Gå til innhold

Søster stjal navnet mitt

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ingen eier et navn, men det er allikevel veldig spesielt å kalle sitt barn det samme, som et søsken har kalt sitt barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjemperart. Det finnes større tragedier i verden, klart det gjør det, men det er ordentlig pussig gjort. Av absolutt alle tilgjengelige jentenavn velger man det jentenavnet, sånn av de ganske alminnelige, som man kanskje har størst grunn av alle til å skygge unna.

Ja, veldig rart. Ja, jeg hadde mislikt det. Ja, jeg hadde én enkelt gang forsøkt å si rett ut at jeg mener det virkelig bør revurderes. Så hadde jeg selvfølgelig også klart å komme greit over det, men det hadde blitt en del forvirring og en del godt skjult øyehimling.

Anonymkode: 0d77e...aeb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier foreldrene dine, da? Det er jo dem det blir mest knotete for, de får to barnebarn som begge heter Anna. Høres helt sykt ut. Jeg tror faktisk søsteren din bare tuller med deg.

Anonymkode: e614c...277

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg blir det bare feil, selv nær familie vi er med ofte har navn utgått pga sånt. Jeg hadde sagt klart og tydelige at hun i det minste ikke trengte og bli kalt for store Anna. Rart ingen i familien reagerer. 

Anonymkode: 47618...b8c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Min 5 år gamle datter heter Anna. Min søster har termin i august og annonserte nylig at hun også kom til å kalle barnet sitt "Anna".

Ble mildt sjokkert så jeg sa ikke noe på det da. Men i ettertid kjenner jeg at jeg ikke synes dette er så greit? Vi er en sammensveiset familie og ses flere ganger i måneden og både jeg og søsteren min har alltid sett for oss at barna våres skal få et nært forhold til hverandre.

Hva hadde dere tenkt hvis et søsken av dere valgte samme navn til barnet sitt som ditt barn? Skjønner ikke helt hvordan vi skal unngå forvirringen... er ikke interessert i å kalle barnet mitt noe annet enn Anna, som vi alle har gjort i 5 år.

Anonymkode: 6abe1...95c

Jeg hadde tatt det som en kompliment jeg☺️ Jeg blir gla hvis noen ønsker å bruke et navn jeg har til mitt barn. Det betyr jo at de syns navnet til ditt barn er veldig fint😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva hadde dere tenkt hvis et søsken av dere valgte samme navn til barnet sitt som ditt barn?

Jeg hadde tatt det som et kompliment.

Det er helt ok, man overlever fint i gjenger, klasser og andre settinger hvor det er to med samme navn.

Pust!

Anonymkode: aac4c...4d4

AnonymBruker
Skrevet

Hadde bror, far og to onkler med samme navn. Vi klarte oss godt likevel. Er enig at det er rart å bruke samme navn som søsteren har på sitt barn, men det er ingen katastrofe. 

Anonymkode: b63a2...1fa

• Liker 1
Skrevet

Du eier ikke det navnet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva sier foreldrene dine, da? Det er jo dem det blir mest knotete for, de får to barnebarn som begge heter Anna. Høres helt sykt ut. Jeg tror faktisk søsteren din bare tuller med deg.

Anonymkode: e614c...277

Helt sykt, faktisk?

Dæven, det er en del her med veldig, veldig små problemer i livet.

Anonymkode: aac4c...4d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hva mener du med å skrive «Anna»? Betyr det at det er et dobbeltnavn, eller helt likt din datters?

Anonymkode: 60629...0bb

AnonymBruker
Skrevet

Oj, da.. Er du det familiemedlemet som også føler deg ekskludert av familien? 

Anonymkode: e0c12...b24

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kusine heter det samme som meg. Jeg husker jeg synes det var veldig rart da jeg var barn, jeg er fire år eldre enn henne. Husker at jeg var lei meg i dåpen hennes:) Hun ble kalt lille-x og jeg store-x. 
Men forskjellen her er at vi så hverandre bare et par ganger i året. Så det var jo aldri noe problem. Men ville aldri valgt samme navn som min søsters barn, spesielt ikke dersom vi så hverandre ofte. 

Anonymkode: a44ab...494

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min venninne har en far som heter Olav, en bror som heter Olav og tror du ikke hun har greid å gifte seg meden mann som og heter Olav riktignok med et navn til.

Anonymkode: cc5b6...579

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk vurdert å kalle fremtidige sønn det samme som min søsters sønn, for hun "stjal" navnet jeg alltid (sånn seriøst alltid) har sagt at min sønn skal hete - om jeg får en. Samme stavemåte og alt. Som hun inderlig godt visste om.

Flaks for vår familie har alle mine graviditer endt i SA, så enn så lenge ingen forvirring der! 

Men over til den saken her tenker jeg det kan være gode grunner til at hun ønsker akkurat dette navnet. Snakk med henne, og spør om det ikke kan kombineres med et annet navn også for å unngå forvirring. 

Anonymkode: 5851c...88e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Rimelig spesielt 

Anonymkode: e7fc6...8c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Rimelig spesielt 

Anonymkode: e7fc6...8c7

Er det egentlig det? Søskenbarn er i 4. slektsledd, altså ganske langt fra hverandre sånn sett. Om det er oppkalling eller navn med emosjonell betydning skjønner jeg iallfall godt at søsken kan velge samme navn på sine barn

Anonymkode: ba640...f44

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren din er helt merkelig🙄

Min søster fikk en gutt som hun kalte for Gabriel et par år før jeg fikk min sønn, og jeg hadde kalt min sønn for Gabriel hvis det ikke allerede var en liten Gabriel i familien, så jeg fant et annet fint navn til barnet mitt.

Anonymkode: eb04a...ae1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Farfar hadde mange søsken; med ett unntak.... alle førstefødte gutter hadde samme forbokstav som sin farfar/morfar.... tre het det samme som min oldefar, to andre hadde samme fornavn. Fars eldste bror het det samme som fetter på morsiden - de ble i tillegg døpt på samme dag; og foreldreparene var faddere til hverandre. 

Hørte aldri noe om at far synes det var problematisk med tre fettere med samme fornavn og samme etternavn.....

Anonymkode: d6d87...6d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 21.58):

Hvert fall når de er så nære i alder og familie! 

Vet om to kusiner som begge heter Elise. Det er 23 år mellom de, og Elise er et familienavn. Men det ER forvirrende. Hekk, det er forvirrende for oss hvor sønnen vår heter det samme som hans oldefar (som fremdeles lever). 

Det er sykt spess at søsteren bruker et navn som allerede er i familien så nært. Det finnes jp ikke nærmere! 

Anonymkode: 402b9...de4

Hekk!??? Hahaha, tuja?

Du vet at heck er sånn amerikansk kristenbanning, i stedet for hell sier de heck. Litt som fy fasan i stedet for fy faen.

Veldig rart å si heck på norsk, og veldig komisk å skrive «hekk».

Anonymkode: 704bf...f5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bedre det enn alle disse fjollete navnene som dagens barn får.

Anonymkode: 46c12...f86

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...