Gå til innhold

Romfordeling mellom barn i nytt hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flytter straks inn i nytt hus. Vi har tre soverom, hvor ett er en-suite på 17 kvm, ett er 13 kvm og ett er 7 kvm. Vi har to barn på 4 og 2 år som foreløpig deler rom og som fremdeles er tenkt til å gjøre det en god stund til. Men etterhvert er det naturlig at de får hvert sitt, og siden det også er naturlig at vi foreldre tar master bedroom er det derfor rommene på 13 kvm og 7 kvm som må fordeles melloM de to. Det er åpenbart en stor størrelsesforskjell mellom disse. Hvordan håndtere dette? Det er egentlig ingen naturlig måte å endre planløsning på. 

Anonymkode: ac7a4...5dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sett an barna etter hvert. 

F.eks har vi en gutt som egentlig bare vil ha gaming-PC på rommet og krever minimalt med plass, og en jente som helst skulle hatt 200 kosedyr linet opp... det kan godt hende dere ser konturene av ulike behov før det er naturlig å dele dem.

Det kan selvsagt også oppstå ulike behov etter hvert. F.eks kan det bli naturlig å la tenåring ha en suite-rommet på sikt.

Anonymkode: bcf47...5b3

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde sett an barna etter hvert. 

F.eks har vi en gutt som egentlig bare vil ha gaming-PC på rommet og krever minimalt med plass, og en jente som helst skulle hatt 200 kosedyr linet opp... det kan godt hende dere ser konturene av ulike behov før det er naturlig å dele dem.

Det kan selvsagt også oppstå ulike behov etter hvert. F.eks kan det bli naturlig å la tenåring ha en suite-rommet på sikt.

Anonymkode: bcf47...5b3

De blir jo tenåringer nesten samtidig, så dersom en går 17 kvm og den andre 7 kvm få gjør man jo differansen enda større.

Naboen her laget hjemmekontor på det ene soverommet ved å sette opp en lettvegg og ekstra dør til innerste del av soverommet. Da endte de opp med like store barnerom og en praktisk arbeidsplass.  

Anonymkode: bd0d2...518

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Eldste får største rommet (det på 13). Sånn er det bare. Like (u)rettferdig som hvilken som helst annen løsning, og det eneste riktige.

Anonymkode: ed677...69f

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eldste får største rommet (det på 13). Sånn er det bare. Like (u)rettferdig som hvilken som helst annen løsning, og det eneste riktige.

Eller omvendt. Trekke lodd?

Anonymkode: 658f9...3a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke en 2åring forstår hva dom er rettferdig i det hele tatt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke en 2åring forstår hva dom er rettferdig i det hele tatt. 

Det er selvfølgelig ikke snakk om å gjøre romfordelingen nå. Det hadde vært uproblematisk. Som nevnt i mitt opprinnelige innlegg skal de dele rom en god stund fremover. Dette er snakk om på sikt. 

Anonymkode: ac7a4...5dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Den eldste er eldst. Det er det en mening i. Det er en begrunnelse. Sånn er det bare.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

se ann barna, om det er gutt og jente bruker og trenger nok jenta størst. Sminkevideo osv når hun blur større..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt at barna spesielt når de blir større trenger mer plass en voksne som gjerne bare sover på rommet. Er det mulig å ha klesskap et annet sted i samme etasje? Sånn at barna kan få de 2 store rommene og dere det minste?

Da jeg vokste opp byttet jeg og søsken rom hvert 5. år (og fikk samtidig velge ny farge på vegger osv siden vi da vokste og fikk ny smak) slik at begge fikk ha det største rommet ca. like mye av oppveksten. (Foreldrene mine hadde alltid det minste soverommet). 

Dette funket fint. Det er altså helt mulig å bytte rundt på rom sånn etterhvert :) Når barna er små kan de jo også sove sammen på det minste og ha det største som felles lekerom feks. 

Anonymkode: a282a...53c

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og søsteren min drev og bytta rom heile tida. Men det minste var egentlig mitt. Aldri tenkt noe over det.

Anonymkode: a9606...b6d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Enig i forslaget om at dere som foreldre har det minste rommet og barna får de to store. 

Anonymkode: e3f7f...ebe

• Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er jo en selvfølge at dere foreldre tar det minste rommet, noe annet er rart. 

Anonymkode: 7538d...a73

• Liker 21
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre tar minste rommet selvsagt å så får barna de to sndre

Anonymkode: 937b8...fe7

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn har ikke forhold til størrelse på rom, på samme måte som voksne har. Jeg vokste opp med største rommet. Men yngre søsken ønsket ikke overta da jeg flyttet ut, de hadde jo sitt rom. 

Og selvfølgelig tar de voksne master bedroom 😅 Måte på dilling i disse dager..

Anonymkode: 717f2...85a

• Liker 20
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Voksne tar det minste rommet. Etter hvert vil de ha nye venner på besøk og være mye på rommet. 

Anonymkode: 8979b...23d

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor dete har valgt å gjøre det sånn. 7 kvm er et veldig lite soverom til å være i en enebolig.

Men gjort er gjort. Loddtrekning, eller å bytte rom annethvert år 🙂. Nøytrale farger på vegger på de små rommene, slik at det er lett å bytte på rommene.

Er det en kjellerstue eller loftsstue i huset? Den med det lille rommet bør kunne bruke en ekstra stue mye. Evt at den ekstra stuen blir gjort om til soverom når de blir tenåringer, men en litt dum løsning det også.

Anonymkode: 31dd4...9d3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Voksne får det lille selvsagt. 

Anonymkode: 9dab6...96f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri skjønt logikken bak at foreldrene tar det største rommet. Vi voksne sover jo bare der og kan helt fint ha det minste. Barna har jo langt mer behov for et stort rom. 

Anonymkode: c6c65...c1e

Nja. 
Vi har det største rommet pga garderobe- og tumleplass. Det er viktig for oss å kunne puste litt i egen sfære hvis det blir mye. 

Vi sørger for å kjøpe hus med nokså lik størrelse på barnerommene, nettopp for å unngå å måtte velge. 

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...