Gå til innhold

Hvorfor er kvinner mer utro enn menn i Norge?

valentino

Anbefalte innlegg

Willy Pedersen publisert i fagtidsskriftet Acta Sociologica

I følge artikkelen så hadde ni prosent av kvinnene og syv prosent av mennene ( i aldersgruppen 20-26 år) vært utro det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_ane_*
:forvirret: Nå har jeg lest mye rart gitt... utro eller ikke, så tror jeg ikke kvinner er noe bedre enn karene. Når noen er utro så er det som regel bunnet ut i problemer i det eksisterende forholdet, enten du er mann eller kvinne. Det høres jo ut på alle mannfolk at de "får" seg for lite, men hvorfor påstår trådstarter her at det er flest kvinner som er utro?? Vi kan jo få akkurat hvor mye vi vil av mannfolka..Skulle ikke ha behov for å være utro vi da?? :ironi: Kanskje det er noe som mangler hos mannen i huset da?? Som gjør oss så lite fornøyd med sexlivet at vi er utro? ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:forvirret: Nå har jeg lest mye rart gitt... utro eller ikke, så tror jeg ikke kvinner er noe bedre enn karene. Når noen er utro så er det som regel bunnet ut i problemer i det eksisterende forholdet, enten du er mann eller kvinne. Det høres jo ut på alle mannfolk at de "får" seg for lite, men hvorfor påstår trådstarter her at det er flest kvinner som er utro?? Vi kan jo få akkurat hvor mye vi vil av mannfolka..Skulle ikke ha behov for å være utro vi da?? :ironi: Kanskje det er noe som mangler hos mannen i huset da?? Som gjør oss så lite fornøyd med sexlivet at vi er utro? ;)

hehe. Er mannen utro så er det ikke måte på med "fyfy-mannen er en drittsekk"-innlegg. Når kvinnen er utro så forstår man plutselig så mye mer av hvorfor hun er det.

Så klart har utrohet noe med mangler i forholdet, men det er da ingen unnskyldning?

Tilbake til artikkelen. Det viser seg at menn tjener mer på å være utro enn kvinner, da menn som var utro oppga en større sextilfredshet. Kvinner som var utro var ikke spesielt mer tilfreds enn kvinner som ikke var det. Ellers viste artikkelen at kvinner tjente på maskuline (pågåenhet og inititativ) og feminine verdier (ømhet og følsomhet) når det gjalt sextilfredsstillelse, mens menn fortsatt kun tjente på maskuline verdier.

En annen artig konklusjon fra studien var at klemming og kyssing var viktigere for menn enn for kvinner. En årsak til det kunne være menns manglende evne til å uttrykke sine følelser, og at de oftere kun har en person de føler de kan åpne seg for, nemlig kjæresten. Kvinner derimot bruker familie og venner i større grad enn menn. Så sex er muligens en av de viktigste måtene for en mann å oppnå emosjonell kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Willy Pedersen publisert i fagtidsskriftet Acta Sociologica

Det svarte jeg på i den andre tråden, dette var en nokså uvitenskapelig undersøkelse i utgangspunktet, og dersom de prosentene punktom kommer med over stemmer så er en forskjell på 7% & 9% ingenting. En norsk undersøkelse fra 2002 sier at 29% av mennene og 25% av kvinnene er utro iløpet av ett helt liv, og det er heller ingen stor forskjell å henge seg opp i.

Du får det til å høres positivt ut at kvinner er mer utro nå enn tidligere. Hvorfor det?

Fordi det er positivt med likestilling, og at det ikke lenger er en selvfølge at menn kan forsyne seg andre steder dersom de er misfornøyd, mens kvinner må sitte hjemme og passe barna og tvinne tommeltotter. Det man også bør legge merke til er at med likestillingen har utroskap totalt sett gått ned, fordi det er færre som blir i dysfunksjonelle forhold, og det er lettere å bryte ut.

Hvorfor får jeg følelsen av at du ser på likestilling som en trussel?

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varg-Menja, hva var uvitenskaplig med undersøkelsen? Har du lest artikkelen?

Er all likestilling utelukkende positivt? Vil vi ikke ha full likestilling før kvinner tar mennene igjen når det kommer til drap?

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun forstår ikke det at artikler som publiseres i Acta Sociologica er vitenskapelige.

Er all likestilling utelukkende positivt? Vil vi ikke ha full likestilling før kvinner tar mennene igjen når det kommer til drap?

Ja, det hadde hun syntes var strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mannen utro så er det ikke måte på med  "fyfy-mannen er en drittsekk"-innlegg. Når kvinnen er utro så forstår man plutselig så mye mer av hvorfor hun er det.

Ja, det kan nemlig forklares at kvinner er utro. De har gode grunner. Menn derimot gjør det av ren ondskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Beklager, min feil, jeg rotet med to ulike artikler. (Har du foresten linken til den orginale undersøkelsen, hvor du fant tallene dine?) Men poenget er at du finner undersøkelser fra de siste to årene som viser at henholdsvis menn og kvinner er mest utro, innenfor en forskjellsmargin på 10% så resultatene her virker nokså tilfeldige og avhengige av utvalg, metode osv.

Når det gjelder likestilling så er det positivt når kjønnene tilnærmer seg hverandre, og tallet på utroskap som helhet går ned. Det er vel nettopp det likestilling handler om, at man anser kjønnet som mindre viktig? Dersom antall drap hadde gått ned totalt, ville det også vært positivt, selv om kvinner utfører en litt større andel av drapene.Det er ikke snakk om at kvinnene "blir like ille som menn" men at kjønnene tilnærmer seg hverandre, noe som i helhet gir en positiv utvikling.

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder likestilling så er det positivt når kjønnene tilnærmer seg hverandre, og tallet på utroskap som helhet går ned.

Du mener at antall menn som er er utro har gått ned mens antall kvinner er stabilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Du mener at antall menn som er er utro har gått ned mens antall kvinner er stabilt?

Nei, når det skjer en tilnærming går det ene tallet opp, og det andre tallet ned, til de møtes ett sted rundt midten.

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
hehe. Er mannen utro så er det ikke måte på med  "fyfy-mannen er en drittsekk"-innlegg. Når kvinnen er utro så forstår man plutselig så mye mer av hvorfor hun er det.

Så klart har utrohet noe med mangler i forholdet, men det er da ingen unnskyldning?

Hvis du leser litt rundt på forumet her så blir også kvinner som er utro sett ned på. De fleste av oss mener utroskap er galt enten det er mannen eller kvinnen som er utro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, min feil, jeg rotet med to ulike artikler. (Har du foresten linken til den orginale undersøkelsen, hvor du fant tallene dine?)

Ja, men det forutsetter at du har abonnement på tjenesten (sitter du på et universitet så har du sikkert det).

http://asj.sagepub.com/

søk på pedersen.

Men poenget er at du finner undersøkelser fra de siste to årene som viser at henholdsvis menn og kvinner er mest utro, innenfor en forskjellsmargin på 10% så resultatene her virker nokså tilfeldige og avhengige av utvalg, metode osv.

Joda, det er liten forskjell, og selve denne forskjellen er ikke noe som diskuteres i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

3 av damene jeg har hvert sammen med var utro, ei jeg rota med fant jeg seinere ut at hadde mann hime, men det er lit tynt grunnlag og lage statestikk på liksom.

tar du og måler i pakistan er mest menn utro trur jeg mens om du måler på en arbeidsplass med 200 kvinner og 20 menn er kvinnene mest utro.

og slike tall kan aldri stemme da det alltid vil være mange som ikke tørr og svare ærlig og kansje mange tar en clinton i definasjonen på utroskap osv.

trur vi ligger ca likt jeg, avhengig av befolkning, bosted, relgion osv.

men valentino, få lit hjelp får denne bitterheten din før den spiser deg helt opp er du snill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varg-Menja
Ja, men det forutsetter at du har abonnement på tjenesten (sitter du på et universitet så har du sikkert det).

Det har jeg ikke, så da får jeg ta ditt ord for at syv og ni prosent stemmer. ;) Noe som uansett er enda mindre forskjell enn tidligere undersøkelser jeg har lest om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Jeg antar at Pedersens Acta Sociologica-artikkel diskuterer noen mulige årsaker til at kvinner er mer utro? Hva mener han er årsakene?

Mine forslag sirkler rundt at kvinner har fått større selvtillit på det seksuelle plan, og kombinert med rutiner/kjedsomhet/vaner har de sidesprang for spenningens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at Pedersens Acta Sociologica-artikkel diskuterer noen mulige årsaker til at kvinner er mer utro? Hva mener han er årsakene?

Mine forslag sirkler rundt at kvinner har fått større selvtillit på det seksuelle plan, og kombinert med rutiner/kjedsomhet/vaner har de sidesprang for spenningens skyld.

Utroskap er ikke noe tema som diskutres særlig i selve artikkelen. Men ja, det nevnes at flere blir preget av kjedsomhet og rutiner i forholdet, og at kvinner har tjent på en mer androgyn rolle (både være passiv og aktiv), og således har større selvtillit på det seksuelle plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Sukkerert

Kvinner er ikke mer utro enn menn.

Ulike undersøkelser viser ulike ting, men jeg har til dags dato bare sett statistikker som påpeker det motsatte av det du hevder her.

I følge denne undersøkelsen er menn mer utro enn kvinner.

Sitat:

Utroskap er en vanlig sak. I 2002 svarte 29 prosent av mennene og 23 prosent av kvinnene at de har hatt sidesprang en eller annen gang mens de var gift eller samboende.

Hva så med utroskap i nåværende forhold? 16 prosent av mennene og 11 prosent av kvinnene har vært utro mot den de er gift eller samboer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Dette her blir bare latterlig.

Man kan finne undersøkelser, vitenskapelige eller ikke, med diamentralt motsatte konklusjoner.

Personlig tror jeg kvinner er mer utro nå enn før (det er naturlig å tro grunnet økt likestilling og "bedre" muligheter), men hva slags betydning har det egentlig hvilket kjønn som er mest utro? Man finner et eksemplar av arten, et individ, og det eneste som burde ha betydning er om akkurat denne personen eller du selv er utro.

Forøvrig; den eneste statistikken man kan stole på, er den man har forfalska selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke poenget med å poengtere hvem som er mest utro. Hva spiller egentlig det slags rolle? Dersom partneren min er utro, skulle jeg finne en slags tøst i noen av tallene?

Eller er det bare for å poengtere at vi kvinner bare er noen usle krek som bedrar, bruker makt, nekter sex, lyver...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frigg
Eller er det bare for å poengtere at vi kvinner bare er noen usle krek som bedrar, bruker makt, nekter sex, lyver...?

Mulig det, men menn gnåler mest om det i ettertid. F.eks på diverse forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...