhodet ikke er representative for de landene.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Ok, dere som ikke er sånn veldig interessert i sydenturer, hva syntes dere om Tunisia? (altså dere som bevisst unngår alle typiske turiststeder som feks Kreta, Koz, Mallorca, Canariøynene osv) Er veldig glad i å oppleve andre kulturer selv og er ikke spesielt fan av sydenturer. Det ble det i år pga at det er så lettvint og vi har lyst til å kunne slappe av og bade litt også. men vi vil IKKE til Gran canaria og sånne steder. Søker litt mer "spennende" steder. Vurderer tunisia, men har også tenkt på Egypt nå da. Kanskje mer Egypt...

Jeg skyr dritfulle nordmenn, svensker og tyskere når jeg er på tur, og er derfor slett ikke spesielt interessert i vanlige "sydenturer". Men som sagt lenger opp i tåden: jeg liker Tunisia!

Det kan være vanskelig å unngå turister på standard pakketurer, men det er faktisk mulig i Sousse. Det er en såpass stor by at det man fint kan unngå skandinavene. Det er bare å bevege seg en kilometer eller så unna stranda det, og å svinge inn i en sidegate eller to inne i Medinaen (gamlebyen), så ser du knapt en turist lenger. Og vil man bade, kan man bade på den offentlige stranda. Der er det nesten garantert turistfritt.

Men uansett: ta dere tre dager med leiebil og kjør sørover, det er da dere virkelig får oppleve ting. Trafikken er stort sett liten og folk kjører pent, og det er utrolig godt skilta! Sist kjørte vi over 150 mil uten å svinge feil en eneste gang.

Gjest Gjest
Skrevet
Men uansett: ta dere tre dager med leiebil og kjør sørover, det er da dere virkelig får oppleve ting. Trafikken er stort sett liten og folk kjører pent, og det er utrolig godt skilta! Sist kjørte vi over 150 mil uten å svinge feil en eneste gang.

Går veldig fint å reise med tog og buss også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...