Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nok en som slenger ut beskyldninger uten å ha kunnskap om emnet.

Tull. man kan gi gaver til hvem som helst.

Anonymkode: c051a...40b

Men det er ikke en gave om du forventer å få den tilbake. Da er det et lån. Og låner du bort penger du forventer å få tilbake er det formue 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2025 den 7.49):

Jeg har kjøpt valuta i form av gullmynter for 999.000kr. Pass på at du kjøper gullmynt med valør på, disse regnes som valuta og du kan sitte med valuta for inntil 1 million uten at det blir formueskatt på det! Ved innveksling etter x antall år, vil de mest sannsynlig ha steget i verdi, men dette regnes heller ikke som skattbar inntekt! Utrolig at ikke flere ser denne løsningen med å "gjemme bort" en million for skattefuten,- vel å merke lovlig.

Anonymkode: 32f65...f09

Lykke til med å forklare at gullmynten skal regnes utifra «valør» da du kjøpte det, og gullverdi i vekt når du selger det, og at fortjenesten ikke er skattbar😂

En åpenbar ulempe med å sitte på gull til en million hjemme er kostnaden med safe og forsikring av verdiene. Ganske utrolig hva folk er villig til å gjøre for å ikke betale skatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (1 minutt siden):

Lykke til med å forklare at gullmynten skal regnes utifra «valør» da du kjøpte det, og gullverdi i vekt når du selger det, og at fortjenesten ikke er skattbar😂

En åpenbar ulempe med å sitte på gull til en million hjemme er kostnaden med safe og forsikring av verdiene. Ganske utrolig hva folk er villig til å gjøre for å ikke betale skatt.

Du har tydeligvis ikke skjønt bæret her. Kjøper jeg en mynt fra det Østeriske myntverk (Wiener Philharmoniker) hvor det er preget inn 100 Euro på mynten, betyr det at mynten har valør og kan brukes til vanlig handel. Ergo blir det av myndighetene regnet som at du har vekslet til deg en utenlandsk valuta. Da blir det verken moms eller skatt på linje med om du kjøper vanlige Euro. Vekten på 1 unse gullmynt er standard 31,1 gram i hele verden, og er enhetsvekten for det vi kaller spotpris på gull. Selger/veksler du inn valutaen etter noen år og får en mye høyere spotpris, så er ikke dette skattbart før det er over 1 million. Har heller ikke kjøpt safe, da denne er anskaffet for mange tiår siden. Så tørk av deg lattergliset.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du har tydeligvis ikke skjønt bæret her. Kjøper jeg en mynt fra det Østeriske myntverk (Wiener Philharmoniker) hvor det er preget inn 100 Euro på mynten, betyr det at mynten har valør og kan brukes til vanlig handel. Ergo blir det av myndighetene regnet som at du har vekslet til deg en utenlandsk valuta. Da blir det verken moms eller skatt på linje med om du kjøper vanlige Euro. Vekten på 1 unse gullmynt er standard 31,1 gram i hele verden, og er enhetsvekten for det vi kaller spotpris på gull. Selger/veksler du inn valutaen etter noen år og får en mye høyere spotpris, så er ikke dette skattbart før det er over 1 million. Har heller ikke kjøpt safe, da denne er anskaffet for mange tiår siden. Så tørk av deg lattergliset.

Så du handler gull, og later som om det er valuta. Det er jo bare skatteunndragelse. Du har uansett formue som skattes, og store transaksjonskostnader, illikvide midler, lav avkastning, i tillegg må du forsikre verdiene da det ikke er hos en bank, og må selv sørge for sikkerhetstiltak som safe. Alt dette for å slippe noen prosent skatt på avkastning. Du høres ut som en gammel sunnmøring. 

Skrevet
Bokormsen skrev (39 minutter siden):

Alt dette for å slippe noen prosent skatt på avkastning. Du høres ut som en gammel sunnmøring. 

Føler at «noen prosent» ikke er helt dekkende for nesten 40% skatt på avkastning på fond… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (3 timer siden):

Så du handler gull, og later som om det er valuta. Det er jo bare skatteunndragelse. Du har uansett formue som skattes, og store transaksjonskostnader, illikvide midler, lav avkastning, i tillegg må du forsikre verdiene da det ikke er hos en bank, og må selv sørge for sikkerhetstiltak som safe. Alt dette for å slippe noen prosent skatt på avkastning. Du høres ut som en gammel sunnmøring. 

Tips: Ikke diskuter med gamle sunnmøringer 😊

Anonymkode: 651ff...d0c

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Føler at «noen prosent» ikke er helt dekkende for nesten 40% skatt på avkastning på fond… 

Du forstår i vertfall hva jeg prøver å forklare vedr. skatt på avkastning av fond kontra null formueskatt på gullmynter inntil 1 million, noe det tydeligvis er umulig for Bokormsen å forstå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke ulovlig å gi eller motta gaver. Hva med å sette deg inn i saken før du slenger ut påstander?

Skatteetaten kan skjære gjennom hvis det er tydelig at det bare er triksing for å unngå skatt. Man reduserer ikke formuen ved å låne bort penger. 

Dessverre er det så mye skattesnyt at de ikke har kapasitet til å følge opp alt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2025 den 10.10):

Hus og hytte trenger ikke å gi så mye gevinst. En har kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold/reparasjoner osv. Noe man ikke har på de fleste andre investeringer/sparinger.

Du har et godt poeng der. Det er mer komplisert enn jeg fremstilte det. Man har jo en egen eiendomsskatt også. Den er noen promille, men ikke ubetydelig.

Forskjellen er at man har glede av hus og hytte.

Formueskatten isolert sett skyver folk bort fra aksjer og til eiendom. Jeg tror det er rent populistisk. Det er vanligere å arve en villa til 10 mill enn å tjene 10 mill på å bygge opp et firma. Man mister ikke like mange velgere ved å ta de som har aksjer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler privat formueskatt. Jeg arvet et hus jeg og familien bruker som feriested. Dette er et annet sted enn der jeg bor, og jeg  lever med unge voksne barn i nærheten av meg, men er enslig som voksen økonomisk. 

Jeg sitter da med formue på ca 6 mill i hus (etter gjeld er trukket fra). Trekker jeg videre fra 1.7 mill man kan ha formue skattefritt, må jeg betale over 40 000 i formuesskatt pr år.

Jeg har blitt ufør pga sykdom og er godt voksen. Jeg har da lav inntekt, og har brukt alle tidligere jobbinntekt på boligene.

Selvfølgelig kan jeg selge en av eiendommene, men det kjennes fryktelig vanskelig, da det er viktig for meg å bo nærme barna som kan hjelpe meg i en vanskelig helsehverdag og da feriestedet er møysommelig investert i fra tidligere generasjoner, og blir hyppig brukt. 

Formuesskatten kjennes da tung, og i sin tid når jeg overtok den ene boligen, måtte jeg også betale arveavgift.

Anonymkode: 5be71...f75

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg betaler privat formueskatt. Jeg arvet et hus jeg og familien bruker som feriested. Dette er et annet sted enn der jeg bor, og jeg  lever med unge voksne barn i nærheten av meg, men er enslig som voksen økonomisk. 

Jeg sitter da med formue på ca 6 mill i hus (etter gjeld er trukket fra). Trekker jeg videre fra 1.7 mill man kan ha formue skattefritt, må jeg betale over 40 000 i formuesskatt pr år.

Jeg har blitt ufør pga sykdom og er godt voksen. Jeg har da lav inntekt, og har brukt alle tidligere jobbinntekt på boligene.

Anonymkode: 5be71...f75

Det er nettopp sånt som dette som gjør at innslagspunktet burde økes kraftig. Folk med lav inntekt får ikke råd til å motta arv, mens de aller rikeste får. Men sannheten er at en stor del av formuesskatten kommer fra sånne som deg og ikke fra de aller rikeste, så derfor vil det neppe skje stort med innslagspunktet heller. Å la det stå helt eller tilnærmet stille er en av de enkleste måtene å dra inn mer skatt på. 

Anonymkode: 66232...c16

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er opptatt av likhet for alle her i landet, men de smarteste lurer seg unna. Et godt voksent par som bor ikke så langt unna har stort hus, han har vert advokat i mange år og har inntekt på 4-4,5 mil. i året. Hun har også en godt betalt jobb. Står med 0 i formue, så tydelig at man kan gjemme/skjule store summer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi er opptatt av likhet for alle her i landet, men de smarteste lurer seg unna. Et godt voksent par som bor ikke så langt unna har stort hus, han har vert advokat i mange år og har inntekt på 4-4,5 mil. i året. Hun har også en godt betalt jobb. Står med 0 i formue, så tydelig at man kan gjemme/skjule store summer. 

Eller bruke dem opp. Det eneste vi vet ut fra innlegget ditt er at 1) du er en som snoker på naboene dine, og 2) at de har et hus vi ikke vet hvor mye de skylder på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller bruke dem opp. Det eneste vi vet ut fra innlegget ditt er at 1) du er en som snoker på naboene dine, og 2) at de har et hus vi ikke vet hvor mye de skylder på. 

Feil. De står oppført på inntektstoppen som lokalavisen publiserer hvert år. Og du legger sikkert merke til nabohus du også? Det har stått der lenge, så sikkert nedbetalt for lenge siden. Hva forbinder du med snoking? Har sikkert sett i avisen du også + sett naboens hus?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (21 timer siden):

Men det er ikke en gave om du forventer å få den tilbake. Da er det et lån.

For det har du bestemt?

Til andre som måtte være i samme situasjon så har Skatteetaten selvsagt ingen innvendinger mot det jeg har beskrevet.
Men 1.7mill er jo ubetydelig i diskusjonen om formueskatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Feil. De står oppført på inntektstoppen som lokalavisen publiserer hvert år. Og du legger sikkert merke til nabohus du også? Det har stått der lenge, så sikkert nedbetalt for lenge siden. Hva forbinder du med snoking? Har sikkert sett i avisen du også + sett naboens hus?

Inntektstoppen har ingenting med formuen deres å gjøre. Du skrev at de gjemmer unna formue, men det har du ingen grunn til å tro bare ut fra at du har sett på inntekten deres. Og nei, jeg har aldri snoket på naboer, hva i all verden skulle det være godt for. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 20.7.2025 den 1.12):

Formuesskatt for privatpersoner er helt greit. For de fleste dreier det seg om relativt lave beløp siden bolig har så lav formuesverdi (noe som er helt sinnsykt). Problemet er formuesskatt for arbeidende kapital, men det gjelder ikke denne tråden.

Alternativet til formuesskatt er høyere skatt på inntekt og/eller arveavgift. Pengene skal inn. De fleste land vi sammenligner oss med når vi klager på formuesskatten har arveavgift. Tenker det kan være en grei løsning.

Jeg låner ut pengene mine via Crowdlending til byggeprosjekter, så min private formue er definitivt arbeidende kapital.

Anonymkode: 8c430...9cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg låner ut pengene mine via Crowdlending til byggeprosjekter, så min private formue er definitivt arbeidende kapital.

Anonymkode: 8c430...9cc

Ikke i denne sammenheng. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 11.15):

Større /dyrere bolig = høyere formue. Du slipper ikke unna med mindre du flytter til Sveits.

Anonymkode: aaa19...e7f

Det er stor forskjell på markedsverdi, altså det man betaler for boligen, og ligningsverdi. Ligningsverdien, det man skatter av, er mye lavere.

Anonymkode: a221a...fd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...