Gå til innhold

Søster stjal navnet mitt

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser ikke problemet. Jeg vet om to søstre som het det samme, det var strenge oppkallingsregler i familien så når bestemødrene het det samme måtte de to jentene hete det også for at hver bestemor ble oppkalt. Jeg tipper det var flere kusiner som het det samme også. Det gikk bra med dem.

Anonymkode: 47b42...49c

Hvilke familier har "strenge oppkallingsregler"?

Er det på grunn av religion? Adelskap?

Hvorfor holder det ikke at man har samme etternavn og at noen her og der blir oppkalt etter tidligere slekt? Eller at man går et ledd bakover og liknende? Er to fornavn forbudt?

Anonymkode: 046dc...ed9

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min mor har syv søsken. Av åtte søsken har fem barn som heter Anna. Jeg er ett av dem. Noen av oss har dobbeltnavn, og noen heter bare Anna. Det har faktisk aldri vært noe problem. Vi har ikke blitt kalt store eller lille Anna heller. Vi er oppkalt etter vår bestemor, derfor så mange med samme navn

Anonymkode: f408e...5f2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du kopirettighet på navnet Anna?.

Anonymkode: 0d2e9...2e5

Like torskete svar som om noen kaller begge barna sine for Anna. «Neida vi bare liker navnet Anna vi... og Anna1 har da ingen kopirettighet på navnet sitt.. Så da blir det Anna1 og Anna2».. Ingen problemer med det 🤣

Anonymkode: f56b6...578

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med et tilnavn på babyen som foreldrene ikke liker. Som Anna banana. 

Anonymkode: a2f60...9c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min 5 år gamle datter heter Anna. Min søster har termin i august og annonserte nylig at hun også kom til å kalle barnet sitt "Anna".

Ble mildt sjokkert så jeg sa ikke noe på det da. Men i ettertid kjenner jeg at jeg ikke synes dette er så greit? Vi er en sammensveiset familie og ses flere ganger i måneden og både jeg og søsteren min har alltid sett for oss at barna våres skal få et nært forhold til hverandre.

Hva hadde dere tenkt hvis et søsken av dere valgte samme navn til barnet sitt som ditt barn? Skjønner ikke helt hvordan vi skal unngå forvirringen... er ikke interessert i å kalle barnet mitt noe annet enn Anna, som vi alle har gjort i 5 år.

Anonymkode: 6abe1...95c

Dette kan ikke være annet enn trolling. 

Lille Anna og Store Anna, verre er det ikke. Med mindre man skal lage problemer for å ha drama. 

Anonymkode: 461d9...6a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde satt foten ned hvis noen begynte med slike tilnavn på barnet mitt fordi en annen slektning ikke tar hensyn! 

Anonymkode: fcdfe...cd0

Men på skolen eller barnehagen må du bare regne med at barnet kalles for eksempel Anna B hvis det er flere barn med samme navn i klassen eller avdelingen.

Anonymkode: bec3f...2aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kun i Stavanger 

Anonymkode: 5ce83...40b

Men jeg er ikke fra Stavanger eller bor der, så tydeligvis ikke kun i Stavanger. Hilser fra Kongsberg.

Anonymkode: 402b9...de4

Skrevet

Alle er jo enige i at man ikke eier et navn, men det er meget spesielt å bruke samme navn som niesen. Stusser litt om ingen andre i familien deres typ deres foreldre og hennes mann ikke sier noe om at det er litt sært?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange søskenbarn som har samme navn. Kall henne Dankert-Anna.

Anonymkode: a6e88...127

AnonymBruker
Skrevet

Er de oppkalt etter noen da eller? I så fall er det ikke så rart at de har samme navn, oppkalling etter noen kjære er viktig for mange. Jeg skjønner at du syns det er rart ts, men samtidig er det ikke så uvanlig at søskenbarn har samme navn. Barna selv kan jo synes at det er gøy å hete det samme. 

Det er heller ikke så forvirrende med navn. Jeg har tidligere jobbet i barnehager med flere barn med samme navn, og det går helt fint å skjønne hvem som er hvem, og hvem det prates om. 

Anonymkode: ba640...f44

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hadde satt foten ned hvis noen begynte med slike tilnavn på barnet mitt fordi en annen slektning ikke tar hensyn! 

Anonymkode: fcdfe...cd0

På skolen kan det skje. Her så gikk jenta i klasse med en med likt navn  her oppstod å problemet med at begge starter med samme bokstav i etternavnet.

Så da ble det lagt til et tall på vårt barn og 2 på det andre.

Samme så vi i klassen til eldste der var det 2 stykk som het  Anders og der ble det og brukt Anders 1 og Anders 3 pga de hadde lik frambokstav på etternavnet

Anonymkode: e3ac3...868

AnonymBruker
Skrevet

Men du skriver «Anna», da oppfatter jeg at det bare blir del av et navn? Hva er problemet? 

Vi har for øvrig i familien noen med femte generasjon samme fornavn, hvor tre som fortsatt lever, bor i samme bygd. Det blir store-, lille- og mini-Petter, alle har samme etternavn også. Funker helt fint i hverdagen. Blir det krise, så finnes det både mellomnavn og sr/jr som alternativ. 

Anonymkode: 60629...0bb

• Nyttig 1
Skrevet

Folk er jo helt "blåst' i hode hvis folk synes at det er uhørt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hyggelig for eldstejenta å få tilnavnet store Anna for resten av sitt liv

Anonymkode: 3e3bd...827

Anna, og lille-Anna. Ikke verre enn det.

Anonymkode: e82af...06c

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig rart ut. I noen land er det nok vanlig fordi flere kalles opp etter familie. Men i Norge er det neppe vanlig.

Hadde jeg kjent dere begge og navnet ble annonsert, ville jeg nok stusset mest over de som absolutt tok samme navn. 

Er Anna et navn som tilhører feks besteforeldre?

Anonymkode: 3b660...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Det er så merkelig,lite gjennomtenkt og bare sånn vi tok et navn og det ble Anna .Har en i nær familie som heter Anders, broren til mamman til Anders fikk barn og kalte det for Anders, det barnet har blitt katl lille Anders i alle år, og blir det fortsatt i en alder av 46. Sånt er bare for dumt

Anonymkode: 982b9...8a6

• Liker 1
Skrevet

Sjukt merkelig, men hva skal man gjøre. Dog hadde jeg satt ned foten om noen ga ungen min et tilnavn. Ikke noe store-Anne eller lignende, da hadde jeg sagt rett ut at det er det null aksept for. 

• Nyttig 2
Skrevet

Meh 🤷‍♀️

Et så vanlig navn spiller da ingen rolle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres veldig rart ut. I noen land er det nok vanlig fordi flere kalles opp etter familie. Men i Norge er det neppe vanlig.

Hadde jeg kjent dere begge og navnet ble annonsert, ville jeg nok stusset mest over de som absolutt tok samme navn. 

Er Anna et navn som tilhører feks besteforeldre?

Anonymkode: 3b660...6aa

Det er vel ikke uvanlig at man ønsker å kalle opp barnet sitt etter noen i familien. Jeg vil kalle mitt barn etter bestefar, min søster har kalt opp etter bestemor. Hun spurte ikke meg om det va greit akkurat, og hadde jeg ønsket å kalle opp etter bestemor så hadde jeg også brukt samme navnet. Hadde nok fortalt det til min søster først, men kan ikke i min villeste fantasi tenke meg til at hun hadde reagert på det. 

Anonymkode: d652a...3e5

• Liker 1
Skrevet

Av erfaring så går det seg til. Om det er to søskenbarn, barn og foreldre, barn og besteforelder, svigermor og svigerdatter. 

Man skal ha et veldig uvanlig navn om man seinere ikke skal dele navn med noen: venner, naboer, kollegaer eller med-elever.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...