Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Søster stjal navnet mitt

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et søsken og et søskenbarn av meg har samme fornavn. Det var litt surmuling fra førstes foreldre da andre skulle få samme navn, men det ga seg før dåpen. Har virkelig aldri vært noe problem.

Driver nå med en fritidsinteresse hvor det er fire som har samme noe uvanlige fornavn. Likevel er det så godt som aldri noe problem. Man vet jo ut fra sammenhengen hvem av de man prater om, og der det ikke er en innledning før navn brukes så føyes det til bokstav i etternavn, relasjon, eller annet. Null stress.

Anonymkode: ba2f7...f16

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det går seg til.

Anonymkode: aeafe...064

• Liker 2
Skrevet

Det var da voldsomt til reaksjon på folk her inne. Klarer ikke folk å skille på ting eller barn nå lengre? Haha, komisk.

Anonymkode: 46c12...f86

• Liker 1
Skrevet

Synes også det er litt rart at din søster bruker samme navn som din datter!  Man snakk med henne og spør hvorfor!  Kanskje hun alltid har drømt om at hennes datter skal hete Anna, men så fikk du barn før og..  Er det et navn  som er i slekta deres som hun vil at barnet skal oppkalles etter? 

Kunne vert greit hvis det var en del av et dobbeltnavn.. 

Anonymkode: 64a87...37a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kun i Stavanger 

Anonymkode: 5ce83...40b

Og i gamle Hedmark. Tipper det er er et nasjonalt et, jeg. 

Anonymkode: 5c679...8ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare begynn å kalle den kommende babyen for lille-Anna da!

Det blir nok litt forvirrende, spesielt for din datter, men hun vender seg nok fort til det. Eventuelt kan du få henne til å finne på et kallenavn som dere bevisst bruker hver gang babyen er tema.

Anonymkode: de164...92f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det blir kaos. 😅

Anonymkode: 74786...c2d

Neida, det går helt fint :) Det blir en vane. Vi har 4 stykker med samme navn i familien og vi feirer ofte jul og andre merkedager sammen. 

Anonymkode: 1105d...8a9

• Liker 3
Skrevet

Høres veldig rart ut. Men best å ikke lage noe drama. Det er hun som ser rar ut, ikke du. 

Anonymkode: 6b19f...868

• Liker 3
Skrevet

Veldig rart. I min familie er vi mange som er kalt opp etter bestemor, me ikke som førstenavn. 

Anonymkode: 16882...e27

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig rart. I min familie er vi mange som er kalt opp etter bestemor, me ikke som førstenavn. 

Anonymkode: 16882...e27

I min familie kalles det også opp over en lav sko, med en 4-5 familienavn hvor det kan være 3-4 (som lever) som heter det samme. Men det er da den utvidede familien, som inkluderer hauger med søskenbarn og tremenninger. At søsken kaller barna for det samme blir noe annet. 

Anonymkode: 6b19f...868

• Liker 3
Skrevet

Veldig rart av din søster. Men hennes Anna får hete Anna og første bokstaven i etternavnet da. Slik gjør de det i skole og barnehage. For eksempel Anna T og Anna B. 

Anonymkode: cc78a...7cb

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke så merkelig at søstre liker de samme navnene, hvis man er like på mange andre områder.

Da jeg fikk første barn (før henne), delte jeg med min søster hvilket navn jeg ønsket å bruke fordi jeg mistenkte at det var hennes ønske også. Det stemte. Heldigvis kunne hun være ærlig om det, og jeg sa at jeg hadde full forståelse for at hun syntes det var vondt at jeg "tok" det. Jeg sa hun fikk tenke på det og om det var veldig viktig for henne skulle jeg finne et annet navn. Hun brukte noen måneder, men sa til slutt at jeg måtte ta det, hun kunne finne noe annet.

Så jeg lurer litt på om dere har snakket noe om dette? Er det et navn som ligger i slekta? Burde du egentlig ha skjønt at du "tok" et navn hun også kunne tenkt seg? Det kan ha vært sårt for henne, og nå har det gått en faen i henne og hun tenker at hun også bare tar det 😅 Veldig merkelig om dette skulle komme ut av det blå.

Anonymkode: b6a52...800

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Skikkelig merkelig! Og blir jo rom for uendelig mange misforståelser, i og med at dere treffes flere ganger i måneden! Nei dette var bare skikkelig rart 😳

Anonymkode: e42aa...b39

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veldig rart av din søster. Men hennes Anna får hete Anna og første bokstaven i etternavnet da. Slik gjør de det i skole og barnehage. For eksempel Anna T og Anna B. 

Anonymkode: cc78a...7cb

Jepp.. Besteforeldrene må rope etter Anna S eller Anna P på julekvelden når storfamilien feirer sammen :paff:

Anonymkode: e42aa...b39

• Liker 1
Skrevet

Vi har også mange Anna i familien, på mamma sin side.  2 søkenbarn heter det, og mormor heter det. Og ellers flere Anne, Ane og Ann. Pappa sine søsken har også nesten like navn, bare tatt vekk noen bokstaver,  som Kristine,  Stine og Tine og Ine 🤣🤣. Men det har aldri vært noe forvirring,  alle har alltid skjønt hvem det er snakk om. 

Anonymkode: e6fbc...eb6

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Det er jo synd på jenta som alltid blir kalt lille- Anna eller et annet teit kallenavn. Det er jo ikke hennes feil. Håper søstra di ombestemmer seg men det er jo ikke helt uvanlig at flere i samme familie har samme navn. I min familie er det to søskenbarn som heter Olivia. Det er jo forvirrende men ingen eier et navn så for fredens skyld er det kanskje greit å la det ligge. 

Anonymkode: a4167...8cf

• Liker 2
Skrevet

Hos oss har fire fettere det samme navnet. Litt forskjellig skrivemåter på noen av de, men uttalelse likt. 

Alle søskenene ønsket å oppkalle sønnen etter en nær slektning. 

Anonymkode: 65600...04a

Skrevet

Er enig i at det er spesielt at søsteren din hermer etter deg valg av navn. Det e ren uskreven regel at man ikke velger samme navn som venninne eller nær familie. Men det har også litt å si hvor vanlig og sjeldent navnet er syns jeg. Anna/Anne er jo det jentenavnet som har vært aller mest vanlig og populært i Norge siste 100 årene. Kun et lite opphold fra 90 tallet og utover. Før det nå har blitt en skikkelig oppbluss igjen. Ikke minst er det et vanlig navn å bli oppkalt etter fordi nesten alle nordmenn har enn Anna/Anne i slekta si. Dermed blir ikke denne herminga til søsteren din like ille som dersom datteren din het feks Anina. Da ville det blitt mer påfallende. Og ‘stjeling’ av navn blir det ikke med mindre det er et navn du har diktet helt selv eller er svært svært sjeldent.

Anonymkode: 01bf9...23b

• Liker 1
Skrevet

Det blir fint det. Min venninne heter Linda, og hun fikk en bonussøster som het Linda. Gjennom hele livet ble det lille Linda og store Linda. Det funket bra for alle. 
Kanskje blir deres Annaer ekstra knyttet når de deler navn. 
Enig i at det er litt rart, når din heter Anna. Jeg hadde venninner i den tiden vi fikk barn som sa ting som; hvis jeg får jente skal hun hete Nora. Ingen får ta det navnet. Noen bestemte Daniel. Fikk høre at om jeg tar dette navnet bli hun sur, for det var helles. Jeg fikk lenge før henne, og kalte min et annet navn. Daniel var ikke vårt navn. Så skjønner at folk ikke ønsker å dele navnet på barnet sitt med andre. 
Men det er jo ønskelig. Nå er mine ungdommer. Det er nå flere som kaller babyene sine for Leo og Nora. Jeg valgte Nora fordi vi likte det, og fordi ingen av venninnene fikk jente de kunne kalle Nora. Spurte hun som elsket det navnet, og hva hun følte på om vi valgte det. Hun sa kjør på. De fikk 4 gutter og strenger var kappet. Men da ble det Nora. 

har søsteren din tenkt på mellom navn? Som Anna Isabella, Anne linnea, kan jo ta en prat om at det er fint du liker samme navnet men kan bli litt rart for besteforeldre og alle rundt med to Anna. Si det på en måte at hun ikke føler seg avvist. Jeg sprayer deg ts. Det er så mange andre navn. Klara? Passer godt sammen med Anna og er kjempe popp 

Anonymkode: e6304...caa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det blir fint det. Min venninne heter Linda, og hun fikk en bonussøster som het Linda. Gjennom hele livet ble det lille Linda og store Linda. Det funket bra for alle. 
Kanskje blir deres Annaer ekstra knyttet når de deler navn. 
Enig i at det er litt rart, når din heter Anna. Jeg hadde venninner i den tiden vi fikk barn som sa ting som; hvis jeg får jente skal hun hete Nora. Ingen får ta det navnet. Noen bestemte Daniel. Fikk høre at om jeg tar dette navnet bli hun sur, for det var helles. Jeg fikk lenge før henne, og kalte min et annet navn. Daniel var ikke vårt navn. Så skjønner at folk ikke ønsker å dele navnet på barnet sitt med andre. 
Men det er jo ønskelig. Nå er mine ungdommer. Det er nå flere som kaller babyene sine for Leo og Nora. Jeg valgte Nora fordi vi likte det, og fordi ingen av venninnene fikk jente de kunne kalle Nora. Spurte hun som elsket det navnet, og hva hun følte på om vi valgte det. Hun sa kjør på. De fikk 4 gutter og strenger var kappet. Men da ble det Nora. 

har søsteren din tenkt på mellom navn? Som Anna Isabella, Anne linnea, kan jo ta en prat om at det er fint du liker samme navnet men kan bli litt rart for besteforeldre og alle rundt med to Anna. Si det på en måte at hun ikke føler seg avvist. Jeg sprayer deg ts. Det er så mange andre navn. Klara? Passer godt sammen med Anna og er kjempe popp 

Anonymkode: e6304...caa

Denne ble litt forvirrende syns jeg. Nora og Daniel..og navn du ikke fikk bruke og derfor ikke brukte, men så brukte du det likevel?😅

Anonymkode: 01bf9...23b

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...