Gå til innhold

Brukte sko til originalpris - uredelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leter etter å kjøpe en spesifikk skomodell og har kommet over mange annonser både på tise og Finn hvor selger legger ved bilde av originalprisen, som for å rettferdiggjøre å tilby 25% rabatt på et par brukte sko fra 2023.

Er ikke dette ganske sleipt gjort? Skoen er ikke engang mulig å få kjøpt ny lenger, så originalprisen eksisterer ikke engang. 

Merker jeg blir iallefall ikke inspirert i å kjøpe fra selgere som gjør dette.

Anonymkode: 9e462...77a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skoene er verdt det noen er villige til å gi for dem. Det er grunnlaget for all handel og ikke sleipt.

Anonymkode: c008d...b72

• Liker 24
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Leter etter å kjøpe en spesifikk skomodell og har kommet over mange annonser både på tise og Finn hvor selger legger ved bilde av originalprisen, som for å rettferdiggjøre å tilby 25% rabatt på et par brukte sko fra 2023.

Er ikke dette ganske sleipt gjort? Skoen er ikke engang mulig å få kjøpt ny lenger, så originalprisen eksisterer ikke engang. 

Den øker jo i verdi fordi den ikke er tilgjengelig i butikk lenger.

Jeg hadde gitt et bud hvis jeg var deg (selv om jeg vet at mange tenker det er kontroversielt).

Anonymkode: 9e74d...414

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her har du svaret... de fleste ønsker å selge for best mulig pris. Alt avhenger av hva kjøper vil gi, varen er sjelden verdt mer enn hva kjøper betaler. 

Anonymkode: ce903...5d1

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis skoene ikke er å få kjøpt lenger er de jo verdt mer enn de ville vært om de fortsatt var i salg. De er jo kun å få kjøpt brukt.

Anonymkode: 19a70...761

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Innlegget ditt er jo selvmotsigende - du sier de er til originalpris, så er det minus 25% på originalpris, og så sier du det ikke er noen originalpris lengre?

Et produkt er verdt det noen er villige til å betale. Synes du det er for dyrt? Sveip videre uten å klage.

Anonymkode: 314be...9ee

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det sleipt, det er ingen som tvinges til å kjøpe fra en spesifikk selger på tise eller finn, kan man bruke de platform kan man også google og man er selv ansvarlig for å ikke betale mer for ting enn man er villig til.

Jeg blir helt matt av folk som mener andre skylder de å selge tingene sine for knapper og frimerker. De kan legge ut skoene til en million per sko om de vil, det er deres sko, ingen må kjøpe de.

Anonymkode: 4d829...e90

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

det er dessverre slik at markedet bestemmer prisen, og de får sikkert solgt dem til noen andre om du ikke er villig til å betale TS. 

Anonymkode: aab0c...940

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal selger gi deg noe billig, når han/hun kan få høyere pris av noen andre?:klo:

Det er ikke uredelig, det kalles å ha næringsvett.

• Liker 13
Skrevet

Sjeldne modeller som ikke produseres lenger er stort sett mer verdt enn nye, gitt at det er en etterspørsel etter modellen. Slik er det med kunst, Mummikopper, gamle biler og Birkin-vesker

AnonymBruker
Skrevet

Selger legger ved gammel skjermdump som viser at skoen koster 2000. Dette viser til at her gjør du et kupp ved å kjøpe dem brukt for 1750. 

Problemet er at selger hentyder til at f.eks xxl selges disse for 2000, men når du selv går inn der er skoen utgått fra sortiment.

Det er fundamentalt uærlig av en selger å dele feilaktig informasjon om en vare til en potensiell kunde.

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (26 minutter siden):

Sjeldne modeller som ikke produseres lenger er stort sett mer verdt enn nye, gitt at det er en etterspørsel etter modellen. Slik er det med kunst, Mummikopper, gamle biler og Birkin-vesker

Det er snakk om et par asics joggesko som har to nyere forbedrede modeller i serien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (29 minutter siden):

Hvorfor skal selger gi deg noe billig, når han/hun kan få høyere pris av noen andre?:klo:

Det er ikke uredelig, det kalles å ha næringsvett.

Det handler ikke om å selge billig, det handler om at selger deler misvisende informasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet. Det er helt vanlig å selge ting privat som ikke lenger selges i butikk. Og da enten forholde seg til prisen man ga selv hvis man har kvittering, og hvis man ikke har det søke etter siste butikkpris på nettet.

Så kan man jo være grei å opplyse om gjengs bruktpris varen ligger ut til også, men vil absolutt ikke påstå privatpersoner har noe plikt til det. Det er nå et kjøperansvar å sjekke om du gjør et godt eller dårlig bruktkjøp.

Jeg har f.eks solgt både et middagsservice og en komfyr/platetopp som ikke lenger er i salg. Jeg hadde ikke kvitteringene og husket ikke helt hva jeg ga selv, så fant de siste prisene dette lå ute til og opplyste om det. Jeg hadde ikke noe annen pris å forholde meg til.

Hvis noen kjøper flott, hvis ingen kjøper setter jeg ned prisen eller lar være å selge. Eneste jeg vil kalle uredelig er å bruke prisen på en nyere modell med andre egenskaper enn det man selger. Da må det hvertfall komme veldig tydelig frem.

Anonymkode: 0f2f3...0a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

forøvrig kan man argumentere for at det er uredelig å ikke ønske betale det en vare er verdt TS.. 

Anonymkode: aab0c...940

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er snakk om et par asics joggesko som har to nyere forbedrede modeller i serien.

Men hvorfor skal du ha akkurat den gamle modellen? Hvis det har kommet to nye forbedrede modeller virker det for meg rart i utgangspunktet. 
Og brukte sko generelt ville jeg aldri kjøpt brukt. De kan være tråkket skjevt, gummi blitt hard osv

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Selger legger ved gammel skjermdump som viser at skoen koster 2000. Dette viser til at her gjør du et kupp ved å kjøpe dem brukt for 1750. 

Problemet er at selger hentyder til at f.eks xxl selges disse for 2000, men når du selv går inn der er skoen utgått fra sortiment.

Det er fundamentalt uærlig av en selger å dele feilaktig informasjon om en vare til en potensiell kunde.

Hvorfor henge seg opp i det? Du må ikke kjøpe av vedkommende, selger kan ta den prisen de vil og ønsker noen kjøpe så er det opp til kjøper. regner med at de fleste som kjøper spesifikke sko vet hva de koster og hva de eventuelt ønsker å gi for de brukt.

Det er ikke en reklamekampanje med før og etterpris. Scroll videre og slutt la sånt plage deg, enten får selger solg ellerså kan det være vedkommende setter ned prisen

Anonymkode: 15d35...6c6

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

De ble jo fortsatt kjøpt nye for 2000. Ser ikke hva som er er uærlig her i det hele tatt. Om du ikke er interessert i å kjøpe skoene er da bare å la være å kjøpe de og heller gå på XXL og kjøpe de nyere skoene, evt bestille direkte fra Asics.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den øker jo i verdi fordi den ikke er tilgjengelig i butikk lenger.

Det jeg også tenkte. Hvis de fremdeles var i butikk ville dette være en sleip pris, men siden du ikke får de noen steder lenger er det helt innenfor å selge til originalpris.

Anonymkode: 6a51b...2ea

• Liker 1
Skrevet

Har du en link til annonsen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...