Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan lever dere med formueskatten på privatbasis? Klarer dere å sjonglere  "rundt" den eller tar dere opp bare mer gjeld?

Jeg tjener ikke så mye i mnd, men har endel penger plassert pågrunn av arv og oppsparte midler. Fordi jeg ikke tjener så mye, blir jeg litt småsur av denne skatten.  

Jeg ønsker ikke å diskutere "for eller i mot" formueskatten men heller hvordan folk lever med den. Hver gang det er tråder med årsinntekt på KG ser jeg at det er folk med svært høye inntekter her og det må være flere enn meg som får formueskatt på selvangivelsen.

Har dere tips og triks?

Anonymkode: de3bb...3b0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler vel ca. 20 000 i året i formueskatt.

Jeg har høy inntekt, så er ikke noe stort problem annet enn at det er surt å betale skatt på penger jeg allerere har skatta for da jeg tjente dem... Det beste hadde sikkert vært å brukt opp alle pengene, da slipper man jo skatt :)

Generelt så er det skattemessig gunstig med bolig i Norge, så du kan eventuelt vurdere å kjøpe dyrere bolig. Ellers kommer du ikke utenom at formueskatt er problematisk uten høy inntekt. 

Anonymkode: 6ff23...d2e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skulle det hjelpe å ta opp mer gjeld? Da øker du jo samtidig formuen tilsvarende.

Anonymkode: e9282...875

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker av kapitalen jeg arvet… 

Anonymkode: baf41...e94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg betaler vel ca. 20 000 i året i formueskatt.

Jeg har høy inntekt, så er ikke noe stort problem annet enn at det er surt å betale skatt på penger jeg allerere har skatta for da jeg tjente dem... Det beste hadde sikkert vært å brukt opp alle pengene, da slipper man jo skatt :)

Generelt så er det skattemessig gunstig med bolig i Norge, så du kan eventuelt vurdere å kjøpe dyrere bolig. Ellers kommer du ikke utenom at formueskatt er problematisk uten høy inntekt. 

Hm...Ja det er jo en mulighet. Men med en allerede snart nedbetalt bolig og med bare 2 i hhusholdning virker det litt unødvendig å bare kjøpe større/bedre bolig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker av kapitalen jeg arvet… 

Bruker du kapitalen for å øke egen formue? Eller som genrell forbruk?

AnonymBruker
Skrevet

Formuesskatten er vel noen titusener i året, ikke noe som holder meg våken om natta

Anonymkode: a67b4...b69

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Formuesskatten er vel noen titusener i året, ikke noe som holder meg våken om natta

Anonymkode: a67b4...b69

Da er vel ikke denne tråden for deg, tøffen😉

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan lever dere med formueskatten på privatbasis? Klarer dere å sjonglere  "rundt" den eller tar dere opp bare mer gjeld?

Jeg betaler den med glede, fordi jeg er privilegert. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hm...Ja det er jo en mulighet. Men med en allerede snart nedbetalt bolig og med bare 2 i hhusholdning virker det litt unødvendig å bare kjøpe større/bedre bolig.

Man trenger jo ikke større bolig for å kjøpe dyrere. Er bare å feks. bygge hus, kjøpe nybygg eller bo i et dyrere område. 

Anonymkode: c72bb...8b8

AnonymBruker
Skrevet

Investér i verdigjenstander, som Rolexklokker og kunst. 

Anonymkode: a7e60...58f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Bruker du kapitalen for å øke egen formue? Eller som genrell forbruk?

For å dekke formueskatten, tjener såpass lite, men eier en del… 😞

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Investér i verdigjenstander, som Rolexklokker og kunst. 

Anonymkode: a7e60...58f

Blir fort noen titusener i service og vedlikeholdskostnader på malerier og klokker også. Pluss at man må forsikre objektene. 

Skrevet
000VF000 skrev (56 minutter siden):

Hadde det ikke vært bedre om staten klarte å vise måtehold på skattelegging og moderasjon på sløsingen, så kunne du donert tilsvarende summer til veldedighet av egen fri vilje? 

• Liker 3
Skrevet
newman01 skrev (3 minutter siden):

Hadde det ikke vært bedre om staten klarte å vise måtehold på skattelegging og moderasjon på sløsingen, så kunne du donert tilsvarende summer til veldedighet av egen fri vilje? 

Nei, fordi det fungerer ikke. USA er skrekkeksempelet. Veldedighet er et fint tilskudd til velferdsstaten, men tro aldri at veldedighet kan erstatte noe som helst. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
000VF000 skrev (1 time siden):

Vi andre må betale formue skatten med penger  :nikke:

Er ikke så mye å gjøre noe med. Men synes i mange tråder at det fremstår som om folk sparer for å sparre, uten å ha noe mål med sparingen? Jobber med å bruke mer, selv om det og er vanskelig, fordi det er begrenset hva en kan og hva en trenger. Det er angivelig ikke lommer i likskjortene . 

Anonymkode: 90036...349

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp gull. Gull kan du bytte inn og få penger for når du trenger det 

Anonymkode: da527...f48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Formueskatt over 1 760 000 kr er helt feil. Folk som har levd nøysomt på lønn langt under gjennomsnittet  må betale.
Fritaksbeløpet bør økes vesentlig, iallfall til 10 mill.

Anonymkode: c051a...40b

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Formueskatten er 1%, så det er ikke voldsomt høy sats. Betaler formueskatten av penger jeg har spart gjennom året.

Anonymkode: fb1b8...112

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Formueskatt over 1 760 000 kr er helt feil. Folk som har levd nøysomt på lønn langt under gjennomsnittet  må betale.
Fritaksbeløpet bør økes vesentlig, iallfall til 10 mill.

Anonymkode: c051a...40b

Hovedproblemet med formueskatt er jo skatt for de som eier et firma. At man betaler formueskatt fordi man har penger i banken / aksjemarkedet / bolig er ikke så kritisk i seg selv. Det er heller ingen grunn til at bolig skal beskattes gunstigere enn penger i banken.

Problemet er om du eier en fabrikk som er verdt en milliard feks., da er det en katastrofe om du bor i Norge. Selv om fabrikken går med underskudd må du likevel selge unna 2% av bedriften hvert år for å betale formueskatt. Dette er håpløst for økonomien vår, enten man liker det eller ikke. Eneste redningen for mange er å flytte til et annet land.

• Liker 6
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...