AnonymBruker Skrevet 29. juli #1 Skrevet 29. juli Hei dere! Jeg har skilte foreldre og har alltid feiret jul annethvert år hos mine foreldre. Nå har jeg jeg og mannen fått barn og begynt å feire sammen. Mine foreldre ønsker en forutsigbar rotasjon slik at de vet hvilke år vi feirer jul med de men jeg er så i tvil om hva som blir mest rettferdig. Annet hvert år hos min side(altså hvert fjerde år hos hver av mine foreldre) og annethver år hos hans side, eller hvert tredje år? Til info så bor min side 7t unna oss, og hans familie 1.5t unna oss så ser de oftest. Alt 1- over 4 år: mormor, farmor&farfar, morfar, farmor&farfar, gjenta alt 2 - over 3 år: mormor, morfar, farmor&farfar, gjenta Hva blir mest rettferdig? Anonymkode: 47298...064
AnonymBruker Skrevet 29. juli #2 Skrevet 29. juli Hvorfor ikke feire hjemme og invitere til dere? Anonymkode: fde56...b0d 11 10
AnonymBruker Skrevet 29. juli #3 Skrevet 29. juli Vi har bare ett gjesterom, så det har vi ikke plass til. Med 4 besteforeldre, en stebesteforelder og flere tanter og onkler blir det for trangt. Ingen av de bor samme sted som oss. Anonymkode: 47298...064 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #4 Skrevet 29. juli Gjør det dere selv føler er riktigst for dere og barna. I og med at det er lang reisevei, så ville jeg antagelig gått for en løsning der dere har annenhvert år hos svigers. (Jeg har vokst opp med at vi feiret annenhvert år hjemme og annenhvert år hos farmor. Og så var vi hos mormor, som bodde langt unna, hvert 5. år eller deromkring.) På den annen side var vi hos mormor på flere ukers sommerferie nesten hver eneste sommer. (Mens vi overnattet hos farmor jevnlig gjennom året, og var der ofte på middager og sånt.) Alternativt så slutter dere å reise bort i julen, og feirer hjemme hos dere selv med deres nye kjernefamilie. Anonymkode: 3230c...4db 2
La Luna Skrevet 29. juli #5 Skrevet 29. juli Alternativ 1, altså annethvert år hos hans og din familie. Ikke hans skyld at dine er skilt. 5 14
AnonymBruker Skrevet 29. juli #6 Skrevet 29. juli Jeg hadde gått for alternativ 2, siden dere bor langt unna din familie. Dere kan jo treffe hans familie mye i førjulstiden, pepperkakebaking, julemarkeder og andre koselige tradisjoner. Regner med dere bre har mulighet til å treffe dine i selve juledagene på grunn av jobb og ferie? Har selvfølgelig litt å si om noen blir sittende helt alene dersom dere ikke kommer. Anonymkode: 5a204...926 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli #7 Skrevet 29. juli Alt trenger ikke være rettferdig. Å reise 7t annenhver jul kan fort bli stress. Det kan ikke din familie forvente av deg heller. Vi har samme reisevei og vi feirer kanskje hvert fjerde år med dem. Får mye negative kommentarer for det, men jeg orker ikke stresse i en allerede hektisk juletid (med svindyre flybilletter). Anonymkode: 58790...d79 3 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli #8 Skrevet 29. juli Vi feirer hvert år med min familie.. mannen sine foreldre er skilt, og bor langt unna. Det er uaktuelt for oss å bruke den korte juleferien på å reise dit med 3 barn. Vi bruker tid med de før jul, da kommer de hit en helg / langhelg hvor vi går på julemarked eller lignende, lager julemat, baker pepperkaker, ser julefilm osv. Huset er da ferdig pyntet så de også får ordentlig julestemning. Anonymkode: 8d20d...511 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #9 Skrevet 29. juli Jeg tenker annethvert år hos svigers, og annenhvert år hos dine foreldre (altså alternativ 1). Også om dere vil så kan dere vurdere å be en av foreldrene dine om å komme ned til dere, slik at hvert fjerde år blir hjemme for dere (siden dere ikke har så god plass til å invitere flere). Det er lov å starte egne tradisjoner, og man trenger ikke å invitere veldig mange tanter og onkler selv om dere har pleid å feire med de selv. Anonymkode: f58ca...c53 2 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli #10 Skrevet 29. juli Takk for svar dere! Føler dere har rett i at mannens familie ikke skal måtte ta ansvar for at mine foreldre er skilt. Er veldig usikker på det å feire hos oss. Ettersom jeg selv har skilte foreldre har jeg ikke så sterke tradisjoner. Er mye viktigere for meg å inkludere tanter og onkler enn å feire hjemme og lage egne tradisjoner. Anonymkode: 47298...064 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #11 Skrevet 29. juli Uansett hva dere velger er dere ikke nødt til å følge det livet ut. Noen løsninger kan fungere en periode før dukker det opp nye behov og ønsker. Og det er helt ok. Anonymkode: 64c87...ca1 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #12 Skrevet 29. juli Høres ut som mitt kaos, men bare legg til at jeg også er skilt og jeg og BF har begge familien 7 - 10 timer unna - i hver sin retning av landet… Hvordan løser vi det. Jeg og eks feirer jul sammen, hjemme hos meg hvert år. Jeg har størst hus og lager best mat…. Så kan de som vil komme hit på egen regning. Mine foreldre kommer som regel annen hvert år, mens eksen sin ikke har vært her på årevis. Så reiser vi heller på familiebesøk i romjula/nyttår annenhver år til hver landsdel. Dette går siden vi er voksne mennesker som klarer å omgås hverandre på tross av mye dritt som har skjedd tidligere. Blir kanskje annerledes når barna blir voksen. Ingen av oss har etablert seg på nytt, det er kanskje også en suksessfaktor oppi det hele. Anonymkode: a3186...0ad 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli #13 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Uansett hva dere velger er dere ikke nødt til å følge det livet ut. Noen løsninger kan fungere en periode før dukker det opp nye behov og ønsker. Og det er helt ok. Anonymkode: 64c87...ca1 Veldig godt poeng! Vi hadde en tradisjon mens vi var kjærester (feiret hver for oss, med våre.) En tradisjon da vi var samboere. (annenhvert år hos hans og annenhvert år hos mine) og en ny tradisjon da vi fikk barn. (Alle ble invitert til oss, slik at vi kunne legge barn rett i egen seng.) Men så ble barna store, og de eldste i familien falt fra. Så da ble det ny tradisjon med at hele storfamilien samlet seg hos det ene foreldreparet. Jeg holder på at dere gjør det som passer dere best. Men ha med dere at det er lov å endre på tradisjoner hvis det er best for dere. Anonymkode: 3230c...4db 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #14 Skrevet 29. juli Vi beslutter dette år for år, i god tid, om høsten. Handler blant annet om hvorvidt noen i slekta har fått baby siden sist, om noen er syke, om noen har gått bort osv. osv. Anonymkode: 5c118...591 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #15 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi feirer hvert år med min familie.. mannen sine foreldre er skilt, og bor langt unna. Det er uaktuelt for oss å bruke den korte juleferien på å reise dit med 3 barn. Vi bruker tid med de før jul, da kommer de hit en helg / langhelg hvor vi går på julemarked eller lignende, lager julemat, baker pepperkaker, ser julefilm osv. Huset er da ferdig pyntet så de også får ordentlig julestemning. Anonymkode: 8d20d...511 Oi, da! Er ikke det veldig trist for dine svigerforeldre; å aldri få feire jul med sønn, svigerdatter og barnebarn? :,( Anonymkode: 253e1...06c
AnonymBruker Skrevet 29. juli #16 Skrevet 29. juli Dere må finne ut hvordan dere ønsker å feire jul, men samtidig trenger dere ikke å binde dere til evigvarende tradisjon Hva legger du i rettferdig, og rettferdig for hvem? Er det viktig å fordele byrden med å ha dere på besøk? Skal dere fordele hvem av dere søsken som skal være hvor? Hvis dere ønsker å fordele dere mellom de to slektene, et alternativ 1 best. Men om tre år har dere kanskje et varn til, og en lang reise i jula blir lange mindre fristende. Anonymkode: 104fb...087
AnonymBruker Skrevet 29. juli #17 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar dere! Føler dere har rett i at mannens familie ikke skal måtte ta ansvar for at mine foreldre er skilt. Er veldig usikker på det å feire hos oss. Ettersom jeg selv har skilte foreldre har jeg ikke så sterke tradisjoner. Er mye viktigere for meg å inkludere tanter og onkler enn å feire hjemme og lage egne tradisjoner. Anonymkode: 47298...064 Men hva med barna dine og deres kommende tradisjoner? Anonymkode: 653d0...a43 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #18 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men hva med barna dine og deres kommende tradisjoner? Anonymkode: 653d0...a43 Jeg tror gode relasjoner med familien trumfer rigide tradisjoner. Så må man ikke feire julaften sammen for å få gode relasjoner, men det er en viktig dato i mange familier. En god del tradisjoner kan vi jo etablere uansett hvor vi er. Og andre ting må vi nok bare akseptere at blir forskjellig (slik som at svigers foretrekker pinnekjøtt, og mine foretrekker ribbe). Anonymkode: 47298...064 1
Furstina Skrevet 29. juli #19 Skrevet 29. juli Måste ni lägga upp ett schema då? Vad händer om ni måste ändra i det? Med tanke på hur julen ligger med lediga dagar, jobb, barnens form och så vidare. Räker det inte med att planera i god tid, kommunicera och variera? Kanske det inte passar att följa schemat ett år? Nör vi träffades så firade något år med min mans familj i Norge, nåt år med min mor i närheten (till exempel när jag var höggravid), något år hos en annan släkting. Så fick mannen ett jobb där han inte får fri på julen utan har fixt schema. Max 3 dagar ledigt i rad. Då gick det inte att åka till Norge (kör inte 16 timmar för att fira jul och sedan 16 timmar hem igen, eller betalar 15-20.000 i flygbiljetter). VI har senaste 15 åren firat jul hemma, bara vi i familjen. Fyra gånger på 10 år har vi lyckats få ledigt och varit utomlands. Det har blivit vår tradition, att bara vara vi i familjen, inget vi planerade att det skulle bli. En lugn och rolig jul hemma är nästan bäst. En semesterresa är en möjlighet för ferie tillsammans. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #20 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror gode relasjoner med familien trumfer rigide tradisjoner. Så må man ikke feire julaften sammen for å få gode relasjoner, men det er en viktig dato i mange familier. En god del tradisjoner kan vi jo etablere uansett hvor vi er. Og andre ting må vi nok bare akseptere at blir forskjellig (slik som at svigers foretrekker pinnekjøtt, og mine foretrekker ribbe). Anonymkode: 47298...064 Jeg seg på en slik langsiktig avtale om når dere skal feriere hvor som svært rigid, mye mer enn andre tradisjoner. Anonymkode: 104fb...087 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå