Janik98 Skrevet 26. juli 2025 #21 Skrevet 26. juli 2025 Ser ikke helt greia med å skulle ha så mye ekstra tid til barna når de bikker tenåring stadiet. De er jo enten på skolen fra 9-15, stikker til venner etter skolen eller drar på aktiviteter. I helger bruker de mye tid på venner, tv, spill eller andre ting. Å få alene tid til barna kan man skvise inn på andre måter. Eks en helge tur bare far og sønner. Egen helge tur bare mor og døtre. Eller en egen tur i året til hvert enkelt barn for å vise at du ønsker kvalitets tid med dem. Man må ikke porsjonere ut litt tid her og litt tid der for å få kvalitets tid med barna sine. Jeg mener hvertfall at å få et fjerde barn er helt uproblematisk i forhold til dine barns alder. Det er altfor mye fokus i dag på at man skal være så tett og nære barna sine i den alderen, men det gir ikke mening fordi det er den alderen barna psykologisk og emosjonelt begynner å finne ut av seg selv og sin egen vei videre i livet. Når de bikker 20 årene ønsker de gjerne mer emosjonell støtte og nær kontakt med foreldrene sine. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2025 #22 Skrevet 26. juli 2025 Jeg har 4 fra 5-15 år, ble plutselig alene da yngste var nyfødt. Så har hatt de 50/50. så møttte jeg en mann da yngste var 2,5år. Han har en datter som nå er 17 som bor hos oss 100%. så vi har 5 barn i hus fra 5-17 år. Der går helt fint! Må splitte oss litt innimellom. Ja det er hektiske hverdager med treninger og foreldremøter. Men de yngste blir utrolig tilpasningsdyktige! De årene jeg var alene med yngste før hun også kunne være med yngste til faren 50/50 måtte hun bare «henge med på lasset»😅 men jeg og barna klarte oss bra de årene også🥰 eldste blir sjeldent brukt som barnevakt. de yngste barna leker fint sammen, og de eldste er med de yngre når de har lyst Anonymkode: b4157...54a
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #23 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har 4 fra 5-15 år, ble plutselig alene da yngste var nyfødt. Så har hatt de 50/50. så møttte jeg en mann da yngste var 2,5år. Han har en datter som nå er 17 som bor hos oss 100%. så vi har 5 barn i hus fra 5-17 år. Der går helt fint! Må splitte oss litt innimellom. Ja det er hektiske hverdager med treninger og foreldremøter. Men de yngste blir utrolig tilpasningsdyktige! De årene jeg var alene med yngste før hun også kunne være med yngste til faren 50/50 måtte hun bare «henge med på lasset»😅 men jeg og barna klarte oss bra de årene også🥰 eldste blir sjeldent brukt som barnevakt. de yngste barna leker fint sammen, og de eldste er med de yngre når de har lyst Anonymkode: b4157...54a Takk for deling av erfaring ❤️ Jobber du 100% ? Eller har du måttet jobbe redusert for å få nok tid til å følge opp alle? Ts Anonymkode: fa282...f49
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #24 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg ser nok på det fra en annen vinkel, at hadde sønnen deres på 15 ønsket at du tok en abort for at dere skulle hatt mer tid til han? Jeg tror egentlig ikke det. Det blir litt sykt å tenke « moren min tok abort for min skyld». Anonymkode: 6d751...144 Nei, det hadde han jo ikke, men kommer jo aldri til å si det. Vi tenker heller ikke at vi gjør det kun for hans del, hvis vi gjør det, men for familien som en helhet. Ts Anonymkode: fa282...f49
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #25 Skrevet 27. juli 2025 En av mine bestevenninner var barn nr.4, og skikkelig attpåklatt. Nest yngre var 14 år da hun kom. Søsknene hennes ble mer som «tante» og «onkel» og hun kjente dem nesten ikke før alle var voksne; de hadde flyttet ut før hun kan huske. Men de er en sammensveiset gjeng i dag, og hun er den unge og kule tanten til niesene og nevøene sine. Anonymkode: 59daa...c54
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #26 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): En av mine bestevenninner var barn nr.4, og skikkelig attpåklatt. Nest yngre var 14 år da hun kom. Søsknene hennes ble mer som «tante» og «onkel» og hun kjente dem nesten ikke før alle var voksne; de hadde flyttet ut før hun kan huske. Men de er en sammensveiset gjeng i dag, og hun er den unge og kule tanten til niesene og nevøene sine. Anonymkode: 59daa...c54 Han eldste blir jo 15 , men de yngste er jo 5 og 6 - så blir ikke sååå attpåklatt i så fall. Selv om det blir litt. Jeg har begynt å kjenne mer og mer at det kommer til å bli vanskelig å ta abort dersom alt går bra og jeg ikke mister - er jo fortsatt tidlig- eller barnet ikke er sykt. Rekker akkurat å fylle 35 før barnet eventuelt blir født så da får man vel kanskje tilbud om nip-test? Ts Anonymkode: fa282...f49 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #27 Skrevet 27. juli 2025 Har dere kapasitet dersom det viser seg at dette barnet har utfordringer? Det er spørsmålet jeg ville ha stilt meg. Anonymkode: ce8d8...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #28 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 25.7.2025 den 17.18): Hvordan er det ? Vi har 3 stk : en på 4, ei på 5 og en på 14. Var egentlig ferdig med barn, men så har jeg blitt veldig uplanlagt gravid i overgangen mellom at mannen klipte strengen osv osv. Med en gang så tenkte vi at vi ikke kunne beholde. Vi har 3 barn , og er redd for at vi ikke får tid til alle dersom det kommer en fjerdemann. Eldstemann er jo 14, og vil være 15 når babyen ev kommer , men han trenger jo også oppfølging og de siste årene han har har vik da være preget av baby. Vi klarer nå å få til egentid og en lengre tur/reise med hver av de, hvor meg og mannen bytter på å reise alene med en av de. Jeg ser at dette er spesielt viktig for størstemann, men også for de minste- som er tett i alder og lett kan bli tatt som "en". Vi er redde for at vi ikke får til dette med en til. I tillegg er vi endelig ferdig med bleier og nyter at barna blir større etter en ganske krevende babytid med to tette, og den ene var mye på sykehus som liten. Derfor falt vel egentlig valget på at vi ikke skulle beholde. Men så har jeg begynt å tenke.. Og jeg kjenner at det blir ekstremt vanskelig å ta en pille og svelge den med de konsekvensene det får. Jeg synes også det er vanskelig å si høyt at jeg/vi ønsker abort. Vi har plass - både i hus og bilen , vi hadde hatt økonomi til det og jeg tenker at man jo ikke angrer på barna man har fått.. Men er det bare hormonene som styrer ? Hvor slitsomt er det med 4 barn ? Mannen sier at han aller helst ønsker abort av de grunnene jeg sier, men at han selvfølgelig støtter , stiller opp og ikke kommer til å holde det noe mot meg dersom jeg ikke klarer å ta abort. Da sier han at han bare må tvinge seg selv til å omstille seg , og at han kommer til å klare det. Men han er redd for at det blir travelt, og får dårlig samvittighet overfor de vi har av å tenke på det. Anonymkode: fa282...f49 Svarer jeg og. Jeg har og 4 barn, med 15 år mellom 1 og 4. De to mellomste mine er også nærme i alder. Det har gått veldig fint, dette. Mine er ganske store nå, alle sammen. Yngste har vært et elsket barn fra det ble født. Maskot for vennene til de andre 3. Har mange trygge personer rundt seg på grunn av dette. Hun har hengt på på fotballtreninger, svømming og alt søskenene har holdt på med. Det eneste jeg angrer på er at vi ikke fikk et barn til nærmere den yngste i alder. Snart har alle barna flyttet ut, og yngste blir litt som et enebarn. De to mellomste har vært gode venner hele livet, og den yngste kan føle seg litt utenfor. Aldersforskjellen mellom den eldste og de to mellomste er også ganske stor, men det har jevnet seg ut med årene. Anonymkode: c2904...66c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #29 Skrevet 27. juli 2025 Fire barn med litt aldersspenn. Det går veldig fint. Overgangen tre til fire var ikke så stor. Anonymkode: a2924...f73 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #30 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Fire barn med litt aldersspenn. Det går veldig fint. Overgangen tre til fire var ikke så stor. Anonymkode: a2924...f73 Samme her - vi har vært på mye sammen; ikke alt har vært like interessant i forhold til alder, så alle har kanskje "kjedet" seg litt. Jeg hadde ulønnet permisjon noen måneder med yngste, litt endringer på arbeidsplass etc - så det var noen måneder med redusert stilling, før jeg gikk opp til 100% igjen. Legg til pendling og noe overtid, men det gikk greit. Med fire barn, foreldre i 100% jobb - etc så har de blitt selvstendige og er en del AS Familien. Eks - skulle de være med på fritidsaktiviteter, måtte de ta mer ansvar selv; sørge for å spise når de kom hjem fra skolen, være ferdige/klare når de ble hentet. Med under 10 år mellom eldste/yngste, har det vært lite aktuelt med barnevakt. Anonymkode: 6bcec...86b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #31 Skrevet 27. juli 2025 Vi har 4 barn. Vi har valgt bort treningssenter, egne hobbyer og dater utenfor hjemmet. Det går helt fint med tid til alle, de har ulike interesser og behov til forskjellige tider på døgnet. Vi kjøper litt flere tjenester enn før da. For eksempel betalte vi for maling av hus, brøyting av snø og selv om mannen er bilmekaniker betaler vi for verksted. Det er jo prioriteringer mellom tid og penger. Så har vi to vaskemaskiner, robotstøvsuger og robotklipper. Når de eldste ble 16, fikk de sertifikat til moped eller mopedbil, siden det er buss her kun 3 dager i uka og da på dagtid når de er på skolen. Vi har en tanke om at det å oppdra barn sammen er romantisk og passer på å gi hverandre cred for innsatsen hver dag. Når alle er i seng, ligger vi alltid tett inntil hverandre en stund og snakker om dagene, livet og minner fra tidligere. Det er stor sannsynlighet for at en eller annen våkner i løpet av kvelden og natta, så det har vært viktig for oss å prioritere nærheten til hverandre. Vi har hver våre ansvarsområder hjemme, både barn og voksne, og en kalender på veggen med all info om det som er planlagt framover. Vi reiser på en lengre ferie hvert tredje år, de andre årene gjør vi ting barn og ungdom har lyst til i nærområdet. Kunne gjerne tenkt meg en til, men det sier mannen nei til. Anonymkode: d0e08...233 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2025 #32 Skrevet 28. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 7.16): Takk for deling av erfaring ❤️ Jobber du 100% ? Eller har du måttet jobbe redusert for å få nok tid til å følge opp alle? Ts Anonymkode: fa282...f49 Jeg jobbet 100% tidligere, men gikk på en smell etter skilsmissen og har ikke komt meg i jobb igjen etter det. Hadde det ikke vært for det kunne jeg fint jobbet. jeg forutså jo aldri at vi skulle gå ifra hverandre, så det ble utrolig tøft det første året og en står overgang, på godt og vondt. Jeg hadde litt problemer med helsen fra før, så fikk en forverring der. har andre i slekta som har 3 tette på 3-4 år hvor begge jobber 100%. DET høres travelt ut, enn 4 unger spredd over flere år😅 Anonymkode: b4157...54a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2025 #33 Skrevet 28. juli 2025 Jeger eldst av fire barn, 13 år eldre enn yngste. Elsket det! Og mamma har sagt at hun yngste var lettest, fordi det var så mange som ville underholde henne og hjelpe til. Kjente aldri på at det ikke var nok tid til meg. Og har hatt enormt nytte som forelder selv å ha en lillesøster som var så mye yngre, jeg hadde masse trening da jeg fikk egne barn og syntes det var ganske så lett. Som voksen er jeg også skikkelig glad for å ha flere søsken å spille på. Kjempeglad for at vi er fire😊 Anonymkode: 0b088...bcf
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2025 #34 Skrevet 28. juli 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeger eldst av fire barn, 13 år eldre enn yngste. Elsket det! Og mamma har sagt at hun yngste var lettest, fordi det var så mange som ville underholde henne og hjelpe til. Kjente aldri på at det ikke var nok tid til meg. Og har hatt enormt nytte som forelder selv å ha en lillesøster som var så mye yngre, jeg hadde masse trening da jeg fikk egne barn og syntes det var ganske så lett. Som voksen er jeg også skikkelig glad for å ha flere søsken å spille på. Kjempeglad for at vi er fire😊 Anonymkode: 0b088...bcf Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Vil jo være ganske lik aldersforskjell som vår eldste. Var det noe spesielt dine foreldre gjorde som førte til at du aldri følte at det ikke var tid nok til deg ? Ts. Anonymkode: fa282...f49
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå