Snok1 Skrevet 21. juli #81 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 17.44): Formueskatt over 1 760 000 kr er helt feil. Folk som har levd nøysomt på lønn langt under gjennomsnittet må betale. Fritaksbeløpet bør økes vesentlig, iallfall til 10 mill. Anonymkode: c051a...40b Alle klarer å gjemme unna et ti-talls millioner fra ligningen ved smarte boliginvesteringer. Blir man skattet for to millioner i formuer, er den reelle formuen nesten alltid vesentlig mer.
newman01 Skrevet 21. juli #82 Skrevet 21. juli Jada, skjønner det. Man må også betale 25% mva om man kjøper gullbarre, gullsmykker osv. Hvordan har du planlagt ditt kjøp og potensiell verdistigning? Om du kjøper for 999k har du ikke store marginen opp til millionen
Snok1 Skrevet 21. juli #83 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 17.51): Formueskatten er 1%, så det er ikke voldsomt høy sats. Betaler formueskatten av penger jeg har spart gjennom året. Anonymkode: fb1b8...112 Med litt aktive investeringer av formuen klarer man vel en 10% avkastning. Er man lat får man kanskje 4,5-5% innskuddsrente. Man behøver altså ikke bli ruinert av en skatteprosent på 1.
AnonymBruker Skrevet 21. juli #84 Skrevet 21. juli newman01 skrev (11 minutter siden): Jada, skjønner det. Man må også betale 25% mva om man kjøper gullbarre, gullsmykker osv. Hvordan har du planlagt ditt kjøp og potensiell verdistigning? Om du kjøper for 999k har du ikke store marginen opp til millionen Både rett og galt. Investerer man i gull, kjøper man så klart mynt med valør, fordi disse regnes som gangbar valuta, og valuta er det ikke mva på. For egen del er dette gjort for å hindre formueskatt av 1 million, og stiger verdien til over dette (noe det garantert gjør over tid) så blir ikke dette skattbart før den dagen de blir vekslet inn. Dette vil ikke skje i mitt tilfelle da jeg har skrevet testamente at disse blir fordelt likt mellom barn ved min død. Ingen vet at jeg sitter på gullmynt bortsett fra advokat som har testamentet. Anonymkode: 32f65...f09 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #85 Skrevet 21. juli Bedriften til pappa, som er grunnen til at jeg får formueskatt, betaler den for meg og søsteren min. Det er greit nå i den fasen vi er i nå, men om noen år vil summen bli betraktelig høyere. Så vi jobber nå med å få alt ut av landet og ut av navnet vårt. Hele greia er idiotisk. Det må kunne gå an å differensiere mellom typer formuer. Det er noe som heter "cash poor, paper rich". Bare fordi det står at jeg eier noe som kan bli verdt så og så mye, så betyr jo ikke det at jeg har kapitalen til å betale skatten. Så da må jeg selge aksjer eller ta penger fra bedriften for å dekke det. Penger som kunne blitt brukt til å skape flere arbeidsplasser, høyere lønn, videreutvikling, etc., etc.! Anonymkode: 9fe43...4c3 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli #86 Skrevet 21. juli Kjøpte aksjer i en bedrift for mange år siden. Kunne solgt de på det åpne marked og hatt en pen gevinst, men solgte de for opprinnelig kurs til min sønn. Dette ble av skattemyndighetene tolket som at jeg hadde et stort tap, slik at jeg faktisk fikk fratrekk på skatten året etter. Men egentlig verdi er jo fortsatt i familien... Anonymkode: 32f65...f09 1
Isambard Skrevet 21. juli #87 Skrevet 21. juli Snok1 skrev (24 minutter siden): Med litt aktive investeringer av formuen klarer man vel en 10% avkastning. Er man lat får man kanskje 4,5-5% innskuddsrente. Man behøver altså ikke bli ruinert av en skatteprosent på 1. Nei, man bør ikke bli ruinert av 1%. Men: - Det å investere i hytte eller hus gir også verdistigning. - Den reelle avkastningen er ikke så høy når man trekker fra inflasjonen. Realavkastningen på aksjer er historisk 6-8%. - Aksjer innebærer en risiko. Det følger en ulempe med avlastningen. - Man betaler fortløpende skatt av avkastningen. Det reduserer den reelle gevinsten ytterligere. Formueskatten alene er det ikke Norges undergang, men den er ikke ubetydelig heller. Den gjør aksjer mindre attraktive i forhold til andre ting. Et stort hus kan man jo bo i og ha glede av mens verdien stiger. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #88 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Bedriften til pappa, som er grunnen til at jeg får formueskatt, betaler den for meg og søsteren min. Det er greit nå i den fasen vi er i nå, men om noen år vil summen bli betraktelig høyere. Så vi jobber nå med å få alt ut av landet og ut av navnet vårt. Hele greia er idiotisk. Det må kunne gå an å differensiere mellom typer formuer. Det er noe som heter "cash poor, paper rich". Bare fordi det står at jeg eier noe som kan bli verdt så og så mye, så betyr jo ikke det at jeg har kapitalen til å betale skatten. Så da må jeg selge aksjer eller ta penger fra bedriften for å dekke det. Penger som kunne blitt brukt til å skape flere arbeidsplasser, høyere lønn, videreutvikling, etc., etc.! Anonymkode: 9fe43...4c3 Erna, ikke bruk undercover kontoen din her. Vi vet det er deg 😆 Anonymkode: 651ff...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #89 Skrevet 21. juli Isambard skrev (16 minutter siden): Nei, man bør ikke bli ruinert av 1%. Men: - Det å investere i hytte eller hus gir også verdistigning. - Den reelle avkastningen er ikke så høy når man trekker fra inflasjonen. Realavkastningen på aksjer er historisk 6-8%. - Aksjer innebærer en risiko. Det følger en ulempe med avlastningen. - Man betaler fortløpende skatt av avkastningen. Det reduserer den reelle gevinsten ytterligere. Formueskatten alene er det ikke Norges undergang, men den er ikke ubetydelig heller. Den gjør aksjer mindre attraktive i forhold til andre ting. Et stort hus kan man jo bo i og ha glede av mens verdien stiger. Hus og hytte trenger ikke å gi så mye gevinst. En har kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold/reparasjoner osv. Noe man ikke har på de fleste andre investeringer/sparinger. Anonymkode: 32f65...f09 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #90 Skrevet 21. juli Min konlusjon på denne tråden, som lavtlønnsmottager med lite gjeld og over 1,7 i formue er enten betal med glede eller sette seg på "skolebenken" for å øke sin privatøkonomiske kunnskap. Som lavtlønnet får man også lav pensjon. Da kjennes det utryggt og ikke kunne øke sin formue til pensjonsalderen kommer. Anonymkode: de3bb...3b0 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #91 Skrevet 21. juli Snok1 skrev (13 timer siden): Med litt aktive investeringer av formuen klarer man vel en 10% avkastning. Er man lat får man kanskje 4,5-5% innskuddsrente. Man behøver altså ikke bli ruinert av en skatteprosent på 1. Verre da sparerenten var 1% (ikke lenge siden). Anonymkode: 66232...c16
AnonymBruker Skrevet 21. juli #92 Skrevet 21. juli Har dobbelt statsborgerskap så har bankkonto i et annet land i tillegg til i Norge. Setter bare over dit hvert år. Anonymkode: ca226...297 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #93 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har dobbelt statsborgerskap så har bankkonto i et annet land i tillegg til i Norge. Setter bare over dit hvert år. Anonymkode: ca226...297 Du setter over penger fra kontoen din til en utenlandsk konto i ditt navn for å unngå formuesskatt? Du rapporterer heller ikke inn dette? Det er økonomisk kriminalitet, og Norge har nå automatisk rapportering om bankkonto og lignende aktiviteter med halvparten av verdens land, så de pengene får de nok informasjon om før eller siden. Anonymkode: 9fe43...4c3 2
newman01 Skrevet 22. juli #94 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har dobbelt statsborgerskap så har bankkonto i et annet land i tillegg til i Norge. Setter bare over dit hvert år. Anonymkode: ca226...297 Du kan plassere dem på månen om du vil. Men du plikter å oppgi formuen til skattemyndighetene uansett hvor de er plassert. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #95 Skrevet 22. juli Om man kjenner en uformuende som man stoler på kan man overføre 1.7 mill til hen før nyttår og få tilbakeført etterpå. Anonymkode: c051a...40b 2 1
Brunello Skrevet 22. juli #96 Skrevet 22. juli (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Om man kjenner en uformuende som man stoler på kan man overføre 1.7 mill til hen før nyttår og få tilbakeført etterpå. Anonymkode: c051a...40b Det behøver i så fall ikke overføres mer enn det som overstiger innslagspunktet. Men er det verdt å bli kjeltring for småpenger og samtidig ikke bidra til fellesskapet? For å sette det litt i perspektiv unndras det over kr 16 milliarder årlig i skatt mens det tas inn 14,7 milliarder i bompenger. Hadde folk slutta å snyte på skatten kunne vi altså kutta ut bompenger. Endret 22. juli av Brunello 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #97 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 16.32): Hm...Ja det er jo en mulighet. Men med en allerede snart nedbetalt bolig og med bare 2 i hhusholdning virker det litt unødvendig å bare kjøpe større/bedre bolig. Anonymkode: de3bb...3b0 Større /dyrere bolig = høyere formue. Du slipper ikke unna med mindre du flytter til Sveits. Anonymkode: aaa19...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #98 Skrevet 22. juli Brunello skrev (1 time siden): Men er det verdt å bli kjeltring for småpenger og samtidig ikke bidra til fellesskapet? Det er fullt lovlig. Anonymkode: c051a...40b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #99 Skrevet 22. juli Brunello skrev (1 time siden): Det behøver i så fall ikke overføres mer enn det som overstiger innslagspunktet. Men er det verdt å bli kjeltring for småpenger og samtidig ikke bidra til fellesskapet? For å sette det litt i perspektiv unndras det over kr 16 milliarder årlig i skatt mens det tas inn 14,7 milliarder i bompenger. Hadde folk slutta å snyte på skatten kunne vi altså kutta ut bompenger. De har sannsynligvis like mange kjeltringer i Sverige, men de har ikke bompenger for det. Anonymkode: 32f65...f09
Brunello Skrevet 22. juli #100 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er fullt lovlig. Anonymkode: c051a...40b Da skal man skrive opp at det er et lån i selvangivelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå