Gå til innhold

Julefeiring med skilte besteforeldre

Fremhevede innlegg

Skrevet
La Luna skrev (5 timer siden):

Alternativ 1, altså annethvert år hos hans og din familie. Ikke hans skyld at dine er skilt.

Dette! 👆

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal planlegge så si annethvert år med hans og dine.

Jeg tenker og at over tid så bør dere starte å feire hjemme og å lage egne tradisjoner. Dere vil kanskje få flere barn og må tenke og på deres egen familie, da kan de som vil jo besøke dere.

Anonymkode: eaf8f...932

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvert tredje år gjorde vi fleste årene, 9 t å kjøre til mine foreldre, det fungerte fint.

Anonymkode: 9e98a...929

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi feirer hvert år med min familie.. mannen sine foreldre er skilt, og bor langt unna. Det er uaktuelt for oss å bruke den korte juleferien på å reise dit med 3 barn. 

Vi bruker tid med de før jul, da kommer de hit en helg / langhelg hvor vi går på julemarked eller lignende, lager julemat, baker pepperkaker, ser julefilm osv. Huset er da ferdig pyntet så de også får ordentlig julestemning. 

Anonymkode: 8d20d...511

Så trist i grunn

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så trist i grunn

Hvorfor?

Anonymkode: 104fb...087

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor ikke feire hjemme og invitere til dere?

Anonymkode: fde56...b0d

Om både du og partner er enebarn funker jo det bra. Men hvis ikke blir jo en slik løsning veldig komplisert? 

Anonymkode: 8fff3...f6f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det også har noe å si hvor mange søsken dere har. Er en av dere enebarn, eller har søsken som ikke feirer jul (feks pga turnus jobb)? Blir noen av mormor/morfar sittende alene i julen eller har de andre å feire med?

Mannen min har skilte foreldre. Farmoren enslig og feirer jul med et av barna sine uten barnebarn når vi ikke feirer. Farfar derimot har funnet seg en ny kone, hun har flere barn og masse barnebarn. Mine foreldre feirer bare med oss og er alene uten oss. Vi er alltid invitert og velkommen til farfar (ny kone er hyggelig og alt er bra), men vi dropper feiring der på julaften og han er ikke med i planene våres for julaften-kabalen. Han har nok av folk rundt seg. Vi feirer derfor annethvert år farmor og mormor&morfar. Og nei vi kan ikke feire sammen pga de bor på to ulike deler av landet og de begge liker at vi kommer hjem og feirer hos dem (de liker pynte til jul for oss og å dele sine tradisjoner hos seg, de liker dulle med oss og barnebarna hos seg). 

Anonymkode: 6a35d...80c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi feirer hvert år med min familie.. mannen sine foreldre er skilt, og bor langt unna. Det er uaktuelt for oss å bruke den korte juleferien på å reise dit med 3 barn. 

Vi bruker tid med de før jul, da kommer de hit en helg / langhelg hvor vi går på julemarked eller lignende, lager julemat, baker pepperkaker, ser julefilm osv. Huset er da ferdig pyntet så de også får ordentlig julestemning. 

Anonymkode: 8d20d...511

Stakkars de som alltid blir nedprioritert i jula bare fordi du vil feire med din familie. 

Anonymkode: c02b0...965

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg seg på en slik langsiktig avtale om når dere skal feriere hvor som svært rigid, mye mer enn andre tradisjoner. 

Ja, men det skaper en forutsigbarhet. Det er noen besteforeldre som blir å feire alene noen ganger dersom vi ikke kommer og da foretrekker de å reise utenlands. Som de sa «flybilletter legges ut 330 dager i forveien» 😅

Anonymkode: 47298...064

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Oi, da! Er ikke det veldig trist for dine svigerforeldre; å aldri få feire jul med sønn, svigerdatter og barnebarn? :,( 

Anonymkode: 253e1...06c

Er det veldig viktig at man møtes selve julaften? Vi gjorde noe liknende frem til mormor døde da jeg var 13, da feiret vi julaften hjemme hos oss med mormor som bodde rett ved på besøk, og så reise vi litt lengre til mormor og morfar i romjula, så vi fikk vært der flere dager

Anonymkode: bb86a...aba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei dere! Jeg har skilte foreldre og har alltid feiret jul annethvert år hos mine foreldre. Nå har jeg jeg og mannen fått barn og begynt å feire sammen. Mine foreldre ønsker en forutsigbar rotasjon slik at de vet hvilke år vi feirer jul med de men jeg er så i tvil om hva som blir mest rettferdig. Annet hvert år hos min side(altså hvert fjerde år hos hver av mine foreldre) og annethver år hos hans side, eller hvert tredje år? Til info så bor min side 7t unna oss, og hans familie 1.5t unna oss så ser de oftest. 

Alt 1- over 4 år: mormor, farmor&farfar, morfar, farmor&farfar, gjenta 

alt 2 - over 3 år: mormor, morfar, farmor&farfar, gjenta

Hva blir mest rettferdig?

Enkleste er å ta julefeiring hjemme hos dere, hvert år. Ellers blir det 1. året hos mor, 2. året hos far, 3. året hos svigerforeldrene, og så gjentas dette. Hvis foreldrene dine kan feire sammen, blir det annethvert år på din eller mannens side.

Anonymkode: dc822...60e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Stakkars de som alltid blir nedprioritert i jula bare fordi du vil feire med din familie. 

Anonymkode: c02b0...965

Ja det hadde nok ikke skjedd hvis det var motsatt

Anonymkode: dc822...60e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med at vi var oss fire i kjernefamilien hver julaften. Alle besteforeldre bodde langt unna og mamma og pappa fant raskt ut at de ikke ønsket å bruke fridagene i jula på å reise. I romjula var vi flere dager med andre slektninger som bodde nærme, men akkurat på julaften var vi alene. Det var fantastisk og vi kunne ha akkurat de tradisjonene vi ønsket å ha. 

Nå er jeg voksen med barn og har en samboer med skilte foreldre. Vi forsøkte å gjøre det rettferdig med hvem vi feiret med, men vi fant raskt ut at vi ikke orket styret med hvem sin tur det var og kom noen til å sitte alene, så vi fant ut at vi ville inviterte til oss hvert år. Mine foreldre kommet annet hvert år, broren min feirer hjemme hos seg med sin familie og samboeren sine foreldre og søster med familie kommer de årene mine foreldre ikke kommer. 

Finn en løsning dere er fornøyd med som gjør at dere lager en tradisjon dere ønsker for deres barn,  ikke bare vær opptatt av at alt skal være rettferdig for besteforeldrene. 

Anonymkode: 542e4...dc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alternativ 1. At dine foreldre ikke klarer å oppføre seg som voksne må bli deres problem. Mine foreldre er også skilt men alltid feiret sammen pga barn og barnebarn. At dine foreldre ber om forutsigbarhet på når ens barn kommer hjem til jul sier mye tenker jeg...

Anonymkode: 99072...265

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 10.04):

Hei dere! Jeg har skilte foreldre og har alltid feiret jul annethvert år hos mine foreldre. Nå har jeg jeg og mannen fått barn og begynt å feire sammen. Mine foreldre ønsker en forutsigbar rotasjon slik at de vet hvilke år vi feirer jul med de men jeg er så i tvil om hva som blir mest rettferdig. Annet hvert år hos min side(altså hvert fjerde år hos hver av mine foreldre) og annethver år hos hans side, eller hvert tredje år? Til info så bor min side 7t unna oss, og hans familie 1.5t unna oss så ser de oftest. 

Alt 1- over 4 år: mormor, farmor&farfar, morfar, farmor&farfar, gjenta 

alt 2 - over 3 år: mormor, morfar, farmor&farfar, gjenta

Hva blir mest rettferdig?

Alternativ 1 mest rettferdig, men handler hvor man feirer jul kun om det? Det er lov å ta noen hensyn til hva man bør, men synes at man ikke skal følge det slavisk. 

Anonymkode: 3c00d...c9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Uansett hva dere velger er dere ikke nødt til å følge det livet ut. Noen løsninger kan fungere en periode før dukker det opp nye behov og ønsker. Og det er helt ok.

Anonymkode: 64c87...ca1

Dette er nok det beste svaret 👍

Livet er ikke statisk. Ting skjer underveis, og med det endres hva som er naturlig og ikke. Derfor er det greieste å ha en felles tanke og ide hvordan man vil ha det de kommende årene, men man låser ikke svaret, siden ting uansett endrer seg med årene. 

Anonymkode: 3c00d...c9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alternativ 1 uten tvil. Er i samme situasjon. Mannen min vil jo ha annenhver jel med sine også. Så å kjøre din deg og din familie med høyere prioritet bare fordi de er skilt blir feil.

Det ble etterhvert veldig stress å reise 8 timer til jul, og julen ble ikke noe kos. Så vi er også innimellom hjemme hvor de besteforeldrene som er lengst unna kommer til oss. Da prioriterer vi de nærmeste.

Anonymkode: a1a39...35b

AnonymBruker
Skrevet

Vi feirer en jul med min mor, neste jul med mannens mor og stefar (far død) og neste jul med min far og hans samboer. Så starter vi opp igjen. Så hvert tredje år med hver av de og det er alltid hos oss. 

Dette betyr at min mor er alene i 2 av 3 jul, men dette er avklart og hun takler de fint. Hun har ingen ønske om å feire med sin ex (min far) eller med min mann sin mor og stefar.

Anonymkode: cd621...efd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men det skaper en forutsigbarhet. Det er noen besteforeldre som blir å feire alene noen ganger dersom vi ikke kommer og da foretrekker de å reise utenlands. Som de sa «flybilletter legges ut 330 dager i forveien» 😅

Da holder det å i jula bestemme seg for neste år, ikke fem år før.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker dere etter hvert vil ønske å feire hjemme, livet skjer og dere får nok bedre plass, flere barn og eldre foreldre som kanskje nedkskalerer.

Det er og noe med å lage egne tradisjoner, ikke være "barn" men å selv være den som innbyr til julefering og det kommer til dere også.

Anonymkode: eaf8f...932

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...