AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #41 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tenker dere etter hvert vil ønske å feire hjemme, livet skjer og dere får nok bedre plass, flere barn og eldre foreldre som kanskje nedkskalerer. Det er og noe med å lage egne tradisjoner, ikke være "barn" men å selv være den som innbyr til julefering og det kommer til dere også. Anonymkode: eaf8f...932 Vi kan jo feire hjemme hos oss med noen av besteforeldrene, men ikke invitere alle. Så da trenger vi fremdeles en slags rotasjon. Ts Anonymkode: 47298...064
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #42 Skrevet 30. juli 2025 Hotell i nærheten? Mulig å overnatte der? deres tradisjoner nå. Med mindre dere ønsker å reise langt hver hjul, med barn. Anonymkode: 84bb4...fcf 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #43 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi feirer en jul med min mor, neste jul med mannens mor og stefar (far død) og neste jul med min far og hans samboer. Så starter vi opp igjen. Så hvert tredje år med hver av de og det er alltid hos oss. Dette betyr at min mor er alene i 2 av 3 jul, men dette er avklart og hun takler de fint. Hun har ingen ønske om å feire med sin ex (min far) eller med min mann sin mor og stefar. Anonymkode: cd621...efd Jeg kjenner vi må ha vært heldige der. For mine foreldre og svigerforeldre har ikke hatt noen problemer med å feire julen sammen, når de da fikk tilbringe julen med felles barnebarn. Så for oss var det enkelt å ta julefeiringen til oss og invitere alle. Anonymkode: 3230c...4db 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #44 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hotell i nærheten? Mulig å overnatte der? deres tradisjoner nå. Med mindre dere ønsker å reise langt hver hjul, med barn. Anonymkode: 84bb4...fcf Signerer denne. Hadde mye heller laget egen jul med egne tradisjoner nå som dere har blitt voksne og lager en famillie sammen, enn å tilbringe samtlige juleferier i masse kofferter som om dere fremdeles er unge studenter som bor på hybel og vil hjem til jul. Dere vil trolig få større bolig selv etterhvert, noe som gir flere overnattingsmuligheter. Finnes det virkelig ingen overnattingsmuligheter i nærområdet nå mens dere bor litt trangt? Anonymkode: b3b69...56e 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #45 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi kan jo feire hjemme hos oss med noen av besteforeldrene, men ikke invitere alle. Så da trenger vi fremdeles en slags rotasjon. Ts Anonymkode: 47298...064 Jeg skjønner at dere ser for dere en rotasjon. Det jeg ikke forstår er at dere må spikre en rotasjonsplan for de neste 12-20 årene. De neste 2-3 er mer enn nok. Hvis noen av dere har søsken som skal inn i kabalen gjør et slikt langsiktig prosjekt vanskeligere. Skal dere feire hos svigers samtidig som søsken eller være i motfase. Anonymkode: 104fb...087 2
Luckiness Skrevet 30. juli 2025 #46 Skrevet 30. juli 2025 Jeg tenker det beste er å ikke inngå noe avtale. Mye kan endre seg. Behovene hos både dere og besteforeldre kan endres. Det vil trolig bli misnøye hos en eller flere hvis dere eller besteforeldre må gjøre endringer i planen. Plutselig får de flere barnebarn og rotasjonen ser anerledes ut hos de, de vil ha alle samlet osv. Jeg ville tatt år for år. Kanskje nå de neste årene prøvd på 1. farmor/farfar 2. morfar 3.mormor. Eller annen rekkefølge. Men hele tiden presisert at dere ikke vil binde dere til noe. Det er ikke sikkert det alltid lar seg gjøre å reise vekk med kjøretur/fly/tog såpass langt unna. Kanskje får dere ikke begge fri fra jobb, kanskje krasjer det med noe annet osv. Et alternativ er å feire hjemme hos dere. Hvis behovet til besteforeldre er å feire julen med dere. Enten alle samlet, eller dele opp med feks farmor/farfar + mormor og så farmor/farfar + farfar. Det vil alltids være mulig med hotell, Airbnb osv og ha selve feiringen hos dere. Dine foreldre får kanskje nye forhold etter hvert. Det igjen kan det også føre til annen rotasjon eller forskjellige ønsker hvis den tid kommer. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #47 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Signerer denne. Hadde mye heller laget egen jul med egne tradisjoner nå som dere har blitt voksne og lager en famillie sammen, enn å tilbringe samtlige juleferier i masse kofferter som om dere fremdeles er unge studenter som bor på hybel og vil hjem til jul. Dere vil trolig få større bolig selv etterhvert, noe som gir flere overnattingsmuligheter. Finnes det virkelig ingen overnattingsmuligheter i nærområdet nå mens dere bor litt trangt? Anonymkode: b3b69...56e Vi bor i Oslo, så masse hoteller. Men det er ikke den julefeiringen vi ønsker oss. Du kan gjerne vippse noen kroner så vi «slipper å bo trangt» i rekkehuset vårt til 10 millioner😅 Men tviler på at alle onkler, tanter og søskenbarn er interessert i å komme og bo på hotell og feire julen hos oss. Får inntrykk av at det er mange som ikke verdsetter storfamilie her ettersom så mange kaller det barnslig å feire med besteforeldre. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner at dere ser for dere en rotasjon. Det jeg ikke forstår er at dere må spikre en rotasjonsplan for de neste 12-20 årene. De neste 2-3 er mer enn nok. Hvis noen av dere har søsken som skal inn i kabalen gjør et slikt langsiktig prosjekt vanskeligere. Skal dere feire hos svigers samtidig som søsken eller være i motfase. Anonymkode: 104fb...087 Det er i praksis julen neste år vi har begynt å tenke på ettersom vi allerede har feiret 2 ganger sammen allerede. Så er vi veldig klar over at ting kan måtte endre seg etter hvert, spesielt hvis antallet barnebarn passerer et visst antall så det ikke lengre blir plass til å feire jul sammen med våre søsken. Anonymkode: 47298...064
Luckiness Skrevet 30. juli 2025 #48 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi bor i Oslo, så masse hoteller. Men det er ikke den julefeiringen vi ønsker oss. Du kan gjerne vippse noen kroner så vi «slipper å bo trangt» i rekkehuset vårt til 10 millioner😅 Men tviler på at alle onkler, tanter og søskenbarn er interessert i å komme og bo på hotell og feire julen hos oss. Får inntrykk av at det er mange som ikke verdsetter storfamilie her ettersom så mange kaller det barnslig å feire med besteforeldre. Det er i praksis julen neste år vi har begynt å tenke på ettersom vi allerede har feiret 2 ganger sammen allerede. Så er vi veldig klar over at ting kan måtte endre seg etter hvert, spesielt hvis antallet barnebarn passerer et visst antall så det ikke lengre blir plass til å feire jul sammen med våre søsken. Anonymkode: 47298...064 Men da kan dere vel bare allerede nå eller rett etter julen i år informere den/de besteforeldrene dere tenker å feire med neste år? Da vet de det minst et år i forveien. Så får dere heller feire andre høytider med andre besteforeldre. Jul med en, påske med en, nyttår med en, 17mai med en osv 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #49 Skrevet 30. juli 2025 Først må dere finne ut hvordan dere har lyst til å feire jul, og så beslutter en alt det andre. Selv har jeg barn som elsker å lage til jul hjemme hos seg, liten leilighet så de kan ikke invitere kreti og pleti, innimellom tar de turen til andre, - uten helt å tenke rotasjon. I fjor var de her, da vet jeg att det nok er noen år til neste gang. Dette må de få styre selv, det er jo ett vist styr med å dra på unger, reise, ha med gaver og ditt og datt, men de vet att døren er open her, selv på kort varsel. Litt sårt er det selvsagt, jeg ville jo hatt de her hvert år, men samtidig må de få lov til å lage egne tradisjoner, og kanskje trenger de også å roe ned hjemme i juleferien etter skole og jobb, og slippe å bruke ferien på å reise, pakke ut, pakke inn, reise. Det skjønner jeg veldig godt, noen trenger rett og slett ei rolig juleuke innimellom. Anonymkode: eb59b...b7e 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #50 Skrevet 30. juli 2025 Luckiness skrev (2 minutter siden): Men da kan dere vel bare allerede nå eller rett etter julen i år informere den/de besteforeldrene dere tenker å feire med neste år? Da vet de det minst et år i forveien. Så får dere heller feire andre høytider med andre besteforeldre. Jul med en, påske med en, nyttår med en, 17mai med en osv Det er jo det vi prøver å finne ut nå 😅 Vi har feiret en gang med morfar, en gang med farmor og farfar, og nå er det mormor sin tur. Basert på flest svar i denne tråden virker det som de fleste tenker at vi da burde feire med farmor og farfar neste år. I påsken de siste 2 årene har vi reist mellom alle sammen fordi de føler det er urettferdig om vi ikke kommer innom de i påsken. Så da blir det 4 dager med reise i løpet av en ferie på 10 dager 🥲 TS Anonymkode: 47298...064
Luckiness Skrevet 30. juli 2025 #51 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo det vi prøver å finne ut nå 😅 Vi har feiret en gang med morfar, en gang med farmor og farfar, og nå er det mormor sin tur. Basert på flest svar i denne tråden virker det som de fleste tenker at vi da burde feire med farmor og farfar neste år. I påsken de siste 2 årene har vi reist mellom alle sammen fordi de føler det er urettferdig om vi ikke kommer innom de i påsken. Så da blir det 4 dager med reise i løpet av en ferie på 10 dager 🥲 TS Anonymkode: 47298...064 Dere må ikke tenke for mye på besteforeldrenes behov for å se dere. Dere kan ikke drive på å farte mellom alle i høytider. Dessuten får de da en forventning til at det kommer til å være slik fremover. Har dere råd så kan dere eventuelt tilbringe påsken på en hytte/hotell et typisk vintersted for aking og veksling på skiturer (siden barnet gjerne er for lite til å være med). Og oppfordre de som vil møte dere i påsken å booke seg inn samme sted/område. Så er det opp til dem. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #52 Skrevet 30. juli 2025 Luckiness skrev (1 minutt siden): Dere må ikke tenke for mye på besteforeldrenes behov for å se dere. Dere kan ikke drive på å farte mellom alle i høytider. Dessuten får de da en forventning til at det kommer til å være slik fremover. Har dere råd så kan dere eventuelt tilbringe påsken på en hytte/hotell et typisk vintersted for aking og veksling på skiturer (siden barnet gjerne er for lite til å være med). Og oppfordre de som vil møte dere i påsken å booke seg inn samme sted/område. Så er det opp til dem. For meg er forholdet mellom besteforeldre og mine barn viktig. Jeg har allerede hatt nytte av at de har sterk nok tilknytning til å kunne sitte barnevakt. Så det er et tosidig behov for å se hverandre 🥰 Anonymkode: 47298...064
Furstina Skrevet 30. juli 2025 #53 Skrevet 30. juli 2025 Vi har två barn, och när de blev lite större blev det ett väldigt styr att åka hela familjen. Passa in med skolavslutning, skolstart, ferie för maken (svårt och nästan omöjligt i julen). Alla julegaver både dit och hem. det blev så mycket enklare att fira hemma. 1
Luckiness Skrevet 30. juli 2025 #54 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For meg er forholdet mellom besteforeldre og mine barn viktig. Jeg har allerede hatt nytte av at de har sterk nok tilknytning til å kunne sitte barnevakt. Så det er et tosidig behov for å se hverandre 🥰 Anonymkode: 47298...064 Jeg forstår det. Jeg mener ikke at forholdet skal svekkes eller at ikke du/dere har et behov for å se hverandre. Jeg tenker mer på at jo mer farting det blir i høytider, jo mer strevsomt kan det oppleves. Spesielt etter hvert. Kanskje det ikke oppleves slik akkurat nå. Men vil oppfordre dere til å være veldig tydelige på at dere ønsker å være mest mulig sammen når dere har anledning, vil forsøke å ha en mest mulig rettferdig rotasjon, men at dere ikke kan låse dere til noe hvis situasjonen og behovene for deres kjernefamilie på noe vis endres fra år til år eller litt tettere opp til en høytid. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #55 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo det vi prøver å finne ut nå 😅 Vi har feiret en gang med morfar, en gang med farmor og farfar, og nå er det mormor sin tur. Basert på flest svar i denne tråden virker det som de fleste tenker at vi da burde feire med farmor og farfar neste år. I påsken de siste 2 årene har vi reist mellom alle sammen fordi de føler det er urettferdig om vi ikke kommer innom de i påsken. Så da blir det 4 dager med reise i løpet av en ferie på 10 dager 🥲 TS Anonymkode: 47298...064 Deres behov vil og endre seg over tid. Du kan ikke legge opp livet for at det ikke skal være urettferdig for andre, dette vil slite dere ut. Over tid får dere kanskje flere barn, dine søsken får kanskje barn og kanskje noen av de eldre blir alene eller syke. Kanskje det da er letter at de kommer til dere. Dine barn vil og få egne behov over tid, kanskje de når de er eldre vil ha egne ønsker for ferier og kanskje dere får større plass. Anonymkode: eaf8f...932 1
bolla92 Skrevet 30. juli 2025 #56 Skrevet 30. juli 2025 Mitt beste juletips: Ikke lås dere til et system. Ta det som det kommer, og gjør som dere vil. Vi har tre sett med besteforeldre med mine og dine barn. Vi gjør som vi vil 1
IDGAF Skrevet 30. juli 2025 #57 Skrevet 30. juli 2025 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg kjenner vi må ha vært heldige der. For mine foreldre og svigerforeldre har ikke hatt noen problemer med å feire julen sammen, når de da fikk tilbringe julen med felles barnebarn. Så for oss var det enkelt å ta julefeiringen til oss og invitere alle. Anonymkode: 3230c...4db Hvordan gjør dere det med søskenene deres? Kommer de til dere? Isåfall- hva med svigerfamilien deres? Og om de ikke kommer til dere- hvordan gjør foreldrene deres det? Er det de som har måttet overta styret med rotering? Endret 30. juli 2025 av IDGAF
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #58 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 19.42): Hvorfor? Anonymkode: 104fb...087 Hvorfor det er trist at de aldri feirer hos det andre besteforeldreparwt??? Anonymkode: 9e98a...929
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #59 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tenker dere etter hvert vil ønske å feire hjemme, livet skjer og dere får nok bedre plass, flere barn og eldre foreldre som kanskje nedkskalerer. Det er og noe med å lage egne tradisjoner, ikke være "barn" men å selv være den som innbyr til julefering og det kommer til dere også. Anonymkode: eaf8f...932 Ikke alle som vil deg nei og man er ikke barn fordi man ønske å feire hos foreldrene Anonymkode: 9e98a...929
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #60 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kjenner vi må ha vært heldige der. For mine foreldre og svigerforeldre har ikke hatt noen problemer med å feire julen sammen, når de da fikk tilbringe julen med felles barnebarn. Så for oss var det enkelt å ta julefeiringen til oss og invitere alle. Anonymkode: 3230c...4db For meg hadde det vært et mareritt Anonymkode: 9e98a...929
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå