Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner skuffelsen til TS, og jeg er nok selv en som selv automatisk hadde tatt mer avstand. «Kapring av navn» (en har nevnt et man har ønsket «alltid» og gravid venn som ikke har tenkt det før har brukt det) har ødelagt flere vennskap.. Men som man ser i tråden her, har andre familier andre «tradisjoner», men det betyr ikke at det ikke er rart for andre.

Tenker at en samtale med din søster, på et godt tidspunkt, der du stiller deg undrende (ikke anklagende), jo kan være fint. Kanskje tenkte ikke din søster at dette er noe problem, men ombestemmer seg om du stiller spørsmål til det? Kanskje hun alltid har tenkt på det navnet og selv ble skuffet da din kom til verden?

Selv nevnte aldri jeg navn jeg tenkte på i voksen alder, nettopp i frykt for at andre kunne ta/bruke, men og for at ingen skulle kommentere.. Det er alltid noen som har en/flere dårlig assosiasjon med et navn, men om du presenterer en baby med «dette er …..» er det ingen (med ok intelligens) som responderer med «åhh, det het den som mobba alle på skolen og!»

Da jeg hørte min mor snakket om jentenavnet min mann og jeg hadde tenkt på i flere år, og så sa, men det er min søsters navn, for det hadde hun nevnt/snakket om i et par år, skjønte jeg at samtale måtte til. (Innså etter tid at og min andre søster likte det navnet) Da jeg ble gravid, hadde jeg en ordentlig samtale med min søster på tomannshånd, der jeg nevnte at vi hadde snakket om det navnet lenge, og selv om ingenting var 100% bestemt, tenkte vi å bruke det om jente. Hva tenkte hun om det? Vi ble enige om at det jo ikke var noe garanti for at noen av oss noen gang fikk jente, og at ingen kunne eie det. Det gikk begge veier. Vi fikk da gutt, men forståelsen var der fortsatt da jenta vår kom et par år etter, og fikk det navnet. Et par år etter det igjen fikk min søster ei jente - som heter noe annet ☺️

Anonymkode: 7eeb3...8be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er rart og forstår du reagerer på det. Er så mange navn (og mange fine navn) der ute så skjønner ikke at noen vil velge et navn som noen heter så tett i familie som en tilbringer mye tid med. 

jeg fikk også en jente som heter Anna som jeg har ønsket hele livet (oppkalling). Jeg synes det var veldig rart (og ikke noe særlig) når barnefars lillesøster også valgte Anna xx på sin jente. Men vi har lite med hverandre å gjøre, bor et stykke unna, og ungene ses aldri. Så jeg slipper å forholde meg til det. Hadde jeg hatt en tett søster hadde jeg gitt beskjed at det er selvfølgelig helt opp til henne men du synes ikke om at hun skal hete det samme som din jente. 

Anonymkode: 09680...e81

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...